JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kunstnaren som går eigne vegar

Ein markant kunstnar og ein særeigen epoke i norsk kulturhistorie blir sett med nye, friske auge i ein detaljert og velskriven biografi.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Foto: Tor Arne Dalsnes / NTB

Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Frå innspelinga av filmen Måker i 1990, der Vibeke Løkkeberg både spelte hovudrolla og hadde regien.

Foto: Tor Arne Dalsnes / NTB

4530
20201120
4530
20201120

SAKPROSA

Johanne Kielland
Servoll:

Vibeke Løkkeberg.
En kunstnerbiografi

Fagbokforlaget

I 2014 disputerte medievitar og filmhistorikar Johanne Kielland Servoll med doktoravhandlinga Den norske auteuren. En begrepshistorisk analyse. I avhandlinga var Vibeke Løkkeberg ein av dei omtalte filmregissørane. Etter fire års arbeid er Servoll her med ein biografi om den markante, ambisiøse og omdiskuterte kunstnarpersonlegdomen Vibeke Løkkeberg.

Ein modig kunstnar

Den fyldige biografien er delt inn i seks delar. I inndelinga og det kronologiske løpet ligg også strukturen og mange av styrkane i biografien. Oppveksten i Bergen og åra som ung vaksen, ei tid som var med på å forme Løkkeberg som kunstnar, er nært og fint skildra. Så følgjer Servoll henne på vegen vidare, først som skodespelar og modell, seinare som filmregissør, forfattar og debattant. Slik er denne biografien ein personlegdomsstudie, samstundes som livet til Løkkeberg i ulike fasar kan lesast som eit slags symptom på tidsperioden ho har levd i.

Gjennom boka stig det òg fram eit bilete av Løkkeberg som auteur i omgrepets rette forstand. Som filmkunstnar står ho for både idear, manus, produksjon og regi. Ho er regissør med ein personleg stil, og med sterkt engasjement har ho aktualisert og debattert vanskelege tema. Ho laga filmar ulik dei fleste andre i samtida.

Som i doktoravhandlinga syner Servoll i denne biografien korleis bruken av eiga røynsle har vore eit positivt utgangspunkt for mannlege regissørar, men noko negativt når det handlar om ein kvinneleg, norsk regissør. Det var ikkje lett for Løkkeberg å stikke seg fram som kvinneleg filmskapar og tematisere mannleg vald, overgrep, incest og abort i ei tid då det knapt fanst andre kvinner i registolen. Likevel har Løkkeberg kjempa seg til både nasjonale og internasjonale sigrar, mellom anna med spelefilmen Løperjenten frå 1981. Slike sigrar var med på å halde mot og styrke oppe når kritikken hagla som tyngst rundt andre store filmprosjekt, som Hud i 1986.

Tett på Løkkeberg

Servoll har gjennomført eit grundig og imponerande dokumentasjonsarbeid og henta informasjon frå mange ulike kjelder. Intervjuet er av dei mest sentrale kjeldeverktøya ho har nytta i arbeidet med biografien. Servoll har intervjua mange av Løkkebergs samarbeidspartar, i tillegg til ein del venar. Mest sentralt står likevel intervjua Servoll har gjort med Vibeke Løkkeberg sjølv og med ektefellen Terje Kristiansen. Løkkeberg har fått lese manus undervegs i skriveprosessen.

Ein kan saktens sjå det som problematisk at biografisubjektet og biografen har stått så tett på einannan som dei har gjort, men Servoll har innteke ein profesjonell posisjon og funne bra balanse mellom respekt og distanse. Det tette samarbeidet har gitt Servoll unike opplysingar og tilgang til eit rikt og omfattande biletmateriale. Ho har hatt tilgang til Løkkeberg og Kristiansens private arkiv. Her er det mange spor av eit innhaldsrikt liv – brev, upubliserte manus, teikningar, foto og mykje meir. Når Servoll kjem så tett på, og meistrar biografens balansekunst, kjem også vi lesarane tettare på Løkkebergs kraftfulle, turbulente og fargerike kunstnarliv.

Det bør vere biografens rolle å tolke både einskildhendingar og heilskapar i livet til den biograferte. Servoll står ikkje like tydeleg i den posisjonen overalt i boka, der er stadar ho kunne ha teke klårare standpunkt og gjort tydelegare vurderingar. Når det er sagt, er det like fullt god grunn til å slå fast at Servoll formidlar med både intensitet og nærvær, og at biografien Vibeke Løkkeberg. En kunstnerbiografi er eit heilskapleg, velskrive litterært verk som tilfører oss ny og viktig kunnskap.

Gjennom livet, kampane og karrierevegane til ein av våre mest markante og modige kunstnarar og samfunnsdebattantar framkallar boka samstundes eit nyansert bilete av ein spesiell epoke i norsk kulturhistorie. Det går ein fin streng av sitrande spenning gjennom det heile. Det gneistrar av kunstnarlivet til Vibeke Løkkeberg, det gneistrar av møtet hennar med Terje Kristiansen, og rett ofte gneistrar det av skildringane til Servoll. Vibeke Løkkeberg blir sett med nye, friske auge i ein medrivande og viktig biografi.

Per Roger Sandvik

Per Roger Sandvik er bibliotekar og frilansskribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

SAKPROSA

Johanne Kielland
Servoll:

Vibeke Løkkeberg.
En kunstnerbiografi

Fagbokforlaget

I 2014 disputerte medievitar og filmhistorikar Johanne Kielland Servoll med doktoravhandlinga Den norske auteuren. En begrepshistorisk analyse. I avhandlinga var Vibeke Løkkeberg ein av dei omtalte filmregissørane. Etter fire års arbeid er Servoll her med ein biografi om den markante, ambisiøse og omdiskuterte kunstnarpersonlegdomen Vibeke Løkkeberg.

Ein modig kunstnar

Den fyldige biografien er delt inn i seks delar. I inndelinga og det kronologiske løpet ligg også strukturen og mange av styrkane i biografien. Oppveksten i Bergen og åra som ung vaksen, ei tid som var med på å forme Løkkeberg som kunstnar, er nært og fint skildra. Så følgjer Servoll henne på vegen vidare, først som skodespelar og modell, seinare som filmregissør, forfattar og debattant. Slik er denne biografien ein personlegdomsstudie, samstundes som livet til Løkkeberg i ulike fasar kan lesast som eit slags symptom på tidsperioden ho har levd i.

Gjennom boka stig det òg fram eit bilete av Løkkeberg som auteur i omgrepets rette forstand. Som filmkunstnar står ho for både idear, manus, produksjon og regi. Ho er regissør med ein personleg stil, og med sterkt engasjement har ho aktualisert og debattert vanskelege tema. Ho laga filmar ulik dei fleste andre i samtida.

Som i doktoravhandlinga syner Servoll i denne biografien korleis bruken av eiga røynsle har vore eit positivt utgangspunkt for mannlege regissørar, men noko negativt når det handlar om ein kvinneleg, norsk regissør. Det var ikkje lett for Løkkeberg å stikke seg fram som kvinneleg filmskapar og tematisere mannleg vald, overgrep, incest og abort i ei tid då det knapt fanst andre kvinner i registolen. Likevel har Løkkeberg kjempa seg til både nasjonale og internasjonale sigrar, mellom anna med spelefilmen Løperjenten frå 1981. Slike sigrar var med på å halde mot og styrke oppe når kritikken hagla som tyngst rundt andre store filmprosjekt, som Hud i 1986.

Tett på Løkkeberg

Servoll har gjennomført eit grundig og imponerande dokumentasjonsarbeid og henta informasjon frå mange ulike kjelder. Intervjuet er av dei mest sentrale kjeldeverktøya ho har nytta i arbeidet med biografien. Servoll har intervjua mange av Løkkebergs samarbeidspartar, i tillegg til ein del venar. Mest sentralt står likevel intervjua Servoll har gjort med Vibeke Løkkeberg sjølv og med ektefellen Terje Kristiansen. Løkkeberg har fått lese manus undervegs i skriveprosessen.

Ein kan saktens sjå det som problematisk at biografisubjektet og biografen har stått så tett på einannan som dei har gjort, men Servoll har innteke ein profesjonell posisjon og funne bra balanse mellom respekt og distanse. Det tette samarbeidet har gitt Servoll unike opplysingar og tilgang til eit rikt og omfattande biletmateriale. Ho har hatt tilgang til Løkkeberg og Kristiansens private arkiv. Her er det mange spor av eit innhaldsrikt liv – brev, upubliserte manus, teikningar, foto og mykje meir. Når Servoll kjem så tett på, og meistrar biografens balansekunst, kjem også vi lesarane tettare på Løkkebergs kraftfulle, turbulente og fargerike kunstnarliv.

Det bør vere biografens rolle å tolke både einskildhendingar og heilskapar i livet til den biograferte. Servoll står ikkje like tydeleg i den posisjonen overalt i boka, der er stadar ho kunne ha teke klårare standpunkt og gjort tydelegare vurderingar. Når det er sagt, er det like fullt god grunn til å slå fast at Servoll formidlar med både intensitet og nærvær, og at biografien Vibeke Løkkeberg. En kunstnerbiografi er eit heilskapleg, velskrive litterært verk som tilfører oss ny og viktig kunnskap.

Gjennom livet, kampane og karrierevegane til ein av våre mest markante og modige kunstnarar og samfunnsdebattantar framkallar boka samstundes eit nyansert bilete av ein spesiell epoke i norsk kulturhistorie. Det går ein fin streng av sitrande spenning gjennom det heile. Det gneistrar av kunstnarlivet til Vibeke Løkkeberg, det gneistrar av møtet hennar med Terje Kristiansen, og rett ofte gneistrar det av skildringane til Servoll. Vibeke Løkkeberg blir sett med nye, friske auge i ein medrivande og viktig biografi.

Per Roger Sandvik

Per Roger Sandvik er bibliotekar og frilansskribent.

Det gneistrar av kunstnarlivet til Vibeke Løkkeberg, og rett ofte gneistrar det av skildringane til Servoll.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis