Motstandsføre planter i Filefjell
Boka Fjellplanter tek oss gjennom fjellet på nøyaktig 300 sider og er vigd til karplanter og karsporeplanter som er hardføre nok til å vekse der.
Dei grøne plantene er autotrofe organismar, dei produserer organisk materiale som nær sagt alle andre levande organismar treng.
Alle foto frå boka: Anders Lundberg
Sakprosa
Anders Lundberg:
Fjellplanter. Filefjell og Jotunheimen sør
Dreyers forlag 2021
Fjellplanter. Filefjell og Jotunheimen sør, gitt ut av Dreyers forlag, er skriven av Anders Lundberg, som er professor emeritus i geografi ved Universitetet i Bergen. Han har tidlegare skrive Filefjell. Natur, folk og landskap, som vart gitt ut av same forlag i 2019.
Lundberg har mange fagfelt og er mellom anna lærd i vegetasjonsøkologi, plantegeografi, naturforvaltning, kulturlandskap og biologisk mangfald. Han engasjerer seg dessutan i Norsk Botanisk Forening og innan naturfotografi.
Boka inneheld ein generell del med omtale av kva fjellplanter er, samanhengen mellom planter og andre naturtilhøve, ulike spreiingsstrategiar, naturtypane dei veks i, og i kva vegetasjonssone dei vanlegvis breier seg i.
Plantefotografi
Størstedelen av boka er rettvist tileigna dei enkelte artane som veks i regionen, med skildring av utbreiing, økologi og kjenneteikn, med eitt eller fleire foto per art. I tillegg til den generelle og den artsspesifikke delen har Lundberg inkludert eit kapittel om plantefotografi. Denne delen gjev tips om kva ein kan gjere for å knipse gode bilete av planter.
Boka har ei logisk oppbygging og gjev meir kjøt på beina enn ei vanleg florabok. Alle bileta er tekne av forfattaren, og bidreg til eit meir personleg preg. Noko som gjer boka unik mellom florabøker, er kapittelet om plantefotografi. Det er ikkje sjeldan eg sit timevis i ei myr eller på ein forblåst rabbe og tek hundrevis av bilete av éi plante. Det er ikkje alltid så lett å ta gode bilete når sola står bak ei sky eller vinden blæs graset vinkelrett. Dette har Lundberg nokre middel mot, med råd om blendar, djupneskarpleik, perspektivkontroll, fokusforskyving og blits.
Forfattaren framsnakkar plantene i kapittelet om samanhengen mellom plantene og andre naturtilhøve. Planter er ikkje berre planter; dei er grunnlaget for oss alle. Det er eit viktig perspektiv å få fram. Vidare gjer Lundberg plantene meir levande for oss når han skriv om dei ulike måtane dei spreier seg på.
Dette kapittelet er oversiktleg, artig å lese og skildrar faguttrykk på ein lettfatteleg måte. Det einaste eg saknar der, er ei omtale av vegetativ formeiring, då mange fjellplanter spreier seg på denne måten.
Artsomtale
Det mest spanande med ei florabok er for meg korleis forfattaren har klart å framstille dei enkelte artane. Eg vil gjerne sjå gode bilete og lese om dei beste kjenneteikna. Forfattaren oppfyller dette i mange tilfelle, men karakteristiske kjenneteikn manglar for nokre artar. Dette er spesielt viktig om det er artar som liknar på kvarandre og det ikkje går an å sjå skilnaden på bileta.
Eg saknar òg konsekvent bilettekst og tydeleg tilvising til bileta i teksten, då det nokre stader kan vere fleire bilete og artar på same side. Elles er artsomtalane gode. Dei oppgjev presise lokale namn og område for arten og har mykje interessant plantesnacks. Til dømes fakta om spesielle tilpassingar, om klimaindikatorar, raudlistestatus og i fleire tilfelle informasjon om korleis og kvar bileta er tekne. For ein botanikar er det òg herleg at artane er sorterte etter Angiosperm Phylogeny Group III (APG III). Artane er i tillegg lista opp i eit register bakarst med sidetal og i ei familieoversikt.
Reise i region
Skrivestilen kan vere noko tung i visse tilfelle, og forfattaren kunne nok vore tent med å strukturere og komprimere teksten meir i den generelle delen. Om eg skal vere pirkete, ville eg òg hatt fleire definisjonar i starten av boka, til dømes av fjell og lågland, av karplanter og karsporeplanter.
Eg har generelt stor sans for florabøker som tek meg med på reise gjennom ein region, om det er i Noreg eller utanlands. Ei slik avgrensing er eit stort pluss både for lokale og andre naturinteresserte og ikkje minst for florasamlarar (som meg). Mange fjellplanter er generelle for fleire fjellområde i landet, og boka er difor relevant for fleire enn filefjellentusiastar.
Boka er inga felthandbok, men heller noko ein tek fram før eller etter ein fjelltur, eller framfor peisen ein stormfull kveld. Forfattaren framhevar spesielle tilpassingar og gjev ei god oversikt over kva som finst i regionen.
Alt i alt synest eg Lundberg råkar godt med føremålet sitt: å vekkje interesse for fjellfloraen, inspirere til turar i fjellet og å auke forståinga og engasjementet for naturen.
Marina Eraker Hjønnevåg
Marina Eraker Hjønnevåg er økolog og naturforvaltar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Anders Lundberg:
Fjellplanter. Filefjell og Jotunheimen sør
Dreyers forlag 2021
Fjellplanter. Filefjell og Jotunheimen sør, gitt ut av Dreyers forlag, er skriven av Anders Lundberg, som er professor emeritus i geografi ved Universitetet i Bergen. Han har tidlegare skrive Filefjell. Natur, folk og landskap, som vart gitt ut av same forlag i 2019.
Lundberg har mange fagfelt og er mellom anna lærd i vegetasjonsøkologi, plantegeografi, naturforvaltning, kulturlandskap og biologisk mangfald. Han engasjerer seg dessutan i Norsk Botanisk Forening og innan naturfotografi.
Boka inneheld ein generell del med omtale av kva fjellplanter er, samanhengen mellom planter og andre naturtilhøve, ulike spreiingsstrategiar, naturtypane dei veks i, og i kva vegetasjonssone dei vanlegvis breier seg i.
Plantefotografi
Størstedelen av boka er rettvist tileigna dei enkelte artane som veks i regionen, med skildring av utbreiing, økologi og kjenneteikn, med eitt eller fleire foto per art. I tillegg til den generelle og den artsspesifikke delen har Lundberg inkludert eit kapittel om plantefotografi. Denne delen gjev tips om kva ein kan gjere for å knipse gode bilete av planter.
Boka har ei logisk oppbygging og gjev meir kjøt på beina enn ei vanleg florabok. Alle bileta er tekne av forfattaren, og bidreg til eit meir personleg preg. Noko som gjer boka unik mellom florabøker, er kapittelet om plantefotografi. Det er ikkje sjeldan eg sit timevis i ei myr eller på ein forblåst rabbe og tek hundrevis av bilete av éi plante. Det er ikkje alltid så lett å ta gode bilete når sola står bak ei sky eller vinden blæs graset vinkelrett. Dette har Lundberg nokre middel mot, med råd om blendar, djupneskarpleik, perspektivkontroll, fokusforskyving og blits.
Forfattaren framsnakkar plantene i kapittelet om samanhengen mellom plantene og andre naturtilhøve. Planter er ikkje berre planter; dei er grunnlaget for oss alle. Det er eit viktig perspektiv å få fram. Vidare gjer Lundberg plantene meir levande for oss når han skriv om dei ulike måtane dei spreier seg på.
Dette kapittelet er oversiktleg, artig å lese og skildrar faguttrykk på ein lettfatteleg måte. Det einaste eg saknar der, er ei omtale av vegetativ formeiring, då mange fjellplanter spreier seg på denne måten.
Artsomtale
Det mest spanande med ei florabok er for meg korleis forfattaren har klart å framstille dei enkelte artane. Eg vil gjerne sjå gode bilete og lese om dei beste kjenneteikna. Forfattaren oppfyller dette i mange tilfelle, men karakteristiske kjenneteikn manglar for nokre artar. Dette er spesielt viktig om det er artar som liknar på kvarandre og det ikkje går an å sjå skilnaden på bileta.
Eg saknar òg konsekvent bilettekst og tydeleg tilvising til bileta i teksten, då det nokre stader kan vere fleire bilete og artar på same side. Elles er artsomtalane gode. Dei oppgjev presise lokale namn og område for arten og har mykje interessant plantesnacks. Til dømes fakta om spesielle tilpassingar, om klimaindikatorar, raudlistestatus og i fleire tilfelle informasjon om korleis og kvar bileta er tekne. For ein botanikar er det òg herleg at artane er sorterte etter Angiosperm Phylogeny Group III (APG III). Artane er i tillegg lista opp i eit register bakarst med sidetal og i ei familieoversikt.
Reise i region
Skrivestilen kan vere noko tung i visse tilfelle, og forfattaren kunne nok vore tent med å strukturere og komprimere teksten meir i den generelle delen. Om eg skal vere pirkete, ville eg òg hatt fleire definisjonar i starten av boka, til dømes av fjell og lågland, av karplanter og karsporeplanter.
Eg har generelt stor sans for florabøker som tek meg med på reise gjennom ein region, om det er i Noreg eller utanlands. Ei slik avgrensing er eit stort pluss både for lokale og andre naturinteresserte og ikkje minst for florasamlarar (som meg). Mange fjellplanter er generelle for fleire fjellområde i landet, og boka er difor relevant for fleire enn filefjellentusiastar.
Boka er inga felthandbok, men heller noko ein tek fram før eller etter ein fjelltur, eller framfor peisen ein stormfull kveld. Forfattaren framhevar spesielle tilpassingar og gjev ei god oversikt over kva som finst i regionen.
Alt i alt synest eg Lundberg råkar godt med føremålet sitt: å vekkje interesse for fjellfloraen, inspirere til turar i fjellet og å auke forståinga og engasjementet for naturen.
Marina Eraker Hjønnevåg
Marina Eraker Hjønnevåg er økolog og naturforvaltar.
Boka er inga felthandbok, men heller noko ein tek fram før eller etter ein fjelltur.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?