Når det tener til noko
Maria Alnæs set romanlandskapet sitt langt vekk frå oss. Då kjem det velsigna nært.
Maria Alnæs debuterer som forfattar med denne romanen.
Foto: Paal Audestad
Roman
Maria Alnæs:
Tjeneren
Tiden
I ei tid der mange vil seie at vi vassar i røyndomslitteratur, kjem det ein debutant med eit frigjerande brot med denne tradisjonen. I Maria Alnæs’ Tjeneren møter vi Krystof, som arbeider som tenar ved hoffet i den fiktive byen Kombrava. Kombravane ligg i krig, i alle fall i ufred, med hinguesarane, og situasjonen er spent.
Kombrava er i ferd med å utvikle seg til ein autoritær politistat, der «å snakke rett ut var uansett noe folk uansett hadde blitt forsiktige med». Her gjeld det å operere i skjul med alt som ikkje er godkjent av statsminister Stolpin (ein djevel på alle måtar). Og er det nokon som må ligge lågare enn andre, er det jo dei kongelege, som vi veit.
I den første scena er det duka for ein fest på slottet, der alle prominente personar og deira respektive møtest. Her får vi òg presentert Krystof, som har kledd seg opp og flidd seg etter alle tenarreglar, og som fører seg som ein tenar skal: underdanig, usynleg.
Omfattande kunnskap
Pressa kan som kjent òg vere ei undertrykkande makt, og prinsesse Florentina får merke dette når ei avis skriv, etter festen, at ho nok har fått litt rundare former sidan sist. Etter dette mister Florentina trua på seg sjølv, saman med framtidshåpet. Av same grunn tyr Krystof, som har knytt seg til den tidlegare uskuldige og livsglade ungjenta, til handlingar som fører han langt av garde frå livet som hofftenar: over i krigens gru og på flukt.
Gjennom dette fiktive, men gjenkjennelege romanlandskapet som vedkjem politikk, samfunn og konfliktar, er det særleg to retningar som opptar denne lesaren: Dette at eit ord sagt i vanvare (eller overlagt), kan vere nok til å velte ei verd for eit menneske. Eller snarare to menneske. Og at ein tenar gjerne kan vere innstilt på tenargjerninga si, vere full av butlarære, men at det finst fleire måtar å tene eit samfunn på. Enkelte gongar er det eit enkelt, forsvarslaust menneske ein kan komme til unnsetning. Nokre gongar må ein ofre langt meir enn pengar til uklanderlege klede.
Oppbygginga i romanen er stram, men følgjer òg sin eigen logikk, idet vi på dei første sidene prøver alt vi kan å henge med i alle personane som kjem til slottet, berre for sidan å merke at dei fleste av desse skal vi ikkje møte igjen. Dei tener som bakteppe for dagens Kombrava, for festkulturen, og for å lansere Krystofs omgjevnader. Sidan følgjer vi Krystof, Florentina og eit par andre på livsferda deira, som plutseleg blei så annleis.
Alnæs spenner opp eit nærast nøkternt lerret, med eit litt arkaiskklingande språk, og overlèt til lesaren å kjenne etter kva som står der. Samstundes legg ho for dagen ein omfattande kunnskap om korleis militæret, politi og statsapparat kan fungere under ein autoritær leiarskap. Det kjennest både rørande, treffsikkert og imponerande.
Storslått ramme
Det er ikkje noko smått ved denne romanen. Han er storslått i tematisk utstrekning. Men Alnæs kan òg gå inn i enkeltmenneskets opplevingar, som her, der ho skildrar ei valdtekt: «Underlivet var et skamslått vesen, hjernen et digert flygel i et rep som hang og slo mot en klippe.»
Kombinerer ein bildet av eit flygel som dinglar og slår, og det å leve i eit samfunn der den menneskelege, «musikalske» samkjensla er truga, til dels smadra, hjelper det ikkje lenger å lytte seg inn. Då er vi alle valdtekne, i ei anna tyding.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Maria Alnæs:
Tjeneren
Tiden
I ei tid der mange vil seie at vi vassar i røyndomslitteratur, kjem det ein debutant med eit frigjerande brot med denne tradisjonen. I Maria Alnæs’ Tjeneren møter vi Krystof, som arbeider som tenar ved hoffet i den fiktive byen Kombrava. Kombravane ligg i krig, i alle fall i ufred, med hinguesarane, og situasjonen er spent.
Kombrava er i ferd med å utvikle seg til ein autoritær politistat, der «å snakke rett ut var uansett noe folk uansett hadde blitt forsiktige med». Her gjeld det å operere i skjul med alt som ikkje er godkjent av statsminister Stolpin (ein djevel på alle måtar). Og er det nokon som må ligge lågare enn andre, er det jo dei kongelege, som vi veit.
I den første scena er det duka for ein fest på slottet, der alle prominente personar og deira respektive møtest. Her får vi òg presentert Krystof, som har kledd seg opp og flidd seg etter alle tenarreglar, og som fører seg som ein tenar skal: underdanig, usynleg.
Omfattande kunnskap
Pressa kan som kjent òg vere ei undertrykkande makt, og prinsesse Florentina får merke dette når ei avis skriv, etter festen, at ho nok har fått litt rundare former sidan sist. Etter dette mister Florentina trua på seg sjølv, saman med framtidshåpet. Av same grunn tyr Krystof, som har knytt seg til den tidlegare uskuldige og livsglade ungjenta, til handlingar som fører han langt av garde frå livet som hofftenar: over i krigens gru og på flukt.
Gjennom dette fiktive, men gjenkjennelege romanlandskapet som vedkjem politikk, samfunn og konfliktar, er det særleg to retningar som opptar denne lesaren: Dette at eit ord sagt i vanvare (eller overlagt), kan vere nok til å velte ei verd for eit menneske. Eller snarare to menneske. Og at ein tenar gjerne kan vere innstilt på tenargjerninga si, vere full av butlarære, men at det finst fleire måtar å tene eit samfunn på. Enkelte gongar er det eit enkelt, forsvarslaust menneske ein kan komme til unnsetning. Nokre gongar må ein ofre langt meir enn pengar til uklanderlege klede.
Oppbygginga i romanen er stram, men følgjer òg sin eigen logikk, idet vi på dei første sidene prøver alt vi kan å henge med i alle personane som kjem til slottet, berre for sidan å merke at dei fleste av desse skal vi ikkje møte igjen. Dei tener som bakteppe for dagens Kombrava, for festkulturen, og for å lansere Krystofs omgjevnader. Sidan følgjer vi Krystof, Florentina og eit par andre på livsferda deira, som plutseleg blei så annleis.
Alnæs spenner opp eit nærast nøkternt lerret, med eit litt arkaiskklingande språk, og overlèt til lesaren å kjenne etter kva som står der. Samstundes legg ho for dagen ein omfattande kunnskap om korleis militæret, politi og statsapparat kan fungere under ein autoritær leiarskap. Det kjennest både rørande, treffsikkert og imponerande.
Storslått ramme
Det er ikkje noko smått ved denne romanen. Han er storslått i tematisk utstrekning. Men Alnæs kan òg gå inn i enkeltmenneskets opplevingar, som her, der ho skildrar ei valdtekt: «Underlivet var et skamslått vesen, hjernen et digert flygel i et rep som hang og slo mot en klippe.»
Kombinerer ein bildet av eit flygel som dinglar og slår, og det å leve i eit samfunn der den menneskelege, «musikalske» samkjensla er truga, til dels smadra, hjelper det ikkje lenger å lytte seg inn. Då er vi alle valdtekne, i ei anna tyding.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Oppbygginga i romanen er stram, men følgjer òg sin eigen logikk.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.