Sporhunden
Det er forsvinnande lite å utsetje på Terje Holtet Larsens siste roman.
Terje Holtet Larsen vender attende til forsvinningsnummeret som tema i den nyaste romanen sin.
Foto: Baard Henriksen
Roman
Terje Holtet Larsen:
Oppskrittingen av et indre landskap
Oktober
Forsvinninga er eit vanleg motiv i Terje Holtet Larsens bøker, enten det gjeld hovudpersonen eller andre. Det som kan verke forlokkande på personane (eller på forfattaren), er å sleppe unna, gå opp i røyk, det er sjølve forsvinningsnummeret, eller undringa på om noko slikt lar seg gjennomføre. Sjølvutslettinga kan vere både ei drivkraft og eit eksperiment hos Larsen.
Flukt
I Oppskrittingen av et indre landskap finn vi hovudpersonen, forteljaren, i eit bingolokale, der han overhøyrer to menn i samtale. Jesper Graff blir skulda av B.K. Krüger for berre å ha forsvunne i lause lufta midt i ein spelejobb med dansebandet Café Sahara for tjue år sidan. No synest den tvilsame bandleiaren at Graff kan gjere opp for seg ved å gjere han ei teneste. Alt dette blir altså formidla av «vår mann», gjesten som sit i nærleiken og plukkar opp informasjonen med eit lite tiltalande karbonadesmørbrød framføre seg som påskot for å bli sitjande.
Han er sjølv ein mann som lenge «hadde søkt tilflukt i flukten», og når han etter ei stund følgjer etter Jesper Graff gjennom byen, skrittar han på ein vis opp både sitt eige og Graffs indre landskap, jamfør tittelen. Graff fortonar seg også etter kvart som eit slags alter ego av hovudpersonen. Forfølgjaren skildrar seg sjølv som ein mann med «hjemløsheten i blodet», ein som ikkje har noko ønske om å omgåast dei «fornuftige og veltilpassede» som er opptatt av fast eigedom og økonomisk tryggleik. Det ligg ein lågmælt, men trassig protest i dette, som teiknar eit bilde av ein romanperson som ikkje tenker eller lever på A4-vis, og som dermed heller ikkje utgjer nokon føreseieleg karakter. Som lesar anar ein ikkje kvar denne romanen skal, eller kvar forteljaren skal, noko som gjer han spennande og frisk å følgje.
Snurrig
Å la hovudpersonen betrakte to andre personar er eit scenario som passar ein forfattar som Larsen med hans observerande og fabulerande stil. På mange måtar inntar mannen han har plassert bak karbonadesmørbrødet, rolla som ein slags sportskommentator, som sjølv ikkje veit kva som skjer før han ser hendingane og set ord på dei.
Språket til Holtet Larsen er snirklete, omstendeleg og tenksamt. Som lesar kan ein nyte setningane som flyt av garde og byggjer seg opp, og som byr på kjensler, refleksjonar og betraktningar, men dei er så lange at det er uråd å sitere nokon av dei i heilskap i eit slikt bokmeldingsformat. Terje Holtet Larsen skriv altså ikkje primært for å tekkast bokmeldarar. Skulle ein sett.
Årets roman er snurrig, det skal forståast som ei glede. Og som lesar kan ein sjølv avgjere kva boka handlar om: Korleis vi gjer oss opp ei meining om folk før vi veit noko om dei? Korleis fortida – eller kravet om tilpassing – alltid vil innhente oss? Om tilnærminga ein musikar kan ha til instrumentet sitt og til spelestilen?
For ei som tidlegare har spelt i band med ein beskjeden trommeslagar med eit minimalistisk trommesett og øyre for klang og variasjon, er det i alle fall lett å dra kjensel på Jesper Graff. Som trikkeskjenene i Oslo som vår mann følgjer i oppskrittinga si, følgjer kvar av tolkingane eitt samanhengande, gyldig spor. Men det er fleire trikkespor, og alle høyrer til i same by, slik alle dei nemnde spora finst i romanen.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Terje Holtet Larsen:
Oppskrittingen av et indre landskap
Oktober
Forsvinninga er eit vanleg motiv i Terje Holtet Larsens bøker, enten det gjeld hovudpersonen eller andre. Det som kan verke forlokkande på personane (eller på forfattaren), er å sleppe unna, gå opp i røyk, det er sjølve forsvinningsnummeret, eller undringa på om noko slikt lar seg gjennomføre. Sjølvutslettinga kan vere både ei drivkraft og eit eksperiment hos Larsen.
Flukt
I Oppskrittingen av et indre landskap finn vi hovudpersonen, forteljaren, i eit bingolokale, der han overhøyrer to menn i samtale. Jesper Graff blir skulda av B.K. Krüger for berre å ha forsvunne i lause lufta midt i ein spelejobb med dansebandet Café Sahara for tjue år sidan. No synest den tvilsame bandleiaren at Graff kan gjere opp for seg ved å gjere han ei teneste. Alt dette blir altså formidla av «vår mann», gjesten som sit i nærleiken og plukkar opp informasjonen med eit lite tiltalande karbonadesmørbrød framføre seg som påskot for å bli sitjande.
Han er sjølv ein mann som lenge «hadde søkt tilflukt i flukten», og når han etter ei stund følgjer etter Jesper Graff gjennom byen, skrittar han på ein vis opp både sitt eige og Graffs indre landskap, jamfør tittelen. Graff fortonar seg også etter kvart som eit slags alter ego av hovudpersonen. Forfølgjaren skildrar seg sjølv som ein mann med «hjemløsheten i blodet», ein som ikkje har noko ønske om å omgåast dei «fornuftige og veltilpassede» som er opptatt av fast eigedom og økonomisk tryggleik. Det ligg ein lågmælt, men trassig protest i dette, som teiknar eit bilde av ein romanperson som ikkje tenker eller lever på A4-vis, og som dermed heller ikkje utgjer nokon føreseieleg karakter. Som lesar anar ein ikkje kvar denne romanen skal, eller kvar forteljaren skal, noko som gjer han spennande og frisk å følgje.
Snurrig
Å la hovudpersonen betrakte to andre personar er eit scenario som passar ein forfattar som Larsen med hans observerande og fabulerande stil. På mange måtar inntar mannen han har plassert bak karbonadesmørbrødet, rolla som ein slags sportskommentator, som sjølv ikkje veit kva som skjer før han ser hendingane og set ord på dei.
Språket til Holtet Larsen er snirklete, omstendeleg og tenksamt. Som lesar kan ein nyte setningane som flyt av garde og byggjer seg opp, og som byr på kjensler, refleksjonar og betraktningar, men dei er så lange at det er uråd å sitere nokon av dei i heilskap i eit slikt bokmeldingsformat. Terje Holtet Larsen skriv altså ikkje primært for å tekkast bokmeldarar. Skulle ein sett.
Årets roman er snurrig, det skal forståast som ei glede. Og som lesar kan ein sjølv avgjere kva boka handlar om: Korleis vi gjer oss opp ei meining om folk før vi veit noko om dei? Korleis fortida – eller kravet om tilpassing – alltid vil innhente oss? Om tilnærminga ein musikar kan ha til instrumentet sitt og til spelestilen?
For ei som tidlegare har spelt i band med ein beskjeden trommeslagar med eit minimalistisk trommesett og øyre for klang og variasjon, er det i alle fall lett å dra kjensel på Jesper Graff. Som trikkeskjenene i Oslo som vår mann følgjer i oppskrittinga si, følgjer kvar av tolkingane eitt samanhengande, gyldig spor. Men det er fleire trikkespor, og alle høyrer til i same by, slik alle dei nemnde spora finst i romanen.
Ingvild Bræin
Ingvild Bræin er litteraturvitar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Språket til Holtet Larsen er snirklete, omstendeleg og tenksamt.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.