JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Huset med dei rare i

Andres selskap blei også mitt selskap, takk vere ein stødig og vital forfattar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jonas Sundquist bur i Oslo og er nyhenderedaktør i Psykologisk.no.

Jonas Sundquist bur i Oslo og er nyhenderedaktør i Psykologisk.no.

Foto: Lina Hindrum

Jonas Sundquist bur i Oslo og er nyhenderedaktør i Psykologisk.no.

Jonas Sundquist bur i Oslo og er nyhenderedaktør i Psykologisk.no.

Foto: Lina Hindrum

3347
20240906
3347
20240906

Roman

Jonas Sundquist:

Andres selskap

Cappelen Damm

Jonas Sundquists andre roman, Andres selskap, startar slik: «Himmelen var rosa, og sjøen gul, den kvelden Aleksander slo til han ministersønnen så nesa brakk.» Ja takk, då vil eg gjerne lese vidare. Det viste seg at leseiveren min heldt seg gjennom heile romanen. 

Ikkje at ikkje nokon før har skrive om ein gjeng som drar på hyttetur og opplever flokar og rabalder. Sundquists forteljing gir seg ikkje ut for å vere spesielt original, men det er levande litteratur. Det er tyngd og snert i både språk og personskildringar, i replikkføring og situasjonsattgiving.

«Noe var galt» 

Nokre unge menn og kvinner, som i studietida har utgjort samanslutninga «Selskapet», møtest på Aleksanders storslegne sommarhus på Nøtterøy. Straumen er gått, og det er duka for improvisasjon.

Gjengen kjem etter alle solemerke frå Oslo vest, og blir eksempelvis presenterte slik: «Aleksander var politiker og led av en rekke mystiske helseplager; Herman Falsen var hypokonder og kunne det periodiske system på rams; Ludvig von Richthofen spilte badminton og ble regelmessig tatt ut av skolen for å seile med familien […].» Influensaren Hedda står oppi ei plagiatsak, det er noko rart med Aleksander, og hovudpersonen Balder ber på løyndomar som dei færraste får ta del i.

Det viser seg at sjølve huset skjuler ein gedigen løyndom, i tillegg til at det knirkar og er omsverma av svarte kråker, og Balder gjentar: «Noe var galt.» Ingenting er meir urovekkande enn: «Jeg kunne ikkje sette fingeren på det, men.» Kombinasjonen av eit overklasseselskap og grøssande sommarhusomgivnader sender i norsk samanheng tankane til Bernhard Borges (André Bjerke) psykologiske thrillerar, med De dødes tjern som den mest kjente. Men hos Jonas Sundquist ligg vekta meir på skildringa av samspelet mellom dei ulike personane. Det er uhygge nok der.

Presist mellom linjene

Gjengen inviterer til fest, eigedommen fløymer over av folk med ulik grad av manerar og ansvarskjensle, og kontrollen er i grunnen tapt idet invitasjonane går ut. Historia om denne varme og tørre skogbrannsommaren 2018 blir gjenfortalt til eit «du» fem år seinare; romanen vekslar dermed mellom forteljarperspektiv, noko som skaper dynamikk.

 Eg blir gripen av dei kløktige skildringane som gir liv til alle desse fasadenevrotikarane, men først og fremst blir eg slått av Sundquists kontroll over eigne språklege reiskapar. Hedda blir omtalt slik: «I stedet levde hun et gåtefullt og travelt liv; alltid på vei til en uklar avtale, alltid midtveis i et uspesifisert prosjekt.» I sin ulne ham er setninga presis. Eller når ein festdeltakar blir presentert slik: «en gubbete tjuetreåring som sa han jobbet i NRK (med lengselsfullt trykk på K-en)». Gitt konteksten humrar eg til og med over denne setninga, tilsynelatande liketil (men personane ravar rundt i alkoholrus): «Til vår forbauselse var krokket en fabelaktig idé.»

Andres selskap er skriven med overskot, men òg med kjensle for alvoret som ligg djupt i kvart menneske, kanskje særs djupt. Når vi får små glimt av det irrasjonelle eller ugjennomtenkte som oppstår i karakterane, er det som å bli nappa i av djupvassfiskar.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Jonas Sundquist:

Andres selskap

Cappelen Damm

Jonas Sundquists andre roman, Andres selskap, startar slik: «Himmelen var rosa, og sjøen gul, den kvelden Aleksander slo til han ministersønnen så nesa brakk.» Ja takk, då vil eg gjerne lese vidare. Det viste seg at leseiveren min heldt seg gjennom heile romanen. 

Ikkje at ikkje nokon før har skrive om ein gjeng som drar på hyttetur og opplever flokar og rabalder. Sundquists forteljing gir seg ikkje ut for å vere spesielt original, men det er levande litteratur. Det er tyngd og snert i både språk og personskildringar, i replikkføring og situasjonsattgiving.

«Noe var galt» 

Nokre unge menn og kvinner, som i studietida har utgjort samanslutninga «Selskapet», møtest på Aleksanders storslegne sommarhus på Nøtterøy. Straumen er gått, og det er duka for improvisasjon.

Gjengen kjem etter alle solemerke frå Oslo vest, og blir eksempelvis presenterte slik: «Aleksander var politiker og led av en rekke mystiske helseplager; Herman Falsen var hypokonder og kunne det periodiske system på rams; Ludvig von Richthofen spilte badminton og ble regelmessig tatt ut av skolen for å seile med familien […].» Influensaren Hedda står oppi ei plagiatsak, det er noko rart med Aleksander, og hovudpersonen Balder ber på løyndomar som dei færraste får ta del i.

Det viser seg at sjølve huset skjuler ein gedigen løyndom, i tillegg til at det knirkar og er omsverma av svarte kråker, og Balder gjentar: «Noe var galt.» Ingenting er meir urovekkande enn: «Jeg kunne ikkje sette fingeren på det, men.» Kombinasjonen av eit overklasseselskap og grøssande sommarhusomgivnader sender i norsk samanheng tankane til Bernhard Borges (André Bjerke) psykologiske thrillerar, med De dødes tjern som den mest kjente. Men hos Jonas Sundquist ligg vekta meir på skildringa av samspelet mellom dei ulike personane. Det er uhygge nok der.

Presist mellom linjene

Gjengen inviterer til fest, eigedommen fløymer over av folk med ulik grad av manerar og ansvarskjensle, og kontrollen er i grunnen tapt idet invitasjonane går ut. Historia om denne varme og tørre skogbrannsommaren 2018 blir gjenfortalt til eit «du» fem år seinare; romanen vekslar dermed mellom forteljarperspektiv, noko som skaper dynamikk.

 Eg blir gripen av dei kløktige skildringane som gir liv til alle desse fasadenevrotikarane, men først og fremst blir eg slått av Sundquists kontroll over eigne språklege reiskapar. Hedda blir omtalt slik: «I stedet levde hun et gåtefullt og travelt liv; alltid på vei til en uklar avtale, alltid midtveis i et uspesifisert prosjekt.» I sin ulne ham er setninga presis. Eller når ein festdeltakar blir presentert slik: «en gubbete tjuetreåring som sa han jobbet i NRK (med lengselsfullt trykk på K-en)». Gitt konteksten humrar eg til og med over denne setninga, tilsynelatande liketil (men personane ravar rundt i alkoholrus): «Til vår forbauselse var krokket en fabelaktig idé.»

Andres selskap er skriven med overskot, men òg med kjensle for alvoret som ligg djupt i kvart menneske, kanskje særs djupt. Når vi får små glimt av det irrasjonelle eller ugjennomtenkte som oppstår i karakterane, er det som å bli nappa i av djupvassfiskar.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Fleire artiklar

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh
Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Hoer og ungfuglar av konglebit har gråare fjørdrakt, med gulgrøne felt.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Konglebitaren – den fargerike vandraren frå nord

Naïd Mubalegh

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Propaganda på agendaen

Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.

Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Fredsavtale med biverknader

Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.

I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes
I starten av krigen sa Benjamin  Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

I starten av krigen sa Benjamin Netanyahu at den store skilnaden mellom Israel og fiendelanda til Israel er at Israel verdset og vernar om liv.

Foto: Amir Cohen / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ettersøkt, men på offensiven

I førre veke blei Benjamin Netanyahu etterlyst av Den internasjonale straffedomstolen i Haag. Det er kanskje det største diplomatiske nederlaget i staten Israels historie.

Morten A. Strøksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis