JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Litt på autopilot

Peter Serck er blitt eldre mens tematikken er den gamle.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Peter Serck debuterte i 1982 og har skrive ei lang rekkje romanar.

Peter Serck debuterte i 1982 og har skrive ei lang rekkje romanar.

Foto: Thomas Brun

Peter Serck debuterte i 1982 og har skrive ei lang rekkje romanar.

Peter Serck debuterte i 1982 og har skrive ei lang rekkje romanar.

Foto: Thomas Brun

3282
20200430
3282
20200430

Roman

Peter Serck:

Mot mørket

Cappelen

Eg las Peter Serck med interesse i 1990-åra og inn i tidleg på 2000-talet. Det var noko kompromisslaust søkande hos han i ei eksistensiell jakt på identitet, roller og speglingar, ofte forankra i borgarlege miljø i hovudstaden og med forgreiningar til andre verdskrigen, konsentrasjonsleirane og lagnaden til jødane. Forteljaren er gjerne ein outsider, tilbaketrekt og forskansa i ein kunstnarleg og intellektuell posisjon som tilskodar til det verkelege livet. Blikket er retta bakover, og tankane kvernar og kvernar i ein indre monolog om det fortidige. «Forgiftet av fortid» er eit uttrykk som stadig dukkar opp, og i årets bok er forteljaren Georg ikkje noko unntak i så måte.

Tilbakeblikk

Georg er ein nær 90-årig tysk kunstmålar, busett i Oslo, oppvaksen i Berlin, gift med norske Alma, kunstintendant og dotter av ein norsk krigsprofitør. Georgs far var partimedlem og professor i filosofi med Heidegger som spesialfelt. Som ungdom er Georg svakeleg; han blir kasta ut av Hitlerjugend, og han blir heller ikkje funnen skikka til å delta i Volkssturm, den totale mobiliseringa før samanbrotet våren 1945. Forholdet til faren blir svært anstrengt, Kraft durch Freude er liksom ikkje hans greie, og den han tyr til, er søstera Edi.

Som olding tenkjer han tilbake på barndom og oppvekst under naziregimet, på ekteskapet med Alma og på forholdet til søstera Edi, med forsiktige ymt om incestuøs søskenkjærleik. Krigshandlingane i Berlin pregar all tanke og kunstnarleg utfalding gjennom motivvalet der scener frå eit bomberom eller frå eit sjukehus blir måla om og om igjen med Edi sentralt plassert i bileta. Mot slutten av krigen tar begge foreldra livet sitt, og Edi blir borte i kaoset i maidagane 1945.

Handlinga skiftar mellom nazitida og livet som enkemann i Oslo når synet sviktar, døden ventar og mørkeret sakte senkar seg over det livsverket han klamrar seg til i håp om ei siste utstilling før alt er for seint.

Monoton reprise

Det historiske bakteppet blir fort ein katalog over og ein monoton reprise på Nazi-Tysklands brotsverk mellom 1933 og 1945, for unge Georg blir innvigd i så vel entartete kunst, bokbål og riksdagsbrann som krystallnatt, filmavis, folkemøte og det meste av det som hende i perioden, og som finst dokumentert og kartlagt ned på individnivå. Derfor blir det noko tillært, utvendig og nærsynt ved desse episodane og scenene utan at lesaren blir spesielt rørt.

Georg har eit distansert forhold til alle rundt seg; det er noko han aldri vil fortelje. Det har truleg noko med søstera Edi å gjere, kanskje med den autoritære faren eller den underkua mora. Han slepper heller ikkje Alma innpå seg, han lever i si eiga, sjølvdefinerte verd der kunsten står over alt anna.

Vi har ikkje mange tilbakeskodande oldingar i norsk litteratur, men eg minner om Knut Hamsuns På gjengrodde stier og Kjell Askildsens Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten. Der er det ei litterær tyngde og eit språkleg meisterskap som Peter Serck aldri når opp til denne gongen.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Peter Serck:

Mot mørket

Cappelen

Eg las Peter Serck med interesse i 1990-åra og inn i tidleg på 2000-talet. Det var noko kompromisslaust søkande hos han i ei eksistensiell jakt på identitet, roller og speglingar, ofte forankra i borgarlege miljø i hovudstaden og med forgreiningar til andre verdskrigen, konsentrasjonsleirane og lagnaden til jødane. Forteljaren er gjerne ein outsider, tilbaketrekt og forskansa i ein kunstnarleg og intellektuell posisjon som tilskodar til det verkelege livet. Blikket er retta bakover, og tankane kvernar og kvernar i ein indre monolog om det fortidige. «Forgiftet av fortid» er eit uttrykk som stadig dukkar opp, og i årets bok er forteljaren Georg ikkje noko unntak i så måte.

Tilbakeblikk

Georg er ein nær 90-årig tysk kunstmålar, busett i Oslo, oppvaksen i Berlin, gift med norske Alma, kunstintendant og dotter av ein norsk krigsprofitør. Georgs far var partimedlem og professor i filosofi med Heidegger som spesialfelt. Som ungdom er Georg svakeleg; han blir kasta ut av Hitlerjugend, og han blir heller ikkje funnen skikka til å delta i Volkssturm, den totale mobiliseringa før samanbrotet våren 1945. Forholdet til faren blir svært anstrengt, Kraft durch Freude er liksom ikkje hans greie, og den han tyr til, er søstera Edi.

Som olding tenkjer han tilbake på barndom og oppvekst under naziregimet, på ekteskapet med Alma og på forholdet til søstera Edi, med forsiktige ymt om incestuøs søskenkjærleik. Krigshandlingane i Berlin pregar all tanke og kunstnarleg utfalding gjennom motivvalet der scener frå eit bomberom eller frå eit sjukehus blir måla om og om igjen med Edi sentralt plassert i bileta. Mot slutten av krigen tar begge foreldra livet sitt, og Edi blir borte i kaoset i maidagane 1945.

Handlinga skiftar mellom nazitida og livet som enkemann i Oslo når synet sviktar, døden ventar og mørkeret sakte senkar seg over det livsverket han klamrar seg til i håp om ei siste utstilling før alt er for seint.

Monoton reprise

Det historiske bakteppet blir fort ein katalog over og ein monoton reprise på Nazi-Tysklands brotsverk mellom 1933 og 1945, for unge Georg blir innvigd i så vel entartete kunst, bokbål og riksdagsbrann som krystallnatt, filmavis, folkemøte og det meste av det som hende i perioden, og som finst dokumentert og kartlagt ned på individnivå. Derfor blir det noko tillært, utvendig og nærsynt ved desse episodane og scenene utan at lesaren blir spesielt rørt.

Georg har eit distansert forhold til alle rundt seg; det er noko han aldri vil fortelje. Det har truleg noko med søstera Edi å gjere, kanskje med den autoritære faren eller den underkua mora. Han slepper heller ikkje Alma innpå seg, han lever i si eiga, sjølvdefinerte verd der kunsten står over alt anna.

Vi har ikkje mange tilbakeskodande oldingar i norsk litteratur, men eg minner om Knut Hamsuns På gjengrodde stier og Kjell Askildsens Thomas F’s siste nedtegnelser til almenheten. Der er det ei litterær tyngde og eit språkleg meisterskap som Peter Serck aldri når opp til denne gongen.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det blir noko tillært, utvendig og nærsynt ved desse episodane og scenene utan at lesaren blir spesielt rørt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis