Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Replikkmakaren

Heidi Linde er ein skarp observatør og ein nøktern forteljar. Knappenålspresisjonen skaper eit lokkande syskrin av ein roman.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Heidi Linde debuterte med ei barnebok i 1998 og har skrive ei rekkje bøker for born og vaksne.

Heidi Linde debuterte med ei barnebok i 1998 og har skrive ei rekkje bøker for born og vaksne.

Foto: Carl Christian Raabe

Heidi Linde debuterte med ei barnebok i 1998 og har skrive ei rekkje bøker for born og vaksne.

Heidi Linde debuterte med ei barnebok i 1998 og har skrive ei rekkje bøker for born og vaksne.

Foto: Carl Christian Raabe

3535
20230630
3535
20230630

Roman

Heidi Linde:

Strak arm

Gyldendal

Dei er tre søsken. Pertentlege Dyveke, rufsete Benedikte og ospelauvet Steffen. Dei er ikkje interesserte i kvarandre og har ikkje kontakt til dagleg. Men når faren ligg for døden, blir dei nøydde til å samlast. Det går sånn cirka bra.

Forfattarens signatur

Når eg opnar boka, veit eg ikkje kvar eg skal. Tre menneske som tilsynelatande er lausrivne frå kvarandre kjem til orde, i kvar sine kapittel. Dyveke er lærar og avdelingsleiar på mellomtrinnet og har ein godsleg, stabil ektemann. Benedikte er produksjonsassistent i svenske Twist TV og ligg med sjefen. Steffen er sparka frå eit transportfirma, og dama har gått frå han.

Trådane blir snart samla, og vi skjøner at desse er søsken. Resten av romanen blir fortald på same viset, ved at dei tre kjem til orde etter tur. Forteljinga er halden i tredjeperson, her er ikkje noko «eg», likevel står vi tett på personane, gjennom forfattarens allvitande posisjon.

I tillegg er forfattaren altskjønande. Ho skildrar korleis det kan vere å sitte på eit fly med ein unge sparkande i setet bak, og korleis ein mann på same flight skumpar borti armen hennar sjølv om ho har overlate armlenet til han, og ho skildrar to venninner som møtest, slik: «Hun åpna armene mot June som straks lot seg omfavne mens de begge to utstøtte en langtrukken, identisk lyd; en slags blanding av kattejamring og sukk.» Ho skildrar kor floskelaktig folk kan skrive i SMS-ar frå feriane sine: «Tid for lunsj: Mye god mat i godt drikke.» Slik teiknar ho samstundes opp miljøa rundt personane– og eit miljø som er rundt oss alle. Kvardagsobservasjonar, og treffande formuleringar av dei, haglar i denne boka.

Lesefryd

Etter som historia viklar seg ut, og søskena møtest over ein far som døyr eller ikkje døyr, litt alt ettersom, blir dei tvinga over i kvarandres selskap. Det er ein fryd å lese. Når dei kjem til orde «inni hovudet sitt», framstår dei som sårbare, komplekse, nyanserte. Når dei snakkar saman, i ei forrykande kynisk replikkføring, er dei heilt andre personar.

Det kan kome av at dei inntar eit rollemønster dei hadde frå barndommen, eller berre det som gjeld oss alle: Vi har éin måte å snakke og ta plass på; ei heilt anna og meir rotete sak er kven vi er inst inne. Det er dette Heidi Linde brukar sine 276 sider på; utforskinga av dette (mis)forholdet. Det er glimrande gjort.

Steffen var «det redde barnet», som òg i vaksen alder er usjølvstendig og eit vandrande mobbeoffer. Om han så trakkar feil ved bagasjehentinga på ein flyplass og får kjeft, fordi han av mangel på erfaring ikkje veit at han skal stå utanfor streken, eller om folk ler av han i selskapsleikar på ein fest, eller at eksdama June alltid hadde noko å utsetje på han – han får det liksom ikkje til. Men det viser seg at han kan reise seg. Dyveke er den plettfrie, som likevel har skavankar nok. Den tøffe og usentimentale Benedikte viser seg å ha djupare og meir sårbare sider.

Dynamikken i samtalen mellom desse tre er formidabel. Replikkunstnaren Heidi Linde har skrive ein både lettlesen og intens roman om dei tre søskena. Sidene fyk av garde, samstundes som det er detaljar å dvele ved på kvar side, eller nærmast i kvar setning. Ein merksam lesar får med seg alle kvalitetane.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræiner forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Heidi Linde:

Strak arm

Gyldendal

Dei er tre søsken. Pertentlege Dyveke, rufsete Benedikte og ospelauvet Steffen. Dei er ikkje interesserte i kvarandre og har ikkje kontakt til dagleg. Men når faren ligg for døden, blir dei nøydde til å samlast. Det går sånn cirka bra.

Forfattarens signatur

Når eg opnar boka, veit eg ikkje kvar eg skal. Tre menneske som tilsynelatande er lausrivne frå kvarandre kjem til orde, i kvar sine kapittel. Dyveke er lærar og avdelingsleiar på mellomtrinnet og har ein godsleg, stabil ektemann. Benedikte er produksjonsassistent i svenske Twist TV og ligg med sjefen. Steffen er sparka frå eit transportfirma, og dama har gått frå han.

Trådane blir snart samla, og vi skjøner at desse er søsken. Resten av romanen blir fortald på same viset, ved at dei tre kjem til orde etter tur. Forteljinga er halden i tredjeperson, her er ikkje noko «eg», likevel står vi tett på personane, gjennom forfattarens allvitande posisjon.

I tillegg er forfattaren altskjønande. Ho skildrar korleis det kan vere å sitte på eit fly med ein unge sparkande i setet bak, og korleis ein mann på same flight skumpar borti armen hennar sjølv om ho har overlate armlenet til han, og ho skildrar to venninner som møtest, slik: «Hun åpna armene mot June som straks lot seg omfavne mens de begge to utstøtte en langtrukken, identisk lyd; en slags blanding av kattejamring og sukk.» Ho skildrar kor floskelaktig folk kan skrive i SMS-ar frå feriane sine: «Tid for lunsj: Mye god mat i godt drikke.» Slik teiknar ho samstundes opp miljøa rundt personane– og eit miljø som er rundt oss alle. Kvardagsobservasjonar, og treffande formuleringar av dei, haglar i denne boka.

Lesefryd

Etter som historia viklar seg ut, og søskena møtest over ein far som døyr eller ikkje døyr, litt alt ettersom, blir dei tvinga over i kvarandres selskap. Det er ein fryd å lese. Når dei kjem til orde «inni hovudet sitt», framstår dei som sårbare, komplekse, nyanserte. Når dei snakkar saman, i ei forrykande kynisk replikkføring, er dei heilt andre personar.

Det kan kome av at dei inntar eit rollemønster dei hadde frå barndommen, eller berre det som gjeld oss alle: Vi har éin måte å snakke og ta plass på; ei heilt anna og meir rotete sak er kven vi er inst inne. Det er dette Heidi Linde brukar sine 276 sider på; utforskinga av dette (mis)forholdet. Det er glimrande gjort.

Steffen var «det redde barnet», som òg i vaksen alder er usjølvstendig og eit vandrande mobbeoffer. Om han så trakkar feil ved bagasjehentinga på ein flyplass og får kjeft, fordi han av mangel på erfaring ikkje veit at han skal stå utanfor streken, eller om folk ler av han i selskapsleikar på ein fest, eller at eksdama June alltid hadde noko å utsetje på han – han får det liksom ikkje til. Men det viser seg at han kan reise seg. Dyveke er den plettfrie, som likevel har skavankar nok. Den tøffe og usentimentale Benedikte viser seg å ha djupare og meir sårbare sider.

Dynamikken i samtalen mellom desse tre er formidabel. Replikkunstnaren Heidi Linde har skrive ein både lettlesen og intens roman om dei tre søskena. Sidene fyk av garde, samstundes som det er detaljar å dvele ved på kvar side, eller nærmast i kvar setning. Ein merksam lesar får med seg alle kvalitetane.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræiner forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Heidi Linde har skrive ein både lettlesen og intens roman om dei tre søskena.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis