JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Kvar blir åra av?

Den femte romanen i Morgenstjerne-serien både utvidar og smalnar inn verket.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den første utgåva i Morgenstjerne-serien til Karl Ove Knausgård kom ut i 2020.

Den første utgåva i Morgenstjerne-serien til Karl Ove Knausgård kom ut i 2020.

Foto: Thomas Wågström

Den første utgåva i Morgenstjerne-serien til Karl Ove Knausgård kom ut i 2020.

Den første utgåva i Morgenstjerne-serien til Karl Ove Knausgård kom ut i 2020.

Foto: Thomas Wågström

4164
20241025
4164
20241025

Roman

Karl Ove Knausgård:

Arendal

Oktober

Arendal er den femte boka i Morgenstjerne-serien, det nye storverket til Karl Ove Knausgård. Bøkene har fått god, men òg blanda mottaking. Lesarane har vore litt i stuss om kva forfattaren vil med dette mylderet av personar og omstende, der kvardagslege skildringar vekslar med intens drøfting av dei store eksistensielle spørsmåla.

Fleire personar har gått igjen i dei fleste av bøkene. Ein av dei er gravferdskonsulenten Syvert Løyning. Ein stor del av Ulvene fra evighetens skog handlar om då han var ung mann midt på 1980-talet. Far hans, som òg heitte Syvert, er død etter ei ulykke med ein bil. I Det tredje riket er Syvert blitt middelaldrande då han reiser til Moskva for å møte halvsyster si. I utgivinga frå i år er tida skrudd attende til 1976. No er det Syvert Løyning den eldre som fører ordet, unge Syvert er her ein gutunge.

Forvirra? Det er det eigentleg ikkje så stor grunn til. Arendal er ei bok det er lett å lett å lese, lett å følgje, også inn i dei filosofiske partia av romanen. Arendal er enklare komponert enn andre bøker i serien, forteljarstemma ligg fast hos Syvert Løyning den eldre, utan hopp mellom personar og tidsplan. Boka kan lesast for seg sjølv, men blir nok ei rikare oppleving om ein kjenner i alle fall litt til dei tidlegare bøkene, der båe «Syvertane» har stor plass. Mylderet av bitar i det enorme puslespelet som Morgenstjerne-serien er, vil falle på plass og skape eit meir fullstendig bilete, eit som både er vakkert og fælsleg.

Verda er alltid notid

Syvert Løyning (den eldre, altså) er på veg heim frå ei forretningsreise då bilen havarerer utanfor Arendal. Han må overnatte i byen som han kjenner godt frå før, hans eiga mor bur der. Tilhøvet mellom dei to er ikkje slik at han har lyst til å sove hos henne, men etter oppmoding frå kona som ventar heime, tar han ein tur bortom. Møtet får opp tankar og kjensler frå barndomen. Det same gjer møta med ungdomskjærasten Bodil. Ho har nyleg mista bror sin, ein gut Syvert var mykje saman med i barndomen. Døden og tidas nådelause gang blir eit viktig tema, her som i andre bøker i serien.

Døden – og kjærleiken. På notidsplanet står Syvert oppe i eit velkjent dilemma som også andre karakterar i romanserien strevar med: Dei nokså umoglege vala når lojaliteten til familien og kvardagen stangar mot den sterke drifta mot noko stort og overskridande. I Syverts tilfelle er det ein ny flamme som trekkjer. Han har møtt Asja på reise i Sovjet, og dei har hatt nokre lidenskapelege treff. No er det slutt, eit felles liv er ikkje mogleg for dei. Men tvilen nagar Syvert: Var det rett avgjerd?

Korleis dei næraste relasjonane våre kan lyse opp eit heilt liv, men òg kaste oss ned i det djupaste mørkeret, er skildra like gripande som vi kjenner det frå andre Knausgård-romanar.

Det grufulle

Syvert har eit alkoholproblem som er openbert for alle andre enn han sjølv. I resten av handlinga følgjer den som les, med hjartet i halsen, Syverts stadig villare ferd gjennom Arendals-natta. Han er sterkt rusa og tilbøyeleg til å gjere idiotiske ting, attpåtil i bil.

Knausgård skildrar på meisterleg vis og ned til minste detalj dei ytre omgivnadene i ein mørk og tilfrosen by, samstundes som lesaren blir lokka med innover i eit langt meir uoversiktleg landskap. Røynd og innbilling glir over i einannan i Syverts sinn, ein halvtilstand som er skummel, men òg fascinerande. Tankane kan gå både til Dante og Olav Åsteson. Her er mykje mat for litteraturvitarar, skulle eg tru.

Men også for den jamne lesar. Arendal har godt driv og er spennande. At handlinga er meir konsentrert, gjer ikkje tematikken smalare eller mindre, heller tvert imot. Der nokre av dei andre bøkene har vore i overkant store munnfullar å tyggje seg gjennom, gjer det meir innsnevra perspektivet at lesaren denne gongen får ro til å ta inn og sjølv grunde på dei store spørsmåla: om livets store drama og mange paradoks, om kreftene som styrer oss – dei destruktive og dei livgivande.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Karl Ove Knausgård:

Arendal

Oktober

Arendal er den femte boka i Morgenstjerne-serien, det nye storverket til Karl Ove Knausgård. Bøkene har fått god, men òg blanda mottaking. Lesarane har vore litt i stuss om kva forfattaren vil med dette mylderet av personar og omstende, der kvardagslege skildringar vekslar med intens drøfting av dei store eksistensielle spørsmåla.

Fleire personar har gått igjen i dei fleste av bøkene. Ein av dei er gravferdskonsulenten Syvert Løyning. Ein stor del av Ulvene fra evighetens skog handlar om då han var ung mann midt på 1980-talet. Far hans, som òg heitte Syvert, er død etter ei ulykke med ein bil. I Det tredje riket er Syvert blitt middelaldrande då han reiser til Moskva for å møte halvsyster si. I utgivinga frå i år er tida skrudd attende til 1976. No er det Syvert Løyning den eldre som fører ordet, unge Syvert er her ein gutunge.

Forvirra? Det er det eigentleg ikkje så stor grunn til. Arendal er ei bok det er lett å lett å lese, lett å følgje, også inn i dei filosofiske partia av romanen. Arendal er enklare komponert enn andre bøker i serien, forteljarstemma ligg fast hos Syvert Løyning den eldre, utan hopp mellom personar og tidsplan. Boka kan lesast for seg sjølv, men blir nok ei rikare oppleving om ein kjenner i alle fall litt til dei tidlegare bøkene, der båe «Syvertane» har stor plass. Mylderet av bitar i det enorme puslespelet som Morgenstjerne-serien er, vil falle på plass og skape eit meir fullstendig bilete, eit som både er vakkert og fælsleg.

Verda er alltid notid

Syvert Løyning (den eldre, altså) er på veg heim frå ei forretningsreise då bilen havarerer utanfor Arendal. Han må overnatte i byen som han kjenner godt frå før, hans eiga mor bur der. Tilhøvet mellom dei to er ikkje slik at han har lyst til å sove hos henne, men etter oppmoding frå kona som ventar heime, tar han ein tur bortom. Møtet får opp tankar og kjensler frå barndomen. Det same gjer møta med ungdomskjærasten Bodil. Ho har nyleg mista bror sin, ein gut Syvert var mykje saman med i barndomen. Døden og tidas nådelause gang blir eit viktig tema, her som i andre bøker i serien.

Døden – og kjærleiken. På notidsplanet står Syvert oppe i eit velkjent dilemma som også andre karakterar i romanserien strevar med: Dei nokså umoglege vala når lojaliteten til familien og kvardagen stangar mot den sterke drifta mot noko stort og overskridande. I Syverts tilfelle er det ein ny flamme som trekkjer. Han har møtt Asja på reise i Sovjet, og dei har hatt nokre lidenskapelege treff. No er det slutt, eit felles liv er ikkje mogleg for dei. Men tvilen nagar Syvert: Var det rett avgjerd?

Korleis dei næraste relasjonane våre kan lyse opp eit heilt liv, men òg kaste oss ned i det djupaste mørkeret, er skildra like gripande som vi kjenner det frå andre Knausgård-romanar.

Det grufulle

Syvert har eit alkoholproblem som er openbert for alle andre enn han sjølv. I resten av handlinga følgjer den som les, med hjartet i halsen, Syverts stadig villare ferd gjennom Arendals-natta. Han er sterkt rusa og tilbøyeleg til å gjere idiotiske ting, attpåtil i bil.

Knausgård skildrar på meisterleg vis og ned til minste detalj dei ytre omgivnadene i ein mørk og tilfrosen by, samstundes som lesaren blir lokka med innover i eit langt meir uoversiktleg landskap. Røynd og innbilling glir over i einannan i Syverts sinn, ein halvtilstand som er skummel, men òg fascinerande. Tankane kan gå både til Dante og Olav Åsteson. Her er mykje mat for litteraturvitarar, skulle eg tru.

Men også for den jamne lesar. Arendal har godt driv og er spennande. At handlinga er meir konsentrert, gjer ikkje tematikken smalare eller mindre, heller tvert imot. Der nokre av dei andre bøkene har vore i overkant store munnfullar å tyggje seg gjennom, gjer det meir innsnevra perspektivet at lesaren denne gongen får ro til å ta inn og sjølv grunde på dei store spørsmåla: om livets store drama og mange paradoks, om kreftene som styrer oss – dei destruktive og dei livgivande.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis