Paradisførestillingar
Dikt for born og unge leikar fram innsikt og overraskande perspektiv.
Thierry Cazals’ dikt er omsette frå fransk av Tove Bakke.
Foto: Wikimedia Commons
Dikt
Thierry Cazals:
Ein elefant i paradis
Illustrasjonar av Ana Yael
Gjendikta frå fransk av Tove Bakke
Nordsjøforlaget
Thierry Cazals er ein fransk forfattar (f. 1962) som har bakgrunn som sosiolog og har gjeve ut forteljingar, noveller og dikt for unge.
Ein elefant i paradis undersøkjer paradisførestillinga på ein leikande og innsiktsfull måte. Paradiset overskrid den gitte, røynlege verda og representerer ei etterverd der tinga oppfører seg litt annleis, ja, der tinga ikkje er ting lenger.
Mellomtilstand
Om Cazals’ dikt kan sjå ut til å ha ein utopisk og himmelsk horisont, krummar synsranda seg mot det jordiske perspektivet. Dikta til Cazals oppheld seg kanskje aller helst i ein mellomtilstand, i spranget mellom det jordiske og himmelske, det som finst og ikkje finst. Såleis er engelen som formidlar mellom tilstandane, hovudmotiv i dikta.
Den argentinske illustratøren Ana Yaels både vare og tydelege blyantteikningar held seg i det same mellomsjiktet; figurane ser ut til å sveve mellom draumen og den vakne tilstanden.
Tankevekkande
Uvanleg, kan hende, å gjere slike tilsynelatande store og litt diffuse omgrep som paradiset til eit hovudmotiv i ei diktbok for barn og unge, men Cazals gjer paradiset mangfaldig, aktivt, handgripeleg og til noko som peikar både inn i og utover den aktuelle situasjonen diktet står i.
Ein grunnimpuls i dikta formidlar kva fantasien, førestillingsevna, inneber, anten ein snakkar om kunsten, litteraturen eller det å tenkje seg eit anna samfunn: Fantasien og førestillingane oppstår på bakgrunn av ei nekting eller ein negasjon av det som finst. I gapet mellom det som er, og det som ikkje er, opererer litteraturen.
Dikta til Cazals lærer oss altså ikkje spesifikke kunnskapar. Dei opnar heller for ein tenkje- og erfaringsmåte.
Her finst tankevekkande språkrefleksjonar: «paradis/ får ikkje plass i eit ord// ordet «paradis» liknar sett ikkje/ på paradis// slik er det med nesten alt/ heldigvis».
Eller diktet dreg ein undrande ut or dei altfor menneskelege perspektiva: «Kanskje englar/ er som oss// at dei av og til skulle ønskje dei trudde// at menneska fanst».
Dessutan finst her dikt som er beint fram gripande og vene: «det er så fint/ å vere to om/ å vere åleine i verda».
At dikta står fram som så presise og gode på norsk, kjem av Tove Bakkes gode gjendikting.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Thierry Cazals:
Ein elefant i paradis
Illustrasjonar av Ana Yael
Gjendikta frå fransk av Tove Bakke
Nordsjøforlaget
Thierry Cazals er ein fransk forfattar (f. 1962) som har bakgrunn som sosiolog og har gjeve ut forteljingar, noveller og dikt for unge.
Ein elefant i paradis undersøkjer paradisførestillinga på ein leikande og innsiktsfull måte. Paradiset overskrid den gitte, røynlege verda og representerer ei etterverd der tinga oppfører seg litt annleis, ja, der tinga ikkje er ting lenger.
Mellomtilstand
Om Cazals’ dikt kan sjå ut til å ha ein utopisk og himmelsk horisont, krummar synsranda seg mot det jordiske perspektivet. Dikta til Cazals oppheld seg kanskje aller helst i ein mellomtilstand, i spranget mellom det jordiske og himmelske, det som finst og ikkje finst. Såleis er engelen som formidlar mellom tilstandane, hovudmotiv i dikta.
Den argentinske illustratøren Ana Yaels både vare og tydelege blyantteikningar held seg i det same mellomsjiktet; figurane ser ut til å sveve mellom draumen og den vakne tilstanden.
Tankevekkande
Uvanleg, kan hende, å gjere slike tilsynelatande store og litt diffuse omgrep som paradiset til eit hovudmotiv i ei diktbok for barn og unge, men Cazals gjer paradiset mangfaldig, aktivt, handgripeleg og til noko som peikar både inn i og utover den aktuelle situasjonen diktet står i.
Ein grunnimpuls i dikta formidlar kva fantasien, førestillingsevna, inneber, anten ein snakkar om kunsten, litteraturen eller det å tenkje seg eit anna samfunn: Fantasien og førestillingane oppstår på bakgrunn av ei nekting eller ein negasjon av det som finst. I gapet mellom det som er, og det som ikkje er, opererer litteraturen.
Dikta til Cazals lærer oss altså ikkje spesifikke kunnskapar. Dei opnar heller for ein tenkje- og erfaringsmåte.
Her finst tankevekkande språkrefleksjonar: «paradis/ får ikkje plass i eit ord// ordet «paradis» liknar sett ikkje/ på paradis// slik er det med nesten alt/ heldigvis».
Eller diktet dreg ein undrande ut or dei altfor menneskelege perspektiva: «Kanskje englar/ er som oss// at dei av og til skulle ønskje dei trudde// at menneska fanst».
Dessutan finst her dikt som er beint fram gripande og vene: «det er så fint/ å vere to om/ å vere åleine i verda».
At dikta står fram som så presise og gode på norsk, kjem av Tove Bakkes gode gjendikting.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Dikta til Thierry Cazals lærer oss ikkje noko spesifikt, men opnar for ein tenkje- og erfaringsmåte.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.