JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Oslo mon amour

Toril Brekke skildrar jubel og angst hos ei ungjente.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Toril Brekke har så langt skrive to romanar om ungjenta Agathe.

Toril Brekke har så langt skrive to romanar om ungjenta Agathe.

Foto: Tine Poppe

Toril Brekke har så langt skrive to romanar om ungjenta Agathe.

Toril Brekke har så langt skrive to romanar om ungjenta Agathe.

Foto: Tine Poppe

3578
20190405
3578
20190405

Roman

Toril Brekke:

Kobrahjerte

Aschehoug

«Han kan sine ting», blir det sagt om ein ung danske i Toril Brekkes siste roman. Det handlar om sex, noko som er eit sentralt tema gjennom heile den nye romanen om unge Agathe, no 16 år. Ikkje slik at det er mange detaljerte utleggingar om seksuell aktivitet, men som naturleg er i den alderen, kretsar mykje av tanke- og kjenslelivet til ungjenta rundt dette mysteriet – eit mysterium som både lokkar og skremmer, og som kan gi både gode og særs dårlege erfaringar.

Kobrahjerte er ein frittståande oppfølgjar av Alle elsket moren din, som kom i 2017. Ein får nok aller best utbyte av romanen om ein har lese den første boka og blitt kjend med bakgrunnen til Agathe, sjølv om litt av bakgrunnen for korleis familien hennar har enda opp i den litt utradisjonelle forma som han har, blir forklart undervegs.

Å kunne sine ting er òg dekkande for Toril Brekkes romankunst, med eit par atterhald.

Musikk og filosofi

Der teksten i den første boka om Agathe nokre gonger kunne bli vel oppstykka og abrupt i forma, og med lange sprang i tid og rom, er Kobrahjerte meir konsentrert. Her følgjer vi Agathe frå hausten ho skal byrje på Nissen gymnas og gjennom dette første skuleåret. Den uansvarlege mora som vi vart kjende med i den første boka, har no floge frå familien for godt. Att i Oslo er Agathe med veslebror og stefar. Agathe må vere omsorgsperson for broren og har blitt nokså bråmogen. Søskena er prega av saknet etter mora, naturleg nok, og humøret svingar. Det går betre når Agathe får kontakt med og hjelp frå gode vener – både nye og gamle.

Brekke er god på tidstypiske detaljar. Her er fine og (trur eg) tidsriktige skildringar av Oslo i 1960-åra, som til dømes at det overalt og heile tida vert røykt ei uhorveleg mengde sigarettar.

Like viktig som dei konkrete omgivnadene for Agathes liv, blir etter kvart det åndelege. Gjennom litteratur, musikk, biletkunst og filosofi får Agathe utfalde seg og bryne tankar i lesnad og diskusjonar. Musikken har nok den aller viktigaste rolla, og det på ein bittersøt måte, fordi han er så sterkt knytt til Agathes mor. Også det politiske er eit tema som kjem inn, mellom anna gjennom besteforeldra og opplevingane deira under krigen.

Kanskje er det litt i overkant mange element forfattaren har villa gje plass i romanen. Jamt over synest eg likevel Brekke turnerer godt alle dei ulike motiva som ho lèt spele med i soga om Agathe.

Elskaren

Nokre av bøkene som blir viktige for henne, kjem frå den litt eldre kusina, Madeleine, ho som er halvt fransk og som Agathe alltid har beundra og kjent seg litt underlegen overfor, men som det viser seg ber på eit traume.

Historia om Madeleine blir, i alle fall mot slutten av boka, kanskje det minst vellukka elementet. Forfattaren tværar dette motivet vel mykje ut, og det blir litt for tydeleg at mysteriet med Madeleine – kvifor er ho ikkje lykkeleg, og kva vil ho at Agathe skal gjere for henne? – skal fungere som ein narrativ motor gjennom romanen. Denne motoren går til slutt litt på tomgang. Når det endeleg blir avslørt kva som har hendt, og kva Madeleine treng hjelp til, blir det heile teatralsk, i negativ forstand. Det er synd, for den feministiske tendensen som har lege som ein fin og tydeleg grunntone gjennom heile romanen, sklir her ut i eit melodrama.

Sett bort frå dette må vi tru og håpe på ei tredje bok om Agathe frå Oslo.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor og forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Toril Brekke:

Kobrahjerte

Aschehoug

«Han kan sine ting», blir det sagt om ein ung danske i Toril Brekkes siste roman. Det handlar om sex, noko som er eit sentralt tema gjennom heile den nye romanen om unge Agathe, no 16 år. Ikkje slik at det er mange detaljerte utleggingar om seksuell aktivitet, men som naturleg er i den alderen, kretsar mykje av tanke- og kjenslelivet til ungjenta rundt dette mysteriet – eit mysterium som både lokkar og skremmer, og som kan gi både gode og særs dårlege erfaringar.

Kobrahjerte er ein frittståande oppfølgjar av Alle elsket moren din, som kom i 2017. Ein får nok aller best utbyte av romanen om ein har lese den første boka og blitt kjend med bakgrunnen til Agathe, sjølv om litt av bakgrunnen for korleis familien hennar har enda opp i den litt utradisjonelle forma som han har, blir forklart undervegs.

Å kunne sine ting er òg dekkande for Toril Brekkes romankunst, med eit par atterhald.

Musikk og filosofi

Der teksten i den første boka om Agathe nokre gonger kunne bli vel oppstykka og abrupt i forma, og med lange sprang i tid og rom, er Kobrahjerte meir konsentrert. Her følgjer vi Agathe frå hausten ho skal byrje på Nissen gymnas og gjennom dette første skuleåret. Den uansvarlege mora som vi vart kjende med i den første boka, har no floge frå familien for godt. Att i Oslo er Agathe med veslebror og stefar. Agathe må vere omsorgsperson for broren og har blitt nokså bråmogen. Søskena er prega av saknet etter mora, naturleg nok, og humøret svingar. Det går betre når Agathe får kontakt med og hjelp frå gode vener – både nye og gamle.

Brekke er god på tidstypiske detaljar. Her er fine og (trur eg) tidsriktige skildringar av Oslo i 1960-åra, som til dømes at det overalt og heile tida vert røykt ei uhorveleg mengde sigarettar.

Like viktig som dei konkrete omgivnadene for Agathes liv, blir etter kvart det åndelege. Gjennom litteratur, musikk, biletkunst og filosofi får Agathe utfalde seg og bryne tankar i lesnad og diskusjonar. Musikken har nok den aller viktigaste rolla, og det på ein bittersøt måte, fordi han er så sterkt knytt til Agathes mor. Også det politiske er eit tema som kjem inn, mellom anna gjennom besteforeldra og opplevingane deira under krigen.

Kanskje er det litt i overkant mange element forfattaren har villa gje plass i romanen. Jamt over synest eg likevel Brekke turnerer godt alle dei ulike motiva som ho lèt spele med i soga om Agathe.

Elskaren

Nokre av bøkene som blir viktige for henne, kjem frå den litt eldre kusina, Madeleine, ho som er halvt fransk og som Agathe alltid har beundra og kjent seg litt underlegen overfor, men som det viser seg ber på eit traume.

Historia om Madeleine blir, i alle fall mot slutten av boka, kanskje det minst vellukka elementet. Forfattaren tværar dette motivet vel mykje ut, og det blir litt for tydeleg at mysteriet med Madeleine – kvifor er ho ikkje lykkeleg, og kva vil ho at Agathe skal gjere for henne? – skal fungere som ein narrativ motor gjennom romanen. Denne motoren går til slutt litt på tomgang. Når det endeleg blir avslørt kva som har hendt, og kva Madeleine treng hjelp til, blir det heile teatralsk, i negativ forstand. Det er synd, for den feministiske tendensen som har lege som ein fin og tydeleg grunntone gjennom heile romanen, sklir her ut i eit melodrama.

Sett bort frå dette må vi tru og håpe på ei tredje bok om Agathe frå Oslo.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor og forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Toril Brekke er god på tidstypiske detaljar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis