JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Poesiens mangfaldige prinsipp

Dobbeltliv har energiske formuleringar vovne inn i biletrike lyriske essay.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Pedro Carmona-Alvarez er forfattar, gjendiktar og musikar.

Pedro Carmona-Alvarez er forfattar, gjendiktar og musikar.

Foto: Eva-Lene Gilje Østensen

Pedro Carmona-Alvarez er forfattar, gjendiktar og musikar.

Pedro Carmona-Alvarez er forfattar, gjendiktar og musikar.

Foto: Eva-Lene Gilje Østensen

2939
20230106
2939
20230106

Dikt

Pedro Carmona-
Alvarez:

Dobbeltliv

H//O//F 2022

Dei fem langdikta i denne utgjevinga kan ein lese som poetikkar, tekstar som freistar svare på kva diktekunst er og gjer. Tekstane er sjølve forma som dikt og uttrykkjer altså noko om diktekunstens vesen. Tittelen Dobbeltliv spelar på dette og på anna tvitydig, som til dømes kan kome av at poesien jaktar på likskapar og i det poetiske biletet jamfører og stiller saman fenomen.

Eksistensielle aspekt

Poesi i Carmona-Alvarez’ tilfelle har eksistensielle aspekt og handlar, slik eg les han, også om ei grunnleggjande haldning til verda som skaffar ein sjølv nye moglegheiter: «Poesien gjør det mulig å leve et dobbeltliv, skriver hun/ med sprittusjen, på en dassvegg, et ekko/ en måte å være i verden på/ som har poesien som grunnstein».

Liv, røynd og poesi viklar seg i kvarandre. Det poetiske livet utfaldar seg både i og ved sida av det såkalla vanlege livet. Men dette hadde ikkje vore dikt av Carmona-Alvarez viss dei berre søkte tilhald i éin einaste forklarande kongstanke, for dikt i denne poetens versjon er mangfaldige, gjer sprang og skyt ut i stadig veksande sidegreiner og bilete: «Vi ser etter dikt som får oss til å legge øret/ helt inntil mennesket og høre etter/ dikt som er soveputer, dyner, nattbord/ dikt som kan surres om føttene og kalles sko». Berre gjennom desse få linene ser ein at diktet både er ein forsterkar, gjer oss lydhøyre og får oss til å slappe av, og at diktet er til for å beskytte, brukast og slitast ut.

Kjøtfullt formulert

Jamvel om dikttekstane kryr av referansar til forfattarar, litteratur, mytologi og musikk, tek dei aldri spranget ut i høgttravande og doserande svev. Her blir ein møtt av energiske, kjøtfulle formuleringar vovne inn i biletrike lyriske essay. Den mest eksplisitte poetikkteksten er kanskje den eg har sitert frå her, «Takk for pengene». Kan hende viser tittelen til at poesien ikkje er uskuldsrein og verdsfjern, men plasserer seg midt i den kapitalistiske pengeøkonomien, og at poesien sjølv er eit avdekkingsinstrument som føreser slike kriser: «min jobb/ er å peke og se», skriv poeten.

Boka er innramma av «Den gjennomhullede encyklopedi (Marisol)», eit dikt i to delar som speglar kvarandre i starten og mot slutten av boka, noko som passar bra, sidan det greske ordet enkyklios tyder krins. Diktet skildrar barn og barndom, foreldre og barn-relasjonen som også speglar seg i den heilage familien og i poetens eigen biografi. Her finst også brota og hola, eksilet, ein uhaldbar politisk situasjon prega av vald og forsvinningar. Teksten er sjølv perforert av kvite felt, men gjer likevel det å oppdage likskapar og speglingar til sitt hovudprinsipp – eit av dei mangfaldige poetiske skapingsprinsippa Carmona-Alvarez vedkjenner seg.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Pedro Carmona-
Alvarez:

Dobbeltliv

H//O//F 2022

Dei fem langdikta i denne utgjevinga kan ein lese som poetikkar, tekstar som freistar svare på kva diktekunst er og gjer. Tekstane er sjølve forma som dikt og uttrykkjer altså noko om diktekunstens vesen. Tittelen Dobbeltliv spelar på dette og på anna tvitydig, som til dømes kan kome av at poesien jaktar på likskapar og i det poetiske biletet jamfører og stiller saman fenomen.

Eksistensielle aspekt

Poesi i Carmona-Alvarez’ tilfelle har eksistensielle aspekt og handlar, slik eg les han, også om ei grunnleggjande haldning til verda som skaffar ein sjølv nye moglegheiter: «Poesien gjør det mulig å leve et dobbeltliv, skriver hun/ med sprittusjen, på en dassvegg, et ekko/ en måte å være i verden på/ som har poesien som grunnstein».

Liv, røynd og poesi viklar seg i kvarandre. Det poetiske livet utfaldar seg både i og ved sida av det såkalla vanlege livet. Men dette hadde ikkje vore dikt av Carmona-Alvarez viss dei berre søkte tilhald i éin einaste forklarande kongstanke, for dikt i denne poetens versjon er mangfaldige, gjer sprang og skyt ut i stadig veksande sidegreiner og bilete: «Vi ser etter dikt som får oss til å legge øret/ helt inntil mennesket og høre etter/ dikt som er soveputer, dyner, nattbord/ dikt som kan surres om føttene og kalles sko». Berre gjennom desse få linene ser ein at diktet både er ein forsterkar, gjer oss lydhøyre og får oss til å slappe av, og at diktet er til for å beskytte, brukast og slitast ut.

Kjøtfullt formulert

Jamvel om dikttekstane kryr av referansar til forfattarar, litteratur, mytologi og musikk, tek dei aldri spranget ut i høgttravande og doserande svev. Her blir ein møtt av energiske, kjøtfulle formuleringar vovne inn i biletrike lyriske essay. Den mest eksplisitte poetikkteksten er kanskje den eg har sitert frå her, «Takk for pengene». Kan hende viser tittelen til at poesien ikkje er uskuldsrein og verdsfjern, men plasserer seg midt i den kapitalistiske pengeøkonomien, og at poesien sjølv er eit avdekkingsinstrument som føreser slike kriser: «min jobb/ er å peke og se», skriv poeten.

Boka er innramma av «Den gjennomhullede encyklopedi (Marisol)», eit dikt i to delar som speglar kvarandre i starten og mot slutten av boka, noko som passar bra, sidan det greske ordet enkyklios tyder krins. Diktet skildrar barn og barndom, foreldre og barn-relasjonen som også speglar seg i den heilage familien og i poetens eigen biografi. Her finst også brota og hola, eksilet, ein uhaldbar politisk situasjon prega av vald og forsvinningar. Teksten er sjølv perforert av kvite felt, men gjer likevel det å oppdage likskapar og speglingar til sitt hovudprinsipp – eit av dei mangfaldige poetiske skapingsprinsippa Carmona-Alvarez vedkjenner seg.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis