Naturtap og klimasorg
Kristin Bergets dikt er tenksame og opne, ikkje konkluderande.
Kristin Berget har skrive fleire diktsamlingar, og poesien hennar er omsett til ei rekkje språk.
Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss
DIKT
Kristin Berget:
Våre sår i hogstflaten/ rense overgi blanke trær/ blomstre opp i dødsraten/ hvisk navnet/ ut her
Cappelen Damm
Kristin Bergets diktbok er ei poetisk undersøking og gjennomtenking av naturtapet eller klimasorga. Her møtest det heilage og det profane, idyllen og katastrofen, ritualet og kvardagen, namnet og kroppen.
Å reflektere over korleis klimasorga ter seg, er ikkje uvesentleg, for korleis ein handterer den sorga, bestemmer forholdet til naturen og korleis ein møter naturøydelegginga.
Namna på utryddingstruga artar hamnar på såkalla raudlister. Når artsnamna er på raudlista, får menneska eit ekstra medvit om dei.
Raudlista fungerer litt som namnet til ein avdød på ei gravstøtte: Namnet gjer at me kan minnast og sørgje over dei. Artane har fått eit slags nytt liv der, rett nok eit utstoppa museumsliv fjernt frå det verkelege livet der den fysiske kroppen til arten forsvinn og rotnar. Berget snakkar i eit dikt om to typar død: «Når kroppen dør», og når namnet forsvinn.
Minne
Problemet med å halde namna i hevd slik er at arten vert forvandla til eit skal, eit minne, mens den verkelege, fysiske naturen vert tømt ut og forsvinn.
Det verkar som Berget vil etablere eit anna forhold mellom mennesket og naturen, eit aktivt og skapande, forstått som ein relasjon, slik som mellom deg og meg. Staden der natur og menneske kjem i berøring, er i den fysiske døden: «så ber vi en bønn/ for en metamorf stat/ som skal vokse fram/ fra jordsmonnet i hver av oss».
Tittelen på diktboka er eit dikt. Det som har skjedd med diktet, er at det held på å stivne til eit namn og misse karakteren av å vere dynamisk og prosessuelt.
Prosessar
Dikta til Berget leier merksemda mot språklege prosessar og detaljar. Ordet «mens» førekjem ofte i desse dikta, og det er ikkje tilfeldig.
Ordet ‘mens’ indikerer at noko skjer samstundes som noko anna hender. Det handlar altså om prosessar, om ulike rørsler, om liv og død og overgangar: «mens leden lider langsomt/ lider langsomt hjemve/ mens dype tid fossil som nekter/ også barnet senkes ned».
Sjølv om bileta og setningssekvensane i Kristin Bergets dikt er vene og grip lesaren, flyg ikkje tydinga i dikta direkte i auge og øyre på ein. Dikta kjenner aldri vegen dei skal. Det er ein kvalitet. For dikta tenkjer. Å tenkje er å vere i ei rørsle, i ein levande prosess, utanfor namnet.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Kristin Berget:
Våre sår i hogstflaten/ rense overgi blanke trær/ blomstre opp i dødsraten/ hvisk navnet/ ut her
Cappelen Damm
Kristin Bergets diktbok er ei poetisk undersøking og gjennomtenking av naturtapet eller klimasorga. Her møtest det heilage og det profane, idyllen og katastrofen, ritualet og kvardagen, namnet og kroppen.
Å reflektere over korleis klimasorga ter seg, er ikkje uvesentleg, for korleis ein handterer den sorga, bestemmer forholdet til naturen og korleis ein møter naturøydelegginga.
Namna på utryddingstruga artar hamnar på såkalla raudlister. Når artsnamna er på raudlista, får menneska eit ekstra medvit om dei.
Raudlista fungerer litt som namnet til ein avdød på ei gravstøtte: Namnet gjer at me kan minnast og sørgje over dei. Artane har fått eit slags nytt liv der, rett nok eit utstoppa museumsliv fjernt frå det verkelege livet der den fysiske kroppen til arten forsvinn og rotnar. Berget snakkar i eit dikt om to typar død: «Når kroppen dør», og når namnet forsvinn.
Minne
Problemet med å halde namna i hevd slik er at arten vert forvandla til eit skal, eit minne, mens den verkelege, fysiske naturen vert tømt ut og forsvinn.
Det verkar som Berget vil etablere eit anna forhold mellom mennesket og naturen, eit aktivt og skapande, forstått som ein relasjon, slik som mellom deg og meg. Staden der natur og menneske kjem i berøring, er i den fysiske døden: «så ber vi en bønn/ for en metamorf stat/ som skal vokse fram/ fra jordsmonnet i hver av oss».
Tittelen på diktboka er eit dikt. Det som har skjedd med diktet, er at det held på å stivne til eit namn og misse karakteren av å vere dynamisk og prosessuelt.
Prosessar
Dikta til Berget leier merksemda mot språklege prosessar og detaljar. Ordet «mens» førekjem ofte i desse dikta, og det er ikkje tilfeldig.
Ordet ‘mens’ indikerer at noko skjer samstundes som noko anna hender. Det handlar altså om prosessar, om ulike rørsler, om liv og død og overgangar: «mens leden lider langsomt/ lider langsomt hjemve/ mens dype tid fossil som nekter/ også barnet senkes ned».
Sjølv om bileta og setningssekvensane i Kristin Bergets dikt er vene og grip lesaren, flyg ikkje tydinga i dikta direkte i auge og øyre på ein. Dikta kjenner aldri vegen dei skal. Det er ein kvalitet. For dikta tenkjer. Å tenkje er å vere i ei rørsle, i ein levande prosess, utanfor namnet.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dikta kjenner aldri vegen dei skal. Det er ein kvalitet.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.