JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Tru og tvil

Ulla Svalheim skriv om store spørsmål som kvernar i hovudet på ei ungjente.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ulla Svalheim er kritikar og redaktør for BLA – Bokvennen Litterære Avis.

Ulla Svalheim er kritikar og redaktør for BLA – Bokvennen Litterære Avis.

Foto: Gyldendal

Ulla Svalheim er kritikar og redaktør for BLA – Bokvennen Litterære Avis.

Ulla Svalheim er kritikar og redaktør for BLA – Bokvennen Litterære Avis.

Foto: Gyldendal

3024
20220225
3024
20220225

Roman

Ulla Svalheim:

Til troende

Gyldendal

Ulla Svalheim er fødd i 1991 og kjem frå Tvedestrand i Aust-Agder. Ho har med andre ord vakse opp innanfor bibelbeltet, og Bibelen og eit kvardagsnært kristenliv dannar ei grunnline i debutromanen Til troende, der vi møter 16-årige Bie Veronika og familien hennar. Handlinga er lagd til eit lite grendelag ved kysten nokre sommarveker, kronologisk fordelt over 62 korte kapittel, litt tilbake i tid mens planlegginga av firefelts motorveg (E18) skapte engasjement og motstand i mange lokalsamfunn langs traseen. Naturvern og miljøvern var sentrale ankepunkt.

Bie Veronika er også engasjert i vegsaka, og ho samlar underskrifter og demonstrerer saman med klassevenninner, men det er ikkje dette som fyller tankane hennar og gjer henne usikker og utilpass i det som verkar som eit harmonisk lokalsamfunn. Ho er i ein posisjon mellom barn og vaksen, med all den tvilen på eigen identitet og eigen vilje som følgjer med, og etter at ein gut i klassen døyr i ei mopedulukke, balar ho med dei store spørsmåla kring liv og død, tvil og tru.

Bie Veronika har sommarjobb i kommunen og arbeider på kyrkjegarden med plenklipping, luking og rydding, og romanen opnar med at ein utanforståande og allvitande forteljarinstans registrerer henne på avstand når ho borar handa ned i grava til den døde klassekameraten. Etter kvart får vi vite at forteljaren er ei eldre dame i nabolaget som av og til vekslar nokre ord med Bie Veronika, utan at dei er fortrulege.

Opningsscenen er sterk og direkte og peiker mot den overordna tematikken: Går det an å forstå døden, går det an å forstå Gud, går det an å forstå seg sjølv? «Hun forsto i store begreper», heiter det, og Bie Veronika tenkjer ofte i symbol, bilde, speglingar og paradoks i leitinga etter seg sjølv. Ho har ei kjensle av «å stå på utsida og kikke inn». Samtidig kommenterer forteljaren: «Kanskje var skyheta hennes lett å forveksle med høye idealer, personlig strenghet, sterk overbevisning, den slags.»

Mens ho arbeider på kyrkjegarden, høyrer Bie Veronika på lydbøker: Brannen av Tarjei Vesaas, Jobs bok og Koranen, og når ho samanliknar Bibelen til mora med sin eigen barnebibel, ser ho at «Det var en hel haug barnebibelen ikke hadde tatt med. Troa hennes var lettygd barnemat».

Bie Veronika leitar etter ei sanning, ein bodskap og ei meining som kan hjelpe henne vidare i forholdet til seg sjølv og samfunnet rundt henne, men som i Jobs bok er det ikkje alt ein kan forstå: «Herren gav, og Herren tok. Herrens navn være lovet.»

Som debutarbeid er dette lovande. Ulla Svalheim skriv truverdig og innsiktsfullt om det som rører seg i ei ungjente som tenkjer vaksne tankar samtidig som ho enno er eit barn, og når nominasjonane til Tarjei Vesaas’ debutantpris kjem eit år fram i tid, vil eg ikkje bli forundra om Ulla Svalheim står på lista.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Ulla Svalheim:

Til troende

Gyldendal

Ulla Svalheim er fødd i 1991 og kjem frå Tvedestrand i Aust-Agder. Ho har med andre ord vakse opp innanfor bibelbeltet, og Bibelen og eit kvardagsnært kristenliv dannar ei grunnline i debutromanen Til troende, der vi møter 16-årige Bie Veronika og familien hennar. Handlinga er lagd til eit lite grendelag ved kysten nokre sommarveker, kronologisk fordelt over 62 korte kapittel, litt tilbake i tid mens planlegginga av firefelts motorveg (E18) skapte engasjement og motstand i mange lokalsamfunn langs traseen. Naturvern og miljøvern var sentrale ankepunkt.

Bie Veronika er også engasjert i vegsaka, og ho samlar underskrifter og demonstrerer saman med klassevenninner, men det er ikkje dette som fyller tankane hennar og gjer henne usikker og utilpass i det som verkar som eit harmonisk lokalsamfunn. Ho er i ein posisjon mellom barn og vaksen, med all den tvilen på eigen identitet og eigen vilje som følgjer med, og etter at ein gut i klassen døyr i ei mopedulukke, balar ho med dei store spørsmåla kring liv og død, tvil og tru.

Bie Veronika har sommarjobb i kommunen og arbeider på kyrkjegarden med plenklipping, luking og rydding, og romanen opnar med at ein utanforståande og allvitande forteljarinstans registrerer henne på avstand når ho borar handa ned i grava til den døde klassekameraten. Etter kvart får vi vite at forteljaren er ei eldre dame i nabolaget som av og til vekslar nokre ord med Bie Veronika, utan at dei er fortrulege.

Opningsscenen er sterk og direkte og peiker mot den overordna tematikken: Går det an å forstå døden, går det an å forstå Gud, går det an å forstå seg sjølv? «Hun forsto i store begreper», heiter det, og Bie Veronika tenkjer ofte i symbol, bilde, speglingar og paradoks i leitinga etter seg sjølv. Ho har ei kjensle av «å stå på utsida og kikke inn». Samtidig kommenterer forteljaren: «Kanskje var skyheta hennes lett å forveksle med høye idealer, personlig strenghet, sterk overbevisning, den slags.»

Mens ho arbeider på kyrkjegarden, høyrer Bie Veronika på lydbøker: Brannen av Tarjei Vesaas, Jobs bok og Koranen, og når ho samanliknar Bibelen til mora med sin eigen barnebibel, ser ho at «Det var en hel haug barnebibelen ikke hadde tatt med. Troa hennes var lettygd barnemat».

Bie Veronika leitar etter ei sanning, ein bodskap og ei meining som kan hjelpe henne vidare i forholdet til seg sjølv og samfunnet rundt henne, men som i Jobs bok er det ikkje alt ein kan forstå: «Herren gav, og Herren tok. Herrens navn være lovet.»

Som debutarbeid er dette lovande. Ulla Svalheim skriv truverdig og innsiktsfullt om det som rører seg i ei ungjente som tenkjer vaksne tankar samtidig som ho enno er eit barn, og når nominasjonane til Tarjei Vesaas’ debutantpris kjem eit år fram i tid, vil eg ikkje bli forundra om Ulla Svalheim står på lista.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Som debut­arbeid er dette lovande.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis