JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

På sporet av …

I jakta på andre leiter Patrick Modiano etter seg sjølv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Patrick Modiano debuterte i 1968 og har skrive 28 romanar og fleire filmmanus.

Patrick Modiano debuterte i 1968 og har skrive 28 romanar og fleire filmmanus.

Foto: Catherine Hélie / Éditions Gallimard

Patrick Modiano debuterte i 1968 og har skrive 28 romanar og fleire filmmanus.

Patrick Modiano debuterte i 1968 og har skrive 28 romanar og fleire filmmanus.

Foto: Catherine Hélie / Éditions Gallimard

3307
20210917
3307
20210917

Roman

Patrick Modiano:

Usynlig blekk

Omsett av Tom Lotherington
Cappelen Damm

I den nyaste diktsamlinga si, Lysets ubetydelige feiltakelser, har Halvard Foynes eit dikt tileigna nobelprisvinnaren frå 2014, Patrick Modiano, der han ganske presist fangar inn det Modiano driv med i bok etter bok: «Å gjenskape glemte steder. De sporløse menneskenes nøytrale forteller (...) i tekster om mennesker som forsvant i Paris.»

Også i Usynlig blekk er det ei forsvinningssak som dannar ramma rundt søket etter ei ung kvinne, Noëlle Lefebvre, som ingen har sett på ei stund, og som ingen veit kor har tatt vegen.

Den unge Jean Eyben jobbar for privatdetektiven Hutte og får i oppdrag å finne henne, men spora er for få og utydelege til at han greier å løyse mysteriet. Men saka forfølgjer han, og 10, 20 og 30 år seinare leiter han framleis etter Noëlle ut frå den adresseboka ho etterlét seg, eit ID-kort med bilete, nokre brev og avisnotat pluss ei mappe med opplysningar som Hutte har samla.

Puslespel

Modiano tar lesaren med gjennom Paris frå den eine adressa til den andre via avenyar, bulevardar og gatenummer i ulike arrondissement, og etter kvart anar ein omrisset av noko som er der, samtidig som det er borte, slik draumar dukkar opp og forsvinn i «dette blaffet av nåtid som hadde klart å komme seg uskadd gjennom et halvt århundre».

Heile etterforskinga blir til mens forteljaren skriv, «minnene kommer mens skriften blir til», og alt av kronologi blir forkasta: «Jeg har aldri brydd meg om kronologi. For meg finnes ingen kronologisk orden.» Dermed blir alt eit samtidig no, underlagt puslespelets logikk «i det området der glemsel og erindring vaser seg inn i hverandre».

I dette puslespelet manglar det ei brikke, og denne brikka er Jean Eyben sjølv. Han blir gjenkjent av Noëlle Lefebvre når han omsider finn henne som eldre kvinne i Roma. Dei har reist med same buss til og frå skole og arbeid ein heil vinter i ungdommen heime i ein fjellandsby nær Annecy søraust i Frankrike, nær grensa til Sveits.

Var det verdt å leite eit heilt liv etter Noëlle Lefebvre og samtidig finne seg sjølv? Det er ikkje så sikkert: «Jeg er redd for at den dagen du sitter med alle svarene, da lukker livet seg over deg som en felle, med den lyden nøkler lager i døren til en fengselscelle. Ville det ikke være bedre å la noen rivningstomter bli stående åpne omkring deg, der det kunne gå an å stikke seg unna?»

Dunkel prosa

Patrick Modiano skriv ein heilt spesiell og dunkel prosa som fangar inn ei tidlaus melankolsk og eksistensiell sinnsstemning farga av både det draumeaktige og det dagklare, der gløymsla er den eigentlege fienden til minnet om stader, andre menneske og ikkje minst om ein sjølv.

Patrick Modiano blei presentert på norsk med tre korte erindringsromanar tilbake i 1980-åra, Gater i mørke, Ungdomstid og Søndager i august. Da han fekk Nobelprisen i 2014, blei desse bøkene relanserte, og dei siste åra er enda tre bøker av Modiano omsette til norsk av Tom Lotherington.

Eg tar gjerne imot fleire, for dette er litteratur av ekstraordinær kvalitet.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Patrick Modiano:

Usynlig blekk

Omsett av Tom Lotherington
Cappelen Damm

I den nyaste diktsamlinga si, Lysets ubetydelige feiltakelser, har Halvard Foynes eit dikt tileigna nobelprisvinnaren frå 2014, Patrick Modiano, der han ganske presist fangar inn det Modiano driv med i bok etter bok: «Å gjenskape glemte steder. De sporløse menneskenes nøytrale forteller (...) i tekster om mennesker som forsvant i Paris.»

Også i Usynlig blekk er det ei forsvinningssak som dannar ramma rundt søket etter ei ung kvinne, Noëlle Lefebvre, som ingen har sett på ei stund, og som ingen veit kor har tatt vegen.

Den unge Jean Eyben jobbar for privatdetektiven Hutte og får i oppdrag å finne henne, men spora er for få og utydelege til at han greier å løyse mysteriet. Men saka forfølgjer han, og 10, 20 og 30 år seinare leiter han framleis etter Noëlle ut frå den adresseboka ho etterlét seg, eit ID-kort med bilete, nokre brev og avisnotat pluss ei mappe med opplysningar som Hutte har samla.

Puslespel

Modiano tar lesaren med gjennom Paris frå den eine adressa til den andre via avenyar, bulevardar og gatenummer i ulike arrondissement, og etter kvart anar ein omrisset av noko som er der, samtidig som det er borte, slik draumar dukkar opp og forsvinn i «dette blaffet av nåtid som hadde klart å komme seg uskadd gjennom et halvt århundre».

Heile etterforskinga blir til mens forteljaren skriv, «minnene kommer mens skriften blir til», og alt av kronologi blir forkasta: «Jeg har aldri brydd meg om kronologi. For meg finnes ingen kronologisk orden.» Dermed blir alt eit samtidig no, underlagt puslespelets logikk «i det området der glemsel og erindring vaser seg inn i hverandre».

I dette puslespelet manglar det ei brikke, og denne brikka er Jean Eyben sjølv. Han blir gjenkjent av Noëlle Lefebvre når han omsider finn henne som eldre kvinne i Roma. Dei har reist med same buss til og frå skole og arbeid ein heil vinter i ungdommen heime i ein fjellandsby nær Annecy søraust i Frankrike, nær grensa til Sveits.

Var det verdt å leite eit heilt liv etter Noëlle Lefebvre og samtidig finne seg sjølv? Det er ikkje så sikkert: «Jeg er redd for at den dagen du sitter med alle svarene, da lukker livet seg over deg som en felle, med den lyden nøkler lager i døren til en fengselscelle. Ville det ikke være bedre å la noen rivningstomter bli stående åpne omkring deg, der det kunne gå an å stikke seg unna?»

Dunkel prosa

Patrick Modiano skriv ein heilt spesiell og dunkel prosa som fangar inn ei tidlaus melankolsk og eksistensiell sinnsstemning farga av både det draumeaktige og det dagklare, der gløymsla er den eigentlege fienden til minnet om stader, andre menneske og ikkje minst om ein sjølv.

Patrick Modiano blei presentert på norsk med tre korte erindringsromanar tilbake i 1980-åra, Gater i mørke, Ungdomstid og Søndager i august. Da han fekk Nobelprisen i 2014, blei desse bøkene relanserte, og dei siste åra er enda tre bøker av Modiano omsette til norsk av Tom Lotherington.

Eg tar gjerne imot fleire, for dette er litteratur av ekstraordinær kvalitet.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Patrick Modiano skriv ein dunkel prosa som fangar inn ei tidlaus melankolsk og eksistensiell sinnsstemning.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis