Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Impresjonistisk om Vinjes journalistikk

A.O. Vinjes karnevalistiske journalistikk er systemkritikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
5308
20201030
5308
20201030

Sakprosa

Jon Severud:

Ein europeisk døl. Eit nytt blikk på A.O. Vinjes journalistikk

Kapabel forlag 2020

Jon Severud har tidlegare skrive bøker som Ubehaget i skolen (2003) og vore medforfattar i boka Markedsfundamentalismen (2017). I 2010 gjekk han med boka Ferdaminne etter A.O. Vinje opp spora etter Vinjes klassikar frå 1860. Severud har dermed vore godt skodd når han no ville kaste eit nytt blikk på Vinjes journalistikk.

Eigentleg hadde Severud tenkt å legge Vinje bak seg, skriv han i forordet, men så har minnet om Vinje pressa seg fram i lys av hendingar i dag. I seg sjølv er dette eit døme på at Vinje ikkje berre er ein viktig forfattar i norsk litteraturhistorie. Han var også ein relevant tenkar. Både Vinje-fans og nye lesarar vil finne interessante spor å tenke vidare på i dette impresjonistiske portrettet av journalisten Vinje. Sjølv har eg lært mykje. Det er også eit teikn på at arven etter Vinje må forvaltast på ein god måte. Kulturkapitalen ligg utanfor ansvarsområdet til oljefondsforvaltar Nicolai Tangen, og mange bekymrar seg for om skulen tar godt nok vare på denne delen av nasjonalformuen. Eg vil derfor gi heider til Jon Severud for at han så tydeleg viser fram kva verdiar som ligg der i kulturhistoria. Og det samstundes som han skriv om ein forfattar som understreka at opplysning og kultur ikkje ligg i gamle boksamlingar.

Impresjonistisk

Severud har teikna eit impresjonistisk portrett av journalisten Vinje. Tyngdepunkta ligg då på Vinjes tid som korrespondent for Drammens Tidende i åra 1851–1859 og på enkeltmannsføretaket Dølen i åra fram til han døydde i 1870. Vi får sjå utsnitt frå Vinjes kommentarar til skandinavismen, dei dansk-tyske konfliktane, Krimkrigen, samlinga av Italia og opptakten til samlinga av Tyskland. Severud skriv at det har vore «særs freistande» å dra linjer mellom Vinjes kommentarar på 1800-talet til brennheite spørsmål i dag. Her må det ha vore eit mål for Severud at lesaren sjølv skal sjå dei moglege parallellane, om det no gjeld folkerøystingar og brexit eller utviklinga i USA.

Vinje var ein slags framstegsoptimist på vilkår. Han kunne ha store voner til USA og den amerikanske konstitusjonen, men tok også store atterhald. «Etter hans oppfatning ville den amerikanske republikken – lik dei gamle republikkane i antikken – enda i diktatur.» Som alle kan sjå, vil det her vere «særs freistande» å trekke linjer til den folkevalde presidenten i dagens USA og hans forhold til demokratiske grunnprinsipp. Eg trur Severud gjer rett når han også her bruker impresjonistiske strok. Historia er ikkje rettlinja. Vi må lese Vinje, og så får vi tenke på dei moglege samanhengane sjølve.

«Pengemagti stig høgre og høgre, og Folkemagti siger lægre og lægre», siterer Severud etter Vinjes bok om Bretland og Britarne. Då tenker dagens lesar sitt. Men Severud siterer også frå Vinjes i beste fall tvisynte syn på rasjonaliteten i folkerøystingar. I gitte høve kan dei verke som ei pandoraeske som kan sleppe laus all verdas ulykke og vondskap. Nei, nokon naiv romantikar om rasjonaliteten i folkemeininga var Vinje ikkje. Dei dilemmaa han synte fram, om trianguleringa mellom folk, kapital og aukande forskjellar, er like uløyste som på 1800-talet. Det er dialektikk mellom folkemakt og pengemakt. Når pengemakta festar grepet, utløyser ho det verste i folkemakta. Vinje skreiv om amerikanaren og «den almektige Daleren». Når «daleren» blir allmektig, kan også demokratiet stå på spel. Dette ligg mellom linjene i denne tankevekkande boka om Vinjes journalistikk.

Folkeleg

Eg har med overlegg brukt ord som «triangulering» og «dialektikk» i avsnittet ovanfor. Vinje ville nok ikkje brukt slike ord. Han var lærd og høgkompetent, men brukte eit folkeleg språk, snakka med folk og brukte folkelege eksempel. På ei reise i England finn han eit lam som har gått seg fast i ei bergskorte. Vinje bergar sjølv lammet og bruker historia i ei utgreiing om nasjonalitet og landbrukspolitikk. Slik skaper han ei linje mellom praktisk handling og overordna analyse.

Nokon kvar har mykje å lære av Vinje som folkeopplysar og didaktikar. I dag lærer vi ungane våre at dei skal «bruke fagspråk» om dei skal kunne gjere seg gjeldande som medborgarar i demokratiet. Dette er ikkje folkedanning, men kompetanseutvikling på høgkulturen og makta sine premissar. Slik kan ein også gjere innvendingane som kjem «nedanfrå» ugyldige. Dette er eit problem eg kjenner på kvar dag eg står bak eit kateter for å utdanne norsklærarar. Vinjes karnevalistiske journalistikk er systemkritikk. «Vil du skriva godt, må du dyppa pennen i eige hjarteblod», skreiv altså Vinje. Det kan du ikkje gjere, når du skal bruke fagspråk. Eg held med Vinje i dette og tykkjer det er synd at vi styrer ungane våre bort frå dei personlege røystene i hjarteblodet. For kvar artikkel lærarstudentane les om «literacy», burde dei nok lese minst eitt essay av A.O. Vinje.

Gakk så hen til Jon Severuds forvitnelege bok om Ein europeisk døl. Om ikkje for å bli klok, så i alle høve for å bli klokare enn du var frå før.

Heming H. Gujord

Heming H. Gujord er professor i nordisk fagdidaktikk/litteratur ved Universitetet i Bergen.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Jon Severud:

Ein europeisk døl. Eit nytt blikk på A.O. Vinjes journalistikk

Kapabel forlag 2020

Jon Severud har tidlegare skrive bøker som Ubehaget i skolen (2003) og vore medforfattar i boka Markedsfundamentalismen (2017). I 2010 gjekk han med boka Ferdaminne etter A.O. Vinje opp spora etter Vinjes klassikar frå 1860. Severud har dermed vore godt skodd når han no ville kaste eit nytt blikk på Vinjes journalistikk.

Eigentleg hadde Severud tenkt å legge Vinje bak seg, skriv han i forordet, men så har minnet om Vinje pressa seg fram i lys av hendingar i dag. I seg sjølv er dette eit døme på at Vinje ikkje berre er ein viktig forfattar i norsk litteraturhistorie. Han var også ein relevant tenkar. Både Vinje-fans og nye lesarar vil finne interessante spor å tenke vidare på i dette impresjonistiske portrettet av journalisten Vinje. Sjølv har eg lært mykje. Det er også eit teikn på at arven etter Vinje må forvaltast på ein god måte. Kulturkapitalen ligg utanfor ansvarsområdet til oljefondsforvaltar Nicolai Tangen, og mange bekymrar seg for om skulen tar godt nok vare på denne delen av nasjonalformuen. Eg vil derfor gi heider til Jon Severud for at han så tydeleg viser fram kva verdiar som ligg der i kulturhistoria. Og det samstundes som han skriv om ein forfattar som understreka at opplysning og kultur ikkje ligg i gamle boksamlingar.

Impresjonistisk

Severud har teikna eit impresjonistisk portrett av journalisten Vinje. Tyngdepunkta ligg då på Vinjes tid som korrespondent for Drammens Tidende i åra 1851–1859 og på enkeltmannsføretaket Dølen i åra fram til han døydde i 1870. Vi får sjå utsnitt frå Vinjes kommentarar til skandinavismen, dei dansk-tyske konfliktane, Krimkrigen, samlinga av Italia og opptakten til samlinga av Tyskland. Severud skriv at det har vore «særs freistande» å dra linjer mellom Vinjes kommentarar på 1800-talet til brennheite spørsmål i dag. Her må det ha vore eit mål for Severud at lesaren sjølv skal sjå dei moglege parallellane, om det no gjeld folkerøystingar og brexit eller utviklinga i USA.

Vinje var ein slags framstegsoptimist på vilkår. Han kunne ha store voner til USA og den amerikanske konstitusjonen, men tok også store atterhald. «Etter hans oppfatning ville den amerikanske republikken – lik dei gamle republikkane i antikken – enda i diktatur.» Som alle kan sjå, vil det her vere «særs freistande» å trekke linjer til den folkevalde presidenten i dagens USA og hans forhold til demokratiske grunnprinsipp. Eg trur Severud gjer rett når han også her bruker impresjonistiske strok. Historia er ikkje rettlinja. Vi må lese Vinje, og så får vi tenke på dei moglege samanhengane sjølve.

«Pengemagti stig høgre og høgre, og Folkemagti siger lægre og lægre», siterer Severud etter Vinjes bok om Bretland og Britarne. Då tenker dagens lesar sitt. Men Severud siterer også frå Vinjes i beste fall tvisynte syn på rasjonaliteten i folkerøystingar. I gitte høve kan dei verke som ei pandoraeske som kan sleppe laus all verdas ulykke og vondskap. Nei, nokon naiv romantikar om rasjonaliteten i folkemeininga var Vinje ikkje. Dei dilemmaa han synte fram, om trianguleringa mellom folk, kapital og aukande forskjellar, er like uløyste som på 1800-talet. Det er dialektikk mellom folkemakt og pengemakt. Når pengemakta festar grepet, utløyser ho det verste i folkemakta. Vinje skreiv om amerikanaren og «den almektige Daleren». Når «daleren» blir allmektig, kan også demokratiet stå på spel. Dette ligg mellom linjene i denne tankevekkande boka om Vinjes journalistikk.

Folkeleg

Eg har med overlegg brukt ord som «triangulering» og «dialektikk» i avsnittet ovanfor. Vinje ville nok ikkje brukt slike ord. Han var lærd og høgkompetent, men brukte eit folkeleg språk, snakka med folk og brukte folkelege eksempel. På ei reise i England finn han eit lam som har gått seg fast i ei bergskorte. Vinje bergar sjølv lammet og bruker historia i ei utgreiing om nasjonalitet og landbrukspolitikk. Slik skaper han ei linje mellom praktisk handling og overordna analyse.

Nokon kvar har mykje å lære av Vinje som folkeopplysar og didaktikar. I dag lærer vi ungane våre at dei skal «bruke fagspråk» om dei skal kunne gjere seg gjeldande som medborgarar i demokratiet. Dette er ikkje folkedanning, men kompetanseutvikling på høgkulturen og makta sine premissar. Slik kan ein også gjere innvendingane som kjem «nedanfrå» ugyldige. Dette er eit problem eg kjenner på kvar dag eg står bak eit kateter for å utdanne norsklærarar. Vinjes karnevalistiske journalistikk er systemkritikk. «Vil du skriva godt, må du dyppa pennen i eige hjarteblod», skreiv altså Vinje. Det kan du ikkje gjere, når du skal bruke fagspråk. Eg held med Vinje i dette og tykkjer det er synd at vi styrer ungane våre bort frå dei personlege røystene i hjarteblodet. For kvar artikkel lærarstudentane les om «literacy», burde dei nok lese minst eitt essay av A.O. Vinje.

Gakk så hen til Jon Severuds forvitnelege bok om Ein europeisk døl. Om ikkje for å bli klok, så i alle høve for å bli klokare enn du var frå før.

Heming H. Gujord

Heming H. Gujord er professor i nordisk fagdidaktikk/litteratur ved Universitetet i Bergen.

Gakk så hen til Jon Severuds forvitnelege bok om Ein europeisk døl.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis