Dansar med bul gararar
Meisterlege miljøskildringar og klassiske konfliktar skapar topp tysk drama.
Den bulgarske bygda lir av arbeidsløyse og fråflytting, men rommar eit mangfaldig typegalleri.
Foto: Arthaus
DRAMA
Regi: Valeska Grisebach
Western
Med: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek, Syuleyman Ailov Letifov
Ei gruppe tyske arbeidarar reiser til Bulgaria for å byggje vasskraftverk. Dei kjem med teknologi og testosteron. Det blir fort gnissingar når leiaren Vincent (Wetrek) driv dum flørting som alt anna enn sjarmerer ei lokal dame. Hovudfiguren Meinhard (Neumann) skular skeptisk på opptrinnet. Snart finn han ein hest og rir inn til landsbyen. Dramaet driv rundt han som sklir mellom to miljø.
Å tolke mannfolk
Omgjevnadene og miljøa i Western er forfriskande sjeldne for norsk kino. Den bulgarske bygda lir av arbeidsløyse og fråflytting, men rommar eit mangfaldig typegalleri. Den tyske mannsbastionen er supert skildra. Mellom Meinhard og Vincent veks ein stille, men sterk maktkamp. Som i klassiske cowboyfilmar duellerer alfahannar med blikk. Vold er mindre vanleg, men vakar stendig nære overflata.
Meinhard Neumann har ein fantastisk framtoning. Han er hengslete, høg, tynn og senesterk, med markert bart og store, rolege auge. Regissør Valeska Grisebach hanka han herleg nok inn på rideshow, kanskje fordi han minner om Lee Van Cleef. Debuten hans er drivande god. Figuren er ein taus og barsk kar med uklar fortid.
Mange samtalar går mellom folk som ikkje forstår kvarandre. Det er øyreopnande og stundom morosamt. Unge Vyara kan tysk og står høgt i kurs både som tolk og flott kvinne. Ho er ein fasinerande nøkkelfigur som kunne fortent ein eigen film.
Godt blod i Austen
Western har nokre av kvalitetane til klassiske westernfilmar og unngår arvesyndene i sjangeren. Bulgararane har like mykje stemme som tyskarar på tokt for tene pengar på å sivilisere Europas utkant. Tyskarane ser på bygda som ei tidsreise. Frykt og attrå pregar møta med dei lokale.
Kameraarbeidet er knallgodt. Ofte er Meinhard ramma inn på eit vis som stel frå Sergio Leone. Det kryr av gode scener med sitrande spenning eller bognande kjensler. Stilen er tona ned med reinspikka realisme. Sirissane styrar takten. Berre eit siste klimaks har sterk musikalsk suggesjon frå festmusikk. Det har stor effekt.
Alt og alle er skildra smart og balansert. Ein sit att med tankar om rollene til Tyskland og Bulgaria i det moderne Europa. Eit enkelt, effektivt grep som tittelen gjev rom for å sette forteljinga i rik filmatisk og historisk samanheng. Western er ein framifrå film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DRAMA
Regi: Valeska Grisebach
Western
Med: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek, Syuleyman Ailov Letifov
Ei gruppe tyske arbeidarar reiser til Bulgaria for å byggje vasskraftverk. Dei kjem med teknologi og testosteron. Det blir fort gnissingar når leiaren Vincent (Wetrek) driv dum flørting som alt anna enn sjarmerer ei lokal dame. Hovudfiguren Meinhard (Neumann) skular skeptisk på opptrinnet. Snart finn han ein hest og rir inn til landsbyen. Dramaet driv rundt han som sklir mellom to miljø.
Å tolke mannfolk
Omgjevnadene og miljøa i Western er forfriskande sjeldne for norsk kino. Den bulgarske bygda lir av arbeidsløyse og fråflytting, men rommar eit mangfaldig typegalleri. Den tyske mannsbastionen er supert skildra. Mellom Meinhard og Vincent veks ein stille, men sterk maktkamp. Som i klassiske cowboyfilmar duellerer alfahannar med blikk. Vold er mindre vanleg, men vakar stendig nære overflata.
Meinhard Neumann har ein fantastisk framtoning. Han er hengslete, høg, tynn og senesterk, med markert bart og store, rolege auge. Regissør Valeska Grisebach hanka han herleg nok inn på rideshow, kanskje fordi han minner om Lee Van Cleef. Debuten hans er drivande god. Figuren er ein taus og barsk kar med uklar fortid.
Mange samtalar går mellom folk som ikkje forstår kvarandre. Det er øyreopnande og stundom morosamt. Unge Vyara kan tysk og står høgt i kurs både som tolk og flott kvinne. Ho er ein fasinerande nøkkelfigur som kunne fortent ein eigen film.
Godt blod i Austen
Western har nokre av kvalitetane til klassiske westernfilmar og unngår arvesyndene i sjangeren. Bulgararane har like mykje stemme som tyskarar på tokt for tene pengar på å sivilisere Europas utkant. Tyskarane ser på bygda som ei tidsreise. Frykt og attrå pregar møta med dei lokale.
Kameraarbeidet er knallgodt. Ofte er Meinhard ramma inn på eit vis som stel frå Sergio Leone. Det kryr av gode scener med sitrande spenning eller bognande kjensler. Stilen er tona ned med reinspikka realisme. Sirissane styrar takten. Berre eit siste klimaks har sterk musikalsk suggesjon frå festmusikk. Det har stor effekt.
Alt og alle er skildra smart og balansert. Ein sit att med tankar om rollene til Tyskland og Bulgaria i det moderne Europa. Eit enkelt, effektivt grep som tittelen gjev rom for å sette forteljinga i rik filmatisk og historisk samanheng. Western er ein framifrå film.
Håkon Tveit
Håkon Tveit er lektor i latinamerikansk kultur og historie ved Universitetet i Bergen og fast filmmeldar i Dag og Tid.
Western har nokre av kvalitetane til klassiske westernfilmar og unngår arvesyndene i sjangeren.
Fleire artiklar
Dyrlegen kjem
Joachim Cooder er kjend som perkusjonist frå fleire utgivingar saman med opphavet, Ry Cooder.
Foto: Amanda Charchian
Motellet til drøymaren
Joachim Cooder opnar dørene til sju musikalske rom.
Det kjæraste eg har? Min ser ikkje slik ut, men eg er ganske glad i han, ja.
Foto via Wikimedia Commons
Smørbutten min får du nok aldri
Ei flygande badstove skal få ny heim, sit det nokon inni alt?
Foto: Maren Bø
Badstovene tek av
Det er interessant korleis badstove inne kan vere så ut, mens badstove ute er så in.
Morgonfrisk fersking
«Ein kan kjenna seg frisk og sterk, vera åndsfrisk eller endåtil frisk som ein fisk, friskna til, verta frisk att frå sjukdomen og heilt friskmeld.»