Havet gir og havet tar
Gøhril Gabrielsen har skrive ein roman om vekst og fall i nær framtid.
Gøhril Gabrielsen har skrive sju romanar, debuten i 2006 medrekna. Tre av bøkene er omsette til fleire språk.
Foto: Heidi Furre
Roman
Gøhril Gabrielsen:
Etter oss
Aschehoug
Dei siste åra har klimaet blitt det store temaet i samtidslitteraturen, med Maja Lunde i spissen, i selskap med Carl Frode Tiller, Sara Sølberg, Bjørn Vatne, danske Theis Ørntoft og svenske Kerstin Ekman, for å nemne nokre namn.
Gøhril Gabrielsen er også opptatt av klima, naturtap, artsmangfald og endringar i livsgrunnlaget, her og no eller i ei tenkt framtid, slik tilfellet er med årets bok Etter oss.
I nord
Igjen tar ho lesaren med nordover, Gabrielsen er sjølv frå Finnmark, ut i havgapet til eit forblåst fiskevær og ein nedsliten fabrikk som har spesialisert seg på fiskepudding med mindre og mindre fisk i på grunn av sviktande tilgang på råstoff.
Ho bruker inga konkret tidfesting, ingen stadnamn, knapt nok personnamn, og forteljaren har heller ikkje namn, men er ei ugift og barnlaus kvinne på 43 år, tilsett som kontorsjef i familiefirmaet som faren Bjarne driv. Alt dette får meg til å tru at både landskapet, fiskeværet og fabrikken er kulissar og staffasje rundt noko anna som Gabrielsen vil formidle i allegorisk form.
Gøhril Gabrielsen har tidlegare fått ros for psykologisk teft og fingerspitzgefühl i mellommenneskelege relasjonar, og det er dette ho også speler på i årets bok. Far og dotter bur i kvar sin etasje på fabrikken. Slik har dei levd bak kvar sin fasade i årevis utan anna enn ein formell og forretningsmessig kontakt.
Dottera lengtar etter eit nærare forhold til faren, men i staden for å gi dottera merksemd, kjem han ein dag heim med ei tretti år yngre dame som han har gifta seg med, og som han gjer alt han kan for å setje barn på. Den biologiske klokka hos forteljaren tikkar mot tolv, og i desperasjon gjer ho det ho må for å få ein unge. Dette er skildra med infam humor, overdrivingar og poengterte scenar som avslører forholdet mellom dei to kvinnene i kampen om farens gunst.
Mysterium
Mor til forteljaren forsvann da ho var fem år, og forsvinninga er eit uløyst mysterium i livet hennes. Ho har nøklar til alle rom i fabrikken, men det er nokre dører ho aldri får opna, og i denne symbolikken ligg også lengten etter mora. Ho er der ein plass, men kor?
Det digitale og mekaniserte samfunnet slik vi kjenner det i dag, er borte. Her blir det skrive på maskin med fargeband, korrekturlakk og med arkivering i permar. Det er fasttelefon, og brev blir sende i frankerte konvoluttar.
Alt er reversert til det førdigitale, samtidig som handlinga er lagd fram i tid med stigande temperaturar, hyppige og øydeleggjande stormar og eit hav som berre stig og stig og grev grunnen vekk under både fabrikken og det livet personane lever.
Etter oss er ein roman som forvirrar denne lesaren, og ein sit tilbake med fleire spørsmål enn svar. Men det kan også vere ein kvalitet.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Gøhril Gabrielsen:
Etter oss
Aschehoug
Dei siste åra har klimaet blitt det store temaet i samtidslitteraturen, med Maja Lunde i spissen, i selskap med Carl Frode Tiller, Sara Sølberg, Bjørn Vatne, danske Theis Ørntoft og svenske Kerstin Ekman, for å nemne nokre namn.
Gøhril Gabrielsen er også opptatt av klima, naturtap, artsmangfald og endringar i livsgrunnlaget, her og no eller i ei tenkt framtid, slik tilfellet er med årets bok Etter oss.
I nord
Igjen tar ho lesaren med nordover, Gabrielsen er sjølv frå Finnmark, ut i havgapet til eit forblåst fiskevær og ein nedsliten fabrikk som har spesialisert seg på fiskepudding med mindre og mindre fisk i på grunn av sviktande tilgang på råstoff.
Ho bruker inga konkret tidfesting, ingen stadnamn, knapt nok personnamn, og forteljaren har heller ikkje namn, men er ei ugift og barnlaus kvinne på 43 år, tilsett som kontorsjef i familiefirmaet som faren Bjarne driv. Alt dette får meg til å tru at både landskapet, fiskeværet og fabrikken er kulissar og staffasje rundt noko anna som Gabrielsen vil formidle i allegorisk form.
Gøhril Gabrielsen har tidlegare fått ros for psykologisk teft og fingerspitzgefühl i mellommenneskelege relasjonar, og det er dette ho også speler på i årets bok. Far og dotter bur i kvar sin etasje på fabrikken. Slik har dei levd bak kvar sin fasade i årevis utan anna enn ein formell og forretningsmessig kontakt.
Dottera lengtar etter eit nærare forhold til faren, men i staden for å gi dottera merksemd, kjem han ein dag heim med ei tretti år yngre dame som han har gifta seg med, og som han gjer alt han kan for å setje barn på. Den biologiske klokka hos forteljaren tikkar mot tolv, og i desperasjon gjer ho det ho må for å få ein unge. Dette er skildra med infam humor, overdrivingar og poengterte scenar som avslører forholdet mellom dei to kvinnene i kampen om farens gunst.
Mysterium
Mor til forteljaren forsvann da ho var fem år, og forsvinninga er eit uløyst mysterium i livet hennes. Ho har nøklar til alle rom i fabrikken, men det er nokre dører ho aldri får opna, og i denne symbolikken ligg også lengten etter mora. Ho er der ein plass, men kor?
Det digitale og mekaniserte samfunnet slik vi kjenner det i dag, er borte. Her blir det skrive på maskin med fargeband, korrekturlakk og med arkivering i permar. Det er fasttelefon, og brev blir sende i frankerte konvoluttar.
Alt er reversert til det førdigitale, samtidig som handlinga er lagd fram i tid med stigande temperaturar, hyppige og øydeleggjande stormar og eit hav som berre stig og stig og grev grunnen vekk under både fabrikken og det livet personane lever.
Etter oss er ein roman som forvirrar denne lesaren, og ein sit tilbake med fleire spørsmål enn svar. Men det kan også vere ein kvalitet.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Foto via Wikipedia Commons
«Ørjasæter var fyrst god ven med diktarbroren sin frå Gudbrandsdalen, men så fekk han høyre ting om Aukrust som skar han 'gjenom hjarte som eit tvieggja sverd'.»
Han heitte John Guillot, men skifta namn til Johnnie Allan og blei pub-rockar.
Arkivet: For tida framstår ikkje USA som det lova landet, men hausten for 50 år sidan var Elvis Presley på hitlistene i USA og England med «Promised Land»
Mogleg trasé for jarnbane mellom Narvik eller Bjørnfjell til Tromsø.
«Tanken om å realisera tog til Tromsø gjennom Sverige er på ingen måte ny.»
Daniel Sommer, Johannes Lundberg og Arve Henriksen.
Foto: Kristin Lidell
Fint nordisk samarbeid
Her er det ikkje spor av langhalm.
Polakkane er skumle bridgespelarar. Her frå avslutningsseremonien under World Bridge Games i Buenos Aires nyleg.
Foto: Poli Zolto / World Bridge Federation
Dąbrowskis masurka
For to veker sidan vann Polen gull i det som uformelt blir kalla bridgens olympiade, i Buenos Aires.