JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Imponerande tidsbilde

Mihail Sebastian skriv om det å vere innanfor og utanfor på same tid.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Iosif Mendel Hechter (1907–1945) skreiv under psevdonymet Mihail Sebastian.

Iosif Mendel Hechter (1907–1945) skreiv under psevdonymet Mihail Sebastian.

Foto: Solum Bokvennen

Iosif Mendel Hechter (1907–1945) skreiv under psevdonymet Mihail Sebastian.

Iosif Mendel Hechter (1907–1945) skreiv under psevdonymet Mihail Sebastian.

Foto: Solum Bokvennen

4448
20201030
4448
20201030

Roman

Mihail Sebastian:

I to tusen år …

Omsett og med etterord av
Steinar Lone
Solum Bokvennen

Mihail Sebastian er forfattarnamnet til Iosif Hechter (1907–1945). Han var rumensk jøde, fødd i byen Braila ved Donau. Om han ikkje kjende Romania som eit fedreland, var han sterkt knytt til denne byen og til regionen Valakia, som han løftar ut av det geografiske og inn i det psykologiske.

I to tusen år … kom ut i 1934. Det er langt på veg ein sjølvbiografisk roman og ein nøkkelroman som fangar inn dei ideologiske straumdraga i tiåret mellom 1923 og 1933, der fascisme står mot kommunisme, sionisme står mot antisemittisme, tradisjon står mot modernitet. I tillegg er jødisk sjølvforståing, jødisk kultur og jødisk identitet viktige innfallsvinklar. Handlinga er i hovudsak lagd til intellektuelle miljø i Bucuresti med ein avstikkar til Paris og til eit konfliktområde med lokale landbruksinteresser mot internasjonal kapital i form av oljeutvinning.

Høgreorientert

Som ung student kjem forteljaren til Bucuresti og blir fort trekt mot professor Ghita Blidarus førelesingar kring økonomisk historie, matematikk, logikk og religion, og modellen for professor Blidaru er den karismatiske filosofen Nae Ionescu (1890–1940), som hadde ein svært sterk posisjon innanfor intellektuelle og litterære krinsar i hovudstaden. Politisk trekte han meir og meir mot ytre høgre, med den fascistiske Jerngarden som sentrum, og dei antisemittiske synspunkta hans kom til uttrykk i klartekst i det skandaløse forordet han skreiv til I to tusen år …

Sebastian var også høgreorientert, og sjølv om han og familien var assimilerte jødar, var han sterkt opptatt av jødisk historie, som han oppsummerer «i vekslingen mellom massakre og fred, som er det jødiske livs puls». Han ser for seg at «han må miste vanen med å lide, han må miste smertens kall». Samtidig er Blidaru og meiningsfellane hans opptatte av å finne «løsningen av det jødiske problem i Romania (…) fra et politisk, et sosialt og et økonomisk synspunkt». Blidaru seier det rett ut: «Kanskje tråkker du ned en del ting – de svake. Men du gjødsler de andre.»

Det er verdt å minne om at romanen kom ut i 1934, lenge før holocaust og det industrielle folkemordet. Sebastians bragd er at han så klartenkt og analytisk viser oss kimen til det forferdelege som skulle komme.

Ulike stemmer

Det er ulike stemmer som kjem til orde i denne samansette romanen, og utan å polemisere viser Sebastian oss antisemitten som hatar jødane som folkegruppe, men som godtar jødar som einskildindivid. Denne logiske gleppen finn han også hos dei mest klartenkte blant sine eigne venner. Han peiker også på at livsoppfatninga til jødane er grunnleggjande forma av gettoen og livet som utstøytt, og han gir ei vakker skildring av urjøden gjennom Abraham Sulitzer, boksamlaren som ber med seg dei lange linene i jødisk historie, ikkje minst gjennom eit varmt forsvar for jiddisk kontra hebraisk, «et språk uten annet fedreland enn ghettoen». I ettertid veit vi korleis det gjekk med det jiddiske språket.

Dei rumenske jødane blei ikkje utleverte til Nazi-Tyskland. I staden skulle Romania sjølv løyse «jodeproblemet» gjennom konsentrasjonsleirar og rasistisk lovgiving, og da krigen kom, blei det gjennomført massedrap på jødar over heile landet. Rundt ein halv million blei myrda eller døydde av mishandling og underernæring. Edgar Hilsenraths djupt skakande roman Natt utspeler seg i gettoen Mogilov-Podelsk heilt på grensa til Ukraina, der Hilsenrath sjølv var internert mellom 1941 og 1944.

Det er også verdt å minne om Mihail Sebastians Dagbok 1935–1944 (på svensk 2019), utgitt i Romania først i 1996. Det er ein murstein på 650 sider som også har blitt samanlikna med Viktor Kemperers dagbok frå Dresden: Jeg skal vitne til siste stund (Gyldendal 1999). Begge bøkene blir ståande som monumentale verk om kvardagslivet til jødane under nazismen både før og under krigen.

Eg er oppriktig glad for at I to tusen år … endeleg kan lesast på norsk, for romanen er til å bli klokare av og eit vesentleg bidrag til å forstå ei ikkje altfor fjern fortid. Han kan også lesast som ei åtvaring om at historia aldri må gjenta seg.

Mihail Sebastian døydde i ei trafikkulukke i Bucuresti 29. mai 1945.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Mihail Sebastian:

I to tusen år …

Omsett og med etterord av
Steinar Lone
Solum Bokvennen

Mihail Sebastian er forfattarnamnet til Iosif Hechter (1907–1945). Han var rumensk jøde, fødd i byen Braila ved Donau. Om han ikkje kjende Romania som eit fedreland, var han sterkt knytt til denne byen og til regionen Valakia, som han løftar ut av det geografiske og inn i det psykologiske.

I to tusen år … kom ut i 1934. Det er langt på veg ein sjølvbiografisk roman og ein nøkkelroman som fangar inn dei ideologiske straumdraga i tiåret mellom 1923 og 1933, der fascisme står mot kommunisme, sionisme står mot antisemittisme, tradisjon står mot modernitet. I tillegg er jødisk sjølvforståing, jødisk kultur og jødisk identitet viktige innfallsvinklar. Handlinga er i hovudsak lagd til intellektuelle miljø i Bucuresti med ein avstikkar til Paris og til eit konfliktområde med lokale landbruksinteresser mot internasjonal kapital i form av oljeutvinning.

Høgreorientert

Som ung student kjem forteljaren til Bucuresti og blir fort trekt mot professor Ghita Blidarus førelesingar kring økonomisk historie, matematikk, logikk og religion, og modellen for professor Blidaru er den karismatiske filosofen Nae Ionescu (1890–1940), som hadde ein svært sterk posisjon innanfor intellektuelle og litterære krinsar i hovudstaden. Politisk trekte han meir og meir mot ytre høgre, med den fascistiske Jerngarden som sentrum, og dei antisemittiske synspunkta hans kom til uttrykk i klartekst i det skandaløse forordet han skreiv til I to tusen år …

Sebastian var også høgreorientert, og sjølv om han og familien var assimilerte jødar, var han sterkt opptatt av jødisk historie, som han oppsummerer «i vekslingen mellom massakre og fred, som er det jødiske livs puls». Han ser for seg at «han må miste vanen med å lide, han må miste smertens kall». Samtidig er Blidaru og meiningsfellane hans opptatte av å finne «løsningen av det jødiske problem i Romania (…) fra et politisk, et sosialt og et økonomisk synspunkt». Blidaru seier det rett ut: «Kanskje tråkker du ned en del ting – de svake. Men du gjødsler de andre.»

Det er verdt å minne om at romanen kom ut i 1934, lenge før holocaust og det industrielle folkemordet. Sebastians bragd er at han så klartenkt og analytisk viser oss kimen til det forferdelege som skulle komme.

Ulike stemmer

Det er ulike stemmer som kjem til orde i denne samansette romanen, og utan å polemisere viser Sebastian oss antisemitten som hatar jødane som folkegruppe, men som godtar jødar som einskildindivid. Denne logiske gleppen finn han også hos dei mest klartenkte blant sine eigne venner. Han peiker også på at livsoppfatninga til jødane er grunnleggjande forma av gettoen og livet som utstøytt, og han gir ei vakker skildring av urjøden gjennom Abraham Sulitzer, boksamlaren som ber med seg dei lange linene i jødisk historie, ikkje minst gjennom eit varmt forsvar for jiddisk kontra hebraisk, «et språk uten annet fedreland enn ghettoen». I ettertid veit vi korleis det gjekk med det jiddiske språket.

Dei rumenske jødane blei ikkje utleverte til Nazi-Tyskland. I staden skulle Romania sjølv løyse «jodeproblemet» gjennom konsentrasjonsleirar og rasistisk lovgiving, og da krigen kom, blei det gjennomført massedrap på jødar over heile landet. Rundt ein halv million blei myrda eller døydde av mishandling og underernæring. Edgar Hilsenraths djupt skakande roman Natt utspeler seg i gettoen Mogilov-Podelsk heilt på grensa til Ukraina, der Hilsenrath sjølv var internert mellom 1941 og 1944.

Det er også verdt å minne om Mihail Sebastians Dagbok 1935–1944 (på svensk 2019), utgitt i Romania først i 1996. Det er ein murstein på 650 sider som også har blitt samanlikna med Viktor Kemperers dagbok frå Dresden: Jeg skal vitne til siste stund (Gyldendal 1999). Begge bøkene blir ståande som monumentale verk om kvardagslivet til jødane under nazismen både før og under krigen.

Eg er oppriktig glad for at I to tusen år … endeleg kan lesast på norsk, for romanen er til å bli klokare av og eit vesentleg bidrag til å forstå ei ikkje altfor fjern fortid. Han kan også lesast som ei åtvaring om at historia aldri må gjenta seg.

Mihail Sebastian døydde i ei trafikkulukke i Bucuresti 29. mai 1945.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Eg er oppriktig glad for at I to tusen år … endeleg kan lesast på norsk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis