Kjøtetande dikt
Protosjel er ei drivande diktbok med overtydande kvalitetar.
Maria Dorothea Schrattenholz er fødd i Bergen og debuterte som lyrikar i 2015.
Foto: Baard Henriksen
Dikt
Maria Dorothea Schrattenholz:
Protosjel
Oktober
Maria Dorothea Schrattenholz vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktboka Atlaspunkt. Den andre diktboka hennar, Protosjel, står ikkje attende for debuten. I Protosjel finst ein markant energi, ein puls som pumpar fram linene, kombinert med ei sanseleg og ekspanderande biletskaping som grip tak i lesaren.
I dikta møter ein eit eg som er i ferd med å miste ein nær person, og dikta fokuserer på nedbrytingsprosessane og eget som prøver å vere nær og til stades. Som freistnad på å minimere tapet, konstruerer eget ein maskin som skal ta vare på sjela til denne personen.
I den siste seksjonen i boka, «Var», verkar det som det er denne sjela, frigjord frå den fysiske kroppen, som fører ordet og i korthogne diktsekvensar pendlar mellom minne og notida til den kroppslause sjela, som er fylt av sansingar av «hun»: «har hånd/ fordi forventning/ om hånd// kan ikke gripe/ er ugrepet»
Ånd og materie
Protosjel er ei slags filosofisk-sanseleg undersøking av eit klassisk filosofisk problemfelt, nemleg tilhøvet mellom ånda og materien, sjela og kroppen. Språket materialiserer seg også i eit liknande spenn: Her finst eit utal av vitskaplege og tekniske termar, slik som «kvantekrystall», «irridium», «orbitalbevegelse» og «fluks», føydde saman med, og forankra i, eit meir mjukt og daglegdags univers der mellom anna ein katt og etescener inngår. Maskinen som vert konstruert, vert kalla ein «sarkofag», og opphavleg tyder det greske ordet «kjøttetande».
Tap og lengt
Det er som om Maria Dorothea Schrattenholz freistar å gi liv til noko som er i ferd med å forsvinne, og som iallfall ikkje er mogleg å sjå, kjenne eller observere. Fleire av omgrepa innanfor moderne fysikk baserer seg også på teoretiske hypotesar. Og slik kan ein, i lys av Schrattenholz’ dikt, lese den teknisk-vitskaplege verda som å vere grunnlagt på både tap av og lengt etter noko.
Ingen dikt utan paradoks. Sjølv om diktsekvensane er fylte av vitskaplege terminologiar og etter kvart trer inn i det kroppslause, har dikta foten i ei konkret verd av kropp, nærleik og daglegliv. Og dei kroppslege, fysiske sidene ved dikta, især dei rytmiske kvalitetane, gir dei eit umiskjenneleg menneskeleg nærvær, eller sjel. I denne diktboka arbeider bilete, syntaks og ordval uvanleg godt saman.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Maria Dorothea Schrattenholz:
Protosjel
Oktober
Maria Dorothea Schrattenholz vart i 2015 nominert til Tarjei Vesaas’ debutantpris for diktboka Atlaspunkt. Den andre diktboka hennar, Protosjel, står ikkje attende for debuten. I Protosjel finst ein markant energi, ein puls som pumpar fram linene, kombinert med ei sanseleg og ekspanderande biletskaping som grip tak i lesaren.
I dikta møter ein eit eg som er i ferd med å miste ein nær person, og dikta fokuserer på nedbrytingsprosessane og eget som prøver å vere nær og til stades. Som freistnad på å minimere tapet, konstruerer eget ein maskin som skal ta vare på sjela til denne personen.
I den siste seksjonen i boka, «Var», verkar det som det er denne sjela, frigjord frå den fysiske kroppen, som fører ordet og i korthogne diktsekvensar pendlar mellom minne og notida til den kroppslause sjela, som er fylt av sansingar av «hun»: «har hånd/ fordi forventning/ om hånd// kan ikke gripe/ er ugrepet»
Ånd og materie
Protosjel er ei slags filosofisk-sanseleg undersøking av eit klassisk filosofisk problemfelt, nemleg tilhøvet mellom ånda og materien, sjela og kroppen. Språket materialiserer seg også i eit liknande spenn: Her finst eit utal av vitskaplege og tekniske termar, slik som «kvantekrystall», «irridium», «orbitalbevegelse» og «fluks», føydde saman med, og forankra i, eit meir mjukt og daglegdags univers der mellom anna ein katt og etescener inngår. Maskinen som vert konstruert, vert kalla ein «sarkofag», og opphavleg tyder det greske ordet «kjøttetande».
Tap og lengt
Det er som om Maria Dorothea Schrattenholz freistar å gi liv til noko som er i ferd med å forsvinne, og som iallfall ikkje er mogleg å sjå, kjenne eller observere. Fleire av omgrepa innanfor moderne fysikk baserer seg også på teoretiske hypotesar. Og slik kan ein, i lys av Schrattenholz’ dikt, lese den teknisk-vitskaplege verda som å vere grunnlagt på både tap av og lengt etter noko.
Ingen dikt utan paradoks. Sjølv om diktsekvensane er fylte av vitskaplege terminologiar og etter kvart trer inn i det kroppslause, har dikta foten i ei konkret verd av kropp, nærleik og daglegliv. Og dei kroppslege, fysiske sidene ved dikta, især dei rytmiske kvalitetane, gir dei eit umiskjenneleg menneskeleg nærvær, eller sjel. I denne diktboka arbeider bilete, syntaks og ordval uvanleg godt saman.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Protosjel er ei slags filosofisk-sanseleg undersøking av eit klassisk filosofisk problemfelt.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.