JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Triveleg og trivielt

Jorid Mathiassen vil underhalde lesaren utan å gå særleg djupt i materien.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Jorid Mathiassen er forlagsredaktør og debuterer med sin første roman.

Jorid Mathiassen er forlagsredaktør og debuterer med sin første roman.

Foto: Cappelen Damm

Jorid Mathiassen er forlagsredaktør og debuterer med sin første roman.

Jorid Mathiassen er forlagsredaktør og debuterer med sin første roman.

Foto: Cappelen Damm

3428
20220527
3428
20220527

Roman

Jorid Mathiassen:

Der hvite liljer vokser

Cappelen Damm

Jorid Mathiassen, med opphav frå Dønna i Nordland, debuterer i ein alder av 57 år med ein roman som hentar handling frå helgelandskysten. Ho koplar saman nær notid (2009) med hendingar under andre verdskrigen, og lesaren blir kjent med 30-årige Linnea frå Oslo som har slått seg ned på den fiktive Hjartøya, der ho prøver å finne ut av seg sjølv, det nordnorske lynnet og ei tragisk kjærleikshistorie tilbake i 1942.

I det huset Linnea leiger, budde Marie og foreldra under krigen, og da foreldra døydde, tok Marie over huset. I huset finn Linnea fotoalbum, brev og ei adressebok som fører henne på sporet av kven Marie var, og kva som gjorde at ho valde å leve for seg sjølv i alle år etter krigen.

Under krigen reiste ho som tenåring til fiktive Rynes på fastlandet for å hjelpe søstera med pass og stell av ein veksande ungeflokk. Nær garden var det ein leir med serbiske krigsfangar som under brutale vilkår var med i bygginga av det som i ettertid er kalla Blodveien. Skildringa av fangeleiren bygger på faglitteratur kring lagnaden serbarfangane fekk i Noreg, både som gruppe og på individnivå, og Mathiassen viser både til ei kort kjeldeliste og eit tillegg med personlege erfaringar under arbeidet med romanen.

Flukt

Marie blir kjent med ein av fangane på Rynes, Jovan. Ho smuglar mat til han og hjelper han med å flykte til Sverige, men han blir tatt av tyskarane og avretta. Det kunne ha stansa der, men underhaldnings- og triviallitteraturen går gjerne lenger og lar Marie bli gravid og i det skjulte bere fram eit barn som søstera tar inn i familien som sitt eige. Dermed tvingar ho Marie inn i ei slags «glemselens pakt», og dette formar resten av livet til Marie. Likevel testamenterer ho ein større sum pengar til ein nær slektning av Jovan i dagens Serbia.

På notidsplanet er det Linnea som står i sentrum, men her manglar noko av den nerven og innlevinga Marie er skildra med. Også her er det eit barn inne i bildet, men Linnea har fjerna fosteret etter å ha brote med den gifte sjefen i det firmaet ho jobbar for som møbeldesignar. På Hjartøya møter ho Karsten, enkemann med tvillingdøtrer å ta seg av, og sidan han er ein sjarmerande elektrikar, oppstår det fort spenning mellom han og Linnea.

Karl og Edith i nabohuset er godt oppi åra, kvikke og hjelpsame og med kjennskap til det meste som hender og har hendt. Edith har det dessutan med å blande saman ord slik at Paracet blir parasitt, kompott blir komplott, konserveringsmiddel blir konverseringsmiddel, og kona til elektrikaren Karsten døydde ikkje momentant, men monumentalt.

Underhaldning

På den språklege plussida noterer eg også ein tidvis original biletbruk, som når hankatten Arthur gjer seg kjent på den nye plassen «som en firbent Lars Monsen» eller «hvite høyballer lå som marshmellows utover jordene». Men ein kjem fort i tvil når ein får servert dette: «Ikke før hun begynte å hive etter luft, skjønte hun at hun hadde holdt pusten.»

Både omslaget og innhaldet peiker mot feelgood-romanen der målet er å underhalde utan å gjere det altfor komplisert for lesaren. Kanskje er det derfor boka ikkje er påmeld til Kulturrådets innkjøpsordning.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Jorid Mathiassen:

Der hvite liljer vokser

Cappelen Damm

Jorid Mathiassen, med opphav frå Dønna i Nordland, debuterer i ein alder av 57 år med ein roman som hentar handling frå helgelandskysten. Ho koplar saman nær notid (2009) med hendingar under andre verdskrigen, og lesaren blir kjent med 30-årige Linnea frå Oslo som har slått seg ned på den fiktive Hjartøya, der ho prøver å finne ut av seg sjølv, det nordnorske lynnet og ei tragisk kjærleikshistorie tilbake i 1942.

I det huset Linnea leiger, budde Marie og foreldra under krigen, og da foreldra døydde, tok Marie over huset. I huset finn Linnea fotoalbum, brev og ei adressebok som fører henne på sporet av kven Marie var, og kva som gjorde at ho valde å leve for seg sjølv i alle år etter krigen.

Under krigen reiste ho som tenåring til fiktive Rynes på fastlandet for å hjelpe søstera med pass og stell av ein veksande ungeflokk. Nær garden var det ein leir med serbiske krigsfangar som under brutale vilkår var med i bygginga av det som i ettertid er kalla Blodveien. Skildringa av fangeleiren bygger på faglitteratur kring lagnaden serbarfangane fekk i Noreg, både som gruppe og på individnivå, og Mathiassen viser både til ei kort kjeldeliste og eit tillegg med personlege erfaringar under arbeidet med romanen.

Flukt

Marie blir kjent med ein av fangane på Rynes, Jovan. Ho smuglar mat til han og hjelper han med å flykte til Sverige, men han blir tatt av tyskarane og avretta. Det kunne ha stansa der, men underhaldnings- og triviallitteraturen går gjerne lenger og lar Marie bli gravid og i det skjulte bere fram eit barn som søstera tar inn i familien som sitt eige. Dermed tvingar ho Marie inn i ei slags «glemselens pakt», og dette formar resten av livet til Marie. Likevel testamenterer ho ein større sum pengar til ein nær slektning av Jovan i dagens Serbia.

På notidsplanet er det Linnea som står i sentrum, men her manglar noko av den nerven og innlevinga Marie er skildra med. Også her er det eit barn inne i bildet, men Linnea har fjerna fosteret etter å ha brote med den gifte sjefen i det firmaet ho jobbar for som møbeldesignar. På Hjartøya møter ho Karsten, enkemann med tvillingdøtrer å ta seg av, og sidan han er ein sjarmerande elektrikar, oppstår det fort spenning mellom han og Linnea.

Karl og Edith i nabohuset er godt oppi åra, kvikke og hjelpsame og med kjennskap til det meste som hender og har hendt. Edith har det dessutan med å blande saman ord slik at Paracet blir parasitt, kompott blir komplott, konserveringsmiddel blir konverseringsmiddel, og kona til elektrikaren Karsten døydde ikkje momentant, men monumentalt.

Underhaldning

På den språklege plussida noterer eg også ein tidvis original biletbruk, som når hankatten Arthur gjer seg kjent på den nye plassen «som en firbent Lars Monsen» eller «hvite høyballer lå som marshmellows utover jordene». Men ein kjem fort i tvil når ein får servert dette: «Ikke før hun begynte å hive etter luft, skjønte hun at hun hadde holdt pusten.»

Både omslaget og innhaldet peiker mot feelgood-romanen der målet er å underhalde utan å gjere det altfor komplisert for lesaren. Kanskje er det derfor boka ikkje er påmeld til Kulturrådets innkjøpsordning.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

På den språklege plussida noterer eg også ein tidvis original biletbruk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis