JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Impresjonistisk om Vinjes journalistikk

A.O. Vinjes karnevalistiske journalistikk er systemkritikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
5308
20201030
5308
20201030

Sakprosa

Jon Severud:

Ein europeisk døl. Eit nytt blikk på A.O. Vinjes journalistikk

Kapabel forlag 2020

Jon Severud har tidlegare skrive bøker som Ubehaget i skolen (2003) og vore medforfattar i boka Markedsfundamentalismen (2017). I 2010 gjekk han med boka Ferdaminne etter A.O. Vinje opp spora etter Vinjes klassikar frå 1860. Severud har dermed vore godt skodd når han no ville kaste eit nytt blikk på Vinjes journalistikk.

Eigentleg hadde Severud tenkt å legge Vinje bak seg, skriv han i forordet, men så har minnet om Vinje pressa seg fram i lys av hendingar i dag. I seg sjølv er dette eit døme på at Vinje ikkje berre er ein viktig forfattar i norsk litteraturhistorie. Han var også ein relevant tenkar. Både Vinje-fans og nye lesarar vil finne interessante spor å tenke vidare på i dette impresjonistiske portrettet av journalisten Vinje. Sjølv har eg lært mykje. Det er også eit teikn på at arven etter Vinje må forvaltast på ein god måte. Kulturkapitalen ligg utanfor ansvarsområdet til oljefondsforvaltar Nicolai Tangen, og mange bekymrar seg for om skulen tar godt nok vare på denne delen av nasjonalformuen. Eg vil derfor gi heider til Jon Severud for at han så tydeleg viser fram kva verdiar som ligg der i kulturhistoria. Og det samstundes som han skriv om ein forfattar som understreka at opplysning og kultur ikkje ligg i gamle boksamlingar.

Impresjonistisk

Severud har teikna eit impresjonistisk portrett av journalisten Vinje. Tyngdepunkta ligg då på Vinjes tid som korrespondent for Drammens Tidende i åra 1851–1859 og på enkeltmannsføretaket Dølen i åra fram til han døydde i 1870. Vi får sjå utsnitt frå Vinjes kommentarar til skandinavismen, dei dansk-tyske konfliktane, Krimkrigen, samlinga av Italia og opptakten til samlinga av Tyskland. Severud skriv at det har vore «særs freistande» å dra linjer mellom Vinjes kommentarar på 1800-talet til brennheite spørsmål i dag. Her må det ha vore eit mål for Severud at lesaren sjølv skal sjå dei moglege parallellane, om det no gjeld folkerøystingar og brexit eller utviklinga i USA.

Vinje var ein slags framstegsoptimist på vilkår. Han kunne ha store voner til USA og den amerikanske konstitusjonen, men tok også store atterhald. «Etter hans oppfatning ville den amerikanske republikken – lik dei gamle republikkane i antikken – enda i diktatur.» Som alle kan sjå, vil det her vere «særs freistande» å trekke linjer til den folkevalde presidenten i dagens USA og hans forhold til demokratiske grunnprinsipp. Eg trur Severud gjer rett når han også her bruker impresjonistiske strok. Historia er ikkje rettlinja. Vi må lese Vinje, og så får vi tenke på dei moglege samanhengane sjølve.

«Pengemagti stig høgre og høgre, og Folkemagti siger lægre og lægre», siterer Severud etter Vinjes bok om Bretland og Britarne. Då tenker dagens lesar sitt. Men Severud siterer også frå Vinjes i beste fall tvisynte syn på rasjonaliteten i folkerøystingar. I gitte høve kan dei verke som ei pandoraeske som kan sleppe laus all verdas ulykke og vondskap. Nei, nokon naiv romantikar om rasjonaliteten i folkemeininga var Vinje ikkje. Dei dilemmaa han synte fram, om trianguleringa mellom folk, kapital og aukande forskjellar, er like uløyste som på 1800-talet. Det er dialektikk mellom folkemakt og pengemakt. Når pengemakta festar grepet, utløyser ho det verste i folkemakta. Vinje skreiv om amerikanaren og «den almektige Daleren». Når «daleren» blir allmektig, kan også demokratiet stå på spel. Dette ligg mellom linjene i denne tankevekkande boka om Vinjes journalistikk.

Folkeleg

Eg har med overlegg brukt ord som «triangulering» og «dialektikk» i avsnittet ovanfor. Vinje ville nok ikkje brukt slike ord. Han var lærd og høgkompetent, men brukte eit folkeleg språk, snakka med folk og brukte folkelege eksempel. På ei reise i England finn han eit lam som har gått seg fast i ei bergskorte. Vinje bergar sjølv lammet og bruker historia i ei utgreiing om nasjonalitet og landbrukspolitikk. Slik skaper han ei linje mellom praktisk handling og overordna analyse.

Nokon kvar har mykje å lære av Vinje som folkeopplysar og didaktikar. I dag lærer vi ungane våre at dei skal «bruke fagspråk» om dei skal kunne gjere seg gjeldande som medborgarar i demokratiet. Dette er ikkje folkedanning, men kompetanseutvikling på høgkulturen og makta sine premissar. Slik kan ein også gjere innvendingane som kjem «nedanfrå» ugyldige. Dette er eit problem eg kjenner på kvar dag eg står bak eit kateter for å utdanne norsklærarar. Vinjes karnevalistiske journalistikk er systemkritikk. «Vil du skriva godt, må du dyppa pennen i eige hjarteblod», skreiv altså Vinje. Det kan du ikkje gjere, når du skal bruke fagspråk. Eg held med Vinje i dette og tykkjer det er synd at vi styrer ungane våre bort frå dei personlege røystene i hjarteblodet. For kvar artikkel lærarstudentane les om «literacy», burde dei nok lese minst eitt essay av A.O. Vinje.

Gakk så hen til Jon Severuds forvitnelege bok om Ein europeisk døl. Om ikkje for å bli klok, så i alle høve for å bli klokare enn du var frå før.

Heming H. Gujord

Heming H. Gujord er professor i nordisk fagdidaktikk/litteratur ved Universitetet i Bergen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Jon Severud:

Ein europeisk døl. Eit nytt blikk på A.O. Vinjes journalistikk

Kapabel forlag 2020

Jon Severud har tidlegare skrive bøker som Ubehaget i skolen (2003) og vore medforfattar i boka Markedsfundamentalismen (2017). I 2010 gjekk han med boka Ferdaminne etter A.O. Vinje opp spora etter Vinjes klassikar frå 1860. Severud har dermed vore godt skodd når han no ville kaste eit nytt blikk på Vinjes journalistikk.

Eigentleg hadde Severud tenkt å legge Vinje bak seg, skriv han i forordet, men så har minnet om Vinje pressa seg fram i lys av hendingar i dag. I seg sjølv er dette eit døme på at Vinje ikkje berre er ein viktig forfattar i norsk litteraturhistorie. Han var også ein relevant tenkar. Både Vinje-fans og nye lesarar vil finne interessante spor å tenke vidare på i dette impresjonistiske portrettet av journalisten Vinje. Sjølv har eg lært mykje. Det er også eit teikn på at arven etter Vinje må forvaltast på ein god måte. Kulturkapitalen ligg utanfor ansvarsområdet til oljefondsforvaltar Nicolai Tangen, og mange bekymrar seg for om skulen tar godt nok vare på denne delen av nasjonalformuen. Eg vil derfor gi heider til Jon Severud for at han så tydeleg viser fram kva verdiar som ligg der i kulturhistoria. Og det samstundes som han skriv om ein forfattar som understreka at opplysning og kultur ikkje ligg i gamle boksamlingar.

Impresjonistisk

Severud har teikna eit impresjonistisk portrett av journalisten Vinje. Tyngdepunkta ligg då på Vinjes tid som korrespondent for Drammens Tidende i åra 1851–1859 og på enkeltmannsføretaket Dølen i åra fram til han døydde i 1870. Vi får sjå utsnitt frå Vinjes kommentarar til skandinavismen, dei dansk-tyske konfliktane, Krimkrigen, samlinga av Italia og opptakten til samlinga av Tyskland. Severud skriv at det har vore «særs freistande» å dra linjer mellom Vinjes kommentarar på 1800-talet til brennheite spørsmål i dag. Her må det ha vore eit mål for Severud at lesaren sjølv skal sjå dei moglege parallellane, om det no gjeld folkerøystingar og brexit eller utviklinga i USA.

Vinje var ein slags framstegsoptimist på vilkår. Han kunne ha store voner til USA og den amerikanske konstitusjonen, men tok også store atterhald. «Etter hans oppfatning ville den amerikanske republikken – lik dei gamle republikkane i antikken – enda i diktatur.» Som alle kan sjå, vil det her vere «særs freistande» å trekke linjer til den folkevalde presidenten i dagens USA og hans forhold til demokratiske grunnprinsipp. Eg trur Severud gjer rett når han også her bruker impresjonistiske strok. Historia er ikkje rettlinja. Vi må lese Vinje, og så får vi tenke på dei moglege samanhengane sjølve.

«Pengemagti stig høgre og høgre, og Folkemagti siger lægre og lægre», siterer Severud etter Vinjes bok om Bretland og Britarne. Då tenker dagens lesar sitt. Men Severud siterer også frå Vinjes i beste fall tvisynte syn på rasjonaliteten i folkerøystingar. I gitte høve kan dei verke som ei pandoraeske som kan sleppe laus all verdas ulykke og vondskap. Nei, nokon naiv romantikar om rasjonaliteten i folkemeininga var Vinje ikkje. Dei dilemmaa han synte fram, om trianguleringa mellom folk, kapital og aukande forskjellar, er like uløyste som på 1800-talet. Det er dialektikk mellom folkemakt og pengemakt. Når pengemakta festar grepet, utløyser ho det verste i folkemakta. Vinje skreiv om amerikanaren og «den almektige Daleren». Når «daleren» blir allmektig, kan også demokratiet stå på spel. Dette ligg mellom linjene i denne tankevekkande boka om Vinjes journalistikk.

Folkeleg

Eg har med overlegg brukt ord som «triangulering» og «dialektikk» i avsnittet ovanfor. Vinje ville nok ikkje brukt slike ord. Han var lærd og høgkompetent, men brukte eit folkeleg språk, snakka med folk og brukte folkelege eksempel. På ei reise i England finn han eit lam som har gått seg fast i ei bergskorte. Vinje bergar sjølv lammet og bruker historia i ei utgreiing om nasjonalitet og landbrukspolitikk. Slik skaper han ei linje mellom praktisk handling og overordna analyse.

Nokon kvar har mykje å lære av Vinje som folkeopplysar og didaktikar. I dag lærer vi ungane våre at dei skal «bruke fagspråk» om dei skal kunne gjere seg gjeldande som medborgarar i demokratiet. Dette er ikkje folkedanning, men kompetanseutvikling på høgkulturen og makta sine premissar. Slik kan ein også gjere innvendingane som kjem «nedanfrå» ugyldige. Dette er eit problem eg kjenner på kvar dag eg står bak eit kateter for å utdanne norsklærarar. Vinjes karnevalistiske journalistikk er systemkritikk. «Vil du skriva godt, må du dyppa pennen i eige hjarteblod», skreiv altså Vinje. Det kan du ikkje gjere, når du skal bruke fagspråk. Eg held med Vinje i dette og tykkjer det er synd at vi styrer ungane våre bort frå dei personlege røystene i hjarteblodet. For kvar artikkel lærarstudentane les om «literacy», burde dei nok lese minst eitt essay av A.O. Vinje.

Gakk så hen til Jon Severuds forvitnelege bok om Ein europeisk døl. Om ikkje for å bli klok, så i alle høve for å bli klokare enn du var frå før.

Heming H. Gujord

Heming H. Gujord er professor i nordisk fagdidaktikk/litteratur ved Universitetet i Bergen.

Gakk så hen til Jon Severuds forvitnelege bok om Ein europeisk døl.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis