Randsoner i sentrum av ein syngjande sentrallyrikk
Knut Ødegård tek oss med inn og ut av sorg og omsorg.
Sidan debuten i 1967 har Knut Ødegård gjeve ut 14 diktsamlingar og ei rekkje attdiktingar av utanlandsk, særleg islandsk, lyrikk.
Foto: Anna-Julia Granberg / Blunderbuss / Cappelen Damm
DIKT
Knut Ødegård:
Sirkusdirektøren og andre dikt
Cappelen Damm
Diktbundelen til Knut Ødegård består, slik tittelen ber bod om, av enkeltdikt, men fleirfaldige trådar tvinnar seg gjennom diktboka: reisa, omflakkinga, det rørlege og rastlause. I denne diktboka, som svingar innom så ulike lagnader og levde liv, som spinn seg inn i gløymsle, minningar, vind, regn og snø, vert det uttrykt slik: «Vi eig vår heim på veg mot noko anna.»
Dikta har ymse tema. Ei jente vert utsett for overgrep. Her finst dikt om NS-barn, einsemd, ei syster som har Alzheimers sjukdom, om barnløyse, eit barn med Downs syndrom og vanlagnaden til taterane. Andre dikt manar fram ei verd på kanten av undergangen. Temavifta er stor. Felles er at dikta handsamar sårbare liv, syner dei fram og gir dei verdi.
Einskap i motiv
At Ødegård evnar å bøye sprikjande emne inn i ein motivisk einskap som forplantar seg i dikt etter dikt, som spissar og spreier dikta, er imponerande fint gjort. Ta orda «inn» og «ut», som gjer nedslag i mange av dikta: Dei er usynlege, uskuldige preposisjonar, men dei skapar rom, teiknar opp rørsle, gjer at det svingar. Orda ser også ut til å inngå i ein større poetikk som ikkje er av høgttravande merke: I diktet «Rolf Jacobsen», der eget står fram som lyttande elev, formulerer den eldre diktaren ein poetikk som Ødegård gjer til sin: «dér ligg diktet og dirrar, i utkanten/ av blikket».
Lyrisk samanheng
To kortdikt rammar inn samlinga. Båe har klokka som motiv. I opningsdiktet høyrer me at idet klokka kling, går ein mann «inn i skriftestolen», og «ut av buret/ flyg ein fugl». I epilogdiktet er situasjonen motsett, mannen går «ut av skriftestolen», og «inn i buret/ flyg ein fugl». Ser ein klokkeslaga i høve til pendelrørsla kolven gjer, er det fyst når pendelen er ytst ute i bogen og dunkar mot slagringen, at klokka gir lyd frå seg. På veg inn att, mot sentrum, kjem ingen lyd, eventuelt berre etterklangen.
På same vis byrjar dikta fyrst å gi lyd, å syngje, når dikta møter desse eksistensane som finst lengst ute, i utkanten. Slik vert det livet som ikkje er integrert i eller respektert av samfunnet, falda inn i den indre, sentrallyriske samanhengen. Enkeltdikta i samlinga veks i tyding, ganske enkelt fordi dei inngår i ein større lyrisk samanheng som denne boka så suverent etablerer.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DIKT
Knut Ødegård:
Sirkusdirektøren og andre dikt
Cappelen Damm
Diktbundelen til Knut Ødegård består, slik tittelen ber bod om, av enkeltdikt, men fleirfaldige trådar tvinnar seg gjennom diktboka: reisa, omflakkinga, det rørlege og rastlause. I denne diktboka, som svingar innom så ulike lagnader og levde liv, som spinn seg inn i gløymsle, minningar, vind, regn og snø, vert det uttrykt slik: «Vi eig vår heim på veg mot noko anna.»
Dikta har ymse tema. Ei jente vert utsett for overgrep. Her finst dikt om NS-barn, einsemd, ei syster som har Alzheimers sjukdom, om barnløyse, eit barn med Downs syndrom og vanlagnaden til taterane. Andre dikt manar fram ei verd på kanten av undergangen. Temavifta er stor. Felles er at dikta handsamar sårbare liv, syner dei fram og gir dei verdi.
Einskap i motiv
At Ødegård evnar å bøye sprikjande emne inn i ein motivisk einskap som forplantar seg i dikt etter dikt, som spissar og spreier dikta, er imponerande fint gjort. Ta orda «inn» og «ut», som gjer nedslag i mange av dikta: Dei er usynlege, uskuldige preposisjonar, men dei skapar rom, teiknar opp rørsle, gjer at det svingar. Orda ser også ut til å inngå i ein større poetikk som ikkje er av høgttravande merke: I diktet «Rolf Jacobsen», der eget står fram som lyttande elev, formulerer den eldre diktaren ein poetikk som Ødegård gjer til sin: «dér ligg diktet og dirrar, i utkanten/ av blikket».
Lyrisk samanheng
To kortdikt rammar inn samlinga. Båe har klokka som motiv. I opningsdiktet høyrer me at idet klokka kling, går ein mann «inn i skriftestolen», og «ut av buret/ flyg ein fugl». I epilogdiktet er situasjonen motsett, mannen går «ut av skriftestolen», og «inn i buret/ flyg ein fugl». Ser ein klokkeslaga i høve til pendelrørsla kolven gjer, er det fyst når pendelen er ytst ute i bogen og dunkar mot slagringen, at klokka gir lyd frå seg. På veg inn att, mot sentrum, kjem ingen lyd, eventuelt berre etterklangen.
På same vis byrjar dikta fyrst å gi lyd, å syngje, når dikta møter desse eksistensane som finst lengst ute, i utkanten. Slik vert det livet som ikkje er integrert i eller respektert av samfunnet, falda inn i den indre, sentrallyriske samanhengen. Enkeltdikta i samlinga veks i tyding, ganske enkelt fordi dei inngår i ein større lyrisk samanheng som denne boka så suverent etablerer.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
At Ødegård evnar å bøye sprikjande emne inn i ein motivisk einskap, er imponerande fint gjort.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.