Nær døden-opplevingar
Ernaux skriv så rått frå moras siste dagar at det nesten luktar frå boksidene.
Annie Ernaux fekk Nobelprisen i litteratur i fjor.
Foto: Catherine Héie / Eiditions Gallimard
Dagboksnotat
Annie Ernaux:
Jeg er fortsatt her inne i mørket
Omsett av Henninge Margrethe Solberg
Gyldendal
«Jeg vemmes ved tanken på en bok om henne. Litteraturen er maktesløs.» Slik reflekterer Annie Ernaux mot slutten av denne boka, straks etter at mora er død. Like fullt har ho skrive to bøker om si eiga mor: En kvinne, som kom på fransk i 1987 – ikkje så lenge etter at mora var død – og på norsk i 2021, og denne som på norsk har fått tittelen Jeg er fortsatt her inne i mørket, som bygger på dagboksnotata frå dei siste to–tre åra mora levde.
En kvinne fortel om livet til mora, frå den heller fattigslege barndommen, gjennom strevet hennar i vaksenlivet for å kome opp og fram for å gje dottera, Annie, alt det ho sjølv ikkje fekk. Denne boka er skriven med større avstand, er redigert og omarbeidd. Jeg er fortsatt her inne i mørket er rå og direkte. Teksten er så tett på at lesaren nesten kjenner dei ubehagelege luktene som stammar frå alle dei forfalne kroppane på aldersheimen der Annie besøker mora nesten dagleg den siste tida. I tid og handling overlappar byrjinga av En kvinne med slutten av Jeg er fortsatt her inne i mørket, men stilen er veldig ulik, og saman utfyller dei to bøkene biletet av eit liv.
Å bli mor til mor
Kanskje på grunn av debatten som var intens tidlegare i vinter om stellet (eller helst mangelen på dette) på sjukeheimar i Noreg, kjennest denne boka ekstra aktuell. Men temaet er jo evig og universelt. Dette kjem vi ikkje unna nokon av oss, anten det gjeld oss sjølve eller som pårørande: Forfallet i alderdomen, kor rått og brutalt det er når alt det som har halde eit menneske saman, halde det oppe, smuldrar opp, gir etter, fell i hop.
Luktene, synsinntrykka som då møter dei rundt. Skamma som blir borte. Personlegdomen som endrar seg, men som framleis skin gjennom i glimt og vekker minne som igjen peiker på kontrasten mellom før og no. Det nådelause i det.
Det er nok vanskeleg å førebu seg før ein er midt oppe i det, umogleg å vite korleis ein vil reagere. Annie Ernaux tar altså tilflukt i skrifta, sjølv om det å skrive om desse erfaringane også kjennest ambivalent for henne – og altså makteslaust.
Kjenslene rasar, frå avsky til mild kjærleik og omsorg. Kontrasten mellom kven mora var, ei sterk og handlekraftig kvinne, og kven ho er, som hjelpelaus og pleietrengande. Annie matar, vaskar, steller. Ho blir mor for si eiga mor, det er nesten ikkje til å bere, det er «hinsides trist».
Å bli skuva mot døden
Når vi opplever at våre næraste døyr, kan det kjennast som om vår eigen død også rykker nærare, særleg når det handlar om foreldre. «For meg er hun tiden. Dette skyver meg mot døden», står det i boka.
Dette temaet ligg under og dirrar, og skapar undertekst i ei bok som på same tid er lite litterær og eit sterkt dokument. Til å byrje med då eg las, tenkte eg nok at sidan Ernaux alt har skrive om mora før, kunne kanskje desse dagboksnotata få vere det og ikkje nødvendigvis bli utgitt som bok – sjølv om dei er frå sjølvaste nobelprisvinnaren. Men før eg var halvvegs i den vesle boka (100 luftige sider), greip teksten så til dei grader tak i meg, at eg òg måtte grine då mora på ei av dei siste sidene gir opp livet.
Det er berre å gi seg over. Annie Ernaux er vår tids meister i røyndomslitteratur. Ingen over, ingen ved sida av.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dagboksnotat
Annie Ernaux:
Jeg er fortsatt her inne i mørket
Omsett av Henninge Margrethe Solberg
Gyldendal
«Jeg vemmes ved tanken på en bok om henne. Litteraturen er maktesløs.» Slik reflekterer Annie Ernaux mot slutten av denne boka, straks etter at mora er død. Like fullt har ho skrive to bøker om si eiga mor: En kvinne, som kom på fransk i 1987 – ikkje så lenge etter at mora var død – og på norsk i 2021, og denne som på norsk har fått tittelen Jeg er fortsatt her inne i mørket, som bygger på dagboksnotata frå dei siste to–tre åra mora levde.
En kvinne fortel om livet til mora, frå den heller fattigslege barndommen, gjennom strevet hennar i vaksenlivet for å kome opp og fram for å gje dottera, Annie, alt det ho sjølv ikkje fekk. Denne boka er skriven med større avstand, er redigert og omarbeidd. Jeg er fortsatt her inne i mørket er rå og direkte. Teksten er så tett på at lesaren nesten kjenner dei ubehagelege luktene som stammar frå alle dei forfalne kroppane på aldersheimen der Annie besøker mora nesten dagleg den siste tida. I tid og handling overlappar byrjinga av En kvinne med slutten av Jeg er fortsatt her inne i mørket, men stilen er veldig ulik, og saman utfyller dei to bøkene biletet av eit liv.
Å bli mor til mor
Kanskje på grunn av debatten som var intens tidlegare i vinter om stellet (eller helst mangelen på dette) på sjukeheimar i Noreg, kjennest denne boka ekstra aktuell. Men temaet er jo evig og universelt. Dette kjem vi ikkje unna nokon av oss, anten det gjeld oss sjølve eller som pårørande: Forfallet i alderdomen, kor rått og brutalt det er når alt det som har halde eit menneske saman, halde det oppe, smuldrar opp, gir etter, fell i hop.
Luktene, synsinntrykka som då møter dei rundt. Skamma som blir borte. Personlegdomen som endrar seg, men som framleis skin gjennom i glimt og vekker minne som igjen peiker på kontrasten mellom før og no. Det nådelause i det.
Det er nok vanskeleg å førebu seg før ein er midt oppe i det, umogleg å vite korleis ein vil reagere. Annie Ernaux tar altså tilflukt i skrifta, sjølv om det å skrive om desse erfaringane også kjennest ambivalent for henne – og altså makteslaust.
Kjenslene rasar, frå avsky til mild kjærleik og omsorg. Kontrasten mellom kven mora var, ei sterk og handlekraftig kvinne, og kven ho er, som hjelpelaus og pleietrengande. Annie matar, vaskar, steller. Ho blir mor for si eiga mor, det er nesten ikkje til å bere, det er «hinsides trist».
Å bli skuva mot døden
Når vi opplever at våre næraste døyr, kan det kjennast som om vår eigen død også rykker nærare, særleg når det handlar om foreldre. «For meg er hun tiden. Dette skyver meg mot døden», står det i boka.
Dette temaet ligg under og dirrar, og skapar undertekst i ei bok som på same tid er lite litterær og eit sterkt dokument. Til å byrje med då eg las, tenkte eg nok at sidan Ernaux alt har skrive om mora før, kunne kanskje desse dagboksnotata få vere det og ikkje nødvendigvis bli utgitt som bok – sjølv om dei er frå sjølvaste nobelprisvinnaren. Men før eg var halvvegs i den vesle boka (100 luftige sider), greip teksten så til dei grader tak i meg, at eg òg måtte grine då mora på ei av dei siste sidene gir opp livet.
Det er berre å gi seg over. Annie Ernaux er vår tids meister i røyndomslitteratur. Ingen over, ingen ved sida av.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?