JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Mysteriet i den sørgande skogen

Med samanflettinga av kvardag og mørke gir Gerdur Kristny meg ei sjeldan god lesaroppleving.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gerdur Kristny har skrive 30 bøker og fekk i 2010 Islandsk litterær pris.

Gerdur Kristny har skrive 30 bøker og fekk i 2010 Islandsk litterær pris.

Foto: Gassi

Gerdur Kristny har skrive 30 bøker og fekk i 2010 Islandsk litterær pris.

Gerdur Kristny har skrive 30 bøker og fekk i 2010 Islandsk litterær pris.

Foto: Gassi

3394
20180420
3394
20180420

Roman

Gerdur Kristny:

Hestvík

Omsett av Tone Myklebost
Aschehoug

«Likte du Elena Ferrantes Svikne dagar, vil du like denne», såg eg eit forlag skrive om ei av årets utgivingar. Om Gerdur Kristny og Hestvík skriv Aschehoug at ho er «Islands Helle Helle». Lesinga blir fort farga av slike karakteristikkar, men eg er sikker på eg ville tenkt på Helle Helle òg om eg ikkje hadde lese desse orda frå forlaget.

To traume

Helle Helle gir meg ei heilt spesiell stemning som er både lys og mørk, luftig og klaustrofobisk – full av motsetningar. Slik er det òg å vere i Kristnys roman. Hovudpersonen Elín slit med å kome over to traume: tapet av foreldra og skilsmissa frå far til son hennar. I tillegg skal ho straks opererast for hjarteflimmer.

Vi er i det enkle og vesle sommarhuset til Elín i Hestvík. Ho har med seg den tolv år gamle sonen Dorí, som er med for første gong. Sjølv har ho ikkje vore der på ti år, det var då mor hennar døde og faren begynte å bli sjuk – det har ikkje kjenst naturleg for henne å reise dit utan dei. No skal ho hente mora sine vêrbøker, kladdebøker ho har skrive små notat om vêret gjennom åra, før ho sel huset.

Ulming

Kristny nyttar svært mørke og overraskande bilete for å flette sorga inn i kvardagen. Til dømes blir årstala på vêrbøkene samanlikna med inskripsjonar på ein gravstein, og då Elín er på veg til Hestvík og prøver å dele entusiasmen for staden med sonen, samanliknar ho dette med å love «en fange som skulle henrettes evig lykke i det hinsidige». Det er i det heile mykje ulming i teksten.

Ein tidleg morgon sit det eit frose og fåmælt barn på terrassen. Snart kjem far til barnet springande, og dei får forklart at vesle Bergdís har Aspergers syndrom og har funne på slikt tidlegare. Det viser seg at faren og Elín gjekk i klasse på grunnskulen. Haukur var ein versting, han utnytta makta si på fæle måtar. Då Elín no blir invitert over på ei samkome, kjenner ho «en barnslig stolthet»; rollene er dei same etter alle desse åra.

Kultur og klasse

Elín kallar huset til Haukur for «sommerhuset som brant», etter eit hus som stod på same tomt for mange år sidan. Når ho kjem dit på rieslingfest, gir Kristny oss nokre kostelege observasjonar av kultur og klasse; selskapet snakkar om tema som Uganda og turistar på svært komiske vis.

I løpet av kvelden blir Bergdís borte igjen. Det hender fleire gongar i boka at folk gløymer seg bort mens dei går i skogen. Kristny refererer til eventyret om Gullhår, og ho skriv om Bergdís at det glitrar rundt henne som i ein Disney-film. I leitinga oppsøker Elín ein gammal ven av familien som no bur saman med to ungdommar som minner meg om tvillingane i Ondskapens hotell. Det er heile tida noko eventyrleg og mørkt som ligg under feriekvardagen.

Under leitinga blir Elín dårleg. Heile tida ser ho for seg hjartet sitt som ein kvalp ho fekk halde ein gong då ho var barn, ein hund så liten at han fekk plass i handa hennar og som ho ser for seg pustar roleg og trygt. Og heile tida har ho stemma til mor si i hovudet, stemma som har hjelpt henne livet gjennom: «Jeg vet du klarer det.» Eg håpar òg at ho klarer seg.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Gerdur Kristny:

Hestvík

Omsett av Tone Myklebost
Aschehoug

«Likte du Elena Ferrantes Svikne dagar, vil du like denne», såg eg eit forlag skrive om ei av årets utgivingar. Om Gerdur Kristny og Hestvík skriv Aschehoug at ho er «Islands Helle Helle». Lesinga blir fort farga av slike karakteristikkar, men eg er sikker på eg ville tenkt på Helle Helle òg om eg ikkje hadde lese desse orda frå forlaget.

To traume

Helle Helle gir meg ei heilt spesiell stemning som er både lys og mørk, luftig og klaustrofobisk – full av motsetningar. Slik er det òg å vere i Kristnys roman. Hovudpersonen Elín slit med å kome over to traume: tapet av foreldra og skilsmissa frå far til son hennar. I tillegg skal ho straks opererast for hjarteflimmer.

Vi er i det enkle og vesle sommarhuset til Elín i Hestvík. Ho har med seg den tolv år gamle sonen Dorí, som er med for første gong. Sjølv har ho ikkje vore der på ti år, det var då mor hennar døde og faren begynte å bli sjuk – det har ikkje kjenst naturleg for henne å reise dit utan dei. No skal ho hente mora sine vêrbøker, kladdebøker ho har skrive små notat om vêret gjennom åra, før ho sel huset.

Ulming

Kristny nyttar svært mørke og overraskande bilete for å flette sorga inn i kvardagen. Til dømes blir årstala på vêrbøkene samanlikna med inskripsjonar på ein gravstein, og då Elín er på veg til Hestvík og prøver å dele entusiasmen for staden med sonen, samanliknar ho dette med å love «en fange som skulle henrettes evig lykke i det hinsidige». Det er i det heile mykje ulming i teksten.

Ein tidleg morgon sit det eit frose og fåmælt barn på terrassen. Snart kjem far til barnet springande, og dei får forklart at vesle Bergdís har Aspergers syndrom og har funne på slikt tidlegare. Det viser seg at faren og Elín gjekk i klasse på grunnskulen. Haukur var ein versting, han utnytta makta si på fæle måtar. Då Elín no blir invitert over på ei samkome, kjenner ho «en barnslig stolthet»; rollene er dei same etter alle desse åra.

Kultur og klasse

Elín kallar huset til Haukur for «sommerhuset som brant», etter eit hus som stod på same tomt for mange år sidan. Når ho kjem dit på rieslingfest, gir Kristny oss nokre kostelege observasjonar av kultur og klasse; selskapet snakkar om tema som Uganda og turistar på svært komiske vis.

I løpet av kvelden blir Bergdís borte igjen. Det hender fleire gongar i boka at folk gløymer seg bort mens dei går i skogen. Kristny refererer til eventyret om Gullhår, og ho skriv om Bergdís at det glitrar rundt henne som i ein Disney-film. I leitinga oppsøker Elín ein gammal ven av familien som no bur saman med to ungdommar som minner meg om tvillingane i Ondskapens hotell. Det er heile tida noko eventyrleg og mørkt som ligg under feriekvardagen.

Under leitinga blir Elín dårleg. Heile tida ser ho for seg hjartet sitt som ein kvalp ho fekk halde ein gong då ho var barn, ein hund så liten at han fekk plass i handa hennar og som ho ser for seg pustar roleg og trygt. Og heile tida har ho stemma til mor si i hovudet, stemma som har hjelpt henne livet gjennom: «Jeg vet du klarer det.» Eg håpar òg at ho klarer seg.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er heile tida noko eventyrleg og mørkt som ligg under feriekvar-
dagen.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis