JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Naturtap og klimasorg

Kristin Bergets dikt er tenksame og opne, ikkje konkluderande.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kristin Berget har skrive fleire diktsamlingar, og poesien hennar er omsett til ei rekkje språk.

Kristin Berget har skrive fleire diktsamlingar, og poesien hennar er omsett til ei rekkje språk.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

Kristin Berget har skrive fleire diktsamlingar, og poesien hennar er omsett til ei rekkje språk.

Kristin Berget har skrive fleire diktsamlingar, og poesien hennar er omsett til ei rekkje språk.

Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss

2570
20210212
2570
20210212

DIKT

Kristin Berget:

Våre sår i hogstflaten/ rense overgi blanke trær/ blomstre opp i dødsraten/ hvisk navnet/ ut her

Cappelen Damm

Kristin Bergets diktbok er ei poetisk undersøking og gjennomtenking av naturtapet eller klimasorga. Her møtest det heilage og det profane, idyllen og katastrofen, ritualet og kvardagen, namnet og kroppen.

Å reflektere over korleis klimasorga ter seg, er ikkje uvesentleg, for korleis ein handterer den sorga, bestemmer forholdet til naturen og korleis ein møter naturøydelegginga.

Namna på utryddingstruga artar hamnar på såkalla raudlister. Når artsnamna er på raudlista, får menneska eit ekstra medvit om dei.

Raudlista fungerer litt som namnet til ein avdød på ei gravstøtte: Namnet gjer at me kan minnast og sørgje over dei. Artane har fått eit slags nytt liv der, rett nok eit utstoppa museumsliv fjernt frå det verkelege livet der den fysiske kroppen til arten forsvinn og rotnar. Berget snakkar i eit dikt om to typar død: «Når kroppen dør», og når namnet forsvinn.

Minne

Problemet med å halde namna i hevd slik er at arten vert forvandla til eit skal, eit minne, mens den verkelege, fysiske naturen vert tømt ut og forsvinn.

Det verkar som Berget vil etablere eit anna forhold mellom mennesket og naturen, eit aktivt og skapande, forstått som ein relasjon, slik som mellom deg og meg. Staden der natur og menneske kjem i berøring, er i den fysiske døden: «så ber vi en bønn/ for en metamorf stat/ som skal vokse fram/ fra jordsmonnet i hver av oss».

Tittelen på diktboka er eit dikt. Det som har skjedd med diktet, er at det held på å stivne til eit namn og misse karakteren av å vere dynamisk og prosessuelt.

Prosessar

Dikta til Berget leier merksemda mot språklege prosessar og detaljar. Ordet «mens» førekjem ofte i desse dikta, og det er ikkje tilfeldig.

Ordet ‘mens’ indikerer at noko skjer samstundes som noko anna hender. Det handlar altså om prosessar, om ulike rørsler, om liv og død og overgangar: «mens leden lider langsomt/ lider langsomt hjemve/ mens dype tid fossil som nekter/ også barnet senkes ned».

Sjølv om bileta og setningssekvensane i Kristin Bergets dikt er vene og grip lesaren, flyg ikkje tydinga i dikta direkte i auge og øyre på ein. Dikta kjenner aldri vegen dei skal. Det er ein kvalitet. For dikta tenkjer. Å tenkje er å vere i ei rørsle, i ein levande prosess, utanfor namnet.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Kristin Berget:

Våre sår i hogstflaten/ rense overgi blanke trær/ blomstre opp i dødsraten/ hvisk navnet/ ut her

Cappelen Damm

Kristin Bergets diktbok er ei poetisk undersøking og gjennomtenking av naturtapet eller klimasorga. Her møtest det heilage og det profane, idyllen og katastrofen, ritualet og kvardagen, namnet og kroppen.

Å reflektere over korleis klimasorga ter seg, er ikkje uvesentleg, for korleis ein handterer den sorga, bestemmer forholdet til naturen og korleis ein møter naturøydelegginga.

Namna på utryddingstruga artar hamnar på såkalla raudlister. Når artsnamna er på raudlista, får menneska eit ekstra medvit om dei.

Raudlista fungerer litt som namnet til ein avdød på ei gravstøtte: Namnet gjer at me kan minnast og sørgje over dei. Artane har fått eit slags nytt liv der, rett nok eit utstoppa museumsliv fjernt frå det verkelege livet der den fysiske kroppen til arten forsvinn og rotnar. Berget snakkar i eit dikt om to typar død: «Når kroppen dør», og når namnet forsvinn.

Minne

Problemet med å halde namna i hevd slik er at arten vert forvandla til eit skal, eit minne, mens den verkelege, fysiske naturen vert tømt ut og forsvinn.

Det verkar som Berget vil etablere eit anna forhold mellom mennesket og naturen, eit aktivt og skapande, forstått som ein relasjon, slik som mellom deg og meg. Staden der natur og menneske kjem i berøring, er i den fysiske døden: «så ber vi en bønn/ for en metamorf stat/ som skal vokse fram/ fra jordsmonnet i hver av oss».

Tittelen på diktboka er eit dikt. Det som har skjedd med diktet, er at det held på å stivne til eit namn og misse karakteren av å vere dynamisk og prosessuelt.

Prosessar

Dikta til Berget leier merksemda mot språklege prosessar og detaljar. Ordet «mens» førekjem ofte i desse dikta, og det er ikkje tilfeldig.

Ordet ‘mens’ indikerer at noko skjer samstundes som noko anna hender. Det handlar altså om prosessar, om ulike rørsler, om liv og død og overgangar: «mens leden lider langsomt/ lider langsomt hjemve/ mens dype tid fossil som nekter/ også barnet senkes ned».

Sjølv om bileta og setningssekvensane i Kristin Bergets dikt er vene og grip lesaren, flyg ikkje tydinga i dikta direkte i auge og øyre på ein. Dikta kjenner aldri vegen dei skal. Det er ein kvalitet. For dikta tenkjer. Å tenkje er å vere i ei rørsle, i ein levande prosess, utanfor namnet.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dikta kjenner aldri vegen dei skal. Det er ein kvalitet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis