JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Verdas undergang? Berre filosofiens

Richard Rorty søkjer å overtyda oss om at filosofi er poetisk overtydande samtalar til fremje av utprøvande framsteg og håp, i staden for tidlause teoriar om det «verkeleg Verkelege».

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den amerikanske filosofen Richard Rorty.

Den amerikanske filosofen Richard Rorty.

Foto: Hasan Sarbakhshian

Den amerikanske filosofen Richard Rorty.

Den amerikanske filosofen Richard Rorty.

Foto: Hasan Sarbakhshian

6377
20180202
6377
20180202

Filosofi

Richard Rorty:

Filosofi som poesi

Omsett av
Inger Sverreson Holmes
Cappelens upopulære skrifter
Cappelen Damm

Cappelens upopulære skrifter er ein serie som i første omgang gjekk frå 1948 til 1972, i karakteristisk gult omslag og med uoppskorne blad. Den gong var Noreg ein intellektuell ørken, og serien, med store opplag, var eit vatningsanlegg med kjelder ute i verda. Men etter at 68-arane tok over makta, vart Noreg på nytt ein ørken, så mykje at serien altså vart nedlagd. Ein hadde jo Marx.

Etter 68-arsamanbrotet vart serien likevel teken opp att, i 1991, men karakteristisk nok i ny innpakning, som små designa paperbacks med små opplag. Slik post-68-arane, eller «the chattering class», byrja å drikka vatn frå små designflasker.

No er bok nr. 71 komen, eit posthumt utgjeve verk av den amerikanske nypragmatisten Richard Rorty (1931–2007), med opplysande føreord av Kristian Bjørkedal. Det handlar om tre samanhengande førelesingar som gjev ei god oppsummering av kva Rorty står for.

Skandaløs «vending»

Her er bakgrunnshistoria: Samstundes med at USA vart ei verdsmakt kring 1900, oppstod ein særeigen amerikansk filosofi, pragmatisme, som sjokkerte europearar med å meina slike («kapitalistiske») ting som at sanninga til ein teori vert avgjord av om han verkar i praksis («gjev profitt»).

I mellomkrigstida var pragmatisten John Dewey den mest kjende amerikanske samfunnsdebattanten. Etter at han døydde i 1952, svinga pendelen over til såkalla analytiske språkfilosofar. Ein av dei mest lovande av desse var Rorty, som i 1967 redigerte boka The Linguistic Turn, eit forsøk på ei kanonisk skriftsamling for denne retninga.

Stort var difor sjokket då Rorty i 1979 gav ut boka Philosophy and the Mirror of Nature, der han braut med analytikarane og vende attende, i ny form, til pragmatismen. Han avviste trua på at språk, vitskap og filosofi kan avbilda røyndom. Slik Paulus braut med farisearane, eller Luther med pavekyrkja. Eller betre, slik ein ateist bryt med gudstrua.

Då Rorty døydde, fekk eit par norske filosofar seg til å polemisera mot ein nekrolog som hadde sagt positive ting om «en som hadde ødelagt 2500 års filosofisk arbeid». For etter 1979 polemiserte Rorty så mykje mot rasjonalistiske førestillingar at han vart slått i hartkorn med livsfarleg irrasjonell postmodernisme. For mange, slike som Hans Skjervheim, var dette eit endetidsteikn. Det truga ikkje berre kulturen, men òg heile røyndomen. Og aller verst: filosofien sjølv.

Sett utanfrå var dette endå eit prov på det som vert kalla Sayres lov: at slike akademiske disputtar vert så opphissa av di det er så lite som står på spel. For sjølvsagt var det ingen fare for korkje kultur eller røyndom, så marginal, på grunn av «hyperprofesjonalisering», som filosofi har vorte. Og åtak på filosofi vert fort inkorporerte i filosofien som ein eigen filosofisk disiplin.

Romantisk poesi

Så kva for skandaløse ting er det Rorty seier i desse førelesingane? I den første går han til åtak på den platonske førestillinga at vi må skilja mellom det tilsynelatande og det «verkeleg Verkelege». Han avviser at det er mogeleg at fornuft, som ein spegel, eller eit kamera, kan sjå dette tidlaust verkeleg Verkelege. «Det vi kaller ’større kunnskaper’, bør ikke ses som større tilgang til det Virkelige, men som større evne til å gjøre ting – til å ta del i sosial praksis som kan gi menneskene rikere og mer fullverdige liv.»

Rorty avviser altså all evig metafysikk og erkjenningsteori og erstattar det med poetisk (skapande) og konstruerande kommunikasjon. Metafysikarane seier at Sanning er setningar som avbildar det Verkelege. Pragmatistar seier at sanning berre er setningar som gjer at vi tenkjer og kommuniserer betre. Newton laga eit nytt språk som gjorde at ein kunne tenkja og oppnå betre kommunikasjon om gravitasjon. Men vi fekk ikkje auge på sjølve den Verkelege gravitasjonen.

I den andre førelesinga drøftar Rorty ideen til analytisk filosofi om å finna eit fundament i tilværet som skil oss frå dyr. I staden hentar han idear frå europeisk historieorientert filosofi, særleg frå slike skremmande «irrasjonalistar» som Nietzsche, og Heidegger, sjølv om desse òg vert kritiserte for å innføra eigne metafysiske fundament: Nietzsche med sitt «vilje til makt», og Heidegger med sitt «Væren». Vi menneske må stø oss til kvarandre, ikkje til Gud eller det Verkelege.

Historiske forteljingar

I den siste førelesinga føreskriv Rorty bruk av historiske forteljingar snarare enn tidlause argument. Ikkje minst forsvarar han «romantikk» i tydinga den skapande førestillingsevna. Rasjonalistane meiner ho er underordna fornufta. Men ifølgje Rorty var Newton ein romantikar når han førestilte seg krafta som drog eplet mot jorda. I denne fasen, der ein oppdagar nye hypotesar, kan ikkje fornufta setja grenser. Elles går det som med Kant, som meinte at fornufta sa at Newtons fysikk aldri kunne endrast.

Desse nye ideane frå førestillingsevna må så prøvast ut av pragmatistisk fornuft, slik mutasjonar vert prøvde ut i evolusjonen. Men slik mutasjonar er tilfeldige, slik er romantiske idear lokale og ikkje styrte av absolutte, globale mål. Fornufta kan heller ikkje finna slike styrande utopiar, slik rasjonalistiske samfunnsplanleggjarar som Hegel og Marx meinte.

Optimistisk vonar Rorty at «Kombinasjonen av romantikken og pragmatismen jeg har fremsatt i disse forelesningen, vil virke like ukontroversiell for fremtidens intellektuelle som søken etter universalistisk storhet og transkulturell rasjonalitet virket for fortidens intellektuelle».

Men desse framstillingane mine av innhaldet i førelesingane er overflatiske: I tråd med ønsket om at filosofi skal vera poesi, og retorisk overtydande, lagar Rorty litterært rike tekstar som gjev føde like mykje til førestillingsevna som til fornufta. Dei bør lesast slik ein les litteratur. Fleire gonger. Og langsamt. For så å prøvast ut pragmatistisk.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Filosofi

Richard Rorty:

Filosofi som poesi

Omsett av
Inger Sverreson Holmes
Cappelens upopulære skrifter
Cappelen Damm

Cappelens upopulære skrifter er ein serie som i første omgang gjekk frå 1948 til 1972, i karakteristisk gult omslag og med uoppskorne blad. Den gong var Noreg ein intellektuell ørken, og serien, med store opplag, var eit vatningsanlegg med kjelder ute i verda. Men etter at 68-arane tok over makta, vart Noreg på nytt ein ørken, så mykje at serien altså vart nedlagd. Ein hadde jo Marx.

Etter 68-arsamanbrotet vart serien likevel teken opp att, i 1991, men karakteristisk nok i ny innpakning, som små designa paperbacks med små opplag. Slik post-68-arane, eller «the chattering class», byrja å drikka vatn frå små designflasker.

No er bok nr. 71 komen, eit posthumt utgjeve verk av den amerikanske nypragmatisten Richard Rorty (1931–2007), med opplysande føreord av Kristian Bjørkedal. Det handlar om tre samanhengande førelesingar som gjev ei god oppsummering av kva Rorty står for.

Skandaløs «vending»

Her er bakgrunnshistoria: Samstundes med at USA vart ei verdsmakt kring 1900, oppstod ein særeigen amerikansk filosofi, pragmatisme, som sjokkerte europearar med å meina slike («kapitalistiske») ting som at sanninga til ein teori vert avgjord av om han verkar i praksis («gjev profitt»).

I mellomkrigstida var pragmatisten John Dewey den mest kjende amerikanske samfunnsdebattanten. Etter at han døydde i 1952, svinga pendelen over til såkalla analytiske språkfilosofar. Ein av dei mest lovande av desse var Rorty, som i 1967 redigerte boka The Linguistic Turn, eit forsøk på ei kanonisk skriftsamling for denne retninga.

Stort var difor sjokket då Rorty i 1979 gav ut boka Philosophy and the Mirror of Nature, der han braut med analytikarane og vende attende, i ny form, til pragmatismen. Han avviste trua på at språk, vitskap og filosofi kan avbilda røyndom. Slik Paulus braut med farisearane, eller Luther med pavekyrkja. Eller betre, slik ein ateist bryt med gudstrua.

Då Rorty døydde, fekk eit par norske filosofar seg til å polemisera mot ein nekrolog som hadde sagt positive ting om «en som hadde ødelagt 2500 års filosofisk arbeid». For etter 1979 polemiserte Rorty så mykje mot rasjonalistiske førestillingar at han vart slått i hartkorn med livsfarleg irrasjonell postmodernisme. For mange, slike som Hans Skjervheim, var dette eit endetidsteikn. Det truga ikkje berre kulturen, men òg heile røyndomen. Og aller verst: filosofien sjølv.

Sett utanfrå var dette endå eit prov på det som vert kalla Sayres lov: at slike akademiske disputtar vert så opphissa av di det er så lite som står på spel. For sjølvsagt var det ingen fare for korkje kultur eller røyndom, så marginal, på grunn av «hyperprofesjonalisering», som filosofi har vorte. Og åtak på filosofi vert fort inkorporerte i filosofien som ein eigen filosofisk disiplin.

Romantisk poesi

Så kva for skandaløse ting er det Rorty seier i desse førelesingane? I den første går han til åtak på den platonske førestillinga at vi må skilja mellom det tilsynelatande og det «verkeleg Verkelege». Han avviser at det er mogeleg at fornuft, som ein spegel, eller eit kamera, kan sjå dette tidlaust verkeleg Verkelege. «Det vi kaller ’større kunnskaper’, bør ikke ses som større tilgang til det Virkelige, men som større evne til å gjøre ting – til å ta del i sosial praksis som kan gi menneskene rikere og mer fullverdige liv.»

Rorty avviser altså all evig metafysikk og erkjenningsteori og erstattar det med poetisk (skapande) og konstruerande kommunikasjon. Metafysikarane seier at Sanning er setningar som avbildar det Verkelege. Pragmatistar seier at sanning berre er setningar som gjer at vi tenkjer og kommuniserer betre. Newton laga eit nytt språk som gjorde at ein kunne tenkja og oppnå betre kommunikasjon om gravitasjon. Men vi fekk ikkje auge på sjølve den Verkelege gravitasjonen.

I den andre førelesinga drøftar Rorty ideen til analytisk filosofi om å finna eit fundament i tilværet som skil oss frå dyr. I staden hentar han idear frå europeisk historieorientert filosofi, særleg frå slike skremmande «irrasjonalistar» som Nietzsche, og Heidegger, sjølv om desse òg vert kritiserte for å innføra eigne metafysiske fundament: Nietzsche med sitt «vilje til makt», og Heidegger med sitt «Væren». Vi menneske må stø oss til kvarandre, ikkje til Gud eller det Verkelege.

Historiske forteljingar

I den siste førelesinga føreskriv Rorty bruk av historiske forteljingar snarare enn tidlause argument. Ikkje minst forsvarar han «romantikk» i tydinga den skapande førestillingsevna. Rasjonalistane meiner ho er underordna fornufta. Men ifølgje Rorty var Newton ein romantikar når han førestilte seg krafta som drog eplet mot jorda. I denne fasen, der ein oppdagar nye hypotesar, kan ikkje fornufta setja grenser. Elles går det som med Kant, som meinte at fornufta sa at Newtons fysikk aldri kunne endrast.

Desse nye ideane frå førestillingsevna må så prøvast ut av pragmatistisk fornuft, slik mutasjonar vert prøvde ut i evolusjonen. Men slik mutasjonar er tilfeldige, slik er romantiske idear lokale og ikkje styrte av absolutte, globale mål. Fornufta kan heller ikkje finna slike styrande utopiar, slik rasjonalistiske samfunnsplanleggjarar som Hegel og Marx meinte.

Optimistisk vonar Rorty at «Kombinasjonen av romantikken og pragmatismen jeg har fremsatt i disse forelesningen, vil virke like ukontroversiell for fremtidens intellektuelle som søken etter universalistisk storhet og transkulturell rasjonalitet virket for fortidens intellektuelle».

Men desse framstillingane mine av innhaldet i førelesingane er overflatiske: I tråd med ønsket om at filosofi skal vera poesi, og retorisk overtydande, lagar Rorty litterært rike tekstar som gjev føde like mykje til førestillingsevna som til fornufta. Dei bør lesast slik ein les litteratur. Fleire gonger. Og langsamt. For så å prøvast ut pragmatistisk.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor i filosofi ved Universitetet i Oslo og fast skribent i Dag og Tid.

Sett utanfrå var dette endå eit prov på det som vert kalla Sayres lov: at slike akademiske disputtar vert så opphissa av di det er så lite som står på spel.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis