Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Monumentalt og lågmælt

Morten Claussen skriv eksistensielle dikt som fangar mennesket i det jordiske.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Morten Claussen har gjeve ut fleire romanar, essay og attdiktingar.

Morten Claussen har gjeve ut fleire romanar, essay og attdiktingar.

Foto: Solum Bokvennen

Morten Claussen har gjeve ut fleire romanar, essay og attdiktingar.

Morten Claussen har gjeve ut fleire romanar, essay og attdiktingar.

Foto: Solum Bokvennen

2747
20210319
2747
20210319

DIKT

Morten Claussen:

Elementene

Solum Bokvennen

Morten Claussen skriv i fleire sjangrar. Forutan romanar, dikt og litterære essaybøker har han gjendikta mellom andre Samuel Beckett og Durs Grünbein til norsk. Elementene er Claussens fjerde diktbok.

Tittelen gjev assosiasjonar i retning av noko grunnleggjande, av grunnstoff. Ordet element tydar «del av noko anna». Aristoteles rekna med fire grunnleggjande delar: eld, jord, luft, vatn. Claussens dikt opererer med fleire element, og ikkje berre fysiske, også mentale; i det fyrste diktet vert «fjellene», «vindene», «himlene», «månen» og «disen» nemnde, og desse vert også til namn på avdelingane i diktboka. Dikta vev saman ytre fysiske miljø og fundamentale eksistensielle livsvilkår, natur, biografi, sakn, tid, minne og framtid.

Verknadsfullt

Dikta er korte og ber ikkje titlar, berre fortlaupande nummer. Språkleg pendlar dei mellom eit monumentalt og eit meir lågmælt uttrykk. Ein vil sjå at religiøse symbol og bilete ofte vert stilte saman med profane, og at dikta samlar seg om eit fåtal motiv.

Dei nemnde samanstillingane kan vere svært verknadsfulle. Som i diktet der «kranene i Kværnerdalen» og «gamlebyens minareter» er «i andektig bevegelse/ døgnet rundt». Ein overordna tendens er at dikta strevar mot å overskride dei jordiske vilkåra samstundes som dikta stangar mot, og vert kasta attende på, materien. Følgjeleg er lengten umogleg å utrydde og tilfredstille.

Dette er, for å nytte eit religiøst bilete, krossen som eget i desse dikta har å bere, og som eget som ligg og betraktar utanverda gjennom sprossevindauga, erfarer når det vert uttrykt at «små kors ruter opp skogene». Utsynet vert farga av ei dødsinnsikt, samstundes som erkjenninga skapar ein viss dødeleg orden, gjennom at krossen rutar opp skogane.

Suggestivt

I Elementene finst mange suggestive enkeltdikt med ei overraskande sisteline. Nokre av dikta munnar ut i litt for storslagne liner, der diktet mister presisjonen det eig i linene forut. Eit dikt liknar skarven med ein svart kors, og det er ikkje problematisk i seg sjølv, men når samanlikninga kjem i sistelina, i staden for i line to, bidreg det til å svekke vibrasjonen i samanlikninga. Diktet «naglar» snarare skarven til det stilleståande, døden og krossen, i staden for å gjere samanlikninga meir svevande og antydande.

Då har eg nok meir sansen for dikta som held seg i den sanselege sfæren: «Skyggene glir/ langsomt etter oss/ over det høye/ grønne gresset/ uten å bøye ett/ eneste strå».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Morten Claussen:

Elementene

Solum Bokvennen

Morten Claussen skriv i fleire sjangrar. Forutan romanar, dikt og litterære essaybøker har han gjendikta mellom andre Samuel Beckett og Durs Grünbein til norsk. Elementene er Claussens fjerde diktbok.

Tittelen gjev assosiasjonar i retning av noko grunnleggjande, av grunnstoff. Ordet element tydar «del av noko anna». Aristoteles rekna med fire grunnleggjande delar: eld, jord, luft, vatn. Claussens dikt opererer med fleire element, og ikkje berre fysiske, også mentale; i det fyrste diktet vert «fjellene», «vindene», «himlene», «månen» og «disen» nemnde, og desse vert også til namn på avdelingane i diktboka. Dikta vev saman ytre fysiske miljø og fundamentale eksistensielle livsvilkår, natur, biografi, sakn, tid, minne og framtid.

Verknadsfullt

Dikta er korte og ber ikkje titlar, berre fortlaupande nummer. Språkleg pendlar dei mellom eit monumentalt og eit meir lågmælt uttrykk. Ein vil sjå at religiøse symbol og bilete ofte vert stilte saman med profane, og at dikta samlar seg om eit fåtal motiv.

Dei nemnde samanstillingane kan vere svært verknadsfulle. Som i diktet der «kranene i Kværnerdalen» og «gamlebyens minareter» er «i andektig bevegelse/ døgnet rundt». Ein overordna tendens er at dikta strevar mot å overskride dei jordiske vilkåra samstundes som dikta stangar mot, og vert kasta attende på, materien. Følgjeleg er lengten umogleg å utrydde og tilfredstille.

Dette er, for å nytte eit religiøst bilete, krossen som eget i desse dikta har å bere, og som eget som ligg og betraktar utanverda gjennom sprossevindauga, erfarer når det vert uttrykt at «små kors ruter opp skogene». Utsynet vert farga av ei dødsinnsikt, samstundes som erkjenninga skapar ein viss dødeleg orden, gjennom at krossen rutar opp skogane.

Suggestivt

I Elementene finst mange suggestive enkeltdikt med ei overraskande sisteline. Nokre av dikta munnar ut i litt for storslagne liner, der diktet mister presisjonen det eig i linene forut. Eit dikt liknar skarven med ein svart kors, og det er ikkje problematisk i seg sjølv, men når samanlikninga kjem i sistelina, i staden for i line to, bidreg det til å svekke vibrasjonen i samanlikninga. Diktet «naglar» snarare skarven til det stilleståande, døden og krossen, i staden for å gjere samanlikninga meir svevande og antydande.

Då har eg nok meir sansen for dikta som held seg i den sanselege sfæren: «Skyggene glir/ langsomt etter oss/ over det høye/ grønne gresset/ uten å bøye ett/ eneste strå».

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

I Elementene finst mange suggestive enkeltdikt med ei overraskande sisteline.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Årets dårlegaste?

Verken innhald eller bodskap gjev meining i Paolo Sorrentinos siste rampestrek.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Foto: Spartacus

BokMeldingar
TomHetland

Fall og vekst i Sør-Atlanteren

Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Talknusaren og den store avsporinga

For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis