JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Øving i nærvær

Casper André Lugg er ein samtidspoet verd å lytte til.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Casper André Lugg har gjeve ut fleire diktsamlingar sidan debuten i 2011.

Casper André Lugg har gjeve ut fleire diktsamlingar sidan debuten i 2011.

Foto: Tiden

Casper André Lugg har gjeve ut fleire diktsamlingar sidan debuten i 2011.

Casper André Lugg har gjeve ut fleire diktsamlingar sidan debuten i 2011.

Foto: Tiden

2523
20210709
2523
20210709

DIKT

Casper André Lugg:

Sted for løpende hjerte

Tiden

I samlinga Sted for løpende hjerte tek Casper André Lugg i bruk eit breispektra formspråk. Ein finn her formeksperiment som gjer det klanglege og det visuelle uttrykket tydeleg. Paradoksalt nok er dei skriftlege avsetningane av dikta på boksidene knappe, noko som kanskje gjer tolkingsrommet dess større.

Fleire av tekstsekvensane har vore publiserte tidlegare, men får her fungere i ein ny tekstsamanheng. Dikta dreiar seg om mennesket og naturen, om arbeid med hendene, interaksjonen mellom oss og naturen og forminga av han. Dikta står fram som ei oppøving i nærvær.

Ramme

Sekvensen «Dike» består av sanseinntrykk knytte til ein stad som ligg på grensa mellom natur og menneskeskapte omgivnader. Tekstane er sette opp i sperra skrift, den ytre forma på dei er nærmast kvadratisk. Dei etterlèt eit strengt inntrykk og kan illudere eit gjerde, ei hindring.

Grafisk kan tekstane minne om ein biletleg representasjon. Eit dike representerer også ei ramme, ein jordvoll som held vatn ute frå landstykke som ligg lågare – og som alltid er truga av katastrofen, flaumen.

Eit bilete held noko innanfor ramma, men hindrar også at noko slepper inn i biletflata. Bilete avgrensar. Eit bilete handlar også om proporsjonar, storleikstilhøve, dei forstørrar, forminskar og fordreier.

Klagesong

Ulike former for attgjevingar ser ut til å spele ei stor rolle i diktboka. Ikkje berre gjennom at dikta strekar under klangar og grafisk uttrykksformer, eller at dei sjølv skapar språklege bilete gjennom samanlikningar.

I avdelinga som ber namnet til den russiske ikonmålaren Andrej Rubljov, ein diktsekvens skriven til Andrej Tarkovskijs film med same tittel, er motivet handsama direkte. Her er det tale om representasjonar i fleire ledd: frå røynd til ikon til film til dikt. I dikta er det som om Lugg søkjer seg gjennom representasjonane, inn til nærværet av handa, og også til det som ikkje synest visuelt i ikonmåleria, til det som ikkje er med: «maler han et dyr/ maler han det slik han maler hender og føtter/ større enn de virkelig er/ men dommedag kan han ikke male».

Dikta til Lugg plasserer seg i kjernen av kunsten og dei mest presserande økologiske spørsmåla. Her er ikkje nokon flammande agitatorisk tale, men ein ulmande klagesong som talar om det som finst, og det som er skapt.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

DIKT

Casper André Lugg:

Sted for løpende hjerte

Tiden

I samlinga Sted for løpende hjerte tek Casper André Lugg i bruk eit breispektra formspråk. Ein finn her formeksperiment som gjer det klanglege og det visuelle uttrykket tydeleg. Paradoksalt nok er dei skriftlege avsetningane av dikta på boksidene knappe, noko som kanskje gjer tolkingsrommet dess større.

Fleire av tekstsekvensane har vore publiserte tidlegare, men får her fungere i ein ny tekstsamanheng. Dikta dreiar seg om mennesket og naturen, om arbeid med hendene, interaksjonen mellom oss og naturen og forminga av han. Dikta står fram som ei oppøving i nærvær.

Ramme

Sekvensen «Dike» består av sanseinntrykk knytte til ein stad som ligg på grensa mellom natur og menneskeskapte omgivnader. Tekstane er sette opp i sperra skrift, den ytre forma på dei er nærmast kvadratisk. Dei etterlèt eit strengt inntrykk og kan illudere eit gjerde, ei hindring.

Grafisk kan tekstane minne om ein biletleg representasjon. Eit dike representerer også ei ramme, ein jordvoll som held vatn ute frå landstykke som ligg lågare – og som alltid er truga av katastrofen, flaumen.

Eit bilete held noko innanfor ramma, men hindrar også at noko slepper inn i biletflata. Bilete avgrensar. Eit bilete handlar også om proporsjonar, storleikstilhøve, dei forstørrar, forminskar og fordreier.

Klagesong

Ulike former for attgjevingar ser ut til å spele ei stor rolle i diktboka. Ikkje berre gjennom at dikta strekar under klangar og grafisk uttrykksformer, eller at dei sjølv skapar språklege bilete gjennom samanlikningar.

I avdelinga som ber namnet til den russiske ikonmålaren Andrej Rubljov, ein diktsekvens skriven til Andrej Tarkovskijs film med same tittel, er motivet handsama direkte. Her er det tale om representasjonar i fleire ledd: frå røynd til ikon til film til dikt. I dikta er det som om Lugg søkjer seg gjennom representasjonane, inn til nærværet av handa, og også til det som ikkje synest visuelt i ikonmåleria, til det som ikkje er med: «maler han et dyr/ maler han det slik han maler hender og føtter/ større enn de virkelig er/ men dommedag kan han ikke male».

Dikta til Lugg plasserer seg i kjernen av kunsten og dei mest presserande økologiske spørsmåla. Her er ikkje nokon flammande agitatorisk tale, men ein ulmande klagesong som talar om det som finst, og det som er skapt.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dikta står fram som ei oppøving i nærvær.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis