JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Havet gir og havet tar

Gøhril Gabrielsen har skrive ein roman om vekst og fall i nær framtid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gøhril Gabrielsen har skrive sju romanar, debuten i 2006 medrekna. Tre av bøkene er omsette til fleire språk.

Gøhril Gabrielsen har skrive sju romanar, debuten i 2006 medrekna. Tre av bøkene er omsette til fleire språk.

Foto: Heidi Furre

Gøhril Gabrielsen har skrive sju romanar, debuten i 2006 medrekna. Tre av bøkene er omsette til fleire språk.

Gøhril Gabrielsen har skrive sju romanar, debuten i 2006 medrekna. Tre av bøkene er omsette til fleire språk.

Foto: Heidi Furre

2920
20221125
2920
20221125

Roman

Gøhril Gabrielsen:

Etter oss

Aschehoug

Dei siste åra har klimaet blitt det store temaet i samtidslitteraturen, med Maja Lunde i spissen, i selskap med Carl Frode Tiller, Sara Sølberg, Bjørn Vatne, danske Theis Ørntoft og svenske Kerstin Ekman, for å nemne nokre namn.

Gøhril Gabrielsen er også opptatt av klima, naturtap, artsmangfald og endringar i livsgrunnlaget, her og no eller i ei tenkt framtid, slik tilfellet er med årets bok Etter oss.

I nord

Igjen tar ho lesaren med nordover, Gabrielsen er sjølv frå Finnmark, ut i havgapet til eit forblåst fiskevær og ein nedsliten fabrikk som har spesialisert seg på fiskepudding med mindre og mindre fisk i på grunn av sviktande tilgang på råstoff.

Ho bruker inga konkret tidfesting, ingen stadnamn, knapt nok personnamn, og forteljaren har heller ikkje namn, men er ei ugift og barnlaus kvinne på 43 år, tilsett som kontorsjef i familiefirmaet som faren Bjarne driv. Alt dette får meg til å tru at både landskapet, fiskeværet og fabrikken er kulissar og staffasje rundt noko anna som Gabrielsen vil formidle i allegorisk form.

Gøhril Gabrielsen har tidlegare fått ros for psykologisk teft og fingerspitzgefühl i mellommenneskelege relasjonar, og det er dette ho også speler på i årets bok. Far og dotter bur i kvar sin etasje på fabrikken. Slik har dei levd bak kvar sin fasade i årevis utan anna enn ein formell og forretningsmessig kontakt.

Dottera lengtar etter eit nærare forhold til faren, men i staden for å gi dottera merksemd, kjem han ein dag heim med ei tretti år yngre dame som han har gifta seg med, og som han gjer alt han kan for å setje barn på. Den biologiske klokka hos forteljaren tikkar mot tolv, og i desperasjon gjer ho det ho må for å få ein unge. Dette er skildra med infam humor, overdrivingar og poengterte scenar som avslører forholdet mellom dei to kvinnene i kampen om farens gunst.

Mysterium

Mor til forteljaren forsvann da ho var fem år, og forsvinninga er eit uløyst mysterium i livet hennes. Ho har nøklar til alle rom i fabrikken, men det er nokre dører ho aldri får opna, og i denne symbolikken ligg også lengten etter mora. Ho er der ein plass, men kor?

Det digitale og mekaniserte samfunnet slik vi kjenner det i dag, er borte. Her blir det skrive på maskin med fargeband, korrekturlakk og med arkivering i permar. Det er fasttelefon, og brev blir sende i frankerte konvoluttar.

Alt er reversert til det førdigitale, samtidig som handlinga er lagd fram i tid med stigande temperaturar, hyppige og øydeleggjande stormar og eit hav som berre stig og stig og grev grunnen vekk under både fabrikken og det livet personane lever.

Etter oss er ein roman som forvirrar denne lesaren, og ein sit tilbake med fleire spørsmål enn svar. Men det kan også vere ein kvalitet.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Gøhril Gabrielsen:

Etter oss

Aschehoug

Dei siste åra har klimaet blitt det store temaet i samtidslitteraturen, med Maja Lunde i spissen, i selskap med Carl Frode Tiller, Sara Sølberg, Bjørn Vatne, danske Theis Ørntoft og svenske Kerstin Ekman, for å nemne nokre namn.

Gøhril Gabrielsen er også opptatt av klima, naturtap, artsmangfald og endringar i livsgrunnlaget, her og no eller i ei tenkt framtid, slik tilfellet er med årets bok Etter oss.

I nord

Igjen tar ho lesaren med nordover, Gabrielsen er sjølv frå Finnmark, ut i havgapet til eit forblåst fiskevær og ein nedsliten fabrikk som har spesialisert seg på fiskepudding med mindre og mindre fisk i på grunn av sviktande tilgang på råstoff.

Ho bruker inga konkret tidfesting, ingen stadnamn, knapt nok personnamn, og forteljaren har heller ikkje namn, men er ei ugift og barnlaus kvinne på 43 år, tilsett som kontorsjef i familiefirmaet som faren Bjarne driv. Alt dette får meg til å tru at både landskapet, fiskeværet og fabrikken er kulissar og staffasje rundt noko anna som Gabrielsen vil formidle i allegorisk form.

Gøhril Gabrielsen har tidlegare fått ros for psykologisk teft og fingerspitzgefühl i mellommenneskelege relasjonar, og det er dette ho også speler på i årets bok. Far og dotter bur i kvar sin etasje på fabrikken. Slik har dei levd bak kvar sin fasade i årevis utan anna enn ein formell og forretningsmessig kontakt.

Dottera lengtar etter eit nærare forhold til faren, men i staden for å gi dottera merksemd, kjem han ein dag heim med ei tretti år yngre dame som han har gifta seg med, og som han gjer alt han kan for å setje barn på. Den biologiske klokka hos forteljaren tikkar mot tolv, og i desperasjon gjer ho det ho må for å få ein unge. Dette er skildra med infam humor, overdrivingar og poengterte scenar som avslører forholdet mellom dei to kvinnene i kampen om farens gunst.

Mysterium

Mor til forteljaren forsvann da ho var fem år, og forsvinninga er eit uløyst mysterium i livet hennes. Ho har nøklar til alle rom i fabrikken, men det er nokre dører ho aldri får opna, og i denne symbolikken ligg også lengten etter mora. Ho er der ein plass, men kor?

Det digitale og mekaniserte samfunnet slik vi kjenner det i dag, er borte. Her blir det skrive på maskin med fargeband, korrekturlakk og med arkivering i permar. Det er fasttelefon, og brev blir sende i frankerte konvoluttar.

Alt er reversert til det førdigitale, samtidig som handlinga er lagd fram i tid med stigande temperaturar, hyppige og øydeleggjande stormar og eit hav som berre stig og stig og grev grunnen vekk under både fabrikken og det livet personane lever.

Etter oss er ein roman som forvirrar denne lesaren, og ein sit tilbake med fleire spørsmål enn svar. Men det kan også vere ein kvalitet.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis