Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Der mørkeret bur

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.

Foto: Vegard Giskehaug

4267
20240503
4267
20240503

Roman

Eskil Skjeldal:

Bjørnebærstien

Cappelen Damm

Den tredje romanen til Eskil Skjeldal opnar med ei brutal og skakande skildring av fars vald mot mor. Storebror Johannes prøver etter beste evne å gjera den elleve år yngre veslebroren trygg og roleg mens det heile står på.

Dei to gutane vaknar dagen etter og snik seg rundt i huset for ikkje å vekke faren. Den fire år gamle Magnus manglar språk, men storebroren les veslebroren med falkeblikk. Alle detaljar og små nyansar blir lagt merke til.

Det kan kjennast som om det er i meste laget, men dei er viktige: Eitt feilsteg og faren vil komma til å vakne før gutane er ute av huset. Magnus skal i barnehagen, Johannes på skulen. Johannes er både mor og far for den vesle guten. I tillegg prøver han å halde alle offentlege instansar på avstand. Ingenting skal få true status quo.

Bjørnebærstien teiknar eit bilde av korleis det var å veksa opp på Rykkinn på slutten av 1980-talet og viser lesaren kor jævlig det kan gå utan at nærmast nokon bryr seg.

Forteljar og tid

Nåtida i boka blir fortald i presens, frå synsvinkelen til ein 15-åring. Når ein les ei bok som blir fortald i presens, forventar ein at forteljaren skal vera i augeblikket. I Bjørnebærstien forventar eg altså å lesa med stemma til ein 15-åring i hovudet. Men språket i boka er vakse. Ein 15-åring ville neppe brukt ord som «erindre» eller «stillstand».

«Skjeldal viser lesaren kor jævlig det kan gå utan at nærmast nokon bryr seg.»

Forteljarposisjonen gjer at lengre og detaljerte tilbakeblikk i preteritum blir vanskelege å lesa. For eksempel møter Johannes bestekompisen Karl i 1. klasse på barneskulen. 15 år gamle Johannes hugsar litt for godt detaljar frå den dagen. I tillegg samtaler gutane på ein lite truverdig måte. Det toppar seg med at forteljaren skiftar tid midt i tilbakeblikket: «Jeg prøvde å gå solid, som om jeg visste hva jeg drev med, men halvveis over plassen ble jeg usikker og sakket tempoet. I sidesynet ser jeg en voksen mann som beveger seg mot der gutten står. Jeg stanser for å se om han tilhører gutten, men mannen svinger av inn mot mengden av barn.»

Det er det som er så merkeleg og litt artig med tid og forteljarposisjon: Hadde boka vore skriven i preteritum heile vegen, frå prespektivet til ein vaksen Johannes, ville eg godteke detaljrikdommen i mykje større grad.

Det overflødige

Det er umogleg å sjå sin eigen tekst utanfrå. Det er i stor grad derfor vi har redaktørar og språkvaskarar. Dei skal hjelpe til med å sjå kva som er nødvendig, og kva som er unødvendig informasjon. «Jeg har ingen visjoner knyttet til fremtiden på Rykkinn. De mindre heldige sidene kjenner jeg på kroppen hver dag, med to ubrukelige foreldre som går på trygd.» Desse to setningane er overflødige, og eg opplever dei som rusk i maskineriet.

I tillegg blir eg ofte fortald kva Johannes føler, som om forfattaren har skrive ei slags overskrift eller notat til seg sjølv: «Hugs at det er dette Johannes føler.» Og så har han skrive ut det han har tenkt. For eksempel når Johannes går ut i skogen for å plukke blåbær til Magnus. «Sannheten er at jeg ikke bare stikker til skogs for at Magnus skal få blåbær. Jeg drar også for å få fred.» Den siste setninga er unødvendig å seia, for det kan alle forstå. Johannes treng å få fred.

Eg trudde det skulle kjennast som ein lette å lesa det som handlar om noko anna enn heimemiljøet, for eksempel når Karl og Johannes er ute for å laga kvalm. Men dessverre gjer språket ofte at flyten i lesinga stoppar opp.

Gripande

Når det gjeld dei kapitla som er frå heimemiljøet, derimot, kjennest det som om eg sit der inne på kjøkkenet, eller i soverommet saman med gutane, eg prøver å gjera meg så usynleg eg kan for ikkje å vekke faren, eller «det jævla kukktrynet», slik han blir skildra ved eitt høve i boka: «Jeg går forbi de to, ser pappa sitte i sofaen i den slitte treningsdressen. Det jævla kukktrynet kikker ikke på meg, vil vel ikke møte blikket mitt.»

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer aller mest vondt. Om ein greier å sjå forbi den problematiske forteljarposisjonen og den overtydelege informasjonen, er det lett å bli gripen av Bjørnebærstien.

Helene Guåker

Helene Guåker er forfattar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Eskil Skjeldal:

Bjørnebærstien

Cappelen Damm

Den tredje romanen til Eskil Skjeldal opnar med ei brutal og skakande skildring av fars vald mot mor. Storebror Johannes prøver etter beste evne å gjera den elleve år yngre veslebroren trygg og roleg mens det heile står på.

Dei to gutane vaknar dagen etter og snik seg rundt i huset for ikkje å vekke faren. Den fire år gamle Magnus manglar språk, men storebroren les veslebroren med falkeblikk. Alle detaljar og små nyansar blir lagt merke til.

Det kan kjennast som om det er i meste laget, men dei er viktige: Eitt feilsteg og faren vil komma til å vakne før gutane er ute av huset. Magnus skal i barnehagen, Johannes på skulen. Johannes er både mor og far for den vesle guten. I tillegg prøver han å halde alle offentlege instansar på avstand. Ingenting skal få true status quo.

Bjørnebærstien teiknar eit bilde av korleis det var å veksa opp på Rykkinn på slutten av 1980-talet og viser lesaren kor jævlig det kan gå utan at nærmast nokon bryr seg.

Forteljar og tid

Nåtida i boka blir fortald i presens, frå synsvinkelen til ein 15-åring. Når ein les ei bok som blir fortald i presens, forventar ein at forteljaren skal vera i augeblikket. I Bjørnebærstien forventar eg altså å lesa med stemma til ein 15-åring i hovudet. Men språket i boka er vakse. Ein 15-åring ville neppe brukt ord som «erindre» eller «stillstand».

«Skjeldal viser lesaren kor jævlig det kan gå utan at nærmast nokon bryr seg.»

Forteljarposisjonen gjer at lengre og detaljerte tilbakeblikk i preteritum blir vanskelege å lesa. For eksempel møter Johannes bestekompisen Karl i 1. klasse på barneskulen. 15 år gamle Johannes hugsar litt for godt detaljar frå den dagen. I tillegg samtaler gutane på ein lite truverdig måte. Det toppar seg med at forteljaren skiftar tid midt i tilbakeblikket: «Jeg prøvde å gå solid, som om jeg visste hva jeg drev med, men halvveis over plassen ble jeg usikker og sakket tempoet. I sidesynet ser jeg en voksen mann som beveger seg mot der gutten står. Jeg stanser for å se om han tilhører gutten, men mannen svinger av inn mot mengden av barn.»

Det er det som er så merkeleg og litt artig med tid og forteljarposisjon: Hadde boka vore skriven i preteritum heile vegen, frå prespektivet til ein vaksen Johannes, ville eg godteke detaljrikdommen i mykje større grad.

Det overflødige

Det er umogleg å sjå sin eigen tekst utanfrå. Det er i stor grad derfor vi har redaktørar og språkvaskarar. Dei skal hjelpe til med å sjå kva som er nødvendig, og kva som er unødvendig informasjon. «Jeg har ingen visjoner knyttet til fremtiden på Rykkinn. De mindre heldige sidene kjenner jeg på kroppen hver dag, med to ubrukelige foreldre som går på trygd.» Desse to setningane er overflødige, og eg opplever dei som rusk i maskineriet.

I tillegg blir eg ofte fortald kva Johannes føler, som om forfattaren har skrive ei slags overskrift eller notat til seg sjølv: «Hugs at det er dette Johannes føler.» Og så har han skrive ut det han har tenkt. For eksempel når Johannes går ut i skogen for å plukke blåbær til Magnus. «Sannheten er at jeg ikke bare stikker til skogs for at Magnus skal få blåbær. Jeg drar også for å få fred.» Den siste setninga er unødvendig å seia, for det kan alle forstå. Johannes treng å få fred.

Eg trudde det skulle kjennast som ein lette å lesa det som handlar om noko anna enn heimemiljøet, for eksempel når Karl og Johannes er ute for å laga kvalm. Men dessverre gjer språket ofte at flyten i lesinga stoppar opp.

Gripande

Når det gjeld dei kapitla som er frå heimemiljøet, derimot, kjennest det som om eg sit der inne på kjøkkenet, eller i soverommet saman med gutane, eg prøver å gjera meg så usynleg eg kan for ikkje å vekke faren, eller «det jævla kukktrynet», slik han blir skildra ved eitt høve i boka: «Jeg går forbi de to, ser pappa sitte i sofaen i den slitte treningsdressen. Det jævla kukktrynet kikker ikke på meg, vil vel ikke møte blikket mitt.»

Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer aller mest vondt. Om ein greier å sjå forbi den problematiske forteljarposisjonen og den overtydelege informasjonen, er det lett å bli gripen av Bjørnebærstien.

Helene Guåker

Helene Guåker er forfattar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis