JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Hendene som vinkar på havbotnen

Hos Marit Kaldhol grunnstøyter ung kjærleik mot brutal røynd.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Foto: Oyvind Eide / NTB scanpix

Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Foto: Oyvind Eide / NTB scanpix

3552
20200221
3552
20200221

Roman

Marit O. Kaldhol:

Ta først på di eiga maske

Samlaget

«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.

Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.

Kjærleik og politikk

Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.

Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.

Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.

Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.

Å summere opp historia

Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».

Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.

Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Marit O. Kaldhol:

Ta først på di eiga maske

Samlaget

«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.

Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.

Kjærleik og politikk

Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.

Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.

Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.

Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.

Å summere opp historia

Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».

Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.

Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Best er Kaldhol
i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis