JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Sofies verd

Ali Smiths forteljarglede gir overskot til alvoret.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ali Smith har planlagt fire bøker i serien der to så langt er omsette til norsk.

Ali Smith har planlagt fire bøker i serien der to så langt er omsette til norsk.

Foto: Sarah Wood

Ali Smith har planlagt fire bøker i serien der to så langt er omsette til norsk.

Ali Smith har planlagt fire bøker i serien der to så langt er omsette til norsk.

Foto: Sarah Wood

3377
20190215
3377
20190215

Roman

Ali Smith:

Vinter

Omsett av Merete Alfsen
Oktober

Ali Smith har motteke fleire prisar, og for Vinter vart ho nominert til ein politisk litteraturpris. I dette andre bandet av ein årstidskvartett held Smith fram med å skildre eit Storbritannia og Europa som verkar å vere i fritt og farleg fall mot eit mindre demokratisk samfunn. Verda har gått av hengslene, viktige verdiar verkar døde. Er det likevel håp?

På velkjend smithsk vis spinn forfattaren lange og mange trådar til kunst og litteratur inn i handlinga, og ikkje minst til politiske hendingar, historiske og nåtidige. Når det gjeld det storpolitiske, er Vinter eit framhald av Høst, som kom på norsk i fjor, men bøkene heng ikkje saman når det gjeld plot eller personar. Også Vinter har fleire forteljarar og fleire tidsplan, men dei er tydeleg skilde frå kvarandre. Boka står fram som relativt lettlesen, trass i kompleksiteten og den alvorlege tematikken.

Kammerspel

Vi er på ein diger eigedom i det sørvestlegaste hjørnet av Storbritannia. Cornwall er eit område med rike folkloretradisjonar, noko som blir eitt av mange bakteppe for handlinga. Sophie er ei rik, einsleg og einsam pensjonert forretningskvinne. Det er straks jul, og ho prøvar å ordne praktiske ting før det helgast, men er noko hjelpelaus i møte med ei utanverd som er blitt framand. Ho er i det heile ganske på randa, har omtrent slutta å ete. At sonen Arthur er på veg frå London, er mest til bry. Dei to har ikkje sett kvarandre på eit par år. I staden for å fortelje at kjærasten ikkje blir med (etter ein veldig krangel mellom dei to), hyrer Arthur inn ei framand jente han treffer tilfeldig, som «stand-in», for å sleppe vanskelege spørsmål frå mora.

Den fjerde personen i det som blir eit kammerspel, er syster til Sophie, som blir tilkalla når dei unge skjønar at Sophie held på å bryte saman. Heller ikkje mellom systrene er det nokon nær kontakt, og det manglar mykje før julefreden kan senke seg i det store huset. Forretningskvinna og den venstreradikale aktivisten greier i liten grad å gravlegge gamle strider. Det heile kan minne litt om eit Ibsen-drama, skuggar og skrømt frå fortida kjem til overflata.

Leikande overskot

Det blir Lux, den framande, som både reddar jula og set dei andre på eit betre spor. Lux tyder lys. Ho lyser opp i det avstengte huset og i dei innestengde kjenslene, gjer slik at dei andre kan sjå, både seg sjølve og verda. Namnet er også knytt til såpe. Kanskje er ho ei som vaskar dei reine for fortidas synder. Lux kan knytast til juleevangeliet, som flyktning er ho ei av dei mange som ikkje får plass i herberget. Bodskapen blir krystallklar: Ved å opne oss for det framande vinn vi ny innsikt og jamvel frelse. Isolasjon er det farlege.

Ein må berre beundre korleis Smith uanstrengt går ut og inn av personar, tidsplan, politikk og kultur, og bind det heile saman til ei medrivande forteljing. Smiths forteljarglede og overskot gjer at heilskapen ikkje blir svart eller dyster, trass i djupt alvor. Som ein tvisynt døl kan forfattaren kunsten å le med det eine auget og gråte med det andre.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og journalist og fast bokmeldar i
Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Ali Smith:

Vinter

Omsett av Merete Alfsen
Oktober

Ali Smith har motteke fleire prisar, og for Vinter vart ho nominert til ein politisk litteraturpris. I dette andre bandet av ein årstidskvartett held Smith fram med å skildre eit Storbritannia og Europa som verkar å vere i fritt og farleg fall mot eit mindre demokratisk samfunn. Verda har gått av hengslene, viktige verdiar verkar døde. Er det likevel håp?

På velkjend smithsk vis spinn forfattaren lange og mange trådar til kunst og litteratur inn i handlinga, og ikkje minst til politiske hendingar, historiske og nåtidige. Når det gjeld det storpolitiske, er Vinter eit framhald av Høst, som kom på norsk i fjor, men bøkene heng ikkje saman når det gjeld plot eller personar. Også Vinter har fleire forteljarar og fleire tidsplan, men dei er tydeleg skilde frå kvarandre. Boka står fram som relativt lettlesen, trass i kompleksiteten og den alvorlege tematikken.

Kammerspel

Vi er på ein diger eigedom i det sørvestlegaste hjørnet av Storbritannia. Cornwall er eit område med rike folkloretradisjonar, noko som blir eitt av mange bakteppe for handlinga. Sophie er ei rik, einsleg og einsam pensjonert forretningskvinne. Det er straks jul, og ho prøvar å ordne praktiske ting før det helgast, men er noko hjelpelaus i møte med ei utanverd som er blitt framand. Ho er i det heile ganske på randa, har omtrent slutta å ete. At sonen Arthur er på veg frå London, er mest til bry. Dei to har ikkje sett kvarandre på eit par år. I staden for å fortelje at kjærasten ikkje blir med (etter ein veldig krangel mellom dei to), hyrer Arthur inn ei framand jente han treffer tilfeldig, som «stand-in», for å sleppe vanskelege spørsmål frå mora.

Den fjerde personen i det som blir eit kammerspel, er syster til Sophie, som blir tilkalla når dei unge skjønar at Sophie held på å bryte saman. Heller ikkje mellom systrene er det nokon nær kontakt, og det manglar mykje før julefreden kan senke seg i det store huset. Forretningskvinna og den venstreradikale aktivisten greier i liten grad å gravlegge gamle strider. Det heile kan minne litt om eit Ibsen-drama, skuggar og skrømt frå fortida kjem til overflata.

Leikande overskot

Det blir Lux, den framande, som både reddar jula og set dei andre på eit betre spor. Lux tyder lys. Ho lyser opp i det avstengte huset og i dei innestengde kjenslene, gjer slik at dei andre kan sjå, både seg sjølve og verda. Namnet er også knytt til såpe. Kanskje er ho ei som vaskar dei reine for fortidas synder. Lux kan knytast til juleevangeliet, som flyktning er ho ei av dei mange som ikkje får plass i herberget. Bodskapen blir krystallklar: Ved å opne oss for det framande vinn vi ny innsikt og jamvel frelse. Isolasjon er det farlege.

Ein må berre beundre korleis Smith uanstrengt går ut og inn av personar, tidsplan, politikk og kultur, og bind det heile saman til ei medrivande forteljing. Smiths forteljarglede og overskot gjer at heilskapen ikkje blir svart eller dyster, trass i djupt alvor. Som ein tvisynt døl kan forfattaren kunsten å le med det eine auget og gråte med det andre.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og journalist og fast bokmeldar i
Dag og Tid.

Ein må berre beundre korleis Smith går ut og inn av personar, tidsplan, politikk og kultur og bind det heile saman til ei medrivande forteljing.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis