JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Lengten etter å bli sett

Michael Rindahl skriv opp mot Vesaas utan at det verkar sjenerande.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Michael Rindahl er romandebutant.

Michael Rindahl er romandebutant.

Foto: Julie Pike

Michael Rindahl er romandebutant.

Michael Rindahl er romandebutant.

Foto: Julie Pike

3032
20190517
3032
20190517

Roman

Michael Rindahl:

Gammelgresset

Gyldendal

I 2015 gav Forfattarstudiet i Tromsø ut ein tekstantologi med smaksprøver på det studentane hadde jobba med gjennom året. Her møtte eg Michael Rindahl for første gong, i eit seks sider langt romanutdrag. Berre geografien og ei resignert grunnstemning i teksten er ført vidare inn i den romanen han no debuterer med i ein alder av 28 år, Gammelgresset.

Språklaus

Vi er i Vesterålen, nær Sortland og Strand, der Rindahl sjølv er frå, og vi er inne på fastlandet, dit Edvin Strand flyttar når det ikkje lenger er leveleg på Saltøya, der han har budd heile livet, fram til ein alder av 62. Han er ungkar, ein folkesky einstøing, tafatt og bortkommen, overkøyrd av utviklinga og med blikket retta bakover mot det som var før øya blei fråflytta og overtatt av hytte- og feriefolk utan respekt for samanhengane. Det er vondt for Edvin, men han er utan evne til å finne ord. Dette språklause hos Edvin, saman med ei sterk naturkjensle, får meg til å tenkje i retning Vesaas og Fuglane, denne vedunderlege forteljinga om søskenparet Hege og Mattis, for Edvin har også ei søster som han kan tenkje seg å flytte inn hos, sidan ho er enkje og opp i åra. Men å formidle denne tanken får han ikkje til, og han håpar at sjakkvennen Jakob kan hjelpe han med det.

På rømmen

Dette blir det likevel ingen ting av, for brått tar handlinga ei ny vending, når Edvin rømmer til skogs for å sleppe unna 70-årsdagen til søstera, der han vil treffe folk han ikkje får til å snakke med. I fleire dagar er han på rømmen, fram til han oppsøkjer ein gammal onkel. Han har ein båt i naustet, gissen og lekk som ein sil, og denne båten ror Edvin utover fjorden i, nett slik Mattis rodde utover vatnet til båten sokk under han.

Edvin blir redda ved eit tilfelle og tatt vare på, ikkje av helsevesenet, men av dei næraste, og sluttscenen gir samtidig eit glimt av håp i alt det håplause.

Kva slags roman er så dette? Heimstaddikting? Skitenrealisme? Kanskje begge delane og kanskje ingen av delane, for det som ber denne teksten, er verken den geografiske forankringa eller ein røff og maskulin realisme. Styrken ligg i skildringa av eit vart og sårbart menneske som har mista fotfestet og meininga med tilværet og ser forsvinning som eit alternativ. Han tar ikkje vare på seg sjølv, men ventar å bli tatt vare på, ventar å bli sett når han søker det usynlege.

Språket er prega av både Edvins sjenanse og evna han har til originale observasjonar i uttrykk som for eksempel: «Det han satte pris på hos Jakob, var evnen til å sitte ved et bord.» Eller «Yttergangen var ikke innredet for lange samtaler.»

Slike presise, mangetydige, aforismeaktige og ganske så originale uttrykk finst det mangfaldige eksempel på. Det viser ein språkbevisst forfattar som ein gjerne kan stille forventningar til.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Michael Rindahl:

Gammelgresset

Gyldendal

I 2015 gav Forfattarstudiet i Tromsø ut ein tekstantologi med smaksprøver på det studentane hadde jobba med gjennom året. Her møtte eg Michael Rindahl for første gong, i eit seks sider langt romanutdrag. Berre geografien og ei resignert grunnstemning i teksten er ført vidare inn i den romanen han no debuterer med i ein alder av 28 år, Gammelgresset.

Språklaus

Vi er i Vesterålen, nær Sortland og Strand, der Rindahl sjølv er frå, og vi er inne på fastlandet, dit Edvin Strand flyttar når det ikkje lenger er leveleg på Saltøya, der han har budd heile livet, fram til ein alder av 62. Han er ungkar, ein folkesky einstøing, tafatt og bortkommen, overkøyrd av utviklinga og med blikket retta bakover mot det som var før øya blei fråflytta og overtatt av hytte- og feriefolk utan respekt for samanhengane. Det er vondt for Edvin, men han er utan evne til å finne ord. Dette språklause hos Edvin, saman med ei sterk naturkjensle, får meg til å tenkje i retning Vesaas og Fuglane, denne vedunderlege forteljinga om søskenparet Hege og Mattis, for Edvin har også ei søster som han kan tenkje seg å flytte inn hos, sidan ho er enkje og opp i åra. Men å formidle denne tanken får han ikkje til, og han håpar at sjakkvennen Jakob kan hjelpe han med det.

På rømmen

Dette blir det likevel ingen ting av, for brått tar handlinga ei ny vending, når Edvin rømmer til skogs for å sleppe unna 70-årsdagen til søstera, der han vil treffe folk han ikkje får til å snakke med. I fleire dagar er han på rømmen, fram til han oppsøkjer ein gammal onkel. Han har ein båt i naustet, gissen og lekk som ein sil, og denne båten ror Edvin utover fjorden i, nett slik Mattis rodde utover vatnet til båten sokk under han.

Edvin blir redda ved eit tilfelle og tatt vare på, ikkje av helsevesenet, men av dei næraste, og sluttscenen gir samtidig eit glimt av håp i alt det håplause.

Kva slags roman er så dette? Heimstaddikting? Skitenrealisme? Kanskje begge delane og kanskje ingen av delane, for det som ber denne teksten, er verken den geografiske forankringa eller ein røff og maskulin realisme. Styrken ligg i skildringa av eit vart og sårbart menneske som har mista fotfestet og meininga med tilværet og ser forsvinning som eit alternativ. Han tar ikkje vare på seg sjølv, men ventar å bli tatt vare på, ventar å bli sett når han søker det usynlege.

Språket er prega av både Edvins sjenanse og evna han har til originale observasjonar i uttrykk som for eksempel: «Det han satte pris på hos Jakob, var evnen til å sitte ved et bord.» Eller «Yttergangen var ikke innredet for lange samtaler.»

Slike presise, mangetydige, aforismeaktige og ganske så originale uttrykk finst det mangfaldige eksempel på. Det viser ein språkbevisst forfattar som ein gjerne kan stille forventningar til.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Kva slags roman er så dette? Heimstaddikting? Skitenrealisme?

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis