Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kunstnaren som går eigne vegar

Ein markant kunstnar og ein særeigen epoke i norsk kulturhistorie blir sett med nye, friske auge i ein detaljert og velskriven biografi.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Foto: Tor Arne Dalsnes / NTB

Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Foto: Tor Arne Dalsnes / NTB

4530
20201120
4530
20201120

SAKPROSA

Johanne Kielland
Servoll:

Vibeke Løkkeberg.
En kunstnerbiografi

Fagbokforlaget

I 2014 disputerte medievitar og filmhistorikar Johanne Kielland Servoll med doktoravhandlinga Den norske auteuren. En begrepshistorisk analyse. I avhandlinga var Vibeke Løkkeberg ein av dei omtalte filmregissørane. Etter fire års arbeid er Servoll her med ein biografi om den markante, ambisiøse og omdiskuterte kunstnarpersonlegdomen Vibeke Løkkeberg.

Ein modig kunstnar

Den fyldige biografien er delt inn i seks delar. I inndelinga og det kronologiske løpet ligg også strukturen og mange av styrkane i biografien. Oppveksten i Bergen og åra som ung vaksen, ei tid som var med på å forme Løkkeberg som kunstnar, er nært og fint skildra. Så følgjer Servoll henne på vegen vidare, først som skodespelar og modell, seinare som filmregissør, forfattar og debattant. Slik er denne biografien ein personlegdomsstudie, samstundes som livet til Løkkeberg i ulike fasar kan lesast som eit slags symptom på tidsperioden ho har levd i.

Gjennom boka stig det òg fram eit bilete av Løkkeberg som auteur i omgrepets rette forstand. Som filmkunstnar står ho for både idear, manus, produksjon og regi. Ho er regissør med ein personleg stil, og med sterkt engasjement har ho aktualisert og debattert vanskelege tema. Ho laga filmar ulik dei fleste andre i samtida.

Som i doktoravhandlinga syner Servoll i denne biografien korleis bruken av eiga røynsle har vore eit positivt utgangspunkt for mannlege regissørar, men noko negativt når det handlar om ein kvinneleg, norsk regissør. Det var ikkje lett for Løkkeberg å stikke seg fram som kvinneleg filmskapar og tematisere mannleg vald, overgrep, incest og abort i ei tid då det knapt fanst andre kvinner i registolen. Likevel har Løkkeberg kjempa seg til både nasjonale og internasjonale sigrar, mellom anna med spelefilmen Løperjenten frå 1981. Slike sigrar var med på å halde mot og styrke oppe når kritikken hagla som tyngst rundt andre store filmprosjekt, som Hud i 1986.

Tett på Løkkeberg

Servoll har gjennomført eit grundig og imponerande dokumentasjonsarbeid og henta informasjon frå mange ulike kjelder. Intervjuet er av dei mest sentrale kjeldeverktøya ho har nytta i arbeidet med biografien. Servoll har intervjua mange av Løkkebergs samarbeidspartar, i tillegg til ein del venar. Mest sentralt står likevel intervjua Servoll har gjort med Vibeke Løkkeberg sjølv og med ektefellen Terje Kristiansen. Løkkeberg har fått lese manus undervegs i skriveprosessen.

Ein kan saktens sjå det som problematisk at biografisubjektet og biografen har stått så tett på einannan som dei har gjort, men Servoll har innteke ein profesjonell posisjon og funne bra balanse mellom respekt og distanse. Det tette samarbeidet har gitt Servoll unike opplysingar og tilgang til eit rikt og omfattande biletmateriale. Ho har hatt tilgang til Løkkeberg og Kristiansens private arkiv. Her er det mange spor av eit innhaldsrikt liv – brev, upubliserte manus, teikningar, foto og mykje meir. Når Servoll kjem så tett på, og meistrar biografens balansekunst, kjem også vi lesarane tettare på Løkkebergs kraftfulle, turbulente og fargerike kunstnarliv.

Det bør vere biografens rolle å tolke både einskildhendingar og heilskapar i livet til den biograferte. Servoll står ikkje like tydeleg i den posisjonen overalt i boka, der er stadar ho kunne ha teke klårare standpunkt og gjort tydelegare vurderingar. Når det er sagt, er det like fullt god grunn til å slå fast at Servoll formidlar med både intensitet og nærvær, og at biografien Vibeke Løkkeberg. En kunstnerbiografi er eit heilskapleg, velskrive litterært verk som tilfører oss ny og viktig kunnskap.

Gjennom livet, kampane og karrierevegane til ein av våre mest markante og modige kunstnarar og samfunnsdebattantar framkallar boka samstundes eit nyansert bilete av ein spesiell epoke i norsk kulturhistorie. Det går ein fin streng av sitrande spenning gjennom det heile. Det gneistrar av kunstnarlivet til Vibeke Løkkeberg, det gneistrar av møtet hennar med Terje Kristiansen, og rett ofte gneistrar det av skildringane til Servoll. Vibeke Løkkeberg blir sett med nye, friske auge i ein medrivande og viktig biografi.

Per Roger Sandvik

Per Roger Sandvik er bibliotekar og frilansskribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

SAKPROSA

Johanne Kielland
Servoll:

Vibeke Løkkeberg.
En kunstnerbiografi

Fagbokforlaget

I 2014 disputerte medievitar og filmhistorikar Johanne Kielland Servoll med doktoravhandlinga Den norske auteuren. En begrepshistorisk analyse. I avhandlinga var Vibeke Løkkeberg ein av dei omtalte filmregissørane. Etter fire års arbeid er Servoll her med ein biografi om den markante, ambisiøse og omdiskuterte kunstnarpersonlegdomen Vibeke Løkkeberg.

Ein modig kunstnar

Den fyldige biografien er delt inn i seks delar. I inndelinga og det kronologiske løpet ligg også strukturen og mange av styrkane i biografien. Oppveksten i Bergen og åra som ung vaksen, ei tid som var med på å forme Løkkeberg som kunstnar, er nært og fint skildra. Så følgjer Servoll henne på vegen vidare, først som skodespelar og modell, seinare som filmregissør, forfattar og debattant. Slik er denne biografien ein personlegdomsstudie, samstundes som livet til Løkkeberg i ulike fasar kan lesast som eit slags symptom på tidsperioden ho har levd i.

Gjennom boka stig det òg fram eit bilete av Løkkeberg som auteur i omgrepets rette forstand. Som filmkunstnar står ho for både idear, manus, produksjon og regi. Ho er regissør med ein personleg stil, og med sterkt engasjement har ho aktualisert og debattert vanskelege tema. Ho laga filmar ulik dei fleste andre i samtida.

Som i doktoravhandlinga syner Servoll i denne biografien korleis bruken av eiga røynsle har vore eit positivt utgangspunkt for mannlege regissørar, men noko negativt når det handlar om ein kvinneleg, norsk regissør. Det var ikkje lett for Løkkeberg å stikke seg fram som kvinneleg filmskapar og tematisere mannleg vald, overgrep, incest og abort i ei tid då det knapt fanst andre kvinner i registolen. Likevel har Løkkeberg kjempa seg til både nasjonale og internasjonale sigrar, mellom anna med spelefilmen Løperjenten frå 1981. Slike sigrar var med på å halde mot og styrke oppe når kritikken hagla som tyngst rundt andre store filmprosjekt, som Hud i 1986.

Tett på Løkkeberg

Servoll har gjennomført eit grundig og imponerande dokumentasjonsarbeid og henta informasjon frå mange ulike kjelder. Intervjuet er av dei mest sentrale kjeldeverktøya ho har nytta i arbeidet med biografien. Servoll har intervjua mange av Løkkebergs samarbeidspartar, i tillegg til ein del venar. Mest sentralt står likevel intervjua Servoll har gjort med Vibeke Løkkeberg sjølv og med ektefellen Terje Kristiansen. Løkkeberg har fått lese manus undervegs i skriveprosessen.

Ein kan saktens sjå det som problematisk at biografisubjektet og biografen har stått så tett på einannan som dei har gjort, men Servoll har innteke ein profesjonell posisjon og funne bra balanse mellom respekt og distanse. Det tette samarbeidet har gitt Servoll unike opplysingar og tilgang til eit rikt og omfattande biletmateriale. Ho har hatt tilgang til Løkkeberg og Kristiansens private arkiv. Her er det mange spor av eit innhaldsrikt liv – brev, upubliserte manus, teikningar, foto og mykje meir. Når Servoll kjem så tett på, og meistrar biografens balansekunst, kjem også vi lesarane tettare på Løkkebergs kraftfulle, turbulente og fargerike kunstnarliv.

Det bør vere biografens rolle å tolke både einskildhendingar og heilskapar i livet til den biograferte. Servoll står ikkje like tydeleg i den posisjonen overalt i boka, der er stadar ho kunne ha teke klårare standpunkt og gjort tydelegare vurderingar. Når det er sagt, er det like fullt god grunn til å slå fast at Servoll formidlar med både intensitet og nærvær, og at biografien Vibeke Løkkeberg. En kunstnerbiografi er eit heilskapleg, velskrive litterært verk som tilfører oss ny og viktig kunnskap.

Gjennom livet, kampane og karrierevegane til ein av våre mest markante og modige kunstnarar og samfunnsdebattantar framkallar boka samstundes eit nyansert bilete av ein spesiell epoke i norsk kulturhistorie. Det går ein fin streng av sitrande spenning gjennom det heile. Det gneistrar av kunstnarlivet til Vibeke Løkkeberg, det gneistrar av møtet hennar med Terje Kristiansen, og rett ofte gneistrar det av skildringane til Servoll. Vibeke Løkkeberg blir sett med nye, friske auge i ein medrivande og viktig biografi.

Per Roger Sandvik

Per Roger Sandvik er bibliotekar og frilansskribent.

Det gneistrar av kunstnarlivet til Vibeke Løkkeberg, og rett ofte gneistrar det av skildringane til Servoll.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis