JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kva var det med mor

Vigdis Hjorth borar djupare enn nokon gong i familie­relasjonar og smerteoverføring.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Vigdis Hjorth skriv om kunstnaren Johanna som ikkje har kontakt med mor si.

Vigdis Hjorth skriv om kunstnaren Johanna som ikkje har kontakt med mor si.

Foto: Sara Angelica Spelling

Vigdis Hjorth skriv om kunstnaren Johanna som ikkje har kontakt med mor si.

Vigdis Hjorth skriv om kunstnaren Johanna som ikkje har kontakt med mor si.

Foto: Sara Angelica Spelling

3770
20200918
3770
20200918

Roman

Vigdis Hjorth:

Er mor død

Cappelen Damm

Kva kunsten skal og kan vere, har blitt eit viktig tema for Hjorth. Er mor død tematiserer dei sterke reaksjonane og diskusjonane i kjølvatnet av Arv og miljø frå 2016. Forfattaren held fast på at kva slags relasjon eit kunstverk har til røyndomen, er uinteressant, sanningsverdien ligg i verknaden det har på tilskodar eller lesar. 

Johanna er kunstnar og har budd tre tiår i USA. I samband med ei retrospektiv utstilling er ho attende i Noreg. Så veldig mykje arbeid med kunsten blir det ikkje, i staden eit omfattande minne- og kjenslearbeid. Tilhøvet mellom Johanna og familien hennar vart betent mange år tidlegare. Johanna stilte ut nokre bilete som vekte sterk harme og forarging i heimbyen, og som førte til eit endeleg brot etter lang tid med minimal kontakt. Som ung vaksen braut ho tvert ut frå det som hadde blitt ei tvangstrøye, eit konvensjonelt liv som foreldra hadde ført henne inn i. Ho stakk av til USA der ho endeleg fekk arbeide med og bli det ho inst inne ville. I oppveksten hadde faren håna teikningane hennar og sådd tvil om ho var riktig vel bevart. Mora var ambivalent, såg talentet, men vart skremd av det Johanna alt då formidla.

For familien ser det annleis ut, det er Johanna som har svike.

 Ein viss motstand

Mora byrjar å bli gamal, kanskje er det snart for seint å ta dei viktige samtalene. Johanna vil så gjerne at mora skal forstå at det var nødvendig for henne å gjere det ho gjorde, leve slik ho har levd. Kort sagt lengtar Johanna etter å bli møtt og sett av den mora som sjeldan viste fram kven ho eigentleg var, i Johannas barndom. Ho vil dessutan gjerne skjøne meir av mor: Kvifor var ho ulykkeleg, kvifor mangla ho mot til å vere sann og ekte?

Dei første nesten hundre sidene kan lesaren kjenne ein viss motstand mot teksta. Er dette noko ein orkar gå inn i? Det kjennest litt klaustrofobisk å vere til dei grader inne i hovudet på Johanna og alle spørsmåla ho tumlar med. Snart merkar vi likevel: Alt som hender Johanna, hender no oss, alt som Johanna kjenner, kjenner vi.

Sidan ho ikkje får mor i tale, køyrer Johanna til bustaden hennar for å spionere. Ho parkerer, gøymer seg i bilen, håpar mor skal kome ut. Først er det systera som kjem forbi, ho som saboterer den kontakten Johanna så intenst ønskjer seg. Omsider dukkar også mor opp. Johanna trengjer seg tettare og tettare innpå, men møter ei stengd dør, også bokstaveleg talt. Jo meir desperat Johanna er, jo større blir fornektinga og aggresjonen frå den andre sida.

Grev ut ein barndom

Det er då ho for alvor tar til med sitt eige utgravingsarbeid. Som ein utretteleg arkeolog i eige liv grev ho opp reminisensar frå barndomen, snur og vender på dei. Det meste skjer mentalt, men Johanna går også reint konkret til verks – med ein spade. Ho finn fram til staden der ho i barndomen gøymde ei dagbok og ei teikning, i skjul for blikka til dei vaksne. Dessutan studerer ho moras søppel, noko som får eit visst komisk skjer, midt i det såre og djupt tragiske. Ikkje mange kunne ha skildra dette så gripande som Hjorth, eller i eit så pregnant og presist språk. 

Vigdis Hjorth har levert eit knallsterkt stykke litteratur der ho enda meir overbevisande forsvarer kunstens autonomi og samstundes viser kor vesentleg det er at vi er sanne i omgang med kvarandre. Om vi maktar og tør å ha dei oppklarande og ærlege samtalene, kan vi «minske meningsløsheten, målløsheten, selve vilkåret, det er ikke mye som står i menneskets makt, som er innenfor menneskets rekkevidde, men dette er».

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid. 

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Vigdis Hjorth:

Er mor død

Cappelen Damm

Kva kunsten skal og kan vere, har blitt eit viktig tema for Hjorth. Er mor død tematiserer dei sterke reaksjonane og diskusjonane i kjølvatnet av Arv og miljø frå 2016. Forfattaren held fast på at kva slags relasjon eit kunstverk har til røyndomen, er uinteressant, sanningsverdien ligg i verknaden det har på tilskodar eller lesar. 

Johanna er kunstnar og har budd tre tiår i USA. I samband med ei retrospektiv utstilling er ho attende i Noreg. Så veldig mykje arbeid med kunsten blir det ikkje, i staden eit omfattande minne- og kjenslearbeid. Tilhøvet mellom Johanna og familien hennar vart betent mange år tidlegare. Johanna stilte ut nokre bilete som vekte sterk harme og forarging i heimbyen, og som førte til eit endeleg brot etter lang tid med minimal kontakt. Som ung vaksen braut ho tvert ut frå det som hadde blitt ei tvangstrøye, eit konvensjonelt liv som foreldra hadde ført henne inn i. Ho stakk av til USA der ho endeleg fekk arbeide med og bli det ho inst inne ville. I oppveksten hadde faren håna teikningane hennar og sådd tvil om ho var riktig vel bevart. Mora var ambivalent, såg talentet, men vart skremd av det Johanna alt då formidla.

For familien ser det annleis ut, det er Johanna som har svike.

 Ein viss motstand

Mora byrjar å bli gamal, kanskje er det snart for seint å ta dei viktige samtalene. Johanna vil så gjerne at mora skal forstå at det var nødvendig for henne å gjere det ho gjorde, leve slik ho har levd. Kort sagt lengtar Johanna etter å bli møtt og sett av den mora som sjeldan viste fram kven ho eigentleg var, i Johannas barndom. Ho vil dessutan gjerne skjøne meir av mor: Kvifor var ho ulykkeleg, kvifor mangla ho mot til å vere sann og ekte?

Dei første nesten hundre sidene kan lesaren kjenne ein viss motstand mot teksta. Er dette noko ein orkar gå inn i? Det kjennest litt klaustrofobisk å vere til dei grader inne i hovudet på Johanna og alle spørsmåla ho tumlar med. Snart merkar vi likevel: Alt som hender Johanna, hender no oss, alt som Johanna kjenner, kjenner vi.

Sidan ho ikkje får mor i tale, køyrer Johanna til bustaden hennar for å spionere. Ho parkerer, gøymer seg i bilen, håpar mor skal kome ut. Først er det systera som kjem forbi, ho som saboterer den kontakten Johanna så intenst ønskjer seg. Omsider dukkar også mor opp. Johanna trengjer seg tettare og tettare innpå, men møter ei stengd dør, også bokstaveleg talt. Jo meir desperat Johanna er, jo større blir fornektinga og aggresjonen frå den andre sida.

Grev ut ein barndom

Det er då ho for alvor tar til med sitt eige utgravingsarbeid. Som ein utretteleg arkeolog i eige liv grev ho opp reminisensar frå barndomen, snur og vender på dei. Det meste skjer mentalt, men Johanna går også reint konkret til verks – med ein spade. Ho finn fram til staden der ho i barndomen gøymde ei dagbok og ei teikning, i skjul for blikka til dei vaksne. Dessutan studerer ho moras søppel, noko som får eit visst komisk skjer, midt i det såre og djupt tragiske. Ikkje mange kunne ha skildra dette så gripande som Hjorth, eller i eit så pregnant og presist språk. 

Vigdis Hjorth har levert eit knallsterkt stykke litteratur der ho enda meir overbevisande forsvarer kunstens autonomi og samstundes viser kor vesentleg det er at vi er sanne i omgang med kvarandre. Om vi maktar og tør å ha dei oppklarande og ærlege samtalene, kan vi «minske meningsløsheten, målløsheten, selve vilkåret, det er ikke mye som står i menneskets makt, som er innenfor menneskets rekkevidde, men dette er».

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid. 

Vigdis Hjorth har levert
eit knallsterkt stykke litteratur.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis