JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Livet i avgjerds­maskina

Korleis blir drøf­tingar i regjerings­apparatet til politikk?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dei endelege avgjerdene i regjeringa blir tekne i regjeringskonferansane før det formelle statsrådet på slottet. Her frå ein regjeringskonferanse til Solberg-regjeringa 30. januar 2020.

Dei endelege avgjerdene i regjeringa blir tekne i regjeringskonferansane før det formelle statsrådet på slottet. Her frå ein regjeringskonferanse til Solberg-regjeringa 30. januar 2020.

Foto: Vidar Ruud / NTB

Dei endelege avgjerdene i regjeringa blir tekne i regjeringskonferansane før det formelle statsrådet på slottet. Her frå ein regjeringskonferanse til Solberg-regjeringa 30. januar 2020.

Dei endelege avgjerdene i regjeringa blir tekne i regjeringskonferansane før det formelle statsrådet på slottet. Her frå ein regjeringskonferanse til Solberg-regjeringa 30. januar 2020.

Foto: Vidar Ruud / NTB

5888
20240301
5888
20240301

Sakprosa

Jostein Askim, Eirik Holmøyvik, Marte Mangset, Yngve Flo, Kristoffer Kolltveit, Bjørn Erik Rasch:

Regjeringen. Historien, makten og hverdagen

Fagbokforlaget


Det norske styringsverket er mellom dei som er mest undersøkt av forskarar. Men vi har kjent lite til kva som skjer når regjeringsavgjerder blir tekne. Boka Regjeringen. Historien, makten og hverdagen av seks historikarar, rettshistorikarar og statsvitarar er eit godt bidrag til å fjerna denne ukunna om statsstyret.

Boka drøftar dei formelle og uformelle rammene for arbeidet til statsrådar, om dei historiske endringane i plassen regjeringane har i styringssystemet, geografisk og sosial bakgrunn, politisk trening og utdanning, kva rolle statsministeren har, og korleis regjeringar og Stortinget spelar saman for å styra landet.

Dei formelle reglane for regjeringane er få. Grunnlova er prega av den tida ho vart til i. Men etter kvart er det kome dokument utarbeidde ved Statsministerens kontor om arbeidet i regjeringane. Reglane fastset korleis statsrådane skal opptre både i formelle og i uformelle møte. Slik vert det politikk av det regjeringane gjer.

«Boka byggjer på ny forsking. Men mykje står att å granska.»

Presidentaktig

Det var under Gro Harlem Brundtland og Kåre Willoch på 1980-talet at Statsministerens kontor for alvor fekk den rolla det har som samordnar og rettleiar, leidd av statsministeren. Det pregar no heile den politiske kulturen i landet vårt. Kampen om makta i det norske systemet er blitt presidentaktig.

Våre dagars koalisjonsregjeringar består av parti som ser ulikt på mange politiske spørsmål. Og dess fleire parti regjeringa er sett saman av, dess større er faren for vanskelege konfliktar. Den tidlegare statsråden Gudmund Hernes har hevda at meir enn noko anna treng ei regjering konfliktleiing. Det har gjort det naudsynt å utvikla system for samhandling mellom dei ulike departementa. Til det har alle statsrådane eit politisk hjelpeapparat av statssekretærar, rådgjevarar og mediehjelparar. Denne omdanninga av departementa til sekretariat for politisk leiing var det første steget mot å utvikla eit politisk «reiskapsbyråkrati».

Saman med Statsministerens kontor sørgjer dei politiske rådgjevarane for å sameina politikken i regjeringa. Det har styrkt statsministeren som den fremste av regjeringsmedlemene. Statsministrane Stoltenberg og Solberg utnemnde samordningsministrar ved SMK for å halda oversikt over verksemda i alle departementa. Denne statsrådstillinga blei avvikla under Solberg.

Koalisjonsregjeringane har også gjort det nødvendig å gje partia i regjeringa fridom til å markera seg. Statsminister Solberg gav koalisjonspartnarane markante sigrar. Framstegspartiet fekk i 2016 løyve til å leggja ned veto mot auka bensin- og dieselavgifter, i strid med ønsket til regjeringspartnaren Venstre om å gjera det dyrare å køyra bil.

Samordning

Det skal òg vera grenser for kva rolle Statsministerens kontor har i regjeringsapparatet. Det skal ikkje vera eit overdepartement. Men det skal syta for at ikkje ulike departement motarbeider kvarandre. At dette er ei viktig rolle, såg vi i vinter då Nasjonalt tryggingsorgan (NSM) hadde teke opp lån i strid med Grunnlova og Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet som ansvarlege departement kom i skvis fordi dei ikkje var informerte og samkøyrde.

Ei regjering er ei avgjerdsmaskin. Boka syner korleis både dei fast tilsette og politikarane arbeider i departementa, i uformelle møte mellom statsrådar og statssekretærar, i regjeringsutval der koalisjonspartileiarar sit, i ulike fagutval av statsrådar, i regjeringslunsjar og til sist i regjeringskonferansane der dei store avgjerdene blir tekne. Mange av dei startar med ei utgreiing i kommisjonar eller utval.

Dei endelege avgjerdene i regjeringa blir tekne i regjeringskonferansane før det formelle statsrådet på slottet. Regjeringskonferansane er dei viktigaste samordningsmøta i regjeringa og kan vera langvarige. Nokre regjeringar har hatt to slike i veka. Til drøfting der har statsrådane fått regjeringsnotat, som ikkje skal vera over to sider.

Men før sakene blir forma i notat, har dei vore gjennom grundige prosessar der politikarar i partia og ekspertar i og utanfor embetsverket i dei aktuelle departementa er involverte. Fag- og interessegrupper har fått uttala seg, slik vi såg det i striden om grunnrenteskatt hausten 2023. Her var motsetningane sterke og striden hard. Men når ein statsråd har fått medhald av kollegaene i regjeringskonferansen, er framlegget klart for iverksetjing av dei som får mynde til det. Omkampar vil ein ikkje ha.

Nye styringsmåtar

Boka byggjer på ny forsking. Men mykje står att å granska. Har til dømes regjeringane tenkt igjennom korleis den grøne samfunnsutviklinga må styrast for at ho skal bli til det beste for framtidsgenerasjonane? Domstolane har i fleire høve dømt staten i miljøsaker til å ta omsyn til menneskerettar eller til tidlegare domsavgjerder i Høgsterett. Korleis møter regjeringane denne rettsleggjeringa av politikken? Prøver dei å finna smotthol i dommane? Forskarane ville nok finna interessante diskusjonar i Energidepartementet og Justisdepartementet om avgjerdsprosessane i Fosen-saka.

Kva rolle spelar regjeringsadvokaten i slike saker? Frå 2000 er embetet lagt til SMK. Kva for verknad på dei politiske prosessane fekk det?

Noregs tilhøve til EU er ei anna utfordring for regjeringar i notid og framtid, og det kan krevja nye styringsmåtar. Høgsterettsjustitiarius Toril Marie Øie åtvara nyleg om at saker der den norske regjeringa skal sameina politikken sin med EUs politikk, svell ut som følgje av at moderne søkjemotorar finn store mengder rettskjelder. Det vil nok på ei side letta regjeringsarbeidet, men òg gjera det meir komplisert.

Gudleiv Forr

Gudleiv Forr journalist
og historikar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Jostein Askim, Eirik Holmøyvik, Marte Mangset, Yngve Flo, Kristoffer Kolltveit, Bjørn Erik Rasch:

Regjeringen. Historien, makten og hverdagen

Fagbokforlaget


Det norske styringsverket er mellom dei som er mest undersøkt av forskarar. Men vi har kjent lite til kva som skjer når regjeringsavgjerder blir tekne. Boka Regjeringen. Historien, makten og hverdagen av seks historikarar, rettshistorikarar og statsvitarar er eit godt bidrag til å fjerna denne ukunna om statsstyret.

Boka drøftar dei formelle og uformelle rammene for arbeidet til statsrådar, om dei historiske endringane i plassen regjeringane har i styringssystemet, geografisk og sosial bakgrunn, politisk trening og utdanning, kva rolle statsministeren har, og korleis regjeringar og Stortinget spelar saman for å styra landet.

Dei formelle reglane for regjeringane er få. Grunnlova er prega av den tida ho vart til i. Men etter kvart er det kome dokument utarbeidde ved Statsministerens kontor om arbeidet i regjeringane. Reglane fastset korleis statsrådane skal opptre både i formelle og i uformelle møte. Slik vert det politikk av det regjeringane gjer.

«Boka byggjer på ny forsking. Men mykje står att å granska.»

Presidentaktig

Det var under Gro Harlem Brundtland og Kåre Willoch på 1980-talet at Statsministerens kontor for alvor fekk den rolla det har som samordnar og rettleiar, leidd av statsministeren. Det pregar no heile den politiske kulturen i landet vårt. Kampen om makta i det norske systemet er blitt presidentaktig.

Våre dagars koalisjonsregjeringar består av parti som ser ulikt på mange politiske spørsmål. Og dess fleire parti regjeringa er sett saman av, dess større er faren for vanskelege konfliktar. Den tidlegare statsråden Gudmund Hernes har hevda at meir enn noko anna treng ei regjering konfliktleiing. Det har gjort det naudsynt å utvikla system for samhandling mellom dei ulike departementa. Til det har alle statsrådane eit politisk hjelpeapparat av statssekretærar, rådgjevarar og mediehjelparar. Denne omdanninga av departementa til sekretariat for politisk leiing var det første steget mot å utvikla eit politisk «reiskapsbyråkrati».

Saman med Statsministerens kontor sørgjer dei politiske rådgjevarane for å sameina politikken i regjeringa. Det har styrkt statsministeren som den fremste av regjeringsmedlemene. Statsministrane Stoltenberg og Solberg utnemnde samordningsministrar ved SMK for å halda oversikt over verksemda i alle departementa. Denne statsrådstillinga blei avvikla under Solberg.

Koalisjonsregjeringane har også gjort det nødvendig å gje partia i regjeringa fridom til å markera seg. Statsminister Solberg gav koalisjonspartnarane markante sigrar. Framstegspartiet fekk i 2016 løyve til å leggja ned veto mot auka bensin- og dieselavgifter, i strid med ønsket til regjeringspartnaren Venstre om å gjera det dyrare å køyra bil.

Samordning

Det skal òg vera grenser for kva rolle Statsministerens kontor har i regjeringsapparatet. Det skal ikkje vera eit overdepartement. Men det skal syta for at ikkje ulike departement motarbeider kvarandre. At dette er ei viktig rolle, såg vi i vinter då Nasjonalt tryggingsorgan (NSM) hadde teke opp lån i strid med Grunnlova og Forsvarsdepartementet og Justisdepartementet som ansvarlege departement kom i skvis fordi dei ikkje var informerte og samkøyrde.

Ei regjering er ei avgjerdsmaskin. Boka syner korleis både dei fast tilsette og politikarane arbeider i departementa, i uformelle møte mellom statsrådar og statssekretærar, i regjeringsutval der koalisjonspartileiarar sit, i ulike fagutval av statsrådar, i regjeringslunsjar og til sist i regjeringskonferansane der dei store avgjerdene blir tekne. Mange av dei startar med ei utgreiing i kommisjonar eller utval.

Dei endelege avgjerdene i regjeringa blir tekne i regjeringskonferansane før det formelle statsrådet på slottet. Regjeringskonferansane er dei viktigaste samordningsmøta i regjeringa og kan vera langvarige. Nokre regjeringar har hatt to slike i veka. Til drøfting der har statsrådane fått regjeringsnotat, som ikkje skal vera over to sider.

Men før sakene blir forma i notat, har dei vore gjennom grundige prosessar der politikarar i partia og ekspertar i og utanfor embetsverket i dei aktuelle departementa er involverte. Fag- og interessegrupper har fått uttala seg, slik vi såg det i striden om grunnrenteskatt hausten 2023. Her var motsetningane sterke og striden hard. Men når ein statsråd har fått medhald av kollegaene i regjeringskonferansen, er framlegget klart for iverksetjing av dei som får mynde til det. Omkampar vil ein ikkje ha.

Nye styringsmåtar

Boka byggjer på ny forsking. Men mykje står att å granska. Har til dømes regjeringane tenkt igjennom korleis den grøne samfunnsutviklinga må styrast for at ho skal bli til det beste for framtidsgenerasjonane? Domstolane har i fleire høve dømt staten i miljøsaker til å ta omsyn til menneskerettar eller til tidlegare domsavgjerder i Høgsterett. Korleis møter regjeringane denne rettsleggjeringa av politikken? Prøver dei å finna smotthol i dommane? Forskarane ville nok finna interessante diskusjonar i Energidepartementet og Justisdepartementet om avgjerdsprosessane i Fosen-saka.

Kva rolle spelar regjeringsadvokaten i slike saker? Frå 2000 er embetet lagt til SMK. Kva for verknad på dei politiske prosessane fekk det?

Noregs tilhøve til EU er ei anna utfordring for regjeringar i notid og framtid, og det kan krevja nye styringsmåtar. Høgsterettsjustitiarius Toril Marie Øie åtvara nyleg om at saker der den norske regjeringa skal sameina politikken sin med EUs politikk, svell ut som følgje av at moderne søkjemotorar finn store mengder rettskjelder. Det vil nok på ei side letta regjeringsarbeidet, men òg gjera det meir komplisert.

Gudleiv Forr

Gudleiv Forr journalist
og historikar.

Fleire artiklar

Olav Thon (1923–2024).

Olav Thon (1923–2024).

Foto: Heiko Junge / NTB

KommentarSamfunn

Stadutviklaren Olav Thon

Olav Thon skapte den moderne norske bygdebyen – med større bilbruk og fleire kjøpesenter.

Ronny Spaans
Olav Thon (1923–2024).

Olav Thon (1923–2024).

Foto: Heiko Junge / NTB

KommentarSamfunn

Stadutviklaren Olav Thon

Olav Thon skapte den moderne norske bygdebyen – med større bilbruk og fleire kjøpesenter.

Ronny Spaans
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis