Krig og pubertet
Italo Calvino skildrar italienske partisanar før mytane tok overhand.
Italo Calvino vart fødd på Cuba i 1923 og døydde i Italia i 1985.
Foto: Wikipedia
Roman
Italo Calvino:
Stien med edderkoppredene
Solum/Bokvennen
På 1980-talet var Italo Calvino eit sentralt namn i den litterære debatten her til lands, den gongen postmodernisme og metafiksjon kom på dagsordenen, sosialrealismen tok kvelden og Hvis en reisende en vinternatt (på norsk 1985) opna for ein heilt annan refleksjon og praksis i det å skrive skjønnlitteratur.
Calvinos veg inn i litteraturen starta likevel i den italienske neorealismen som var den dominerande retninga frå tidleg 1940-tal og inn på 1950-talet, ideologisk forankra i kommunismen og inspirert av erfaringane til partisanrørsla. Debutromanen Stien med edderkoppredene frå 1947 har desse ingrediensane i rikt monn.
Filleproletariat
Romanen er bygd opp kring den foreldrelause gateguten Pin, ein tiåring som lever frå hand til munn, frå dag til dag i eit vertshus og i eit lite krypinn der søstera sel sex til både tyskarar og partisanar. Ein dag rappar han pistolen frå ein tyskar som driv på med søstera, og grev han ned ved stien med edderkoppreira, dit han trekker seg tilbake frå ein vanskeleg kvardag. Der blir pistolen liggjande fram til slutten av romanen.
Etter eit brutalt møte med tyske avhøyrsmetodar blir han tatt vare på av ei partisangruppe som opererer i nærområdet. Her får han igjen bruk for den frekke og rappkjefta oppførselen som har redda han tidlegare, og han blir ein underhaldande maskot blant desse partisanane som representerer eit tverrsnitt av motstandsrørsla med desertørar, kollaboratørar, ihuga kommunistar og dobbelagentar – sett med Calvinos auge eit filleproletariat med sympatiar i alle retningar.
Pin er ein unge i tidleg pubertet. Han spionerer på søstera, han spionerer på erotiske spenningar i partisangruppa, og alt han registrerer, bruker han hemningslaust i si eiga overleving. Han er eit barn som «lengter etter å bli holdt rundt og kjærtegnet» samtidig som «snille mennesker har alltid gjort Pin forlegen». Nærare Pin kjem vi ikkje gjennom Calvinos skildring, for Calvinos ærend er ikkje menneskeskildringa, men skildringa av eit kollektiv sett gjennom det prismet motstandsrørsla representerer.
Personleg erfaring
Calvino var sjølv med i motstandsrørsla frå 1943, og han har inngåande kunnskap om kva som hende før mytar og romantisering overtok formidlinga av krigshistoria slik ein også ser det her til lands, seinast med Baalsrud-filmen Den 12. mann.
I eit etterord eller forord til ei nyutgjeving i 1964 plasserer Calvino sin eigen debut i eit tvitydig og ambivalent lys der han les romanen «som et anonymt verk oppstått av tidsånden», og han seier vidare: «En skrevet bok vil aldri kunne veie opp for det jeg ødela ved å skrive den.»
Nå ja, den jamne lesaren skal vere glad for at Calvino skreiv denne romanen i ein alder av 23, nokså ulikt alt han seinare skreiv fram til han døde i 1985, det året Hvis en reisende en vinternatt var årets bok for mange norske lesarar.
Stien med edderkoppredene er omsett av Tommy Watz.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Italo Calvino:
Stien med edderkoppredene
Solum/Bokvennen
På 1980-talet var Italo Calvino eit sentralt namn i den litterære debatten her til lands, den gongen postmodernisme og metafiksjon kom på dagsordenen, sosialrealismen tok kvelden og Hvis en reisende en vinternatt (på norsk 1985) opna for ein heilt annan refleksjon og praksis i det å skrive skjønnlitteratur.
Calvinos veg inn i litteraturen starta likevel i den italienske neorealismen som var den dominerande retninga frå tidleg 1940-tal og inn på 1950-talet, ideologisk forankra i kommunismen og inspirert av erfaringane til partisanrørsla. Debutromanen Stien med edderkoppredene frå 1947 har desse ingrediensane i rikt monn.
Filleproletariat
Romanen er bygd opp kring den foreldrelause gateguten Pin, ein tiåring som lever frå hand til munn, frå dag til dag i eit vertshus og i eit lite krypinn der søstera sel sex til både tyskarar og partisanar. Ein dag rappar han pistolen frå ein tyskar som driv på med søstera, og grev han ned ved stien med edderkoppreira, dit han trekker seg tilbake frå ein vanskeleg kvardag. Der blir pistolen liggjande fram til slutten av romanen.
Etter eit brutalt møte med tyske avhøyrsmetodar blir han tatt vare på av ei partisangruppe som opererer i nærområdet. Her får han igjen bruk for den frekke og rappkjefta oppførselen som har redda han tidlegare, og han blir ein underhaldande maskot blant desse partisanane som representerer eit tverrsnitt av motstandsrørsla med desertørar, kollaboratørar, ihuga kommunistar og dobbelagentar – sett med Calvinos auge eit filleproletariat med sympatiar i alle retningar.
Pin er ein unge i tidleg pubertet. Han spionerer på søstera, han spionerer på erotiske spenningar i partisangruppa, og alt han registrerer, bruker han hemningslaust i si eiga overleving. Han er eit barn som «lengter etter å bli holdt rundt og kjærtegnet» samtidig som «snille mennesker har alltid gjort Pin forlegen». Nærare Pin kjem vi ikkje gjennom Calvinos skildring, for Calvinos ærend er ikkje menneskeskildringa, men skildringa av eit kollektiv sett gjennom det prismet motstandsrørsla representerer.
Personleg erfaring
Calvino var sjølv med i motstandsrørsla frå 1943, og han har inngåande kunnskap om kva som hende før mytar og romantisering overtok formidlinga av krigshistoria slik ein også ser det her til lands, seinast med Baalsrud-filmen Den 12. mann.
I eit etterord eller forord til ei nyutgjeving i 1964 plasserer Calvino sin eigen debut i eit tvitydig og ambivalent lys der han les romanen «som et anonymt verk oppstått av tidsånden», og han seier vidare: «En skrevet bok vil aldri kunne veie opp for det jeg ødela ved å skrive den.»
Nå ja, den jamne lesaren skal vere glad for at Calvino skreiv denne romanen i ein alder av 23, nokså ulikt alt han seinare skreiv fram til han døde i 1985, det året Hvis en reisende en vinternatt var årets bok for mange norske lesarar.
Stien med edderkoppredene er omsett av Tommy Watz.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Den jamne lesaren skal vere glad for at Calvino skreiv denne romanen i ein alder av 23.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.