JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kollektiv overleving

Ida Hegazi Høyer har skrive nok ei leseverdig bok, sjølv om ho ikkje er den beste.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ida Hegazi Høyer har skrive fem romanar.

Ida Hegazi Høyer har skrive fem romanar.

Foto: Svein Finneide

Ida Hegazi Høyer har skrive fem romanar.

Ida Hegazi Høyer har skrive fem romanar.

Foto: Svein Finneide

3190
20181130
3190
20181130

Roman

Ida Hegazi Høyer:

Ene: skissen

Tiden

Ida Hegazi Høyer er ein av dei norske favorittforfattarane mine. Eg ventar framleis på at ho skal få det store gjennombrotet og nå opp til dei gjævaste nominasjonane, som ho fortener. Men for nye lesarar vil eg nok ikkje tilråde den sjette boka hennar, Ene: skissen, som ein inngang til forfattarskapen, utan at det betyr at boka ikkje er leseverdig. Boka er like full av herleg språkleik og kloke refleksjonar som dei førre bøkene, men dette er den mest eksperimentelle og dermed den minst tilgjengelege boka hennar hittil.

Kollektivet

Romanen går føre seg i eit kollektiv. Tre litt karikerte unge kvinner bur saman: den vakre solstrålen Elena, tungsinna og asosiale Malene og eg-personen, som står midt mellom dette lyse og mørke. Etter kvart blir dei fire; ein forfattar som berre blir omtala med bokstaven A, flyttar inn, og nærværet hennar endrar dynamikken i kollektivet.

Det einaste A bryr seg om, er å skrive. Så lenge ho held seg i den fiktive verda, er ho til å halde ut med, men det er mykje som må leggjast til rette for at ho skal få til det: Jentene må slutte å ha besøk av menn dei treffer på pub, dei må slutte å ruse seg og dei får ikkje sjå på cage fighting eller annan TV. I ein periode må dei endåtil halde seg heilt isolerte; dei handlar det dei treng for ein periode, lukkar døra og blir i leilegheita i fleire veker.

Kammerspel

Forfattaren, A, er altså den som sit på makta i dette monotone, klaustrofobiske kammerspelet. Ho får omgjevnadene til å gi avkall på alt sitt. Elena blir til og med overtalt til å stille opp på litterære arrangement på vegner av henne fordi ho ikkje taklar «overanalyserende litterære diskusjoner». Ho meistrar ikkje å tale om sitt eige virke, si eiga skrift. Høyer harselerer slik med både den narsissistiske kunstnaren og den moderne forfattarrolla, der ein er forventa å stille til alle slags intervju og samtalar når det kanskje ikkje eigentleg spelar så mykje rolle kva ein seier.

Det einaste A lever for, er ord, medan eg-personen stadig lengtar etter jord, å stikke hendene ned i mold. Det er ein fin kontrast, i likskap med kontrasten mellom dei mørke og lyse personlegdomane i kollektivet.

Openberre kvalitetar

Eller er det verkeleg slik at det er snakk om fire personar? Forfattaren går langt i å peike på at det er A som er forteljaren, at A og eg-personen slik er same person. Eller kanskje er alle i kollektivet eigentleg éin person?

Eg blir ikkje heilt klok på dette, teksten svevar litt, om ikkje heilt som ei skisse, som tittelen kan peike på, så iallfall som noko som ikkje er fullt så heilstøypt som i dei andre bøkene Ida Hegazi Høyer har skrive. Men det er kjekt at ho tør å leike seg med romanen, og språket – med rare, overraskande bokstavrim og overflod og vendingar i adjektiv – er umiskjenneleg. Det same gjeld tematikken, relasjon kontra isolasjon, som som alltid er skriven ut slik at han utvidar tankane våre.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Ida Hegazi Høyer:

Ene: skissen

Tiden

Ida Hegazi Høyer er ein av dei norske favorittforfattarane mine. Eg ventar framleis på at ho skal få det store gjennombrotet og nå opp til dei gjævaste nominasjonane, som ho fortener. Men for nye lesarar vil eg nok ikkje tilråde den sjette boka hennar, Ene: skissen, som ein inngang til forfattarskapen, utan at det betyr at boka ikkje er leseverdig. Boka er like full av herleg språkleik og kloke refleksjonar som dei førre bøkene, men dette er den mest eksperimentelle og dermed den minst tilgjengelege boka hennar hittil.

Kollektivet

Romanen går føre seg i eit kollektiv. Tre litt karikerte unge kvinner bur saman: den vakre solstrålen Elena, tungsinna og asosiale Malene og eg-personen, som står midt mellom dette lyse og mørke. Etter kvart blir dei fire; ein forfattar som berre blir omtala med bokstaven A, flyttar inn, og nærværet hennar endrar dynamikken i kollektivet.

Det einaste A bryr seg om, er å skrive. Så lenge ho held seg i den fiktive verda, er ho til å halde ut med, men det er mykje som må leggjast til rette for at ho skal få til det: Jentene må slutte å ha besøk av menn dei treffer på pub, dei må slutte å ruse seg og dei får ikkje sjå på cage fighting eller annan TV. I ein periode må dei endåtil halde seg heilt isolerte; dei handlar det dei treng for ein periode, lukkar døra og blir i leilegheita i fleire veker.

Kammerspel

Forfattaren, A, er altså den som sit på makta i dette monotone, klaustrofobiske kammerspelet. Ho får omgjevnadene til å gi avkall på alt sitt. Elena blir til og med overtalt til å stille opp på litterære arrangement på vegner av henne fordi ho ikkje taklar «overanalyserende litterære diskusjoner». Ho meistrar ikkje å tale om sitt eige virke, si eiga skrift. Høyer harselerer slik med både den narsissistiske kunstnaren og den moderne forfattarrolla, der ein er forventa å stille til alle slags intervju og samtalar når det kanskje ikkje eigentleg spelar så mykje rolle kva ein seier.

Det einaste A lever for, er ord, medan eg-personen stadig lengtar etter jord, å stikke hendene ned i mold. Det er ein fin kontrast, i likskap med kontrasten mellom dei mørke og lyse personlegdomane i kollektivet.

Openberre kvalitetar

Eller er det verkeleg slik at det er snakk om fire personar? Forfattaren går langt i å peike på at det er A som er forteljaren, at A og eg-personen slik er same person. Eller kanskje er alle i kollektivet eigentleg éin person?

Eg blir ikkje heilt klok på dette, teksten svevar litt, om ikkje heilt som ei skisse, som tittelen kan peike på, så iallfall som noko som ikkje er fullt så heilstøypt som i dei andre bøkene Ida Hegazi Høyer har skrive. Men det er kjekt at ho tør å leike seg med romanen, og språket – med rare, overraskande bokstavrim og overflod og vendingar i adjektiv – er umiskjenneleg. Det same gjeld tematikken, relasjon kontra isolasjon, som som alltid er skriven ut slik at han utvidar tankane våre.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er kjekt at Ida Hegazi Høyer tør å leike seg med romanen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis