JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Stormens auge

Ei av Storbritannias største gir oss ein barokk brexitkommentar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ali Smith var ein av finalistane til Booker-prisen i 2017.

Ali Smith var ein av finalistane til Booker-prisen i 2017.

Foto: Sarah Wood

Ali Smith var ein av finalistane til Booker-prisen i 2017.

Ali Smith var ein av finalistane til Booker-prisen i 2017.

Foto: Sarah Wood

3382
20180302
3382
20180302

Roman

Ali Smith:

Høst

Omsett av Merete Alfsen
Oktober

Den feira forfattaren, som opphavleg er skotsk, vart nominert til Booker-prisen for fjerde gong med dette første bandet i ein årstidskvartett. Talande nok startar ho med slutten, paradokset er eit av stoffa romanen er voven av. Handlinga er lagd til Storbritannia rett etter folkerøystinga sommaren 2016, hos eit folk som er i ferd med å vakne til ein dundrande blåmåndag. Inn i denne høgaktuelle konteksten vev Smith mange og lange trådar frå eit imponerande tilfang av europeisk kulturhistorie, særleg britisk kunst og litteratur. Resultatet blir ein mangslungen collage, eit verk som går i ukueleg dialog med andre kunstverk og med seg sjølv. Forma er i seg sjølv eit standpunkt, i ei tid der den offentlege samtala forvitrar. Høst er ei blanding av høgt og lågt, stygt og vakkert i ein skarp kommentar til samtidas store problem. Det er på grensa til overlesst. Heldigvis er Smith ikkje berre ei lærd kvinne, men også ein driven forteljar. Ho trykkjer ikkje kunnskapen nedover hovuda våre, ho dansar og leikar med han.

Eit av førelegga er Fagre nye verden. Men i motsetnad til Aldous Huxleys roman og andre dystopiar uttrykkjer Høst ein trassig appetitt på alt som gjer livet verdt å leve.

Vårt vesle liv

Ein annan tekst som spelar med i romanen, er Ovids Metamorfoser. Det handlar om overgangar, også dei organiske. For den eine hovudpersonen gjeld det den aller siste. Den 101 år gamle Daniel Gluck ligg på ein sjukeheim og døser, i ei blanding av draumar og minne. Ved senga hans sit unge Elisabeth Demand, «uventede dronning av verden». Namna i boka er sjølvsagt alt anna enn tilfeldige. Første gong dei to møtest, er ho ein jentunge, han alt på veg inn i alderdomen. Eit vakkert og uventa venskap oppstår. Dei like innhalds- som fantasirike samtalene mellom dei er viktige rennetrådar i romanen, fulle av sprelske språklege krumspring.

Daniel kom seg ut av løvehola på kontinentet under den andre verdskrigen og har levd i eksil i Storbritannia. Der har han livnært seg som låtskrivar. Elisabeth er blitt kunstlektor med spesiell interesse for popkunst. Når ho ikkje sit hos Daniel, møter vi henne anten i absurde møte med offentleg forvaltning eller på besøk hos mora. Mora les eg som ein representant for folket. Ho er delvis ein latterleg figur. Dette blir ei innvending mot ein roman som insisterer så sterkt på det fleirstemte: Dei som røysta for EU-utmelding, får ikkje noka tydeleg stemme her.

Det siste vi ser stå

«Kva les du?» er standard opningsreplikk frå Daniel i møte med Elisabeth. Det er tale om fortolking, å få auge på det som skjer rett framfor oss.

Det er ikkje lite Smith vil vise oss. Når lesinga er til endes, må ein hive litt etter pusten. Men ein kjenner seg litt klokare, og meir håpefull. Som Miranda i Shakespeares Stormen, fortel Høst oss at verda til mennesket er fager – trass alt. Om vi berre evnar å sjå henne – og sjå kvarandre. Draumar og fantasiar har sitt eige viktige språk, eit språk vi finn uttrykt i kunst. For å sjå må vi både opne og lukke auga.

Den røynde Merete Alfsen har også denne gongen levert ei framifrå omsetjing av Smiths krevjande tekst.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar
og skribent.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Ali Smith:

Høst

Omsett av Merete Alfsen
Oktober

Den feira forfattaren, som opphavleg er skotsk, vart nominert til Booker-prisen for fjerde gong med dette første bandet i ein årstidskvartett. Talande nok startar ho med slutten, paradokset er eit av stoffa romanen er voven av. Handlinga er lagd til Storbritannia rett etter folkerøystinga sommaren 2016, hos eit folk som er i ferd med å vakne til ein dundrande blåmåndag. Inn i denne høgaktuelle konteksten vev Smith mange og lange trådar frå eit imponerande tilfang av europeisk kulturhistorie, særleg britisk kunst og litteratur. Resultatet blir ein mangslungen collage, eit verk som går i ukueleg dialog med andre kunstverk og med seg sjølv. Forma er i seg sjølv eit standpunkt, i ei tid der den offentlege samtala forvitrar. Høst er ei blanding av høgt og lågt, stygt og vakkert i ein skarp kommentar til samtidas store problem. Det er på grensa til overlesst. Heldigvis er Smith ikkje berre ei lærd kvinne, men også ein driven forteljar. Ho trykkjer ikkje kunnskapen nedover hovuda våre, ho dansar og leikar med han.

Eit av førelegga er Fagre nye verden. Men i motsetnad til Aldous Huxleys roman og andre dystopiar uttrykkjer Høst ein trassig appetitt på alt som gjer livet verdt å leve.

Vårt vesle liv

Ein annan tekst som spelar med i romanen, er Ovids Metamorfoser. Det handlar om overgangar, også dei organiske. For den eine hovudpersonen gjeld det den aller siste. Den 101 år gamle Daniel Gluck ligg på ein sjukeheim og døser, i ei blanding av draumar og minne. Ved senga hans sit unge Elisabeth Demand, «uventede dronning av verden». Namna i boka er sjølvsagt alt anna enn tilfeldige. Første gong dei to møtest, er ho ein jentunge, han alt på veg inn i alderdomen. Eit vakkert og uventa venskap oppstår. Dei like innhalds- som fantasirike samtalene mellom dei er viktige rennetrådar i romanen, fulle av sprelske språklege krumspring.

Daniel kom seg ut av løvehola på kontinentet under den andre verdskrigen og har levd i eksil i Storbritannia. Der har han livnært seg som låtskrivar. Elisabeth er blitt kunstlektor med spesiell interesse for popkunst. Når ho ikkje sit hos Daniel, møter vi henne anten i absurde møte med offentleg forvaltning eller på besøk hos mora. Mora les eg som ein representant for folket. Ho er delvis ein latterleg figur. Dette blir ei innvending mot ein roman som insisterer så sterkt på det fleirstemte: Dei som røysta for EU-utmelding, får ikkje noka tydeleg stemme her.

Det siste vi ser stå

«Kva les du?» er standard opningsreplikk frå Daniel i møte med Elisabeth. Det er tale om fortolking, å få auge på det som skjer rett framfor oss.

Det er ikkje lite Smith vil vise oss. Når lesinga er til endes, må ein hive litt etter pusten. Men ein kjenner seg litt klokare, og meir håpefull. Som Miranda i Shakespeares Stormen, fortel Høst oss at verda til mennesket er fager – trass alt. Om vi berre evnar å sjå henne – og sjå kvarandre. Draumar og fantasiar har sitt eige viktige språk, eit språk vi finn uttrykt i kunst. For å sjå må vi både opne og lukke auga.

Den røynde Merete Alfsen har også denne gongen levert ei framifrå omsetjing av Smiths krevjande tekst.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar
og skribent.

Heldigvis er Ali Smith ikkje berre ei lærd kvinne, men også ein driven forteljar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis