JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Rike reisedikt

Jo Eggen har skrive dikt om Ålandsøyane. Dei kan vi lære mykje av.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jo Eggen.

Jo Eggen.

Foto: Stine Friis Hals

Jo Eggen.

Jo Eggen.

Foto: Stine Friis Hals

2961
20241115
2961
20241115

Dikt

Jo Eggen:

Ålandsøyene, upolitiske dikt

Aschehoug

Den sjette boka med reisedikt frå Jo Eggen – Ålandsøyene, upolitiske dikt – tek lesaren med til Åland, eit øyrike som består av over 6000 øyar og holmar mellom Bottenhavet og Austersjøen. Omgjeve av alt dette vatnet er det kanskje ikkje så rart at ordet åland frå urnordisk skal bety «vassland».

Andre delen av boktittelen, upolitiske dikt, peikar mellom anna på at Åland har vore demilitarisert sidan 1856, og at øyriket «verken er Øst eller Vest». Det verkar som Eggen i vår krigsridde slagmarksverd søkjer seg til eit nøytralt punkt, ein utkant, der det er mogleg å sjå og tenkje utover trongsynte dikotomiar og aggressive fordommar. For på Åland finst både aust og vest blanda, i form av «KORV PIROG GODIS på kiosken» og «finsk spekepølse av russisk type» i salsbua i gågata.

Eggen og dikta reiser, fartar og vandrar til ulike historiske stader i øyriket. Han oppsøkjer mellom anna Posthuset i Eckerö, Gendarmhuset, Tollkammeret og fraktseglskipet «Pommern», som er museumsskip.

Sjølv om Åland har vore demilitarisert, vandrar Eggens verseliner til ulike historiske kampstader, til dømes til Lemströms kanal, der kanalbygginga innebar arbeidarkampar og sosial urettvise, men også aktuell strid på kunnskapens område. Eggen peikar på at «Wikipedia eller hvem det er påstår at tsaren/ brukte finske fanger/ for å grave ut kanalen», og det stemmer ikkje, «for det finst fortsatt bøker ( ... )/ som er så nøyaktige/ at det riktige blir feil/ og det feile riktig». Kanalen var ein freistnad frå borgarskapet på øya på å «lokke til seg dampbåter/ fra byene i øst».

Å lese Eggens dikt er lærerikt. Dei er spekka med historiske referansar og opplysningar. Men kunnskapen er ikkje likegyldig eller nøytral. Tvert om er det medvitet om krigens øydeleggingar som kjem over diktet og det lyriske eget då det kjem opp mot eit av dei to ruinerte forsvarstårna som skulle verne Bomarsund festning: «men kan noen ødelegge tomheten/ som fortsetter ut Notviken/ ut i havet i nord/ ja, noen kan ødelegge tomheten/ men ingen kan ødelegge ødeleggelsen».

I det siste diktet i samlinga, «(Kulturboikott-dikt)», er det harmen over brutaliteten, undertrykkinga og den lunkne nøytraliteten overfor krigen i Gaza som blir påtala: «og jeg vil finne opp englebarn fra Gaza som kan forvandle/ vann til kloakk/ forvandle alt vann i dispensere og kraner/ på Oslos universitet til kloakkvann/ de vil ta ei bøtte drittvann og hive den/ i ansiktet til rektor hver gang han holder en tale/ som ikke handler om dem».

Ålandsøyene, upolitiske dikt ragar høgt i samtidspoesiens landskap. Dei seks reisediktbøkene Eggen har skrive til no, representerer noko heilt eige i norsk lyrikk. Eggens dikt rører seg langsamt og fort, høgt og lågt, vent og hardt. Og aldri er dei likegyldige.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Jo Eggen:

Ålandsøyene, upolitiske dikt

Aschehoug

Den sjette boka med reisedikt frå Jo Eggen – Ålandsøyene, upolitiske dikt – tek lesaren med til Åland, eit øyrike som består av over 6000 øyar og holmar mellom Bottenhavet og Austersjøen. Omgjeve av alt dette vatnet er det kanskje ikkje så rart at ordet åland frå urnordisk skal bety «vassland».

Andre delen av boktittelen, upolitiske dikt, peikar mellom anna på at Åland har vore demilitarisert sidan 1856, og at øyriket «verken er Øst eller Vest». Det verkar som Eggen i vår krigsridde slagmarksverd søkjer seg til eit nøytralt punkt, ein utkant, der det er mogleg å sjå og tenkje utover trongsynte dikotomiar og aggressive fordommar. For på Åland finst både aust og vest blanda, i form av «KORV PIROG GODIS på kiosken» og «finsk spekepølse av russisk type» i salsbua i gågata.

Eggen og dikta reiser, fartar og vandrar til ulike historiske stader i øyriket. Han oppsøkjer mellom anna Posthuset i Eckerö, Gendarmhuset, Tollkammeret og fraktseglskipet «Pommern», som er museumsskip.

Sjølv om Åland har vore demilitarisert, vandrar Eggens verseliner til ulike historiske kampstader, til dømes til Lemströms kanal, der kanalbygginga innebar arbeidarkampar og sosial urettvise, men også aktuell strid på kunnskapens område. Eggen peikar på at «Wikipedia eller hvem det er påstår at tsaren/ brukte finske fanger/ for å grave ut kanalen», og det stemmer ikkje, «for det finst fortsatt bøker ( ... )/ som er så nøyaktige/ at det riktige blir feil/ og det feile riktig». Kanalen var ein freistnad frå borgarskapet på øya på å «lokke til seg dampbåter/ fra byene i øst».

Å lese Eggens dikt er lærerikt. Dei er spekka med historiske referansar og opplysningar. Men kunnskapen er ikkje likegyldig eller nøytral. Tvert om er det medvitet om krigens øydeleggingar som kjem over diktet og det lyriske eget då det kjem opp mot eit av dei to ruinerte forsvarstårna som skulle verne Bomarsund festning: «men kan noen ødelegge tomheten/ som fortsetter ut Notviken/ ut i havet i nord/ ja, noen kan ødelegge tomheten/ men ingen kan ødelegge ødeleggelsen».

I det siste diktet i samlinga, «(Kulturboikott-dikt)», er det harmen over brutaliteten, undertrykkinga og den lunkne nøytraliteten overfor krigen i Gaza som blir påtala: «og jeg vil finne opp englebarn fra Gaza som kan forvandle/ vann til kloakk/ forvandle alt vann i dispensere og kraner/ på Oslos universitet til kloakkvann/ de vil ta ei bøtte drittvann og hive den/ i ansiktet til rektor hver gang han holder en tale/ som ikke handler om dem».

Ålandsøyene, upolitiske dikt ragar høgt i samtidspoesiens landskap. Dei seks reisediktbøkene Eggen har skrive til no, representerer noko heilt eige i norsk lyrikk. Eggens dikt rører seg langsamt og fort, høgt og lågt, vent og hardt. Og aldri er dei likegyldige.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Foto: Juda Khatia Psuturi / Another World Entertainment

FilmMeldingar

Høgspent judokamp

Iransk politikk og internasjonal idrett skapar sitrande spenning i Tatami.

Håkon Tveit
Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Leila (Arienne Mandi) er på det iranske i judolandslaget i VM i 2019, men den viktigaste kampen i denne filmen skjer utanfor matta.

Foto: Juda Khatia Psuturi / Another World Entertainment

FilmMeldingar

Høgspent judokamp

Iransk politikk og internasjonal idrett skapar sitrande spenning i Tatami.

Håkon Tveit
Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Foto: Dar Yasin / AP / NTB

Ordskifte

Har me hjarterom til éin kvoteflyktning til?

EndreHeng
Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Flyktningleiren Balukhali i utkanten av Cox’s Bazar i Bangladesh.

Foto: Dar Yasin / AP / NTB

Ordskifte

Har me hjarterom til éin kvoteflyktning til?

EndreHeng

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis