I det mellombelse
Som gartnar er Mari Ulset flink med frukt og grønt og ulike krydder. Det blir det litteratur av.
Mari Ulset debuterte i 2011 og har no skrive roman nummer fire.
Foto: Thor Brødreskift
Roman
Mari Ulset:
Delte opplevelser
Oktober
Mari Ulset starta forfattarskapet sitt i det nære og kjente med to romanar (Biltur i 2011 og Juni, juli, august i 2014) med handling lagd til dei traktene ho sjølv kjem frå, Nordvestlandet. Med nennsam hand skildrar ho i det ytre stilleståande kvinneliv der lengten etter forandring formar kvardagen: at noko skal hende, at nokon skal komme. Slik skaper ho eit undertrykk og eit sug i tekstane sine.
I den tredje romanen, Slik lever vi her frå 2016 har ho flytta frå bygdeliv til byliv, frå immaterielle verdiar til overflatisk materialisme, frå psykologisk realisme til ironisk distanse, og i årets bok følgjer ho den same tematikken i skildringa av kjendiskokken Andrea Bang.
Sjølvopptatt
Andrea Bangs liv som kokebokforfattar, trendsetjar og A-kjendis har forma eit sjølvbilde heilt ute av proporsjonar der det oppstår ein komisk distanse mellom den ho ønskjer å vere, og den ho faktisk er, noko omverda ser, men som Andrea ikkje får med seg. Ho verkar fordomsfull, overflatisk, jålete, sjølvopptatt og grunnleggjande usikker og sårbar i møte med realitetane. Overgangen frå eit liv som merkevare til eit alminneleg kvardagsliv er ikkje lett å ta inn over seg.
Ho hadde si store tid i TV, i vekeblad og i bestseljarlistene på 1980- og tidleg på 1990-talet. Ti år seinare, i 2003, er ho konsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt, noko ho ser på som mellombels mens ho ventar på at noko skal hende, nokon skal komme, og plutseleg får ho sjansen til å reise seg igjen etter det store fallet da ho blei avslørt for juks og plagiat i den siste kokeboka. Forlaget tar kontakt og vil gjerne markere 60-årsdagen hennar med ei samling av Andreas beste oppskrifter.
Ironisk distanse
Så er ho i gang igjen med ny energi. Ho tar kontakt med folk som forsvann da skuldingane om plagiat felte henne, ho kontaktar eksmannen og døtrene, ekskjærasten Frank, fotografen og elskaren Daniel, den gamle redaktøren Åsa, som viser seg å vere død, og det ho drøymer om, er å feire den nye boka med ein storslått middag, men det går ikkje heilt hennar veg. Ho held fram med å vere i det mellombelse, og det er den erkjenninga ho til slutt tar inn over seg.
Under lesinga kom eg til å tenkje på Kristine Næss’ siste roman frå 2018, Mens jeg husker det, om den middelaldrande Ingeborg som skreiv ein nyskapande roman for ti år sidan, men som etterpå har levd i det mellombelse mens ho drøymer om ei doktoravhandling i idéhistorie. Ho planlegg også ein storslått middag, og sjølv om det er to ulike og på kvar sin måte flotte romanar med nokre tangeringar, fortel dei begge med ironisk distanse om misforholdet mellom draum og realitet. Eg tilrår gjerne begge to!
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Mari Ulset:
Delte opplevelser
Oktober
Mari Ulset starta forfattarskapet sitt i det nære og kjente med to romanar (Biltur i 2011 og Juni, juli, august i 2014) med handling lagd til dei traktene ho sjølv kjem frå, Nordvestlandet. Med nennsam hand skildrar ho i det ytre stilleståande kvinneliv der lengten etter forandring formar kvardagen: at noko skal hende, at nokon skal komme. Slik skaper ho eit undertrykk og eit sug i tekstane sine.
I den tredje romanen, Slik lever vi her frå 2016 har ho flytta frå bygdeliv til byliv, frå immaterielle verdiar til overflatisk materialisme, frå psykologisk realisme til ironisk distanse, og i årets bok følgjer ho den same tematikken i skildringa av kjendiskokken Andrea Bang.
Sjølvopptatt
Andrea Bangs liv som kokebokforfattar, trendsetjar og A-kjendis har forma eit sjølvbilde heilt ute av proporsjonar der det oppstår ein komisk distanse mellom den ho ønskjer å vere, og den ho faktisk er, noko omverda ser, men som Andrea ikkje får med seg. Ho verkar fordomsfull, overflatisk, jålete, sjølvopptatt og grunnleggjande usikker og sårbar i møte med realitetane. Overgangen frå eit liv som merkevare til eit alminneleg kvardagsliv er ikkje lett å ta inn over seg.
Ho hadde si store tid i TV, i vekeblad og i bestseljarlistene på 1980- og tidleg på 1990-talet. Ti år seinare, i 2003, er ho konsulent i Opplysningskontoret for frukt og grønt, noko ho ser på som mellombels mens ho ventar på at noko skal hende, nokon skal komme, og plutseleg får ho sjansen til å reise seg igjen etter det store fallet da ho blei avslørt for juks og plagiat i den siste kokeboka. Forlaget tar kontakt og vil gjerne markere 60-årsdagen hennar med ei samling av Andreas beste oppskrifter.
Ironisk distanse
Så er ho i gang igjen med ny energi. Ho tar kontakt med folk som forsvann da skuldingane om plagiat felte henne, ho kontaktar eksmannen og døtrene, ekskjærasten Frank, fotografen og elskaren Daniel, den gamle redaktøren Åsa, som viser seg å vere død, og det ho drøymer om, er å feire den nye boka med ein storslått middag, men det går ikkje heilt hennar veg. Ho held fram med å vere i det mellombelse, og det er den erkjenninga ho til slutt tar inn over seg.
Under lesinga kom eg til å tenkje på Kristine Næss’ siste roman frå 2018, Mens jeg husker det, om den middelaldrande Ingeborg som skreiv ein nyskapande roman for ti år sidan, men som etterpå har levd i det mellombelse mens ho drøymer om ei doktoravhandling i idéhistorie. Ho planlegg også ein storslått middag, og sjølv om det er to ulike og på kvar sin måte flotte romanar med nokre tangeringar, fortel dei begge med ironisk distanse om misforholdet mellom draum og realitet. Eg tilrår gjerne begge to!
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Overgangen frå eit liv som merkevare til eit alminneleg kvardagsliv er ikkje lett å ta inn over seg.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.