JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Visjonær tur i ein rusten Amazon

Tiller gjev ein dystopisk og biletrik diagnose av samtida med ein håpefull slutt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Carl Frode Tiller er utdanna historikar og har gjeve ut ei rekkje romanar.

Carl Frode Tiller er utdanna historikar og har gjeve ut ei rekkje romanar.

Foto: Trine Melhuus

Carl Frode Tiller er utdanna historikar og har gjeve ut ei rekkje romanar.

Carl Frode Tiller er utdanna historikar og har gjeve ut ei rekkje romanar.

Foto: Trine Melhuus

2772
20221028
2772
20221028

Dikt

Carl Frode Tiller:

Det framande landet

Aschehoug

Carl Frode Tiller freistar seg i lyrikken med eit biletrikt og visjonært langdikt, Det framande landet. Ein alkoholisert bygdeoriginal fungerer som volve og sjåar som tek lesaren med på ei ferd ned til skapinga og opphavet til jorda, gjennom historia og fram til jorda går under og ei ny bløming. Framkomstmiddelet er ein rusten Amazon «utan ratt og hjul». Ein kan lese Det framande landet som ein dystopisk diagnose av vår tid, ein håpefull samfunnskritikk, sidan boka altså endar med at det lyriske eget «igjen ser (...) dyra og plantane og fuglane komme tilbake».

Pendling og flytting

Ein blir vitne til flimrande ham- og kroppsskifte og ei pendling og flytting i tid, rom og slektsledd. Forvandling skjer på fleire plan. Tids- og historieportane står vidopne, og bilete frå bibelsoga og nytida flyt i kvarandre, «som vassfargar på eit/ måleri frå barndommen». Det historiske medvitet gjer likevel at tida vert pressa saman og ofte fiksert i ei mogleg ettertid: Dei som lever i notida, og remediane deira, vil også kunne forvandle seg til museale objekt, arkeologiske leivningar.

Problem i samtida er tydeleg til stades: individualismen, kapitalismen, det manglande samhaldet, konsumismen, rovdrifta på naturen og den eskalerande økologiske katastrofen. Det er den unge dottera som representerer det kritiske korrektivet, jamvel om ho i farens auge er noko naiv. Sjølv om teksten er spekka med bilete og mytestoff, er samtida ikkje omskriven, men stort sett representert med dei orda som er i vanleg sirkulasjon, «her er fellesskapet filtrert og fotoshoppa bort». Slik finst det ei realistisk notidsjording av teksten, ei attkjenneleg verd og ein kjend kvardag som diktet spring ut frå.

Tankevekkjande motiv

Det framande landet aktiverer eit vell av sogestoff og historiske referansar som freistar fange det essensielle i tida vår i løpet av dei 68 sidene i boka. Dette langdiktet er ikkje ein stad for samfunnsanalyse eller ein freistnad på å løyse problema, snarare er det ein freistnad på å skrive dei inn i ein samanheng av historie, bilete og sogestoff og framfor alt rope eit tydeleg varsku om at ragnarok kjem om ein ikkje handlar.

Sjølv om langdiktet er drive fram av mange originale bilete og utviklar tankevekkjande motiv, kan ein av og til sakne ein større språkleg konsentrasjon og presisjon. Og nokre bilete får rett og slett ikkje setje seg før diktet hastar vidare. Men så har me jo det travelt om me skal få verda på rett kjøl att.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dikt

Carl Frode Tiller:

Det framande landet

Aschehoug

Carl Frode Tiller freistar seg i lyrikken med eit biletrikt og visjonært langdikt, Det framande landet. Ein alkoholisert bygdeoriginal fungerer som volve og sjåar som tek lesaren med på ei ferd ned til skapinga og opphavet til jorda, gjennom historia og fram til jorda går under og ei ny bløming. Framkomstmiddelet er ein rusten Amazon «utan ratt og hjul». Ein kan lese Det framande landet som ein dystopisk diagnose av vår tid, ein håpefull samfunnskritikk, sidan boka altså endar med at det lyriske eget «igjen ser (...) dyra og plantane og fuglane komme tilbake».

Pendling og flytting

Ein blir vitne til flimrande ham- og kroppsskifte og ei pendling og flytting i tid, rom og slektsledd. Forvandling skjer på fleire plan. Tids- og historieportane står vidopne, og bilete frå bibelsoga og nytida flyt i kvarandre, «som vassfargar på eit/ måleri frå barndommen». Det historiske medvitet gjer likevel at tida vert pressa saman og ofte fiksert i ei mogleg ettertid: Dei som lever i notida, og remediane deira, vil også kunne forvandle seg til museale objekt, arkeologiske leivningar.

Problem i samtida er tydeleg til stades: individualismen, kapitalismen, det manglande samhaldet, konsumismen, rovdrifta på naturen og den eskalerande økologiske katastrofen. Det er den unge dottera som representerer det kritiske korrektivet, jamvel om ho i farens auge er noko naiv. Sjølv om teksten er spekka med bilete og mytestoff, er samtida ikkje omskriven, men stort sett representert med dei orda som er i vanleg sirkulasjon, «her er fellesskapet filtrert og fotoshoppa bort». Slik finst det ei realistisk notidsjording av teksten, ei attkjenneleg verd og ein kjend kvardag som diktet spring ut frå.

Tankevekkjande motiv

Det framande landet aktiverer eit vell av sogestoff og historiske referansar som freistar fange det essensielle i tida vår i løpet av dei 68 sidene i boka. Dette langdiktet er ikkje ein stad for samfunnsanalyse eller ein freistnad på å løyse problema, snarare er det ein freistnad på å skrive dei inn i ein samanheng av historie, bilete og sogestoff og framfor alt rope eit tydeleg varsku om at ragnarok kjem om ein ikkje handlar.

Sjølv om langdiktet er drive fram av mange originale bilete og utviklar tankevekkjande motiv, kan ein av og til sakne ein større språkleg konsentrasjon og presisjon. Og nokre bilete får rett og slett ikkje setje seg før diktet hastar vidare. Men så har me jo det travelt om me skal få verda på rett kjøl att.

Sindre Ekrheim

Sindre Ekrheim er lyrikar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det framande landet aktiverer eit vell av sogestoff og historiske referansar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis