JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Krig og pubertet

Italo Calvino skildrar italienske partisanar før mytane tok overhand.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Italo Calvino vart fødd på Cuba i 1923 og døydde i Italia i 1985.

Italo Calvino vart fødd på Cuba i 1923 og døydde i Italia i 1985.

Foto: Wikipedia

Italo Calvino vart fødd på Cuba i 1923 og døydde i Italia i 1985.

Italo Calvino vart fødd på Cuba i 1923 og døydde i Italia i 1985.

Foto: Wikipedia

3192
20180209
3192
20180209

Roman

Italo Calvino:

Stien med edderkoppredene

Solum/Bokvennen

På 1980-talet var Italo Calvino eit sentralt namn i den litterære debatten her til lands, den gongen postmodernisme og metafiksjon kom på dagsordenen, sosialrealismen tok kvelden og Hvis en reisende en vinternatt (på norsk 1985) opna for ein heilt annan refleksjon og praksis i det å skrive skjønnlitteratur.

Calvinos veg inn i litteraturen starta likevel i den italienske neorealismen som var den dominerande retninga frå tidleg 1940-tal og inn på 1950-talet, ideologisk forankra i kommunismen og inspirert av erfaringane til partisanrørsla. Debutromanen Stien med edderkoppredene frå 1947 har desse ingrediensane i rikt monn.

Filleproletariat

Romanen er bygd opp kring den foreldrelause gateguten Pin, ein tiåring som lever frå hand til munn, frå dag til dag i eit vertshus og i eit lite krypinn der søstera sel sex til både tyskarar og partisanar. Ein dag rappar han pistolen frå ein tyskar som driv på med søstera, og grev han ned ved stien med edderkoppreira, dit han trekker seg tilbake frå ein vanskeleg kvardag. Der blir pistolen liggjande fram til slutten av romanen.

Etter eit brutalt møte med tyske avhøyrsmetodar blir han tatt vare på av ei partisangruppe som opererer i nærområdet. Her får han igjen bruk for den frekke og rappkjefta oppførselen som har redda han tidlegare, og han blir ein underhaldande maskot blant desse partisanane som representerer eit tverrsnitt av motstandsrørsla med desertørar, kollaboratørar, ihuga kommunistar og dobbelagentar – sett med Calvinos auge eit filleproletariat med sympatiar i alle retningar.

Pin er ein unge i tidleg pubertet. Han spionerer på søstera, han spionerer på erotiske spenningar i partisangruppa, og alt han registrerer, bruker han hemningslaust i si eiga overleving. Han er eit barn som «lengter etter å bli holdt rundt og kjærtegnet» samtidig som «snille mennesker har alltid gjort Pin forlegen». Nærare Pin kjem vi ikkje gjennom Calvinos skildring, for Calvinos ærend er ikkje menneskeskildringa, men skildringa av eit kollektiv sett gjennom det prismet motstandsrørsla representerer.

Personleg erfaring

Calvino var sjølv med i motstandsrørsla frå 1943, og han har inngåande kunnskap om kva som hende før mytar og romantisering overtok formidlinga av krigshistoria slik ein også ser det her til lands, seinast med Baalsrud-filmen Den 12. mann.

I eit etterord eller forord til ei nyutgjeving i 1964 plasserer Calvino sin eigen debut i eit tvitydig og ambivalent lys der han les romanen «som et anonymt verk oppstått av tidsånden», og han seier vidare: «En skrevet bok vil aldri kunne veie opp for det jeg ødela ved å skrive den.»

Nå ja, den jamne lesaren skal vere glad for at Calvino skreiv denne romanen i ein alder av 23, nokså ulikt alt han seinare skreiv fram til han døde i 1985, det året Hvis en reisende en vinternatt var årets bok for mange norske lesarar.

Stien med edderkoppredene er omsett av Tommy Watz.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Italo Calvino:

Stien med edderkoppredene

Solum/Bokvennen

På 1980-talet var Italo Calvino eit sentralt namn i den litterære debatten her til lands, den gongen postmodernisme og metafiksjon kom på dagsordenen, sosialrealismen tok kvelden og Hvis en reisende en vinternatt (på norsk 1985) opna for ein heilt annan refleksjon og praksis i det å skrive skjønnlitteratur.

Calvinos veg inn i litteraturen starta likevel i den italienske neorealismen som var den dominerande retninga frå tidleg 1940-tal og inn på 1950-talet, ideologisk forankra i kommunismen og inspirert av erfaringane til partisanrørsla. Debutromanen Stien med edderkoppredene frå 1947 har desse ingrediensane i rikt monn.

Filleproletariat

Romanen er bygd opp kring den foreldrelause gateguten Pin, ein tiåring som lever frå hand til munn, frå dag til dag i eit vertshus og i eit lite krypinn der søstera sel sex til både tyskarar og partisanar. Ein dag rappar han pistolen frå ein tyskar som driv på med søstera, og grev han ned ved stien med edderkoppreira, dit han trekker seg tilbake frå ein vanskeleg kvardag. Der blir pistolen liggjande fram til slutten av romanen.

Etter eit brutalt møte med tyske avhøyrsmetodar blir han tatt vare på av ei partisangruppe som opererer i nærområdet. Her får han igjen bruk for den frekke og rappkjefta oppførselen som har redda han tidlegare, og han blir ein underhaldande maskot blant desse partisanane som representerer eit tverrsnitt av motstandsrørsla med desertørar, kollaboratørar, ihuga kommunistar og dobbelagentar – sett med Calvinos auge eit filleproletariat med sympatiar i alle retningar.

Pin er ein unge i tidleg pubertet. Han spionerer på søstera, han spionerer på erotiske spenningar i partisangruppa, og alt han registrerer, bruker han hemningslaust i si eiga overleving. Han er eit barn som «lengter etter å bli holdt rundt og kjærtegnet» samtidig som «snille mennesker har alltid gjort Pin forlegen». Nærare Pin kjem vi ikkje gjennom Calvinos skildring, for Calvinos ærend er ikkje menneskeskildringa, men skildringa av eit kollektiv sett gjennom det prismet motstandsrørsla representerer.

Personleg erfaring

Calvino var sjølv med i motstandsrørsla frå 1943, og han har inngåande kunnskap om kva som hende før mytar og romantisering overtok formidlinga av krigshistoria slik ein også ser det her til lands, seinast med Baalsrud-filmen Den 12. mann.

I eit etterord eller forord til ei nyutgjeving i 1964 plasserer Calvino sin eigen debut i eit tvitydig og ambivalent lys der han les romanen «som et anonymt verk oppstått av tidsånden», og han seier vidare: «En skrevet bok vil aldri kunne veie opp for det jeg ødela ved å skrive den.»

Nå ja, den jamne lesaren skal vere glad for at Calvino skreiv denne romanen i ein alder av 23, nokså ulikt alt han seinare skreiv fram til han døde i 1985, det året Hvis en reisende en vinternatt var årets bok for mange norske lesarar.

Stien med edderkoppredene er omsett av Tommy Watz.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Den jamne lesaren skal vere glad for at Calvino skreiv denne romanen i ein alder av 23.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis