JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Skjulte krefter

Hagerups mangslunge fantasy har litt for mange innfall.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Simen B. Hagerup er forfattar, gjendiktar og omsetjar.

Simen B. Hagerup er forfattar, gjendiktar og omsetjar.

Foto: Christian Ditsch

Simen B. Hagerup er forfattar, gjendiktar og omsetjar.

Simen B. Hagerup er forfattar, gjendiktar og omsetjar.

Foto: Christian Ditsch

3553
20220128
3553
20220128

Roman

Simen B. Hagerup:

Jordverv

Kolon forlag

«Det einaste som gjer livet mogleg, er ei konstant og utoleleg uvisse: å ikkje vite kva som kjem til å hende», skal Ursula Le Guin ha sagt. Den amerikanske fantasy- og science fiction-forfattaren er høgt elska over heile verda, og eit naturleg førebilete for dei som skriv i desse sjangrane.

Å ikkje vere føreseieleg er ein god regel i all kunst, men samstundes må ei soge ha ein indre logikk som er til å gripe for lesaren. I Jordverv går Hagerup særs langt i å bryte med lesarforventningar. Stundom gjer det plottet i romanen hans meir forvirrande enn lokkande.

Universale krefter

Her er mange fantasy-element å fryde seg over: oppdikta språk og folkeslag, overnaturlege myteliknande skapnader, reiser mot ukjende mål med store farar som må møtast undervegs. Eit anna essensielt element er kampen mellom gode og vonde krefter. Ei viktig kjelde til visdom og magi i dette universet er dei såkalla entelekiane, ei slags universalkraft som finst i alt. Omgrepet er henta frå dei gamle grekarane.

Heltinna er utradisjonell. Tatjana er ei litt sliten kvinne i sekstiåra. Vi får ikkje vite mykje om jordlivet hennar, anna enn at ho har eit mislykka ekteskap bak seg og har mista eit kjært barnebarn. I første scene i boka plumpar ho uti ei myr på ein skogstur. Når ho får drege foten opp av myra, har verda rundt henne skifta form, farge, lukt og smak.

I dette totalt framande universet er ho sjølvsagt til å byrje med ein grønskolling, alt er like underleg og oppsiktsvekkande for henne som for lesaren. Heltinna kjem likevel ganske raskt inn i forholda, godt hjelpt av den sympatiske Simita. Praktisk nok snakkar han eit portugisisk-liknande språk som er fullt ut forståeleg for Tatjana, som har studert nettopp dette språket.

Så langt så godt. Universet er originalt, detaljert og rikt, tidvis morosamt, oftare skremmande. Fantasyforfattarar har ein kjærleik for naturfolk. I Jordverv møter Tatjana fleire ulike klansamfunn som lever tett på naturen, med sin religiøse kultus, sine gleder og sorger. Det ville ikkje vore fantasy om dei ikkje også hadde magi, og eitt eller fleire monster. Her er det ein menneskeetande kjempetiger, Abulek. Det andre og langt farlegare monsteret er, som heltinna, ein innvandrar frå vår eiga jord.

Brot på brot

I tråd med sjangertropane drep Tatjana Abulek, men hos Hagerup gir ikkje dette henne nokon særmerkt posisjon. Utetter i lesinga erfarer lesaren gong på gong at forventningar og lesarkontraktar blir brotne. Etter kvart går fascinasjonen over i irritasjon over alle innfalla som verkar meir eller mindre tilfeldige – kanskje særleg fordi så lite skjer med kjenslene til Tatjana undervegs.

Dei mest grufulle opplevingar etterlèt henne fullstendig urørt. Då blir også lesaren mindre gripen. Mot slutten får forteljinga retning att, men det lange midtpartiet som er prega av uforståeleg og bestialsk vald, er vanskeleg for lesaren å gripe, enn seie like.

Likevel: Ein fantasyroman er ein like sjeldan som kjærkomen fugl i det norske litterære landskapet, og romanen har kvalitetar nok til at eg kjem til å følgje med på reisa. Visstnok er romanen den første i ein romanserie. Kvifor har ikkje forlaget merkt boka med dette? Det ville gjere lesaren meir tolerant overfor alle innfalla undervegs som no blir hengande i lufta.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Simen B. Hagerup:

Jordverv

Kolon forlag

«Det einaste som gjer livet mogleg, er ei konstant og utoleleg uvisse: å ikkje vite kva som kjem til å hende», skal Ursula Le Guin ha sagt. Den amerikanske fantasy- og science fiction-forfattaren er høgt elska over heile verda, og eit naturleg førebilete for dei som skriv i desse sjangrane.

Å ikkje vere føreseieleg er ein god regel i all kunst, men samstundes må ei soge ha ein indre logikk som er til å gripe for lesaren. I Jordverv går Hagerup særs langt i å bryte med lesarforventningar. Stundom gjer det plottet i romanen hans meir forvirrande enn lokkande.

Universale krefter

Her er mange fantasy-element å fryde seg over: oppdikta språk og folkeslag, overnaturlege myteliknande skapnader, reiser mot ukjende mål med store farar som må møtast undervegs. Eit anna essensielt element er kampen mellom gode og vonde krefter. Ei viktig kjelde til visdom og magi i dette universet er dei såkalla entelekiane, ei slags universalkraft som finst i alt. Omgrepet er henta frå dei gamle grekarane.

Heltinna er utradisjonell. Tatjana er ei litt sliten kvinne i sekstiåra. Vi får ikkje vite mykje om jordlivet hennar, anna enn at ho har eit mislykka ekteskap bak seg og har mista eit kjært barnebarn. I første scene i boka plumpar ho uti ei myr på ein skogstur. Når ho får drege foten opp av myra, har verda rundt henne skifta form, farge, lukt og smak.

I dette totalt framande universet er ho sjølvsagt til å byrje med ein grønskolling, alt er like underleg og oppsiktsvekkande for henne som for lesaren. Heltinna kjem likevel ganske raskt inn i forholda, godt hjelpt av den sympatiske Simita. Praktisk nok snakkar han eit portugisisk-liknande språk som er fullt ut forståeleg for Tatjana, som har studert nettopp dette språket.

Så langt så godt. Universet er originalt, detaljert og rikt, tidvis morosamt, oftare skremmande. Fantasyforfattarar har ein kjærleik for naturfolk. I Jordverv møter Tatjana fleire ulike klansamfunn som lever tett på naturen, med sin religiøse kultus, sine gleder og sorger. Det ville ikkje vore fantasy om dei ikkje også hadde magi, og eitt eller fleire monster. Her er det ein menneskeetande kjempetiger, Abulek. Det andre og langt farlegare monsteret er, som heltinna, ein innvandrar frå vår eiga jord.

Brot på brot

I tråd med sjangertropane drep Tatjana Abulek, men hos Hagerup gir ikkje dette henne nokon særmerkt posisjon. Utetter i lesinga erfarer lesaren gong på gong at forventningar og lesarkontraktar blir brotne. Etter kvart går fascinasjonen over i irritasjon over alle innfalla som verkar meir eller mindre tilfeldige – kanskje særleg fordi så lite skjer med kjenslene til Tatjana undervegs.

Dei mest grufulle opplevingar etterlèt henne fullstendig urørt. Då blir også lesaren mindre gripen. Mot slutten får forteljinga retning att, men det lange midtpartiet som er prega av uforståeleg og bestialsk vald, er vanskeleg for lesaren å gripe, enn seie like.

Likevel: Ein fantasyroman er ein like sjeldan som kjærkomen fugl i det norske litterære landskapet, og romanen har kvalitetar nok til at eg kjem til å følgje med på reisa. Visstnok er romanen den første i ein romanserie. Kvifor har ikkje forlaget merkt boka med dette? Det ville gjere lesaren meir tolerant overfor alle innfalla undervegs som no blir hengande i lufta.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Ein fantasyroman er ein like sjeldan som kjærkomen fugl i det norske litterære land-
skapet.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis