Uforklarleg
Forklaringen er ein diffus krimaktig roman frå Gaute Heivoll.
Gaute Heivoll har fått ei rad litterære prisar etter debuten i 2002.
Foto: Paal Audestad
Roman
Gaute Heivoll:
Forklaringen
Tiden
Gaute Heivolls siste roman tar utgangspunkt i ei verkeleg hending, eit drap på ei ung jente i Kristiansand-området i 1967. Kor mykje romanen skil seg frå det faktiske, blir det ikkje informert om. Det tyder på at forfattaren har gjort seg ganske fri i høve til det røynlege, og at lesaren også må lese historia som fiksjon.
På den andre sida er det vanskeleg å lese ein roman om eit drap på ei ungjente i nærleiken av Baneheia utanfor Kristiansand utan å tenkje på ei anna og mykje meir kjend barnedrapssak, den frå år 2000. Desse omstenda blir liggande og vake i bakgrunnen når ein les Forklaringen, og skapar ei uro som eg blir usikker på kva Heivoll vil med.
Romanen har tydelege trekk frå krimsjangeren, særleg psykologisk thriller. Røynde krimforfattarar gjer dette betre i plotdrivne tekster der også mørke sider ved menneskesinnet vert lodda. Forklaringen er overraskande uforløyst frå ein mann som presterte den råsterke Før jeg brenner ned (2010), også ein «thrilleraktig» tekst, men med ein heilt annan intensitet og større djupn. Heivolls nye roman endar som verken fugl eller fisk.
Dei som står utanfor
Femten år gamle Eli blir funnen drepen i eit skogsområde like utanfor Kristiansand, stukken i hel med kniv. Den noko evneveike (i boka, som delvis brukar vokabularet frå den tida handlinga er sett i, heiter det «åndssvake») Arne blir raskt kopla til saka og mistenkt.
Politiet kjenner han frå før. Fleire år tidlegare var han innblanda i eit seksuelt overgrep, og han har vore ei tid på institusjon. Gjennom eit leiande avhøyr tilstår Arne drapet. Både lesaren og politiet får raskt kjensla av at dette gjekk for lett. Etter kvart kjem då også ei ny tilståing – frå ein overraskande kant for politiet, i mindre grad nytt for lesaren: Elis venninne. Den einsame Kristin har alltid vore litt «annleis» utan at nokon har kunna peike på kva som er i vegen. Ho var saman med Eli den dagen ho vart drepen, det har lesaren visst frå første side.
Handlinga hoppar fram og tilbake i tid og blir fortald frå mange vinklar, også frå eit upersonleg «man», ei slags kollektiv stemme. Vi blir ikkje av den grunn heilt kloke på kva som har hendt eller kvifor, utan at teksten er bygd opp slik at det blir spennande å finne det ut. Dette er jo ikkje ein krim.
Språket er flatt og metaforfattig, og med mange oppattakingar. «Det var et ras» og «Det var ufattelig» er frasar som er vanlege å bruke om ei slik hending. Ord blir fattige, som det heiter. Men er det ikkje ein forfattars fordømde plikt nettopp å finne ord, rikare ord, for det ufattelege?
Tittelen er nok meint ironisk, kven kan finne forklaringa på ei slik gjerning? Kanskje ingen, men forsøket som blir gjort i Forklaringen, er ikkje tilfredsstillande.
Eventyrmetaforar
Eit stykke uti innfører Heivoll eventyrmetaforar: Institusjonen dei unge hamnar på, er eit «slott», ho som styrer der er «dronning», og så bortetter. Grepet er på veg til å løfte teksten og kunne ha gjort han meir tydeleg, men kjem for seint og for nølande til at det verkar heilt gjennomført, og effekten blir liten.
Heivoll er ingen krimforfattar, siktemålet hans er noko anna enn «suspense». Han vil utforske outsideren, eit ungt sinn utanfor fellesskapet. Innimellom lykkast han.
Her er fine portrett av usikre jenter i puberteten, av komplekse jentefellesskap der så mykje står på spel, av vennskap skjøre som tynt glas rett før alt går i knas. Dei ladde stundene ho som skal døy og venninna hennar har saman, har ein sår skarpleik som elles vantar i boka.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Gaute Heivoll:
Forklaringen
Tiden
Gaute Heivolls siste roman tar utgangspunkt i ei verkeleg hending, eit drap på ei ung jente i Kristiansand-området i 1967. Kor mykje romanen skil seg frå det faktiske, blir det ikkje informert om. Det tyder på at forfattaren har gjort seg ganske fri i høve til det røynlege, og at lesaren også må lese historia som fiksjon.
På den andre sida er det vanskeleg å lese ein roman om eit drap på ei ungjente i nærleiken av Baneheia utanfor Kristiansand utan å tenkje på ei anna og mykje meir kjend barnedrapssak, den frå år 2000. Desse omstenda blir liggande og vake i bakgrunnen når ein les Forklaringen, og skapar ei uro som eg blir usikker på kva Heivoll vil med.
Romanen har tydelege trekk frå krimsjangeren, særleg psykologisk thriller. Røynde krimforfattarar gjer dette betre i plotdrivne tekster der også mørke sider ved menneskesinnet vert lodda. Forklaringen er overraskande uforløyst frå ein mann som presterte den råsterke Før jeg brenner ned (2010), også ein «thrilleraktig» tekst, men med ein heilt annan intensitet og større djupn. Heivolls nye roman endar som verken fugl eller fisk.
Dei som står utanfor
Femten år gamle Eli blir funnen drepen i eit skogsområde like utanfor Kristiansand, stukken i hel med kniv. Den noko evneveike (i boka, som delvis brukar vokabularet frå den tida handlinga er sett i, heiter det «åndssvake») Arne blir raskt kopla til saka og mistenkt.
Politiet kjenner han frå før. Fleire år tidlegare var han innblanda i eit seksuelt overgrep, og han har vore ei tid på institusjon. Gjennom eit leiande avhøyr tilstår Arne drapet. Både lesaren og politiet får raskt kjensla av at dette gjekk for lett. Etter kvart kjem då også ei ny tilståing – frå ein overraskande kant for politiet, i mindre grad nytt for lesaren: Elis venninne. Den einsame Kristin har alltid vore litt «annleis» utan at nokon har kunna peike på kva som er i vegen. Ho var saman med Eli den dagen ho vart drepen, det har lesaren visst frå første side.
Handlinga hoppar fram og tilbake i tid og blir fortald frå mange vinklar, også frå eit upersonleg «man», ei slags kollektiv stemme. Vi blir ikkje av den grunn heilt kloke på kva som har hendt eller kvifor, utan at teksten er bygd opp slik at det blir spennande å finne det ut. Dette er jo ikkje ein krim.
Språket er flatt og metaforfattig, og med mange oppattakingar. «Det var et ras» og «Det var ufattelig» er frasar som er vanlege å bruke om ei slik hending. Ord blir fattige, som det heiter. Men er det ikkje ein forfattars fordømde plikt nettopp å finne ord, rikare ord, for det ufattelege?
Tittelen er nok meint ironisk, kven kan finne forklaringa på ei slik gjerning? Kanskje ingen, men forsøket som blir gjort i Forklaringen, er ikkje tilfredsstillande.
Eventyrmetaforar
Eit stykke uti innfører Heivoll eventyrmetaforar: Institusjonen dei unge hamnar på, er eit «slott», ho som styrer der er «dronning», og så bortetter. Grepet er på veg til å løfte teksten og kunne ha gjort han meir tydeleg, men kjem for seint og for nølande til at det verkar heilt gjennomført, og effekten blir liten.
Heivoll er ingen krimforfattar, siktemålet hans er noko anna enn «suspense». Han vil utforske outsideren, eit ungt sinn utanfor fellesskapet. Innimellom lykkast han.
Her er fine portrett av usikre jenter i puberteten, av komplekse jentefellesskap der så mykje står på spel, av vennskap skjøre som tynt glas rett før alt går i knas. Dei ladde stundene ho som skal døy og venninna hennar har saman, har ein sår skarpleik som elles vantar i boka.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Heivoll vil utforske outsideren, eit ungt sinn utanfor fellesskapet. Innimellom lykkast han.
Fleire artiklar
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet i november i fjor.
Foto: Dag og Tid
Fylgjene av konkurransestaten
Rune Slagstad syner korleis venstresida lenge har gløymt røtene og prinsippa sine. Der andre held seg til vande spor, gjenetablerer han vona om at vi kan finne ut av kva som er viktigast å diskutere.
Jean-Marie Le Pen døydde 7. januar, 96 år gamal.
Foto: Stephane Mahe / Reuters / NTB
Ein politisk krigar har falle
Jean-Marie Le Pen (1928–2025) vart ein nybrotsmann for all høgrepopulisme i dag.