Innfrir ikkje heilt
Haruki Murakami går opp velkjende spor i den nye romanen sin.
Før Haruki Murakami slo gjennom som forfattar, dreiv han jazzbaren Peter Cat i Tokyo.
Foto: Marion Ettlinger
Roman
Haruki Murakami:
Drapet på kommandanten Bok 1
Omsett av Ika Kaminka og
Yngve Johan Larsen
Pax
Tilhøvet mellom ein kunstnar og det skapte, og kva ein kunstnar skaper av, er noko mange har handsama i litteratur og biletkunst. Eit sterkt verk om slike tema er Bildet av Dorian Grey. Oscar Wildes roman tek opp ønsket om å vere udødeleg, om kunstens makt og om korleis han på subtilt vis er kopla til sterke krefter i menneskesinnet, krefter som ikkje berre er av det gode slaget. Dette spelar med i bakgrunnen når ein les Drapet på kommandanten.
Haruki Murakami har nådd ein sjeldan posisjon som ei litteraturens superstjerne, høgt elska av både kritikarar og lesarar verda over. Også denne gongen finst det frydefulle augeblikk i lesinga av den japanske meisteren. Ein kjenner att forfattarens særeigne klo og det fascinerande murakamiske universet, ein stad der det fortrolla og det kvardagslege går hand i hand på eit heilt spesielt og saumlaust vis. Likevel er kanskje ikkje den 18. skjønnlitterære boka til japanaren heilt på linje med «hypen» rundt han.
Holet han kraup ut av
For mange lesarar blir det heilt sikkert herleg å på nytt få trengje inn i Murakamis verd, ei verd av overgrodde bakhagar med skjulte mysterium, matlaging, musikk og kattar, heite famntak på kryss og tvers av ekteskap og faste forhold, uforklarlege forsvinningar og tilsynekomstar, gåtefulle telefonsamtaler og brev. Også hovudpersonen er ein velkjend figur: den nokså unge mannen som har mista fotfestet, og som prøver å skape både eit nytt tilvære og noko av kunstnarleg verdi.
I Drapet på kommandanten gjeld det ein ikkje heilt kunstnarleg forløyst portrettmålar som i eit slags sjølvvalt eksil kjem over eit mystisk måleri på eit loft, skapt av kunstnaren som ein gong eigde huset han leiger. Uforklarlege ting byrjar å skje, som bjølleringing i natta, oppdaginga av ei djup sjakt (også eit velkjend Murakami-motiv), ein mystisk og særs velståande mann som oppsøkjer hovudpersonen for å få portrettet sitt måla, og som spionerer på ei ung jente i eit nabohus. Innimellom lærer vi ein del om tradisjonell japansk kunst og om klassisk musikk.
Superstjerne på hell?
Det er berre første delen som no er komen på norsk, den andre kjem over sommaren. Av den grunn, og fordi plotet er viktig her, vil eg ikkje røpe så mykje meir av handlinga. Ho er spennande nok, det er ikkje det. Men måten Murakami fortel på, synest eg ikkje når heilt opp denne gongen. Språket hans er mindre biletskapande enn tidlegare. Forfattaren har dessutan ein keisam tendens til å gjenta noko lesaren alt veit. Romanen har difor eit unødvendig stort omfang.
Etter å ha lese Drapet på kommandanten blir eg i tvil om superstjernestatusen framleis er fortent, og i alle fall om Murakami klarar å halde på han framover. Av ein forfattar med ein så enorm posisjon må ein kunne vente mykje, og denne gongen innfrir ikkje den japanske meisteren heilt. Til liks med så mange andre vart eg fjetra og begeistra over verk som Norwegian Wood og Trekkoppfuglen, mens dei siste utgivingane ikkje synest å leve opp til dei høge forventningane.
Eg las delar av romanen på både engelsk og norsk, og må fullrose dei norske omsetjarane som nok ein gong har gjort ei bragd med å skape eit godt norsk frå eit så fjernt språk som japansk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor, skribent og fast bokmeldar
i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Haruki Murakami:
Drapet på kommandanten Bok 1
Omsett av Ika Kaminka og
Yngve Johan Larsen
Pax
Tilhøvet mellom ein kunstnar og det skapte, og kva ein kunstnar skaper av, er noko mange har handsama i litteratur og biletkunst. Eit sterkt verk om slike tema er Bildet av Dorian Grey. Oscar Wildes roman tek opp ønsket om å vere udødeleg, om kunstens makt og om korleis han på subtilt vis er kopla til sterke krefter i menneskesinnet, krefter som ikkje berre er av det gode slaget. Dette spelar med i bakgrunnen når ein les Drapet på kommandanten.
Haruki Murakami har nådd ein sjeldan posisjon som ei litteraturens superstjerne, høgt elska av både kritikarar og lesarar verda over. Også denne gongen finst det frydefulle augeblikk i lesinga av den japanske meisteren. Ein kjenner att forfattarens særeigne klo og det fascinerande murakamiske universet, ein stad der det fortrolla og det kvardagslege går hand i hand på eit heilt spesielt og saumlaust vis. Likevel er kanskje ikkje den 18. skjønnlitterære boka til japanaren heilt på linje med «hypen» rundt han.
Holet han kraup ut av
For mange lesarar blir det heilt sikkert herleg å på nytt få trengje inn i Murakamis verd, ei verd av overgrodde bakhagar med skjulte mysterium, matlaging, musikk og kattar, heite famntak på kryss og tvers av ekteskap og faste forhold, uforklarlege forsvinningar og tilsynekomstar, gåtefulle telefonsamtaler og brev. Også hovudpersonen er ein velkjend figur: den nokså unge mannen som har mista fotfestet, og som prøver å skape både eit nytt tilvære og noko av kunstnarleg verdi.
I Drapet på kommandanten gjeld det ein ikkje heilt kunstnarleg forløyst portrettmålar som i eit slags sjølvvalt eksil kjem over eit mystisk måleri på eit loft, skapt av kunstnaren som ein gong eigde huset han leiger. Uforklarlege ting byrjar å skje, som bjølleringing i natta, oppdaginga av ei djup sjakt (også eit velkjend Murakami-motiv), ein mystisk og særs velståande mann som oppsøkjer hovudpersonen for å få portrettet sitt måla, og som spionerer på ei ung jente i eit nabohus. Innimellom lærer vi ein del om tradisjonell japansk kunst og om klassisk musikk.
Superstjerne på hell?
Det er berre første delen som no er komen på norsk, den andre kjem over sommaren. Av den grunn, og fordi plotet er viktig her, vil eg ikkje røpe så mykje meir av handlinga. Ho er spennande nok, det er ikkje det. Men måten Murakami fortel på, synest eg ikkje når heilt opp denne gongen. Språket hans er mindre biletskapande enn tidlegare. Forfattaren har dessutan ein keisam tendens til å gjenta noko lesaren alt veit. Romanen har difor eit unødvendig stort omfang.
Etter å ha lese Drapet på kommandanten blir eg i tvil om superstjernestatusen framleis er fortent, og i alle fall om Murakami klarar å halde på han framover. Av ein forfattar med ein så enorm posisjon må ein kunne vente mykje, og denne gongen innfrir ikkje den japanske meisteren heilt. Til liks med så mange andre vart eg fjetra og begeistra over verk som Norwegian Wood og Trekkoppfuglen, mens dei siste utgivingane ikkje synest å leve opp til dei høge forventningane.
Eg las delar av romanen på både engelsk og norsk, og må fullrose dei norske omsetjarane som nok ein gong har gjort ei bragd med å skape eit godt norsk frå eit så fjernt språk som japansk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor, skribent og fast bokmeldar
i Dag og Tid.
Etter å ha lese Drapet på kommandanten blir eg i tvil om superstjernestatusen framleis er fortent.
Fleire artiklar
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?