Tekstar frå periferien
Heldigvis kjem også uetablerte forfattarar på trykk.
Dikt
Fredrik Møystad:
Dikt
Kolofon forlag
Finst det eit liv utanfor Sehesteds plass? Ikkje godt å seia for oss som er vane med at det meste av norsk litteratur kjem derifrå. Men det eksisterer faktisk småforlag som Kolofon, som gjev uetablerte forfattarar ein sjanse. Dei fungerer som eit pustehol for dei som fell utanfor det vanlege, etablerte forlagssystemet.
For det er på det reine at det finst mange menneske med skrivekløe her i landet, og vegen til parnasset er lang og krokut. Rett nok må forfattarane på slike forlag sjølv yta ein monaleg skjerv for å koma på trykk, men det er tydeleg at fleire er viljuge til å gå denne vegen for å få publisert tekstane sine. Desse forlaga har såleis heilt klart ein misjon i norsk ålmente, som eit slags supplement til storforlaga.
Eit slags potpurri
Fredrik Møystad er ein av dei. Samlinga Dikt er ein slags potpurri over klassiske og frie vers, utan at det i og for seg er noko negativt: «Hjemløs er sorgen; sort og uten navn;/ en fugl som lydløst skygger dine skritt./ Hjemløs er sorgen, lik en gammel ravn/ med blikket alltid hvilende i ditt.» Dette er nok eit av dei beste dikta i samlinga, upretensiøst og einfelt. Men samlinga rommar òg meir ambisiøse ekfrastiske dikt, altså tekstar som omtalar kunstverk, mellom anna eit godt om van Gogh: «en sverm av sprikende skrifttegn/ over jordens ordløse grøde.» Attmed desse dikta finst det òg mindre gode tekstar konsulenten på eit større forlag nok hadde gjeve forfattaren beskjed om å arbeida vidare med.
Forma er tradisjonell, og sujetta er dei vanlege sentrallyriske emna: kjærleiken og døden. Nokre av dei beste dikta dreiar seg nettopp om døden, særleg eitt med desse fine sluttlinene: «Han venter til du kommer til grinda./ Da tar han hånden din/ og leder deg ut til nye/ land og riker.»
Men vi finn òg eit omfangsrikt dikt om vennskapet, som i rytmiske vers skildrar nærleiken og godhugen som kan oppstå mellom nære venner: «Vi lekte vi var på prærien/ under en brennende sol./ Vi diktet en hest og en stall,/ og i låven en grønn karjol.»
Fleire røyster
I vår postmoderne samtid er det salongfähig å framheva kor viktig det er at mange røyster og perspektiv kjem til uttrykk i det offentlege.
Det skadar absolutt ikkje at vi får høyra røysta til Fredrik Møystad òg.
Kjetil Berthelsen
Kjetil Berthelsen er litteraturvitar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Fredrik Møystad:
Dikt
Kolofon forlag
Finst det eit liv utanfor Sehesteds plass? Ikkje godt å seia for oss som er vane med at det meste av norsk litteratur kjem derifrå. Men det eksisterer faktisk småforlag som Kolofon, som gjev uetablerte forfattarar ein sjanse. Dei fungerer som eit pustehol for dei som fell utanfor det vanlege, etablerte forlagssystemet.
For det er på det reine at det finst mange menneske med skrivekløe her i landet, og vegen til parnasset er lang og krokut. Rett nok må forfattarane på slike forlag sjølv yta ein monaleg skjerv for å koma på trykk, men det er tydeleg at fleire er viljuge til å gå denne vegen for å få publisert tekstane sine. Desse forlaga har såleis heilt klart ein misjon i norsk ålmente, som eit slags supplement til storforlaga.
Eit slags potpurri
Fredrik Møystad er ein av dei. Samlinga Dikt er ein slags potpurri over klassiske og frie vers, utan at det i og for seg er noko negativt: «Hjemløs er sorgen; sort og uten navn;/ en fugl som lydløst skygger dine skritt./ Hjemløs er sorgen, lik en gammel ravn/ med blikket alltid hvilende i ditt.» Dette er nok eit av dei beste dikta i samlinga, upretensiøst og einfelt. Men samlinga rommar òg meir ambisiøse ekfrastiske dikt, altså tekstar som omtalar kunstverk, mellom anna eit godt om van Gogh: «en sverm av sprikende skrifttegn/ over jordens ordløse grøde.» Attmed desse dikta finst det òg mindre gode tekstar konsulenten på eit større forlag nok hadde gjeve forfattaren beskjed om å arbeida vidare med.
Forma er tradisjonell, og sujetta er dei vanlege sentrallyriske emna: kjærleiken og døden. Nokre av dei beste dikta dreiar seg nettopp om døden, særleg eitt med desse fine sluttlinene: «Han venter til du kommer til grinda./ Da tar han hånden din/ og leder deg ut til nye/ land og riker.»
Men vi finn òg eit omfangsrikt dikt om vennskapet, som i rytmiske vers skildrar nærleiken og godhugen som kan oppstå mellom nære venner: «Vi lekte vi var på prærien/ under en brennende sol./ Vi diktet en hest og en stall,/ og i låven en grønn karjol.»
Fleire røyster
I vår postmoderne samtid er det salongfähig å framheva kor viktig det er at mange røyster og perspektiv kjem til uttrykk i det offentlege.
Det skadar absolutt ikkje at vi får høyra røysta til Fredrik Møystad òg.
Kjetil Berthelsen
Kjetil Berthelsen er litteraturvitar.
Samlinga Dikt er ein slags potpurri over klassiske og frie vers.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.