Den farne faren
Naja Søtje-Thomsen skriv klokt og gripande om ein far som ikkje strakk heilt til.
Naja Søthe-Thomsen er dansk, men er busett i Noreg.
Foto: Pernille Marie Walvik
Roman
Naja Søtje-Thomsen:
Vi levde i går
Cappelen Damm
Det er ikkje mange som debuterer skjønnlitterært med ein sjølvbiografisk roman, men det må eg tru at Naja Søtje-Thomsen har gjort med den fine romanen Vi levde i går, sidan hovudpersonen heiter det same som forfattaren, for det hadde no vore eit underleg samantreff elles.
Naja Søtje-Thomsen er fødd i Danmark. Faren, Preben, tidt kalla Peppe, debuterte som hasjrøykar i ung alder og var trufast mot dette drivstoffet det meste av livet. Han må ha vore ikring 37 år då Naja kom til verda, og eit par år seinare fekk ho ein bror. Mor deira, Brita, var betre organisert enn Preben, og etter nokre år vart familien oppløyst, Brita og borna flytta til Oslo, medan faren vart attende i Skagen.
Skam
I byrjinga av boka seier mora at Naja ikkje kan rekna med at faren kjem til å verta særleg gamal, og det går snart troll i ord. Preben døyr, og ein god del av romanen handlar om gravferdslogistikk og minne. Naja og dei andre dreg til Danmark for å ordna slikt som lyt ordnast, og teksten vekslar mellom det som er notid for den unge, vaksne Naja, og opplevingar med og utan faren i barndomen og seinare. Naja gjorde alt ho kunne for å halda kontakten med faren, medan han på si side ikkje var like flink. Ein forstår at det nok ikkje skorta på viljen, men heller på evnene til praktisk oppfølging. Som det står i Bibelen, her sitert omtrentleg og etter minnet: Det gode som de vil, det gjer de ikkje. Naja forstår at aksjonsradiusen til Preben skrumpar inn, han har ikkje dei store ambisjonane, rusen gjer sitt, truleg alderen også, ein finn seg til rette i det vesle livet, den vanlege tralten, der ein ikkje møter utfordringar, og når ein støyter på slike, vil ein berre vike unna. Alt utanom det daglege og nære er for krevjande, og utanfor komfortsona vert ein gjerne konfrontert, helst av seg sjølv og samvitet, med det ein ikkje fekk til. Når det gjeld Preben, syner han ikkje tydeleg at han skammar seg, men skamma er truleg ei viktig årsak til at livet utvikla seg slik det gjorde for han. Ein søkjer seg til situasjonar som ikkje minner ein på slikt ein kom til kort i.
Open og direkte
Det er ein gripande roman Naja Søtje-Thomsen her har skrive, særleg ved at teksten er så open og direkte, mellom anna når ho skriv om tider då ho var i Danmark i både veker og månader utan å vitja faren. Den sterkaste scena i så måte er vel då ho sit i ein bil som stansar for at far hennar skal kryssa vegen. Berre nokre meter unna ser ho han, men han ser ikkje henne. Han veit ikkje at ho er i nærleiken.
Lesaren ser Preben tydeleg, som var han ein gamal kjenning. Forfattaren seier at han liknar på Kim Larsen, og tekstbolkar frå songane til Kim Larsen dukkar opp her og der i boka, alltid høveleg og apropos.
Romanen er både tidskapsel, eller tidskapslar, og ein god rapport om ulike kulturar. Ein trur tidt at dei nordiske grannelanda er like, men skilnadane er tydelege, og Søtje får fint fram den særeigne, milde danske jovialiteten, som Preben er ein god representant for, og utan å seia det syner ho oss at danskane tek gravøl på alvor.
På somme område minner boka naturleg nok om Mig äger ingen av Åsa Linderborg, men i Linderborgs bok, og i filmen, ser me jo draumane, ambisjonane og den politiske ståstaden faren definerer seg ved. Slik er det ikkje i Vi levde i går, men eg vonar verkeleg at nokon tek på seg å laga film av boka.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Naja Søtje-Thomsen:
Vi levde i går
Cappelen Damm
Det er ikkje mange som debuterer skjønnlitterært med ein sjølvbiografisk roman, men det må eg tru at Naja Søtje-Thomsen har gjort med den fine romanen Vi levde i går, sidan hovudpersonen heiter det same som forfattaren, for det hadde no vore eit underleg samantreff elles.
Naja Søtje-Thomsen er fødd i Danmark. Faren, Preben, tidt kalla Peppe, debuterte som hasjrøykar i ung alder og var trufast mot dette drivstoffet det meste av livet. Han må ha vore ikring 37 år då Naja kom til verda, og eit par år seinare fekk ho ein bror. Mor deira, Brita, var betre organisert enn Preben, og etter nokre år vart familien oppløyst, Brita og borna flytta til Oslo, medan faren vart attende i Skagen.
Skam
I byrjinga av boka seier mora at Naja ikkje kan rekna med at faren kjem til å verta særleg gamal, og det går snart troll i ord. Preben døyr, og ein god del av romanen handlar om gravferdslogistikk og minne. Naja og dei andre dreg til Danmark for å ordna slikt som lyt ordnast, og teksten vekslar mellom det som er notid for den unge, vaksne Naja, og opplevingar med og utan faren i barndomen og seinare. Naja gjorde alt ho kunne for å halda kontakten med faren, medan han på si side ikkje var like flink. Ein forstår at det nok ikkje skorta på viljen, men heller på evnene til praktisk oppfølging. Som det står i Bibelen, her sitert omtrentleg og etter minnet: Det gode som de vil, det gjer de ikkje. Naja forstår at aksjonsradiusen til Preben skrumpar inn, han har ikkje dei store ambisjonane, rusen gjer sitt, truleg alderen også, ein finn seg til rette i det vesle livet, den vanlege tralten, der ein ikkje møter utfordringar, og når ein støyter på slike, vil ein berre vike unna. Alt utanom det daglege og nære er for krevjande, og utanfor komfortsona vert ein gjerne konfrontert, helst av seg sjølv og samvitet, med det ein ikkje fekk til. Når det gjeld Preben, syner han ikkje tydeleg at han skammar seg, men skamma er truleg ei viktig årsak til at livet utvikla seg slik det gjorde for han. Ein søkjer seg til situasjonar som ikkje minner ein på slikt ein kom til kort i.
Open og direkte
Det er ein gripande roman Naja Søtje-Thomsen her har skrive, særleg ved at teksten er så open og direkte, mellom anna når ho skriv om tider då ho var i Danmark i både veker og månader utan å vitja faren. Den sterkaste scena i så måte er vel då ho sit i ein bil som stansar for at far hennar skal kryssa vegen. Berre nokre meter unna ser ho han, men han ser ikkje henne. Han veit ikkje at ho er i nærleiken.
Lesaren ser Preben tydeleg, som var han ein gamal kjenning. Forfattaren seier at han liknar på Kim Larsen, og tekstbolkar frå songane til Kim Larsen dukkar opp her og der i boka, alltid høveleg og apropos.
Romanen er både tidskapsel, eller tidskapslar, og ein god rapport om ulike kulturar. Ein trur tidt at dei nordiske grannelanda er like, men skilnadane er tydelege, og Søtje får fint fram den særeigne, milde danske jovialiteten, som Preben er ein god representant for, og utan å seia det syner ho oss at danskane tek gravøl på alvor.
På somme område minner boka naturleg nok om Mig äger ingen av Åsa Linderborg, men i Linderborgs bok, og i filmen, ser me jo draumane, ambisjonane og den politiske ståstaden faren definerer seg ved. Slik er det ikkje i Vi levde i går, men eg vonar verkeleg at nokon tek på seg å laga film av boka.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Det er ein gripande roman Naja Søtje-Thomsen her har skrive.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.