Rådville under regnet
Skreda losnar på indre og ytre plan i den spennande nye romanen av Brit Bildøen.
Brit Bildøen debuterte med ei diktsamling i 1991 og har sidan skrive barnebøker, romanar og essay.
Foto: Tove Breistein
Roman
Brit Bildøen:
Gult farevarsel
Samlaget
Det er vel slik i mange slekter at ein eller ei kjenner seg esla til å samla familien ved særlege høve, og gjera det på ein slik måte at mange av dei inviterte gjerne skulle ha sagt nei, men kjenner seg som gissel av slektskapen. Slik er det også når Dorte i Gult farevarsel av Brit Bildøen finn på at gullbryllaupet til foreldra skal feirast på Innsetra Gjestegard langt til fjells, i oktober. Men ingen seier noko, for kva kan ein vel seie, og alle som har høve til det, kjem. Og dei kjem i eit regn av bibelske proporsjonar, slik at boka er rykande, eller drypande, aktuell i dette Herrens og hersens året 2023.
Innestengd
Kort etter at gjestane er på plass, går det eit skred som stengjer vegen ut att, og to jegerar som køyrde seg fast i raset, lyt også søka ly på gjestegarden, der festlyden trudde dei skulle vera åleine, med unnatak av den driftige verten Ole, som lyt gjera alt arbeidet med matlaging og anna. Kona hans, Elisabeth, skulle også ha dukka opp, men på grunn av raset vert ikkje det mogleg.
Dei to jegerane er nokre knalltøffingar som seier at dei var på revejakt, men som i røynda var ute etter å leggja forgifta åte ut i marka for å drepa ulv. Tvillingbroren til Dorte, Karl, er i startgropa med eit nytt firma som skal ta folk med på turopplevingar, helst i villmarka for å oppleva dyrelivet, så han er ikkje nett på lag med jegerane.
Skildringane av tilhøvet i familien er svært gode, ein kjenner seg att i skilnaden mellom det folk seier, og det dei tenkjer. Her deler dei i utgangspunktet ikkje store, dramatiske familiesoger, men eit og anna sandkorn i slektsmaskineriet vert tydeleg. Dei to som skal feirast, jordmora hev vore Anna og rektor emeritus Jon, er ikkje sprudlande entusiastiske til lokaliseringa av festen, og særleg Jon er skeptisk til det nye initiativet til sonen Karl.
Utan at mykje vert sagt om saka, forstår ein at faren ser på han som ein upåliteleg drøymar, ein det aldri vert noko skikkeleg av. Men familien er for sivilisert til konfrontasjon, og alt hadde gått roleg føre seg, om det ikkje var for jegerane.
Dei er meir prega av slikt dei er imot enn det dei eventuelt måtte vera for, slik det oftast er med folk som trur dei er vaksne. Kor som er, får dei temperaturen i boka til å stiga, og lesaren vert engasjert. Veldig engasjert! Dei to representerer eitkvart trugande, og trugsmålet aktualiserer seg snart i skakande hendingar, til det farlege dei kom med, også rasar over dei, med veldig vekt.
Thrillerelement
Thrillerelementet som litt etter litt veks fram, gjer boka spennande, men sjølv om her er mange kjenneteikn frå kriminallitteraturen, med få menneske pressa saman på ein liten plass dei ikkje kan komma bort frå, der einkvan har gjort ei ugjerning, får Bildøen til å leggja hovudvekta på mellommenneskelege tilhøve der personane sit, rådville under regnet, i staden for å løysa alt opp i ein slik whodunit som romanen ei stund er nær ved å konvertera til.
Når boka er slutt, veit me kven som gjorde kva, men det er uklårt kva konsekvensane vert. Det er ikkje ein del av agendaen til denne teksten, og det tykkjer eg er ei klok avgjerd av Bildøen. Gult farevarsel er kort og godt ei aktuell bok, ein tidskapsel av ei skildring der skreda losnar på mange plan, også i lesaren, særleg andsynes det tankegodset dei to jegerane representerer.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Brit Bildøen:
Gult farevarsel
Samlaget
Det er vel slik i mange slekter at ein eller ei kjenner seg esla til å samla familien ved særlege høve, og gjera det på ein slik måte at mange av dei inviterte gjerne skulle ha sagt nei, men kjenner seg som gissel av slektskapen. Slik er det også når Dorte i Gult farevarsel av Brit Bildøen finn på at gullbryllaupet til foreldra skal feirast på Innsetra Gjestegard langt til fjells, i oktober. Men ingen seier noko, for kva kan ein vel seie, og alle som har høve til det, kjem. Og dei kjem i eit regn av bibelske proporsjonar, slik at boka er rykande, eller drypande, aktuell i dette Herrens og hersens året 2023.
Innestengd
Kort etter at gjestane er på plass, går det eit skred som stengjer vegen ut att, og to jegerar som køyrde seg fast i raset, lyt også søka ly på gjestegarden, der festlyden trudde dei skulle vera åleine, med unnatak av den driftige verten Ole, som lyt gjera alt arbeidet med matlaging og anna. Kona hans, Elisabeth, skulle også ha dukka opp, men på grunn av raset vert ikkje det mogleg.
Dei to jegerane er nokre knalltøffingar som seier at dei var på revejakt, men som i røynda var ute etter å leggja forgifta åte ut i marka for å drepa ulv. Tvillingbroren til Dorte, Karl, er i startgropa med eit nytt firma som skal ta folk med på turopplevingar, helst i villmarka for å oppleva dyrelivet, så han er ikkje nett på lag med jegerane.
Skildringane av tilhøvet i familien er svært gode, ein kjenner seg att i skilnaden mellom det folk seier, og det dei tenkjer. Her deler dei i utgangspunktet ikkje store, dramatiske familiesoger, men eit og anna sandkorn i slektsmaskineriet vert tydeleg. Dei to som skal feirast, jordmora hev vore Anna og rektor emeritus Jon, er ikkje sprudlande entusiastiske til lokaliseringa av festen, og særleg Jon er skeptisk til det nye initiativet til sonen Karl.
Utan at mykje vert sagt om saka, forstår ein at faren ser på han som ein upåliteleg drøymar, ein det aldri vert noko skikkeleg av. Men familien er for sivilisert til konfrontasjon, og alt hadde gått roleg føre seg, om det ikkje var for jegerane.
Dei er meir prega av slikt dei er imot enn det dei eventuelt måtte vera for, slik det oftast er med folk som trur dei er vaksne. Kor som er, får dei temperaturen i boka til å stiga, og lesaren vert engasjert. Veldig engasjert! Dei to representerer eitkvart trugande, og trugsmålet aktualiserer seg snart i skakande hendingar, til det farlege dei kom med, også rasar over dei, med veldig vekt.
Thrillerelement
Thrillerelementet som litt etter litt veks fram, gjer boka spennande, men sjølv om her er mange kjenneteikn frå kriminallitteraturen, med få menneske pressa saman på ein liten plass dei ikkje kan komma bort frå, der einkvan har gjort ei ugjerning, får Bildøen til å leggja hovudvekta på mellommenneskelege tilhøve der personane sit, rådville under regnet, i staden for å løysa alt opp i ein slik whodunit som romanen ei stund er nær ved å konvertera til.
Når boka er slutt, veit me kven som gjorde kva, men det er uklårt kva konsekvensane vert. Det er ikkje ein del av agendaen til denne teksten, og det tykkjer eg er ei klok avgjerd av Bildøen. Gult farevarsel er kort og godt ei aktuell bok, ein tidskapsel av ei skildring der skreda losnar på mange plan, også i lesaren, særleg andsynes det tankegodset dei to jegerane representerer.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.