Løyndomsfulle tidssamband
Vidar Sundstøl søkjer heller ut av enn inn i samtida.
Vidar Sundstøl tok farvel med krimsjangeren i 2019 og har sidan skrive fleire romanar.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Roman
Vidar Sundstøl:
Jeg sank
Tiden
Vidar Sundstøl fekk eit namn som feira krimforfattar for rundt ti år sidan. I dei tre siste bøkene har han tatt for seg litt andre slags gåter.
Det handlar mykje om løyndomsfulle samband mellom fortida og vår eiga tid. I dei to siste romanane hans er den norrøne tida og det rike mytestoffet som høyrer til, viktige omdreiingspunkt for handling og tematikk.
Sundstøl skriv fram parallelle tidsplan og verder. Her er motiv vi kjenner frå mytologien, men som kanskje fleire i dag knyter til populærkultur og litteratur: Ideen om ein hær av daudingar som kjem til dei levande for å ta hemn, og at skapningar frå fortida kan gripe inn i vår eiga tid, nytten av ein god stav for å drive seid/trolldom, og vesen som livnærer seg av menneskeblod.
Dei av oss som tykkjer slikt er fascinerande, blir glade for at ein så god forfattar tar desse førestillingane på alvor og ikkje minst at han tar dei attende til der dei høyrer heime, i vår eiga kulturhistorie.
Ut av di tid
Eddy Kromvik er ein forfattar som slett ikkje vil skrive om det som tel og gir utteljing i samtida, men heller søkjer seg langt bakover til farne tider. Det siste han vil, er å skrive ein roman som kan «sitte pent på gulvet og logre med halen i håp om at noen skal klappe den på hodet og kalle den god».
Eddy går sine eigne vegar. Når han no skal i gang med ein ny roman, reiser han til staden som skal vere utgangspunktet for boka han vil skrive. Utanfor Avaldsnes på Karmøy finst eit skjer som er kjent som Skrattaskjer. Skjeret er med i ei scene i soga om Olav den heilage, og udødeleggjort i Halfdan Egedius’ illustrasjon «Seidmennene på Skrattaskjær». Fire seidmenn vart sette fast på skjeret her for å drukne.
Eddy drar på research, men ikkje på eit vanleg faktasøk. Her er det er snakk om ei reise gjennom tid og rom. Han er på jakt etter ei opning inn til scena på Egedius’ teikning for å kome i kontakt med den eine seidmannen på biletet, han med det stirande blikket.
Det læt kanskje sært, men fungerer fint i romanuniverset, og det er ikkje vanskeleg for lesaren å følgje med på reisa. Eit stykke uti romanen blir det klart at Eddy sjølv ser og oppfattar ting som venteleg ikkje finst der for andre enn han. Det fortidige tar over og tar form, blir konkret, verkeleg – og uhyggeleg. Eddy har vekt til live krefter han ikkje rår over.
Mange botnar
Teksten er fortetta, gåtefull – og på sitt beste spaningsdirrande. Det er òg godt gjort å skrive fram så mange botnar i ein roman, så mange blikk: Lesaren ser både gjennom auga til ein som lever her og no, men samstundes i ei slags parallell røynd, og gjennom auga til ein som levde for tusen år sidan. Attpåtil er vi i nokre få kapittel med Egedius inn i atelieret.
Her er altså minst tre tidsplan og tre synsvinklar: Eddy, seidmannen og biletkunstnaren. Det er nok berre den siste som er så nokolunde til å lite på. Grepet kastar lys over sider ved både notida og fortida, men hadde verka sterkare om Sundstøl hadde variert språket noko meir i dei ulike bolkane.
Her er mange fine passasjar, men språkleg har nok forfattaren vore endå sikrare og strammare i tidlegare utgivingar.
Sjølv om det altså er mykje godt å seie om denne romanen, kjenner eg meg litt tom når han er ferdiglesen. Eg får ikkje tak på kva forfattaren eigentleg vil med alt saman. Kva vil han at vi skal forstå, kva slags nye innsikter skal bli lesaren til del? Er det ein slags kritikk av samtidslitteraturen, er det for diffust.
Ein roman treng slett ikkje logre for lesaren sin, men han må kunne dytte snuten mot den som les, og peike ut ei retning for tanken.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Vidar Sundstøl:
Jeg sank
Tiden
Vidar Sundstøl fekk eit namn som feira krimforfattar for rundt ti år sidan. I dei tre siste bøkene har han tatt for seg litt andre slags gåter.
Det handlar mykje om løyndomsfulle samband mellom fortida og vår eiga tid. I dei to siste romanane hans er den norrøne tida og det rike mytestoffet som høyrer til, viktige omdreiingspunkt for handling og tematikk.
Sundstøl skriv fram parallelle tidsplan og verder. Her er motiv vi kjenner frå mytologien, men som kanskje fleire i dag knyter til populærkultur og litteratur: Ideen om ein hær av daudingar som kjem til dei levande for å ta hemn, og at skapningar frå fortida kan gripe inn i vår eiga tid, nytten av ein god stav for å drive seid/trolldom, og vesen som livnærer seg av menneskeblod.
Dei av oss som tykkjer slikt er fascinerande, blir glade for at ein så god forfattar tar desse førestillingane på alvor og ikkje minst at han tar dei attende til der dei høyrer heime, i vår eiga kulturhistorie.
Ut av di tid
Eddy Kromvik er ein forfattar som slett ikkje vil skrive om det som tel og gir utteljing i samtida, men heller søkjer seg langt bakover til farne tider. Det siste han vil, er å skrive ein roman som kan «sitte pent på gulvet og logre med halen i håp om at noen skal klappe den på hodet og kalle den god».
Eddy går sine eigne vegar. Når han no skal i gang med ein ny roman, reiser han til staden som skal vere utgangspunktet for boka han vil skrive. Utanfor Avaldsnes på Karmøy finst eit skjer som er kjent som Skrattaskjer. Skjeret er med i ei scene i soga om Olav den heilage, og udødeleggjort i Halfdan Egedius’ illustrasjon «Seidmennene på Skrattaskjær». Fire seidmenn vart sette fast på skjeret her for å drukne.
Eddy drar på research, men ikkje på eit vanleg faktasøk. Her er det er snakk om ei reise gjennom tid og rom. Han er på jakt etter ei opning inn til scena på Egedius’ teikning for å kome i kontakt med den eine seidmannen på biletet, han med det stirande blikket.
Det læt kanskje sært, men fungerer fint i romanuniverset, og det er ikkje vanskeleg for lesaren å følgje med på reisa. Eit stykke uti romanen blir det klart at Eddy sjølv ser og oppfattar ting som venteleg ikkje finst der for andre enn han. Det fortidige tar over og tar form, blir konkret, verkeleg – og uhyggeleg. Eddy har vekt til live krefter han ikkje rår over.
Mange botnar
Teksten er fortetta, gåtefull – og på sitt beste spaningsdirrande. Det er òg godt gjort å skrive fram så mange botnar i ein roman, så mange blikk: Lesaren ser både gjennom auga til ein som lever her og no, men samstundes i ei slags parallell røynd, og gjennom auga til ein som levde for tusen år sidan. Attpåtil er vi i nokre få kapittel med Egedius inn i atelieret.
Her er altså minst tre tidsplan og tre synsvinklar: Eddy, seidmannen og biletkunstnaren. Det er nok berre den siste som er så nokolunde til å lite på. Grepet kastar lys over sider ved både notida og fortida, men hadde verka sterkare om Sundstøl hadde variert språket noko meir i dei ulike bolkane.
Her er mange fine passasjar, men språkleg har nok forfattaren vore endå sikrare og strammare i tidlegare utgivingar.
Sjølv om det altså er mykje godt å seie om denne romanen, kjenner eg meg litt tom når han er ferdiglesen. Eg får ikkje tak på kva forfattaren eigentleg vil med alt saman. Kva vil han at vi skal forstå, kva slags nye innsikter skal bli lesaren til del? Er det ein slags kritikk av samtidslitteraturen, er det for diffust.
Ein roman treng slett ikkje logre for lesaren sin, men han må kunne dytte snuten mot den som les, og peike ut ei retning for tanken.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.
Teksten er fortetta, gåtefull – og på sitt beste spaningsdirrande.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.