Poetiske konstellasjonar
Gregers Lundh skriv meditative debutantdikt med biletlege kvalitetar.
Gregers Lundh er prest og musikar busett på Gjøvik.
Foto: Kristine Hardeberg
DIKT
Gregers Lundh:
Skyggen av et dikt
Tiden norsk forlag
At Skyggen av et dikt av diktdebutanten Gregers Lundh faldar ut ei grunnleggjande kristen forståing der bibelske motiv og tematikkar går att, er heilt openbert. Her trer bibelske skikkelsar som Abraham, Jakob, Sara, Debora og Maria fram. Som religiøse meditasjonar freistar dikta å kome i kontakt med fenomen som skaping, den åndelege reisa og oppstoda.
Reinskrapt
Diktdebutanten skriv reinskrapte dikt, dei har få ord og mykje kvitt rom kring seg. Det gjer at orda ikkje kan skjule seg, og dei kan late bileta få blusse i fred: «lyset går i byger/ over vidder av mørke»
Det siterte biletet handlar kanskje ikkje fyrst og fremst om lyset, eller om mørket, men om storleikar: Vidde kjem av ordet vid, som indikerer omfang og storleik. Fyrst idet lyset kjem, får ein eit grep om omfanget til mørket.
Samanlikning er ein poetisk metode der ulike tydingar vert overførte gjensidig, og dikta i Skyggen av et dikt tematiserer nett konstellasjonen, jamføringa og relasjonen, anten det gjeld menneskas tilhøve til Gud eller religion versus vitskap, eller ved å kontrastere målestokkar: «Stort/ som et frø// liten/ som en galakse»
Tankevekkande
Oppvakninga og oppstoda er elles eit høgfrekvent gjengangarmotiv med talrike variantar. I tallause dikt vil ein møte formuleringa «sprunge ut». I nokon mon målar dikta opp avstanden mellom det bibelske språket og eit moderne, vitskapleg vokabular, og iblant endar det i spennande bilete: «opp gjennom genenes vindeltrapper». Einskilddikt kan lesast i ein horisont som kombinerer det kristne perspektivet med det økolitterære: «Jordens plagede ansikt/ stiger opp / frå de levrede/ dypene i Nilen».
Det manglar ikkje på gode dikt og tankevekkande bilete i dette som er ei relativt omfattande diktbok. Det hender dikta er tyngde av manglande rørsle, for lite språkleg kraft. Iblant tynger dei symbolsk lada orda, slik som «livstreet», «pakt» og «segl», dikta unødig, slik at dei vert ståande i det dei skulle ha sprunge ut ifrå. Men den kristne lyrikken underkastar seg med naudsyn noko han ser på som større enn poesien og språket. Språket kan syne noko og likevel ikkje representere det fullt ut, og difor må me ta til takke med skuggane som vert kasta. Det kan verte verkeleg fint, det òg.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Gregers Lundh:
Skyggen av et dikt
Tiden norsk forlag
At Skyggen av et dikt av diktdebutanten Gregers Lundh faldar ut ei grunnleggjande kristen forståing der bibelske motiv og tematikkar går att, er heilt openbert. Her trer bibelske skikkelsar som Abraham, Jakob, Sara, Debora og Maria fram. Som religiøse meditasjonar freistar dikta å kome i kontakt med fenomen som skaping, den åndelege reisa og oppstoda.
Reinskrapt
Diktdebutanten skriv reinskrapte dikt, dei har få ord og mykje kvitt rom kring seg. Det gjer at orda ikkje kan skjule seg, og dei kan late bileta få blusse i fred: «lyset går i byger/ over vidder av mørke»
Det siterte biletet handlar kanskje ikkje fyrst og fremst om lyset, eller om mørket, men om storleikar: Vidde kjem av ordet vid, som indikerer omfang og storleik. Fyrst idet lyset kjem, får ein eit grep om omfanget til mørket.
Samanlikning er ein poetisk metode der ulike tydingar vert overførte gjensidig, og dikta i Skyggen av et dikt tematiserer nett konstellasjonen, jamføringa og relasjonen, anten det gjeld menneskas tilhøve til Gud eller religion versus vitskap, eller ved å kontrastere målestokkar: «Stort/ som et frø// liten/ som en galakse»
Tankevekkande
Oppvakninga og oppstoda er elles eit høgfrekvent gjengangarmotiv med talrike variantar. I tallause dikt vil ein møte formuleringa «sprunge ut». I nokon mon målar dikta opp avstanden mellom det bibelske språket og eit moderne, vitskapleg vokabular, og iblant endar det i spennande bilete: «opp gjennom genenes vindeltrapper». Einskilddikt kan lesast i ein horisont som kombinerer det kristne perspektivet med det økolitterære: «Jordens plagede ansikt/ stiger opp / frå de levrede/ dypene i Nilen».
Det manglar ikkje på gode dikt og tankevekkande bilete i dette som er ei relativt omfattande diktbok. Det hender dikta er tyngde av manglande rørsle, for lite språkleg kraft. Iblant tynger dei symbolsk lada orda, slik som «livstreet», «pakt» og «segl», dikta unødig, slik at dei vert ståande i det dei skulle ha sprunge ut ifrå. Men den kristne lyrikken underkastar seg med naudsyn noko han ser på som større enn poesien og språket. Språket kan syne noko og likevel ikkje representere det fullt ut, og difor må me ta til takke med skuggane som vert kasta. Det kan verte verkeleg fint, det òg.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Den kristne lyrikken underkastar seg med naudsyn noko han ser på som større enn poesien og språket.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.