Hendene som vinkar på havbotnen
Hos Marit Kaldhol grunnstøyter ung kjærleik mot brutal røynd.
Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.
Foto: Oyvind Eide / NTB scanpix
Roman
Marit O. Kaldhol:
Ta først på di eiga maske
Samlaget
«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.
Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.
Kjærleik og politikk
Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.
Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.
Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.
Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.
Å summere opp historia
Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».
Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.
Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Marit O. Kaldhol:
Ta først på di eiga maske
Samlaget
«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.
Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.
Kjærleik og politikk
Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.
Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.
Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.
Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.
Å summere opp historia
Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».
Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.
Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Best er Kaldhol
i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?