JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Trygg eller fri

Ragnhild Eskelands danningsroman har sjukdom som filter og fargelegging.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ragnhild Eskeland er debutant.

Ragnhild Eskeland er debutant.

Foto: Tommy Ellingsen

Ragnhild Eskeland er debutant.

Ragnhild Eskeland er debutant.

Foto: Tommy Ellingsen

3386
20180413
3386
20180413

Roman

Ragnhild Eskeland:

Føling

Pelikanen

Jonas Gahr Støres russekort har skapt rabalder i media i det siste. Grådige på gapestokk og skandalar går media til åtak på offentlege personar for handlingar dei vanskeleg kan ta ansvar for mange år etterpå. Men bak slike til tider tøysete oppslag ligg nokre allmenne moralfilosofiske dilemma: I kor stor grad er vi ansvarlege for handlingar vi har gjort for lenge sidan – mot andre eller mot oss sjølve?

Dei fleste av oss slepp unna med «skrekken» etter dumme handlingar i ungdomen. For andre kan trass og tankeløyse få langt meir alvorlege konsekvensar. I Føling har «tenåringsragnhild (…) ødelagt alt for voksenragnhild». Ragnhild – ja, eg-forteljaren heiter det same som forfattaren – får diabetes som heilt lita jente. I romanen følgjer vi henne frå diagnosen er eit faktum til ho er ung vaksen. Diabetes pregar alle aspekt av livet og utviklinga hennar. I tenåringsalderen vil Ragnhild vere som andre, leve like uansvarleg som andre ungdomar. Ho trassar det strenge regimet, lèt vere å måle blodsukkeret, lèt vere å setje insulin. Det går ikkje bra. Seinskadar er spøkelset alle diabetikarar fryktar, eit spøkelse som gir seg konkrete og brutale uttrykk.

Sjukdomshistorie

Føling kombinerer den tradisjonelle komposisjonen i ein danningsroman med ei sterk sjukdomshistorie. Hovudpersonen har ikkje diabetes, men er diabetssjuk. Sjukdommen er Ragnhilds skugge, den vonde følgjesvennen som set særs strenge vilkår for livsutfaldinga til den unge jenta. Det er sterk lesnad.

Framstillinga er tett på og nær. Boka er gjennomført kronologisk fortald og i presens. Barndomsskildringane er noko av det finaste i boka, forfattaren meistrar den krevjande kunsten å formidle den avgrensa forståingsverda til eit barn utan at det blir kleint eller plumpt. Også den rebelske tenåringsjenta og dei mange konfliktane hennar er fint turnerte. Som eldre ungdom drar ho til Paris som student. Her blir språket passande nok meir reflekterande og analytisk – utan at den tette og konkrete stilen forsvinn. Det blir referert til tenkjarar som Susan Sontag og essayet hennar med tittelen Sykdom som metafor. Teksten kunne hatt godt av nokre fleire slike løft, av meir refleksjon og meir avstand.

Ikkje heilt Kahlo

Her og nå-perspektivet høver best i den første halvdelen av boka. Utover i romanen blir det vel mange og lange avsnitt som er refererande og pratsame. Teksten glid ut i ein type «saktetekst», som å vere diabetessjuk minutt for minutt. Det skal noko til å halde interessa oppe hos ein lesar gjennom alle dei 315 sidene i denne stilen. Eg tykkjer Pelikanen kunne ha hjelpt debutanten med å redigere med litt hardare hand. Her er òg nokre anglisismar. På norsk tar vi telefonen, vi plukkar han ikkje opp.

Mot slutten av lesnaden grip boka likevel tak i meg på ny. I ei fin og sår scene sprayar kjærasten gipsen på foten til Ragnhild med gullmåling. Straks tenkjer eg på den meksikanske målaren Frida Kahlo. Sjølvportretta hennar tematiserer òg sjukdom og livsutfalding frå eit tydeleg kvinneperspektiv. Eit stikkord for den nesten hypnotiske krafta i desse små bileta er konsentrasjon. Dette er noko eg tidvis saknar i Føling.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Ragnhild Eskeland:

Føling

Pelikanen

Jonas Gahr Støres russekort har skapt rabalder i media i det siste. Grådige på gapestokk og skandalar går media til åtak på offentlege personar for handlingar dei vanskeleg kan ta ansvar for mange år etterpå. Men bak slike til tider tøysete oppslag ligg nokre allmenne moralfilosofiske dilemma: I kor stor grad er vi ansvarlege for handlingar vi har gjort for lenge sidan – mot andre eller mot oss sjølve?

Dei fleste av oss slepp unna med «skrekken» etter dumme handlingar i ungdomen. For andre kan trass og tankeløyse få langt meir alvorlege konsekvensar. I Føling har «tenåringsragnhild (…) ødelagt alt for voksenragnhild». Ragnhild – ja, eg-forteljaren heiter det same som forfattaren – får diabetes som heilt lita jente. I romanen følgjer vi henne frå diagnosen er eit faktum til ho er ung vaksen. Diabetes pregar alle aspekt av livet og utviklinga hennar. I tenåringsalderen vil Ragnhild vere som andre, leve like uansvarleg som andre ungdomar. Ho trassar det strenge regimet, lèt vere å måle blodsukkeret, lèt vere å setje insulin. Det går ikkje bra. Seinskadar er spøkelset alle diabetikarar fryktar, eit spøkelse som gir seg konkrete og brutale uttrykk.

Sjukdomshistorie

Føling kombinerer den tradisjonelle komposisjonen i ein danningsroman med ei sterk sjukdomshistorie. Hovudpersonen har ikkje diabetes, men er diabetssjuk. Sjukdommen er Ragnhilds skugge, den vonde følgjesvennen som set særs strenge vilkår for livsutfaldinga til den unge jenta. Det er sterk lesnad.

Framstillinga er tett på og nær. Boka er gjennomført kronologisk fortald og i presens. Barndomsskildringane er noko av det finaste i boka, forfattaren meistrar den krevjande kunsten å formidle den avgrensa forståingsverda til eit barn utan at det blir kleint eller plumpt. Også den rebelske tenåringsjenta og dei mange konfliktane hennar er fint turnerte. Som eldre ungdom drar ho til Paris som student. Her blir språket passande nok meir reflekterande og analytisk – utan at den tette og konkrete stilen forsvinn. Det blir referert til tenkjarar som Susan Sontag og essayet hennar med tittelen Sykdom som metafor. Teksten kunne hatt godt av nokre fleire slike løft, av meir refleksjon og meir avstand.

Ikkje heilt Kahlo

Her og nå-perspektivet høver best i den første halvdelen av boka. Utover i romanen blir det vel mange og lange avsnitt som er refererande og pratsame. Teksten glid ut i ein type «saktetekst», som å vere diabetessjuk minutt for minutt. Det skal noko til å halde interessa oppe hos ein lesar gjennom alle dei 315 sidene i denne stilen. Eg tykkjer Pelikanen kunne ha hjelpt debutanten med å redigere med litt hardare hand. Her er òg nokre anglisismar. På norsk tar vi telefonen, vi plukkar han ikkje opp.

Mot slutten av lesnaden grip boka likevel tak i meg på ny. I ei fin og sår scene sprayar kjærasten gipsen på foten til Ragnhild med gullmåling. Straks tenkjer eg på den meksikanske målaren Frida Kahlo. Sjølvportretta hennar tematiserer òg sjukdom og livsutfalding frå eit tydeleg kvinneperspektiv. Eit stikkord for den nesten hypnotiske krafta i desse små bileta er konsentrasjon. Dette er noko eg tidvis saknar i Føling.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Barndomsskildringane er noko av det finaste i boka.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Brukarstyrt personleg assistanse (BPA) er eit viktig likestillingsverkemiddel.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte

Grunn til uro

Ikkje berre er leiande norske politikarar og dei største partia lite opptekne av rettane til menneske med nedsett funksjonsevne; også statlege forvaltningsorgan, til dømes Pasientskadenemnda, praktiserer lovverket på diskriminerande vis.

Carl Aasland Jerstad
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin
Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Gaute Heivoll har vunne Brageprisen, blant andre prisar, sidan han debuterte i 2002.

Foto: Monika Holand Bøe

BokMeldingar

Eit solid stykke arbeid

Gaute Heivoll skriv storslått om dei små tinga og smålåtent om dei store.

Ingvild Bræin

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis