JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

Det som ikkje passar seg

Anna Bache-Wiig skildrar kvinneliv i etterkrigstiåra presist og levande.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anna Bache-Wig er utdanna skodespelar og debuterte som forfattar med ein roman i 2003.

Anna Bache-Wig er utdanna skodespelar og debuterte som forfattar med ein roman i 2003.

Foto: Marit Anna Evanger

Anna Bache-Wig er utdanna skodespelar og debuterte som forfattar med ein roman i 2003.

Anna Bache-Wig er utdanna skodespelar og debuterte som forfattar med ein roman i 2003.

Foto: Marit Anna Evanger

3755
20231027
3755
20231027

Roman

Anna Bache-Wiig:

Til våren

Tiden

For oss som har foreldre som vart fødde i åra opp mot den andre verdskrigen, er det mykje å kjenne att og fryde seg over i den nye romanen til Anna Bache-Wiig. Boka kan lesast som ei innstendig påminning om kor mykje som i løpet av berre éin til to generasjonar endra seg enormt til det betre for halvparten av menneskeslekta.

Hardt tilkjempa strukturelle rettar, rett og slett eit kulturelt og politisk paradigmeskifte, som no står under press i mange land i den vestlege verda. Av den grunn kjennest romanen viktig nok.

Til våren er ei brei og realistisk skildring av tre generasjonar kvinner. Bache-Wiig er særs dyktig på tidsriktige detaljar i alt frå klesmote til interiør. Også forsiktig innslag av dialekt bidreg til ei levande og rik skildring.

Me skal til ein av stadene i Noreg som er vende mot det vidopne havet. Innbyggarane held seg like fullt i det tronge, med skrivne bibelord og uskrivne reglar for takt og tone. I sentrum for handlinga står Ingrid Abrahamsen, 20 år i 1945. Ho er hovudperson og katalysator for forandringane som blæs innover kysten i tiåra etter krigen. Dei dundrar like hardt mot tradisjonane som dønningane slår mot Lista fyr, men møter like sterke motkrefter i bygdedyr og jantelov.

Fred og nye sjansar

I fredsvåren kjennest det for Ingrid som om livet byrjar på nytt og alle moglege vegar ligg vidopne. Ho har vore flink på skulen. Krigen førte likevel til at retninga som peika mot realskule og kanskje til og med artium, blei broten. No er ho forlova med Frimann, ein ung og forelska entreprenør.

Ingrid er sjølv glad i Frimann, men lengtar mest etter å ta opp att skulegangen. Difor trassar ho skam og folkesnakk, ho er langt eldre enn dei andre elevane, og set seg på skulebenken att. Nettopp dette «snakket» er eit gjennomgangstema. Gong på gong gjennom boka les vi korleis frasen «det kan bli snakk» legg eit giftig teppe over tilløpa til opprør og frigjering.

Same haust som Ingrid går i gang med pugginga, blir ho gravid. Ho og Frimann gifter seg. Retninga for livet synest staka ut. For dei aller fleste i hennar miljø er dette slik det skal vere. Romanen følgjer Ingrids liv vidare dei neste tiåra. Tilløpa hennar mot utbrot og frigjering blir slått tilbake av bygdesnakket – men også av Ingrids eigen tvil og manglande mot.

Ho blir hos familien, som husmor. Når Ingrid seinare erfarer opprørstrongen hos si eiga dotter, møter ho Solveig med same innskrenkande haldning som ho sjølv vart slått ned med. Stemma til bygda er blitt internalisert i Ingrid sjølv. Det er nedslåande.

Kontrastfylte venner

Ingrid har to venninner som kontrasterer kvarandre: Tove og Gunvor. Den siste er talerøyr for bygda og tradisjonane. Tove er utbrytaren som vart gravid med ein tyskar og utstøytt, men som trassa seg på beina og fann sin eigen veg. Ingrid står imellom, beundrar Tove og irriterer seg mektig over Gunvor. Når det kjem til stykket, ved korsvegane, vel ho likevel tryggleiken. Det heile er godt sett og godt fortalt.

Til slutt ei lita innvending. Heilt i byrjinga av romanen er det innslag av eit anna blikk på tida og karakterane. Her står forteljaren litt på utsida og kommenterer handlinga frå ein meir notidig ståstad. Lesaren blir på den måten ført inn i Ingrids verd med eit dobbelt perspektiv. Dette er gjort nennsamt og elegant, tykkjer eg. Kvifor legg Bache-Wiig dette heilt til sides? Eg tykkjer ho kunne halde fram med det, helst på same forsiktige vis. Det ville ha gitt romanen ein ekstra dimensjon og gjort han endå meir interessant.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar for Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Anna Bache-Wiig:

Til våren

Tiden

For oss som har foreldre som vart fødde i åra opp mot den andre verdskrigen, er det mykje å kjenne att og fryde seg over i den nye romanen til Anna Bache-Wiig. Boka kan lesast som ei innstendig påminning om kor mykje som i løpet av berre éin til to generasjonar endra seg enormt til det betre for halvparten av menneskeslekta.

Hardt tilkjempa strukturelle rettar, rett og slett eit kulturelt og politisk paradigmeskifte, som no står under press i mange land i den vestlege verda. Av den grunn kjennest romanen viktig nok.

Til våren er ei brei og realistisk skildring av tre generasjonar kvinner. Bache-Wiig er særs dyktig på tidsriktige detaljar i alt frå klesmote til interiør. Også forsiktig innslag av dialekt bidreg til ei levande og rik skildring.

Me skal til ein av stadene i Noreg som er vende mot det vidopne havet. Innbyggarane held seg like fullt i det tronge, med skrivne bibelord og uskrivne reglar for takt og tone. I sentrum for handlinga står Ingrid Abrahamsen, 20 år i 1945. Ho er hovudperson og katalysator for forandringane som blæs innover kysten i tiåra etter krigen. Dei dundrar like hardt mot tradisjonane som dønningane slår mot Lista fyr, men møter like sterke motkrefter i bygdedyr og jantelov.

Fred og nye sjansar

I fredsvåren kjennest det for Ingrid som om livet byrjar på nytt og alle moglege vegar ligg vidopne. Ho har vore flink på skulen. Krigen førte likevel til at retninga som peika mot realskule og kanskje til og med artium, blei broten. No er ho forlova med Frimann, ein ung og forelska entreprenør.

Ingrid er sjølv glad i Frimann, men lengtar mest etter å ta opp att skulegangen. Difor trassar ho skam og folkesnakk, ho er langt eldre enn dei andre elevane, og set seg på skulebenken att. Nettopp dette «snakket» er eit gjennomgangstema. Gong på gong gjennom boka les vi korleis frasen «det kan bli snakk» legg eit giftig teppe over tilløpa til opprør og frigjering.

Same haust som Ingrid går i gang med pugginga, blir ho gravid. Ho og Frimann gifter seg. Retninga for livet synest staka ut. For dei aller fleste i hennar miljø er dette slik det skal vere. Romanen følgjer Ingrids liv vidare dei neste tiåra. Tilløpa hennar mot utbrot og frigjering blir slått tilbake av bygdesnakket – men også av Ingrids eigen tvil og manglande mot.

Ho blir hos familien, som husmor. Når Ingrid seinare erfarer opprørstrongen hos si eiga dotter, møter ho Solveig med same innskrenkande haldning som ho sjølv vart slått ned med. Stemma til bygda er blitt internalisert i Ingrid sjølv. Det er nedslåande.

Kontrastfylte venner

Ingrid har to venninner som kontrasterer kvarandre: Tove og Gunvor. Den siste er talerøyr for bygda og tradisjonane. Tove er utbrytaren som vart gravid med ein tyskar og utstøytt, men som trassa seg på beina og fann sin eigen veg. Ingrid står imellom, beundrar Tove og irriterer seg mektig over Gunvor. Når det kjem til stykket, ved korsvegane, vel ho likevel tryggleiken. Det heile er godt sett og godt fortalt.

Til slutt ei lita innvending. Heilt i byrjinga av romanen er det innslag av eit anna blikk på tida og karakterane. Her står forteljaren litt på utsida og kommenterer handlinga frå ein meir notidig ståstad. Lesaren blir på den måten ført inn i Ingrids verd med eit dobbelt perspektiv. Dette er gjort nennsamt og elegant, tykkjer eg. Kvifor legg Bache-Wiig dette heilt til sides? Eg tykkjer ho kunne halde fram med det, helst på same forsiktige vis. Det ville ha gitt romanen ein ekstra dimensjon og gjort han endå meir interessant.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar for Dag og Tid.

Det heile er godt sett og godt fortalt.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

Teikning: May Linn Clement

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis