Samfunnskroppen som modulkropp
Sifonofor er ei lyrikkbok med eit produktivt rammeverk.
Lisa Him-Jensen er biletkunstnar og forfattar.
Foto: David Rios
Dikt
Lisa Him-Jensen:
Sifonofor
Cappelen Damm
I den andre diktboka til Lisa Him-Jensen, Sifonofor, vert grensene mellom natur og menneske, til liks med likskapen mellom enkelte samfunn i naturen og menneskesamfunn, undersøkte. Eit spørsmål er kor individet sluttar og kor fellesskapen startar?
Huda er ei fysisk yttergrense for kroppen, men individet strekkjer seg ut over seg sjølv, det utviklar seg i tida og i samspel med omgivnadene. Eit språkleg uttrykk for dette er dei mange referansane til kuleformer i boka, «glasskulen», «partikkelen», «himmelhvelvingen», altså slutta former som vert kontrasterte med opne og utstrekte former.
Først sirklar dikta om barnet, deretter kring ei ung kvinne som begynner å studere og ser ut til å involvere seg med ein mann. Dikta tematiserer både vokster og komande nedbryting, men strekar også under ei utvikling der kunnskaps- og forståingshorisonten aukar, der kjennskap til omverda forvandlar seg frå abstrakt kunnskap til erfaring.
Som fundament i fleire av dikta tener nyare botaniske og biologiske innsikter. Når eg les at «vi-et er eit modulært vesen», tenkjer eg på den italienske botanikaren Stefano Mancuso som er oppteken av at plantane, i motsetnad til mennesket, består av ei rekkje sjølvtilstrekkelege modulkroppar med desentraliserte intelligensar.
Den vene og litt underlege tittelen på boka, Sifonofor, er namnet på ein koloniorganisme. Ein sifonofor er sett saman av same type individ, men ulike delar av kolonien utviklar likevel eigne og spesifikke eigenskapar og funksjonar – utan ein hjerne som kommandosentral: «Adskilt fra stammer og røtter/ som om alt var uforandret/ begynner kvistene på de/ kappede/ kronene å knoppe seg».
Poeten har skaffa seg eit særs produktivt rammeverk, der dikta står for seg sjølv, men også går opp i ei større eining. Dette er dikt med ein økokritisk klangbotn, men eg trur at dei like mykje handlar om menneskesamfunnet, der analogiar til naturen er vesentleg forståingshorisont.
Him-Jensens bok inneheld mange drivande gode enkeltdikt, særleg dikta i den første delen der barnet opptrer, har ein klangleg, rytmisk dynamikk og biletskapande variasjon som imponerer. Kanskje merkeleg at det er den delen der ein finn dei mest slutta og avrunda formene, som fungerer aller best.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Lisa Him-Jensen:
Sifonofor
Cappelen Damm
I den andre diktboka til Lisa Him-Jensen, Sifonofor, vert grensene mellom natur og menneske, til liks med likskapen mellom enkelte samfunn i naturen og menneskesamfunn, undersøkte. Eit spørsmål er kor individet sluttar og kor fellesskapen startar?
Huda er ei fysisk yttergrense for kroppen, men individet strekkjer seg ut over seg sjølv, det utviklar seg i tida og i samspel med omgivnadene. Eit språkleg uttrykk for dette er dei mange referansane til kuleformer i boka, «glasskulen», «partikkelen», «himmelhvelvingen», altså slutta former som vert kontrasterte med opne og utstrekte former.
Først sirklar dikta om barnet, deretter kring ei ung kvinne som begynner å studere og ser ut til å involvere seg med ein mann. Dikta tematiserer både vokster og komande nedbryting, men strekar også under ei utvikling der kunnskaps- og forståingshorisonten aukar, der kjennskap til omverda forvandlar seg frå abstrakt kunnskap til erfaring.
Som fundament i fleire av dikta tener nyare botaniske og biologiske innsikter. Når eg les at «vi-et er eit modulært vesen», tenkjer eg på den italienske botanikaren Stefano Mancuso som er oppteken av at plantane, i motsetnad til mennesket, består av ei rekkje sjølvtilstrekkelege modulkroppar med desentraliserte intelligensar.
Den vene og litt underlege tittelen på boka, Sifonofor, er namnet på ein koloniorganisme. Ein sifonofor er sett saman av same type individ, men ulike delar av kolonien utviklar likevel eigne og spesifikke eigenskapar og funksjonar – utan ein hjerne som kommandosentral: «Adskilt fra stammer og røtter/ som om alt var uforandret/ begynner kvistene på de/ kappede/ kronene å knoppe seg».
Poeten har skaffa seg eit særs produktivt rammeverk, der dikta står for seg sjølv, men også går opp i ei større eining. Dette er dikt med ein økokritisk klangbotn, men eg trur at dei like mykje handlar om menneskesamfunnet, der analogiar til naturen er vesentleg forståingshorisont.
Him-Jensens bok inneheld mange drivande gode enkeltdikt, særleg dikta i den første delen der barnet opptrer, har ein klangleg, rytmisk dynamikk og biletskapande variasjon som imponerer. Kanskje merkeleg at det er den delen der ein finn dei mest slutta og avrunda formene, som fungerer aller best.
Sindre Ekrheim
Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Him-Jensens bok inneheld mange drivande gode enkeltdikt.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.