Song frå Sunnmøre
Terje Aarset har arrangert 60 songar for blandakor eller for song og piano.
Sakprosa
Terje Aarset:
Nu rinner solen opp. 60 arrangement gjennom 30 år
Norsk Musikforlag
Terje Aarset (f. 1945) har den sjeldne kombinasjonen av språkforsking på høgt nivå og musikk på høgt nivå. Han er professor emeritus i norsk språk ved Høgskulen i Volda, og han har arbeidd med Ivar Aasen, med namnegransking og med den nynorske songskatten.
I føreordet til denne notesamlinga fortel han om ein oppvekst med blokkfløyte, trompet, piano, felespel, gamaldans, korsong og strev etter ei formell musikkutdanning, som ikkje lukkast. Likevel har han teke for seg fleire hundre songar og særleg folketonar. Om lag halvparten av denne utvalde samlinga på 60 arrangement er for kor, og resten er for song og piano og for ulike instrument.
Delikat fornying
Aarset er eit interessant døme på at sjølv utan doktorgrad kan ein verta språkprofessor, og utan mastergrad frå musikkhøgskule kan ein verta ein god arrangør. Prøving, feiling og praksis gjev kompetanse, og Aarset har hatt den lukka at satsane hans er vortne prøvde ut og har stått på programmet for kor og musikarar gjennom mange år. Det er nok ei hjelp for opphavsmannen å bu på Sunnmøre, kan hende det rikaste songmiljøet i landet, med Ørsta og Volda som fruktbare senter.
Ivar Aasen-spesialisten Aarset har naturleg nok inkludert ei rad med tekstar av Aasen, men også av mellom andre Blix, Sivle, Hovden og Sande. Mange av tekstforfattarane og komponistane har røter på Sunnmøre, og det gjer samlinga til ei gullgruve nettopp der. Men her er også mykje å henta for heile Kor-Noreg.
Fleire av songane finst frå før i originalsatsar, til dømes «Nordnorsk julesalme» av Trygve Hoff og «De hyrder stirret» av Kjell Mørk Karlsen. Om ein samanliknar med originalen, gjev Aarset desse ei delikat fornying med varsame tilsetjingar av ekstra harmonisk krydder som gjev ein frodig verknad. Denne type harmonisering er typisk også for dei andre satsane, ei tradisjonell koralharmonisering med ein medviten bruk av romantiske effektar og med god stemmeføring. I stil knyter han seg til 1900-tradisjonen frå Eyvind Alnæs fram til til dømes Sigvald Tveit.
Ei gullgruve
Dei mange folketonane er ei gullgruve for dei som leitar etter slikt, og det er det mange som gjer, også i den yngre generasjonen av utøvarar. Dei religiøse folketonane er ofte variantar av dei offisielle melodiane frå salmeboka gjennom tidene. Dei mange variantane er eit godt døme på sterke songarar, både kvinnelege og mannlege, i eit vidstrakt land med spreidd busetnad.
Eit interessant døme er Brorsons juletekst «Mitt hjerte alltid vanker» som har fått ein renessanse i seinare år til ein svensk-norsk folketone. Hos Aarset står den i eit avansert og vellukka arrangement til ein folketone frå Sykkylven som har store felles drag med den kjende «Med Jesus vil eg fara». Dette er merkeleg nok ikkje identifisert og kommentert av Aarset.
Bibliografien er elles førebiletleg med god dokumentarisk informasjon om bakgrunnen for kvar enkelt song.
Torkil Baden
Torkil Baden er kritikar, forfattar og kyrkjemusikar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Sakprosa
Terje Aarset:
Nu rinner solen opp. 60 arrangement gjennom 30 år
Norsk Musikforlag
Terje Aarset (f. 1945) har den sjeldne kombinasjonen av språkforsking på høgt nivå og musikk på høgt nivå. Han er professor emeritus i norsk språk ved Høgskulen i Volda, og han har arbeidd med Ivar Aasen, med namnegransking og med den nynorske songskatten.
I føreordet til denne notesamlinga fortel han om ein oppvekst med blokkfløyte, trompet, piano, felespel, gamaldans, korsong og strev etter ei formell musikkutdanning, som ikkje lukkast. Likevel har han teke for seg fleire hundre songar og særleg folketonar. Om lag halvparten av denne utvalde samlinga på 60 arrangement er for kor, og resten er for song og piano og for ulike instrument.
Delikat fornying
Aarset er eit interessant døme på at sjølv utan doktorgrad kan ein verta språkprofessor, og utan mastergrad frå musikkhøgskule kan ein verta ein god arrangør. Prøving, feiling og praksis gjev kompetanse, og Aarset har hatt den lukka at satsane hans er vortne prøvde ut og har stått på programmet for kor og musikarar gjennom mange år. Det er nok ei hjelp for opphavsmannen å bu på Sunnmøre, kan hende det rikaste songmiljøet i landet, med Ørsta og Volda som fruktbare senter.
Ivar Aasen-spesialisten Aarset har naturleg nok inkludert ei rad med tekstar av Aasen, men også av mellom andre Blix, Sivle, Hovden og Sande. Mange av tekstforfattarane og komponistane har røter på Sunnmøre, og det gjer samlinga til ei gullgruve nettopp der. Men her er også mykje å henta for heile Kor-Noreg.
Fleire av songane finst frå før i originalsatsar, til dømes «Nordnorsk julesalme» av Trygve Hoff og «De hyrder stirret» av Kjell Mørk Karlsen. Om ein samanliknar med originalen, gjev Aarset desse ei delikat fornying med varsame tilsetjingar av ekstra harmonisk krydder som gjev ein frodig verknad. Denne type harmonisering er typisk også for dei andre satsane, ei tradisjonell koralharmonisering med ein medviten bruk av romantiske effektar og med god stemmeføring. I stil knyter han seg til 1900-tradisjonen frå Eyvind Alnæs fram til til dømes Sigvald Tveit.
Ei gullgruve
Dei mange folketonane er ei gullgruve for dei som leitar etter slikt, og det er det mange som gjer, også i den yngre generasjonen av utøvarar. Dei religiøse folketonane er ofte variantar av dei offisielle melodiane frå salmeboka gjennom tidene. Dei mange variantane er eit godt døme på sterke songarar, både kvinnelege og mannlege, i eit vidstrakt land med spreidd busetnad.
Eit interessant døme er Brorsons juletekst «Mitt hjerte alltid vanker» som har fått ein renessanse i seinare år til ein svensk-norsk folketone. Hos Aarset står den i eit avansert og vellukka arrangement til ein folketone frå Sykkylven som har store felles drag med den kjende «Med Jesus vil eg fara». Dette er merkeleg nok ikkje identifisert og kommentert av Aarset.
Bibliografien er elles førebiletleg med god dokumentarisk informasjon om bakgrunnen for kvar enkelt song.
Torkil Baden
Torkil Baden er kritikar, forfattar og kyrkjemusikar.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.